Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد‌علی احمدی ظهر امروز در نشست خبری ۱۳ آبان اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که استکبار جهانی برای بی‌توجهی به اسلام‌خواهی مردم و کم‌توجه نشان دادن گرایش حوانان مختلف در سراسر عالم به اسلام، به توهین کردن به ساحت مقدس پیامبر اسلام رو آورده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: این توهین‌ها مختص امروز و این زمان نیست، در زمان حیات پیامبر هم این توهین‌ها وجود داشت اما نتیجه این توهین‌ها پیشرفت اسلام در سراسر جهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در طول تاریخ هر زمان که برای خاموش کردن اسلام تلاش کردند، موجب تقویت اسلام و توجه و گرایش مردم به اسلام شد، امروز هم امیدواریم که این موج گرایش به اسلام با توهینی که به پیامبر شد گسترش یافته و روند اگاهی مردم تسریع پیدا کند.

احمدی عنوان کرد: امام صادق (ع) هم در تبیین و آموزش اسلام پیامبر اکرم نقش‌آفرین بودند، در همان مقطع هم بلندگوهای استکباری تلاش می‌کردند که صدای امام صادق(ع) را خاموش کنند اما علم و آگاهی که حضرت بخشیدند منجر به رشد اسلام شد.

لزوم پرداختن به چرایی تبعید امام خمینی(ره)

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: ۱۳ آبان جلوه‌ای از انقلاب است،‌ وقایع مهمی در این روز وجود دارد که اولین آن تبعید امام خمینی (ره) است؛ لازم است که به چرایی تبعید امام خمینی (ره)بپردازیم که نتوانستند یک مخالفت ساده را تحمل کنند و او را تنها به دلیل تسلیت گفتن برای رفتار ذلیلانه رژیم پهلوی و کاپیتولاسیون به ترکیه تبعید کردند.

وی بیان داشت: خلاصه این قانون، ذلت ملت ایران بود اما امام خمینی(ره) در برابر این اقدام ایستاد و رفتار پهلوی را محکوم کرد و از همه مردم خواست که فریاد زده و مقاومت کنند و این رفتار را نپذیرند، این اقدامات بر مبنای اصولی بود که پیامبر تبیین کرده بود.

احمدی اظهار کرد: مناسبت بعدی ۱۳ آبان، شهادت دانش‌آموزان در سال ۵۷ است که چندین تن از دانش‌آموزان با گلوله مستقیم رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و شاه در این زمان اعلام کرد که پیام انقلاب شما را شنیدم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: مناسبت بعدی تسخیر لانه جاسوسی بود؛ هنوز عده‌ای برای بازگشت آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند و با اقدام دانشجویان انقلابی لانه جاسوسی تسخیر شد و در این زمان امام خمینی(ره) فرمودند که این انقلاب بزرگتر از انقلاب اولیه بود زیرا باعث شد که مرکز تجمیع اندیشه‌های غرب‌گرایانه تضعیف شود و پیامش این بود که می‌توان در مقابل آمریکا ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت ۱۳ آبان بزرگداشت امام و شهدا و انقلاب است و حرکت امام موقتی و زودگذر نبود و مبتنی در سنت و دستورات الهی بود.

احمدی عنوان کرد: حرکت امام مبتنی بر استفاده از نیروی جوان و عموم مردم بود و در این زمان بود که همراهی مردم را هم دیدیم، این حرکت مبتنی بر هوشیاری و بصیرت و مراقبت بر اینکه تحریفی رخ ندهد بود و امام اعتقاد داشت که ملاک ما حرکت در مسیر اسلام ناب و مخالفت با اسلام ناب آمریکایی است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: ۱۳ آبان امسال با هفته وحدت و جشن‌های میلاد مقارن است، اولین سالی است که وجود سردار شهید سلیمانی را در کنارمان نداریم و تحریم‌ها و جنایات آمریکا به بیشترین حد خود رسیده است.

توجه به سلامت مردم در برنامه‌ها

وی تصریح کرد: در ایامی که با آن اقدام سران کشور فرانسه همراه بود، باید توجه ویژه‌ای به ۱۳ آبان شود؛ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که متشکل از ۲۱ نهاد است، برای بزرگ‌داشت مناسبت‌ها تلاش می‌کند، مبنا بر این بوده که مناسبت‌ها تعطیلی ناپذیر است و در برنامه‌ها توجه بر سلامت محور بودن مراسمات است.

احمدی ادامه داد: در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل شد، کارگروه دانش‌آموزی و دانشجویی، کارگروه فضای مجازی، کارگروه رسانه و کارگروه فرهنگی و کارگروه سازماندهی از جمله این موارد است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: یکی از اساسی‌ترین اقدامات تبیین و بصیرت‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متعدد برای بیان چرایی اتفاقاتی که در ۱۳ آبان اتفاق افتاد و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در این راستا است.

وی بیان داشت: شعار ۱۳ آبان امسال بر مبنای آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» است، سیاست‌هایی که ابلاغ شده انجام مراسم با شرایط ویژه است، امسال راه‌پیمایی در هیچ جای استان نداریم اما تجمع محدود و غیرمتراکم و مراسم نمادین برگزار می‌شود.

احمدی گفت: سیاست ما تبعیت از ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا است، مکاتبات انجام شده و مخالفتی برای برنامه‌ها نشده است، به جز پنج شهرستان خوانسار، گلپایگان، شاهین‌شهر، نجف آباد و سمیرم که وضعیت حاد دارند، در بقیه شهرستان‌ها و ۴۵ شهر استان برنامه داریم.

برگزاری مراسم نمادین به جای راهپیمایی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: جهت‌گیری که داشتیم سلامت محور بودن و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به عدم اجتماع متراکم و استفاده از ماسک بوده است، به همین دلیل تجمع متراکم نخواهیم داشت و تنها مراسم نمادین با حضور اقشار مختلف به‌ویژه دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: شب ۱۷ ربیع‌الاول، ساعت ۸ شب در سطح شهرها توسط تشکل‌های مردمی، مساجد و شهرداری‌ها و برای سلامتی مردم، بدون اعلام قبلی و تجمع نورافشانی انجام خواهد شد.

افزایش مخاطبان روز ۱۳ آبان نسبت به سال گذشته

احمدی اظهار داشت: ظرفیت‌هایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به وجود آمد ظرفیت‌های بسیار خوب و موثری به ویژه در فضای مجازی است؛ در سال‌های قبل علی‌رغم این که اقدامات خوبی در مدارس انجام می‌شد اما جمعیت مخاطب ما در مراسم جمعیت محدودی بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: روز ۱۳ آبان در اصفهان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، مراسم غیرمتراکم نمادین در ساعت ۱۵ و در میدان امام علی (ع) برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین هدف جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)، دومین هدف بزرگداشت ۱۳ آبان و سومین هدف محکوم کردن اهانت به پیامبر توسط سران فرانسه است که با جمعیت بسیار محدود به ویژه دانش‌آموزان با چیدن صندلی و انتظاماتی برای تب سنجی و رعایت فاصله برگزار می‌شود، برای حمل و نقل نیز با اتوبوسرانی و مترو هماهنگی شده است.

تجلیل از خانواده‌های شهدای سلامت و مدافعان سلامت

احمدی اظهار داشت: هم‌چنین در این برنامه مراسم تجلیل از مدافعان سلامت را خواهیم داشت و از چند تن از خانواده‌های شهدای سلامت تجلیل خواهد شد؛ علاوه بر فضای باز، زمان برگزاری مراسم هم محدود است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: فعالیت‌های هنری سیار در سطح استان از جمله ۷۲ گروه سرود در سطح شهر اصفهان و سایر شهرستان‌ها راه خواهد افتاد، همچنین به کانون‌های فرهنگی فراخوانی زدیم که اقداماتی متناسب با شرایط کرونایی پیش‌بینی کنند.

وی بیان داشت: در روز ۱۳ آبان توجه به کمک مؤمنانه توسط خیرین، مجموعه‌های مردمی و سازمان‌های متولی به عنوان یکی از اهداف تعیین شده را خواهیم داشت؛ سیر نمایشگاهی چرا مرگ بر آمریکا در فضای مجازی پیش بینی شده است.

احمدی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که کارگروه دانشجویی و دانش‌آموزی به آن توجه خواهند داشت توجه به اسناد لانه جاسوسی عنوان اسنادی که حکایت از استکباری بودن رویکرد آمریکایی‌ها و برخوردهای ظالمانه در سطح دنیا و همکاری رژیم پهلوی با آن‌ها است، خواهد بود و برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی به‌ویژه در حوزه دانش آموزی را خواهیم داشت.

اردوی راهیان نور مجازی دنبال خواهد شد

مرتضی شکری نیز در ادامه اظهار داشت: سیاست حوزه پرورشی آموزش و پرورش عدم تعطیلی برنامه‌ها و تغییر شمایل آن است و سعی شده تمام برنامه‌هایی که در طول سال برگزار می‌شد و حتی اردوهای راهیان نور مجازی با کمک بسیج و سپاه کلید بخورد.

دبیر کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان ستاد ۱۳ آبان گفت: ۱۳ آبان هم یک فرصت تربیتی در اختیار آموزش و پرورش است که با شرایط جدید از آن استفاده خواهد شد؛ همه ساله در ۱۳ آبان به روش تبیین و بصیرت افزایی و حضور میدانی کار می‌کردیم.

وی بیان داشت: امسال حضور میدانی کمرنگ شده و روی بعد تبیین آن تاکید خواهیم داشت، در شبکه شاد تولید محتوا داریم و در کانال‌های مدارس که سطح ادارات نیز منعکس می‌شود و در سطح وزارت هم دنبال خواهد شد.

شکری افزود: کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان تشکیل شده است، بخشنامه مربوطه ارسال شده و تولید متحوا در شبکه شاد با موضوع ویژه کلید خورده و ادامه خواهد داشت، برنامه‌های خاصی با موضوع «چرا مرگ بر آمریکا؟» دنبال خواهد شد.

دبیر کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان ستاد ۱۳ آبان عنوان کرد: پیشنهاد دادیم روز ۱۲ آبان ساعتی از روز به تبیین چرایی مرگ بر آمریکا تعلق گیرد، همکاری‌های مختلف از جمله‌ با سازمان دانش آموزی انجام شده، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی برنامه یک روز شاد در روستا را دارند و در یکی از روستاهای منطقه بن‌رود در ۱۳ آبان انجام می‌شود.

همه برنامه‌ها مجازی است

وی تصریح کرد: کمک به ایتام، پویش دشمنت را بشناس، پویش دشمن درجه یک را انجمن اسلامی دانش‌آموزی پیگیری می‌کند، سازمان دانش آموزی و جمعیت هلال احمر هم برنامه خودشان را دارند؛ هیچ برنامه حضوری نداریم و همه مجازی است.

شکری خاطرنشان کرد: برنامه میدانی در روز ۱۳ آبان اگر قرار باشد بنا بر تأیید ستاد کرونا اجرا شود، تعدادی از اقشار مختلف به‌ویژه دانش‌آموزان در آن حضور پیدا خواهند کرد.

دبیر کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان ستاد ۱۳ آبان افزود: یکی از برنامه‌هایی که به همت بسیج دانش‌آموزی برگزار می‌شود یک برنامه گفتگو محور است که با تعداد محدودی از دانش‌آموزان در مجموعه خانه انقلاب فردا ساعت ۱۰ صبح اجرا خواهد شد، پرسش و پاسخ هم در این برنامه خواهیم داشت.

حسین رجب‌پور هم در این نشست اظهار داشت: در آبان‌ماه هفته بسیج دانش‌آموزی را داریم که علتش سال‌روز شهادت شهید حسین فهمیده است، شعار هفته بسیج دانش‌آموزی امسال، دانش آموز انقلابی، مقاومت و استکبارستیزی است.

مسؤول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان افزود: دانش‌آموزان و آموزش و پرورش اقدامات خوبی را در فضای مجازی انجام دادند، پویش‌های مختلف داشتیم، پویش‌های مختلفی از جمله آمریکا باید از منطقه برود،‌ پیام سربازان آمریکایی، مسابقات نقاشی، تولید نماهنگ، تهیه پادکست، بیانیه و حتی در نمازجمعه‌هایی که برگزار شد، سخنران پیش‌ از خطبه از دانش‌آموزان نخبه داشتیم.

وی گفت: چند اتفاق دیگر هم امسال رقم خورد که یکی از آن‌ها جشنواره سرود بود، به صورت مجازی در هفته بسیج دانش‌آموزی مرحله مدرسه‌ای و منطقه‌ای برگزار می‌شود و مراحل بعد در هفته بسیج و مرحله نهایی در دهه فجر انجام خواهد شد؛ مدارس فیلم گروه‌های سرودشان را فیلمش برای ما می‌فرستند و داوری می‌شود.

رجب‌پور ادامه داد: راهیان نور مجازی هم آغاز شد، اصل حرکت از ۲۵ آبان شروع خواهد شد، هر سال راهیان نور دانش‌آموزی از ۱۵ مهر تا ۱۵ اسفند داشتیم امسال در فضای مجازی برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری مرحله نهایی لیگ علمی پایا به صورت مجازی

مسؤول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان گفت: مسابقات علمی به نام لیگ علمی پایا که هر سال توسط بسیج دانش‌آموزی برگزار می‌شد، امسال به دلیل کرونا و تعطیلی مدارس به سال جدید کشیده شد و مرحله ملی و بین‌المللی سال گذشته را برگزار نکردیم که در همین هفته بسیج دانش‌آموزی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه دیگر تجلیل از فرزندان کادر درمان و شهدای سلامت و دلجویی از خانواده‌های که متوفای کرونایی داشتند، است.

رجب‌پور خاطرنشان کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی کرونا و دعوت از پای کار آمدن جوانان داوطلب در مبارزه با این ویروس منحوس داشتند، سپاه صاحب‌الزمان روز دوشنبه یک صبحگاهی را تحت عنوان حافظان سلامت، سپاهیان حضرت محمد (ص) برگزار می‌کنند، در این صبحگاه قرار است تمام تشکل‌ها و قسمت‌هایی که در مساجد فعال هستند، مرکز بهداشت استان و هیأت‌های مذهبی حضور دارند.

تبدیل مساجد به پایگاه‌های امدادرسانی محله‌ای

مسؤول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان افزود: برنامه از ساعت ۹ تا ۱۰ برگزار می شود و به تبع آن در شهرستان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود، قرار است که مساجد پایگاه‌های امدادرسانی محله‌ای باشد و مردم به صورت داوطلبانه و جهادی در خدمت مرکز بهداشت و آگاه سازی و مبارزه با کرونا باشند، این برنامه همزمان در شبکه شما، خبر و استانی پخش خواهد شد.

در پایان سیدهادی انوری نیز اظهار داشت: کمیته دانشجویی مناسبت‌های آبان‌ماه با محوریت بسیج دانشجویی استان اصفهان و با حضور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و سایر تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها از دو هفته پیش شکل گرفت؛ این کمیته دانشجویی عملا به چهار کارگروه فرهنگی، رسانه، جهادی و نشست‌های گفتمانی تقسیم می‌شود.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: از جمله اقداماتی که به جمع‌بندی رسیدند، صدور بیانیه دانشجویی به سه زبان زنده دنیا از سوی تشکل های دانشجویی است که در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

افزایش فعالیت‌های جهادی در ایام ۱۳ آبان

وی عنوان کرد: چون شعار محوری ما فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند بزرگترین راه مقابله با آمریکا خدمت‌رسانی به ملت است، کمیته جهادی و خدمت‌رسانی ما با توجه به اینکه در ایام کرونا هم در حال فعالیت است، در ایام ۱۳ آبان حرکت خود را پررنگ تر کرده است.

انوری بیان داشت: فعالیت‌ها با نگاه ورود جدی به مناطق کم‌برخوردار سطح استان و اقداماتی از قبیل توزیع بسته‌های معیشتی در قالب کمک مومنانه توسط گروه‌های جهادی در حال انجام است.

مسؤول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان گفت: خدمات پزشکی و پیراپزشکی مختلف توسط گروه‌های جهادی در حال سازماندهی و اجرا در مناطق کم برخوردار است که با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی پزشکی انجام می‌شود و تولید بسته‌های بهداشتی و توزیع در مناطق و ورود دانشجویان به حوزه آموزشی خصوصاً در مناطقی که به دلیل مشکلات از استفاده از امکانات سخت افزاری مانند موبایل و تبلت دچار مشکل هستند، از دیگر فعالیت‌ها است.

وی افزود: تولید محتوا غنی توسط مجموعه بسیج دانشجویی در حال انجام است، تولید پادکست، رادیو، سیر نمایشگاهی در فضای مجازی، کلیپ‌های مختلف و ... انجام گرفته است؛ هرسال در این زمان تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی برگزار می‌کردند که در این راستا سلسله نشست‌های گفتمانی از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود، جشنواره دانشجویی استکبارستیزی از ۱۳ آبان شروع تا اواخر آبان ادامه دارد و به نفرات برتر هدایا نفیسی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ک۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: ۱۳ آبان مراسم ۱۳ آبان هفته بسیج دانش آموزی محمدعلی احمدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان هفته بسیج دانش آموزی استان اصفهان گفت بسیج دانشجویی فضای مجازی برگزار می شود مراسم نمادین احمدی اظهار دانش آموزان روز ۱۳ آبان راهیان نور امام خمینی برنامه ها فعالیت ها خواهد شد تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرآورد تهران، این بار دوشادوش هم!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ علیرضا رأفتی: دالان‌ها صدا دارند. انگار که انعکاس صدای جمعیت هنوز دارد به دیوارها می‌خورد و برمی‌گردد و می‌پیچد در دالان منتهی به زمین ورزشگاه. صدای همهمه‌ها و هیاهوهای ناهماهنگ، صدای تشویق‌ها و شعارهای هماهنگ. دالان‌های منتهی به ورزشگاه آزادی بیش از نیم قرن سر و صدا را در انعکاس خود دارند که هنوز می‌شود شنیدشان.

انتهای دالان، وقتی رنگ سبز زمین به چشم می‌خورد، لحظه‌ای است که آدرنالین را در خون هواداران فوتبال را بالا می‌برد. ورزشگاه آزادی همیشه برای من یادآور همین چیزهاست. یادآور شوق‌ها و خشم‌ها، اشک‌ها و لبخندها. یادآور شعر شهرآورد «مرتضی امیری اسفندقه» که جایی از آن می‌گوید: «…نود دقیقه کدورت؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟»

این بار اما ماجرا فرق می‌کند. ساعت نزدیک به یازده شب است. انتهای دالان، از ورودی ورزشگاه که داخل می‌شوم، گروه‌های مختلف گوشه و کنار زمین مشغول کارند. چندتایی مشغول بستن داربست. چندتایی درگیر درست کردن سکوی وسط زمین. چندتایی سرگرم درست قرار دادن عکس یک شهید مدافع حرم غیرایرانی.

می‌گویند قسمت گل ورزشگاه، آن‌جا که تماشاچی‌ها دل دل می‌کنند که از آن‌جا بازی را تماشا کنند و پول بیشتری هم برای بلیتش می‌پردازند را گذاشته‌اند برای خانواده‌های شهدای مقاومت. از مسئولش می‌پرسم خودش دیده که واکنش خانواده شهدا وقتی دعوت‌شان کرده‌اند چه بوده؟ سر تکان می‌دهد که نه! به واسطه دعوت کرده‌اند. طوری سر تکان می‌دهد که انگار بخواهد بگوید چه اهمیتی دارد؟ اهمیت دارد. خیلی اهمیت دارد. به این فکر می‌کنم که مادر شهیدی که داغ دلش هنوز تازه است، وقتی می‌فهمد که در مراسمی به این بزرگی، محترمش داشته‌اند و دعوت کرده‌اند تا در بهترین جای ورزشگاه در کنار عکس فرزند شهیدش بنشیند، چه حسی داشته است؟

زمین ورزشگاه آزادی، چند ساعت قبل از شروع مراسم «محفل امام حسنی‌ها» پر از بازیکنانی است که هیچ‌کدام مقابل هم قرار نگرفته‌اند.

نظم در بی‌نظمی اتاق عملیات

دم افطار خودم را به محل جلسه رساندم. جلسه هماهنگی برگزاری مراسم «محفل امام حسنی‌ها» در ذهن من، یک نشست چند ساعته منظم بود که برنامه اجرایی مشخصی داشت و در هر ساعت، مسئول یا مدیری بلند می‌شد از جا و برنامه فردا را ارائه می‌داد و همه ساکت می‌شنیدند. چیزی شبیه به آن چه در مقیاس کوچک‌تر در جلسات هماهنگی مراسم‌های مختلف دیده بودم و در مقیاس بزرگ‌تر در فیلم‌های سینمایی!

میز افطار در اتاق کنفرانس چیده شده است. دور میز کنفرانس پر از همهمه است و همه دارند با هم حرف می‌زنند. مدیران رسانه‌ای و اجرایی کشور و مسئولان اجرایی مراسم همه دور میز افطار صداهایشان به هم گره خورده است. با خودم فکر می‌کنم که حتماً قرار است جلسه رسمی بعد از افطار و نماز شروع شود و این بحث‌های پراکنده پیش از شروع رسمی جلسه طبیعی است. نماز و بعد افطار هم تمام می‌شود اما بحث‌های پراکنده نه. این‌جاست که می‌فهمم تمام ماجرا همین است.

اتاق جلسه هماهنگی مراسم، جایی شبیه به اتاق عملیات است در شبی که قرار است طلوع فردایش بسم الله یک عملیات بزرگ باشد. همهمه‌ای که خبر از شدت و وسعت کار و هم‌چنین شور و اشتیاق مسئولانش می‌دهد. چندی که می‌گذرد، گوش و نگاه و ذهنم که به جلسه عادت می‌کند، نظم خاصی را در آن همه همهمه و بحث‌های دو نفره و چند نفره پیدا می‌کنم. نظم و روالی که بند سلسله مراتب نیست. جلسه‌ای که در آن بالا نشستن مدیر اهمیتی ندارد و همه از یک زاویه با هم صحبت می‌کنند.

کار دقیق، هیأتی است!

دو نفر از مسئولان برگزاری مراسم هر دو وقت صحبت به یک نکته مهم در فرایند اجرای این مراسم اشاره می‌کنند. این که چه در روند کار این محفل و چه در نمونه‌های قبلی چنین رویدادهایی مثل «مهمان ده کیلومتری»، مشخصه اصلی فعالیت تمام اعضای این پروژه، کار جهادی و بدون نگاه به سلسله مراتب است.

یکی از آن‌ها می‌گوید: «من کار اداری کرده‌ام. در روند کار اداری وقتی تصمیم بر انجام کاری می‌شود، همه چیز دست به دست هم می‌دهد که کار به تعویق بیفتد یا به کندی انجام شود اما این‌جا ماجرا فرق می‌کند. بچه‌های برگزاری این رویداد مصداق «فاسبقوا الخیرات» هستند. از یکدیگر سبقت می‌گیرند و کار را از هم می‌قاپند. این همان کار جهادی و کار هیأتی است. متأسفانه اصطلاح کار هیأتی در جامعه ما به معنی کار شلخته و بی‌برنامه جا افتاده است، اما اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که اتفاقاً درست‌ترین کارها و هماهنگ‌ترین کارها در هیأت‌ها انجام می‌شوند. در هیأت است که می‌بینیم از جفت کردن کفش تا تنظیم سیستم صوتی و پذیرایی همه و همه یک یا چند مسئول دارند که هر کدام به درستی و دقیق کارشان را انجام می‌دهند و همه چیز منظم پیش می‌رود.»

یکی دیگر از مسئولان برنامه می‌گوید: «رویدادهایی مثل محفل امام حسنی‌ها یا رویدادهای مشابه قبلی شاید در ظاهر اولین رویدادهای بزرگی بودند که در تهران شکل گرفتند اما از نظر اجرایی برای ما تازه نبودند. این همان کاری است که بچه‌های جهادی و هیأتی ما همیشه می‌کردند. همان کاری که در هیأت‌های بزرگ ما در ایام محرم انجام می‌شود. همان کاری که در ایام اربعین انجام می‌شود. وقتی نیت‌ها خالص باشد، وقتی کسی چشم‌داشتی نداشته باشد و با دلش کار کند، همه کارها با دلسوزی و منظم انجام می‌شود و کاری به این وسعت به سرانجام می‌رسد.»

خاصیت روحیه جهادی این است که کارهای بزرگ و سخت را ساده نشان می‌دهد. هر قدر هم که مسئولان اجرایی این مراسم با لبخند از فرایند کار صحبت کنند، اگر نگاهی جامع به وسعت و پراکندگی کار بیندازیم، متوجه دشواری آن می‌شویم. حدود ۱۵۰ هزار بسته افطاری که آماده شده، خبر از احتمال حضور ۱۵۰ هزار نفر در این مراسم دارد. آمد و رفت، پذیرایی، مراقبت و اجرای مراسم زنده برای این تعداد مخاطب را باید بگذارید کنار ضبط و پخش زنده مراسم که در این وسعت حتی بدون مخاطب حضوری هم دردسرهای خودش را دارد.

یکی از مسئولان فنی مراسم کمی از بسترسازی فناوری اطلاعات برای برگزاری این مراسم و از سامانه‌ای می‌گوید که پیش از قطعی شدن اجرای برنامه، یک پایش و نظرسنجی در خصوص زمان و شرایط برگزاری مراسم انجام داد و در نهایت روز پانزدهم رمضان توسط مردم انتخاب شد. هم‌چنین بستری اینترنتی مهیا شد که مخاطبان احتمالی برنامه بتوانند یک پیش ثبت نام در آن انجام دهند و در مرحله بعد درصد احتمال حضورشان در برنامه را اعلام کنند. این مسأله به مسئولان برگزاری نگاه آماری درستی می‌دهد که دست‌شان در تحلیل داده‌های پیش‌بینی برای مدیریت مراسم پر باشد.

او هم‌چنین از چند حمله سایبری مختلف از کشورهای مختلف از جمله رژیم صهیونیستی به سامانه‌های ثبت نام برنامه خبر می‌دهد و می‌گوید که این حملات سایبری در همان قدم اول دفع شدند.

مدت زمان گفت‌وگوها کوتاه است. همه درگیر رفت و آمدها و بحث‌های شب قبل از مراسم‌اند و در رفت و آمد بین محل جلسه و ورزشگاه آزادی که دارد برای مراسم آماده می‌شود. بعد از مراسم احتمالاً گزارش‌های خبری فراوانی از آن روی خط رسانه‌ها می‌رود اما این بحث‌ها، رفت و آمدها، بی‌خوابی‌ها و شور و شوق‌ها احتمالاً در اخبار برگزاری مراسم گم خواهد شد.

کد خبر 6062666

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم شب قدر در بیش از ۹۵ مسجد شهرستان بهار
  • جزئیات برگزاری مراسم شب‌های قدر در اردبیل اعلام شد
  • ترسیم الگوی صحیح از نشاط مذهبی
  • سازمان دانش آموزی یک مجموعه منظم، برنامه محور و منسجم در بُعد تربیتی و پرورشی است
  • سازمان دانش‌آموزی، بستری برای حضور اجتماعی ومسئولیت‌پذیری دانش آموزان
  • شهرآورد تهران، این بار دوشادوش هم!
  • اعتکاف ۷۰۰ نفری دانش آموزان در قزوین برگزار می‌شود
  • اعتکاف ۷۰۰ نفری ویژه دانش آموزان برگزار می‌شود
  • بیش از ۶۵٠ ملک آموزش وپرورش استان کرمان مستندسازی شد
  • بازدید معاون دادستان کل کشور از اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی اصفهان