Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@08:35:13 GMT

شماره جدید فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۶۷۸۳

شماره جدید فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت مجمع عالی حکمت اسلامی بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد.
 

در این شماره مقالات زیر منتشر شده است:

گفتمان حکمت مدنی متعالی؛ چرایی، چیستی و چگونگی؟ / علیرضا صدرا

نظریه خلود در عذاب، با تکیه بر دیدگاه ملاصدرا و حکیم سبزواری / رضا حصاری، یحیی کبیر، سید محمد موسوی

سازوکار تأثیرگذاری رویکرد حکمای مشایی بر آرا شیخ اشراق در تکون معقول ثانی فلسفی / مسعود اسماعیلی، سیدعماد مصطفوی

تبیین موطن و جایگاه معاد جسمانی در اندیشه صدرا / رسول اسکندری

تأملی بر «حکمت عرشی» در متون روایی / هادی فنایی نعمت سرا

چیستی حکمت عملی و جایگاه آن در طبقه‌بندی علوم با تکیه بر آرا فارابی / جواد دلپذیر

وجود رابط معقولات ثانی فلسفی از منظر علامه طباطبایی و علامه مصباح / یوسف معزز، محمد رضاپور

تحلیل تمایز عرفان‌عملی از اخلاق مشّایی از منظر غایت‌گرایی / عظیم حمزئیان، رضا عباسی

کد خبر 5060667.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع عالی حکمت اسلامی فصلنامه حکمت اسلامی حکمت متعالیه معرفی نشریات سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وحدت اسلامی کنفرانس وحدت اسلامی توهین به پیامبر سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی کتاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجمن علوم سیاسی ایران رادیو گفتگو مجمع عالی حکمت اسلامی ویروس کرونا مهدویت تمدن اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» از منظری دیگر

گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا- احمد آدینه‌وند؛ از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اسرائیل به عنوان یک تهدید ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی قلمداد شده است، ایران با جعلی دانستن موجودیت رژیم صهیونیستی همیشه آن را مهم‌ترین دشمن جهان اسلام عنوان کرده است از همین منظر رویکرد ایران معطوف به حذف اسرائیل و نابودی این رژیم بوده است؛ از همین رو ایران اسلامی پای ثابت پشتیبانی از فلسطینیان و سایر عناصر محور مقاومت به شمار می‌رود، اما به‌یرغم این خصومت دیرینه ایران هرگز به طور مستقیم به رویارویی با صهیونیست‌ها نپرداخته بود.

در واقع عملیات «وعده صادق» نخستین اقدام روشن و مشخص نظامی از سوی ایران به شمار می‌رود که بیانگر تغییر رویه ایران از ضربه به اسرائیل به وسیله گروه‌های محور مقاومت به درگیری مستقیم با این رژیم است که تبعات مهمی در صورت بندی نظامی و استراتژیک منطقه به دنبال خواهد داشت.

در طی دهه گذشته به‌خصوص از زمان استقرار نیرو‌های مستشار ایرانی در سوریه، همواره تهاجم و حمله به مواضع نیرو‌های ایرانی بخشی از راهبرد اعمالی اسرائیل بوده است، اما رویکرد ایران در مقابل این اقدامات متجاوزانه همواره شکیبایی و رصد این اقدامات بوده است که از آن به صبر استراتژیک یاد می‌شده است؛ اما تهاجم چند روز گذشته نشانگر عبور ایران از این استراتژی و نیل به بازدارندگی کامل است، اقدام اخیر ایران را نیز می‌توان در چارچوب منطق بازدارندگی فهم کرد.

در حمله اخیر، آشکار دیده شد که ایران با بهره گیری از سلاح‌های ساخت داخل و متکی بر توانایی‌های بومی، اسراییل را به وحشت انداخت

ناگفته پیداست در این عملیات بیش از تحمیل خسارت و لطمات نظامی به اسرائیل، اقدام ایران نوعی نمایش و اعلان قدرت بود که در واقع هدف هشدار و زهر چشم از صهیونیست‌ها برای دست برداشتن از سیاست گستاخانه حمله به مواضع نیرو‌های ایرانی در سوریه بود و جمهوری اسلامی مضاف بر نمایش قدرت خود آسیب پذیری رژیم اشغالگر صهیونیست را در انظار جهانیان برملا کرد.

«علی منتظری» کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره می‌گوید: تهدیدات علیه ایران فقط نظامی نیست که ما با تکیه بر عملیات اخیر مدعی شویم تهدیدات خاتمه یافته است. اکنون پس از عملیات نظامی باید با تکیه بر سیاست‌های متین و متقن بتوانیم از میدان نظامی به میدان بازدارندگی سیاسی نیز پیش برویم و با تکیه بر هم پیمانان منطقه‌ای خود در حوزه سیاسی کشورهای حامی مقاومت نیز حضوری پرقدرت داشته باشیم و همه فرصت‌های سیاسی و نظامی بزرگ را به دستاوردهای اقتصادی با تکیه بر حضوری دراز مدت در منطقه تبدیل کنیم و همه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی را به فرصت‌های جدیدی تبدیل کنیم.

نباید فراوش کنیم که آمریکا و اسرائیل با تکیه بر هم پیمانانشان ممکن است درصدد بر آیند تا از راه دیپلماسی و اقتصادی و با تکیه بر گسترش تحریم‌های اقتصادی شدیدتر از گذشته، ایران را در بزنگاه‌های دیگر با تهدیدات بزرگ‌تری روبه‌رو کنند و این وظیفه دیپلماسی کشور است تا با درایت و آینده نگری از گذرگاه‌های پرتهدید، کشور را عبور دهد.

در این میان نکته کلیدی این است که در شرایطی که بسیاری از کشور‌های منطقه خاورمیانه در راهبرد امنیتی خود به وضوح متکی به قدرت‌های جهانی خصوصا ایالات متحده آمریکا است، ایران تنها کشور منطقه به شمار می‌رود که خودیار و دارای توانمندی داخلی و بومی موثر نظامی است امری که در مواقع حساس در منطقه بحرانی خاورمیانه دست ایران را در مواجهه با تهدیدات در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه برتر نشان می‌دهد به‌خصوص که در حمله اخیر، آشکار دیده شد که ایران با بهره گیری از سلاح‌های ساخت داخل و متکی بر توانایی‌های بومی اسرائیل را به وحشت انداخت.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» استاد دانشگاه علامه طباطبایی به رویکرد بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به عملیات وعده صادق اشاره کرده و می‌گوید: فارغ از اینکه تا چه حد پهپادها و موشک‌های ایران به هدف رسید، برخی از بازیگران منطقه رفتاری فرصت‌طلبانه برابر تحولات اخیر در پیش گرفته‌اند. با این حال، وقایع نشان داد اگر جنگی صورت بگیرد، با توجه به اینکه عمق استراتژیک جنگ محدود به مرزها نیست هیچ کس در امان نیست و طرفین منازعه به حدی دارای تجهیزات نظامی هستند که کل منطقه را درگیر جنگ می‌کنند.

در نهایت اینکه عملیات بامداد یکشنبه هراسی عمومی را در منطقه به وجود آورده که البته می‌تواند نقش بازدارندگی را در تحولات داشته باشد و حتی فرصت‌طلبانی که پیش از این به دنبال جنگ بودند به شدت دچار نگرانی شده‌اند.

از نتایج اتکای نیرو‌های مسلح ایران به توانمندی‌های بومی که در حمله ایران به اسرائیل به شکل پررنگی نمایان شد، ارتقای اعتماد به نفس ایرانی‌ها در برخورد با تهدیدات امنیتی علیه کشورمان است به‌ویژه اگر به این نکته توجه کنیم که نظامیان ایرانی پیش از این نیز با حمله موشکی به پادگان عین الاسد آمریکا و مواضعی در پاکستان که در کنار اسرائیل سه کشور دارای زرادخانه اتمی هستند نشان دادند که خط قرمز ایران امنیت و استقلال کشور مان است و در این راستا حتی دارا بودن سلاح‌های غیر متعارف نیز مانعی عملی در برابر ایران در جهت حمایت و حفظ امنیت خود به شمار نمی‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گنبد آهنینتان این بود؟
  • خنثی سازی تحریم ها با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • «وعده صادق» از منظری دیگر
  • ‌راه‌اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز 
  • «حکمت و حکایت جوانمردی» منتشر شد
  • شماره جدید فصلنامه تخصصی «مطالعات ایلام‌شناسی» منتشر شد
  • «چامه» بهاری ویژه فیض شریفی
  • شماره ویژه نشریه حضور، یادنامه آیت الله موسوی بجنوردی منتشر شد + فایل خواندنی
  • سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی برگزار می‌شود
  • تکیه «آویسپا» به مهاجم ایرانی است/زاهدی چگونه به ترکیب اصلی رسید؟