Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@04:01:29 GMT

چه وقت می‌توان گفت تب داریم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۶۸۴۶

چه وقت می‌توان گفت تب داریم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی دمای طبیعی بدن اغلب بزرگسالان بین حدود ۳۶.۱ درجه سلسیوس تا تقریبا ۳۷.۲ درجه سلسیوس است. دمای بدن بین ۳۷.۲ درجه سلسیوس تا ۳۹.۴ درجه سلسیوس را تب «کم‌شدت» نامیده می‌شود. افزایش درمای بدن در این حد ممکن است نشانه بیماری باشد، اما عوامل دیگری مانند فعالیت جسمی چشمی یا نشستن زیر آفتاب ممکن است است تا این حد دمای بدن را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال تب کم‌شدت چندان نگران‌کننده نیست.

دمای بدن بالای ۳۹.۴ درجه سلسیوس را در بزرگسالان تب شدید یا تب واقعی خواند. هنگامی که دمای بدن بین ۳۸ ت ا۳۹.۴ درجه سلسیوس باشد، می‌توان از داروهای تب‌بر یا گذاشتن کمپرس سرد روی پیشانی برای کاهش دمای بدن استفاده کرد.

تب بالای ۳۹.۴ درجه سلسیوس نیاز به مراجعه پزشکی دارد. در تب‌های بسیار بالا باید با پزشکتان یا اورژانس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

تعریف تب در نوزادان و کودکان پیچیده‌تر است. تعریف تب در این مورد به سن کودک بستگی دارد و شامل چند طیف متفاوت دما می‌شود. به طور کلی در هر مورد تب در نوزاد زیر ۵ ماه و هر تب بالای ۳۸.۸ درجه سلسیوس در کودکان بزرگتر باید با دکترتان تماس بگیرید.

ضمنا به یاد داشته باشید که تب یک رویداد طبیعی و ناشی از واکنش دفاعی بدن است و به خودی خود نگران‌کننده نیست. هنگامی که مبارزه دستگاه ایمنی با یک عفونت بالا می‌گیرد، باعث می‌شود دمای بدن بالا برود- درست مانند هنگامی موتور ماشین پس از استارت زدن از حالت سرد بیرون می‌آید و گرم می‌شود. بنابراین تب کردن نباید باعث وحشت شما شود. در اغلب موارد تب به معنای آن است که دستگاه ایمنی شما درست کار می‌کند.

از آنجایی که تب بخشی عادی از فرآیند دستگاه ایمنی برای مبارزه با عفونت است، ممکن است لازم نباشد آن را درمان کنید. در واقع مصرف داروهای تب‌بر برای کاهش دمای بدن به میکروب امکان می‌دهد بهتر درون بدن شما به زندگی ادامه دهد (چرا که بسیاری از میکروب‌ها نمی‌تواند محیط داغ را تحمل کنند). با توجه به این موضوع تا زمانی که تب شما زیر ۳۹.۴ درجه سلسیوس باشد، می‌توانند داروی ضد تب مصرف نکنید.

اما تب‌ می‌تواند آزارنده هم باشد، بنابراین در صورتی که احساس نیاز کنید، می‌توانید داروهای بدون نسخه را برای درمان تب، بدن‌درد و سایر علائم مصرف کنید تا زمانی که دوره بیماری بگذرد و دمای بدن شما به حد عادی بازگردد. اگر تب شما برای بیش از ۳ روز طول بکشید یا اگر علائم دیگری همراه آن وجود دارد، باید با دکترتان تماس بگیرید.

کد خبر 561458 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله نکته بهداشتی روز دمای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانِ یزد بارانی است

سیدعباس میرحسینی رئیس اداراه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان یزد در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوای استان یزد گفت: طی ۱۲ ساعت گذشته از مناطق جنوبی و ارتفاعات بارش‌هایی داشتیم، این بارش‌ها نزدیک صبح آغاز شد و برای هرات ۱.۶ میلیمتر، مروست ۰.۶ و نیر ۱.۶ میزان بارش ثبت شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بارندگی در ساعات آینده در مناطق بیشتری از استان یزد شروع شود، افزود: بارندگی برای فردا نیز در استان پیش‌بینی می‌شود و، چون هوا گرم است بارش‌ها می‌تواند رگباری و بعضا با رعد و برق همراه باشد.

رئیس اداراه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی استان یزد ادامه داد: بارش‌ها در مناطق مستعد و به خصوص ارتفاعات استان یزد می‌تواند به صورت برف باشد و احتمالا در نیمه جنوبی و ارتفاعات استان شدت بارش‌ها می‌تواند بهتر باشد و در این مناطق سیلابی‌شدن مسیرها، روان‌آب‌ها و طغیان رودخانه، پیامد‌های این موج بارشی جوی است.

وی افزود: این سامانه موج بارشی جوی می‌تواند با تندباد‌های لحظه‌ای داشته باشیم که هم استانی‌ها باید استحکام سازه‌های موقت و همچنین گلخانه‌ها را در نظر داشته باشند.

میرحسینی عنوان کرد: با توجه به ابرناکی آسمان برای امروز و فردا، دمای روزانه کاهش می‌یابد و در چهارشنبه‌شب و پنجشنبه‌شب کاهش نسبی دمای شبانه را خواهیم داشت و دیروز دمای بیشینه شهر یزد به ۲۵ درجه سانتیگراد رسید و با توجه به ابرناکی و بارش باران، دمای امروز ۶ درجه نسبت به روز گذشته کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دمای شبانه چهارشنبه و پنج‌شنبه‌شب به نسبت به شب گذشته ۴ درجه کاهش می‌یابد، ادامه داد: روز گذشته گرم‌ترین نقطه بافق ۳۰ درجه و علی آباد با ۶ درجه خنک‌ترین نقطه بودو در حال حاضر درجه دمای یزد نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است و دمای ماکزیمم هوای یزد نیز به ۲۱ درجه خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • کرمانشاه فردا بارانی است
  • رشد نم هوا در اروند
  • بیشترین بارش در شهرضا ثبت شد / کاهش کمینه دما در اصفهان
  • بیشترین بارش در شهرضا ثبت شد/ کاهش کمینه دما در اصفهان
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • افزایش تدریجی دمای هوا آذربایجان‌غربی
  • آسمانِ یزد بارانی است
  • پیش‌بینی بارش‌ها تا شش هفته آینده در کشور
  • شروع بارندگی در استان یزد