Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با نگاهی جامع، توسعه روستاهای کشور را مد نظر قرار داده و برای رسيدن به اين هدف در سه حوزه مسکن، اشتغال و بيمه اقدامات مؤثري انجام داده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گسترش و آبادانی روستاها در چند دهه اخیر، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از كشورها، توسعه روستایی به‌مثابه راهبردی با اهمیت برای تأمین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده است. در این راستا شیوه‌های متعدد و الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده كه برخی از آنها موفق نبوده و دستاوردهای مطلوبی نداشته است. هنوز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت اندك است و اكثر فقرای این كشورها یا در روستاها به سر می‌برند یا شهرنشینانی عمدتاً حاشیه‌نشین با زادگاه روستایی بوده‌اند.

بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور که كارویژه اصلی خود را پرداخت تسهیلات به اقشار كمتر برخوردار تعریف كرده، برای توسعه روستاهای كشور نیز گام‌های اساسی برداشته و در این راستا حوزه‌های مختلفی را مد نظر قرار داده است.

پرداخت وام قرض‌الحسنه برای بهسازی خانه‌های روستایی

 هر چند مسکن یکی از نیازهای اولیه جامعه به شمار می‌رود، اما تهیه یا بازسازی آن در سال‌های اخیر سخت شده و این سختی برای خانوارهای روستایی به‌نوعی بیشتر هم بوده است. بانک مهر ایران تسهیلاتی را در نظر گرفته تا روستاییان کشور بتوانند با مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسكونی خود، تا حد ممكن آن را از آسیب‌های سوانح طبیعی حفظ كنند.

تجربه بلایای طبیعی مختلف از جمله سیل و زلزله نشان داده که ساکنان مناطق روستایی به‌دلیل ناتوانی در تأمین منابع مالی، امکان مقاوم‌سازی خانه‌های خود را در برابر این سوانح ندارند و هر بار آسیب بیشتری را متحمل می‌شوند.

این در حالی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بررسی آمارهای مربوط به سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در سطح کشور، حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسكونی روستایی وجود دارد كه حدود ۱۵ درصد آن‌ها دارای اسكلت فلزی هستند و در حدود ۱۷ درصد از بتون آرمه به‌عنوان عمده مصالح به‌كار رفته، استفاده شده است. سایر واحدهای مسكونی روستایی یعنی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ واحد، از مصالح دیگری استفاده كرده‌اند كه ایمنی قابل قبولی ندارند.

در عین حال، ساکنان روستاها به دلایل مختلف امکان تأمین منابع مالی جهت مقاوم‌سازی منازل خود را نیز ندارند. ضمانت‌های بانکی و نیز سودهای بالا در وام‌هایی مانند جعاله که در تعمیر مسكن مورد استفاده قرار می‌گیرد، موانع تأمین مالی این افراد در برابر مقاوم‌سازی واحدهای مسكونی هستند. بانك مهر ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانك قرض‌الحسنه كشور در این حوزه اقدامات مهمی انجام داده تا بتواند به سهم خود این مسئله را در حوزه تأمین مالی برطرف كند.

بانک مهر ایران در طول ۴ سال گذشته اقشار خاصی را که نیاز به تسهیلات قرض‌الحسنه داشته‌اند مد نظر قرار داده و برای آن‌ها طرح‌های متنوعی را تعریف کرده است؛ به‌طوری که تا كنون در چارچوب همكاری با بنیاد مسكن انقلاب اسلامی ۷۳۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۶۰۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی در برابر حوادث طبیعی

در جریان بلایای طبیعی، آسیب‌های وارد شده به افراد، مانند یک کوه عظیم یخی است که قسمت اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود. هنگام وقوع یک حادثه مانند سیل و زلزله، دولت و نهادهای وابسته در گام اول به دنبال رفع نیازهای اولیه اقشار آسیب‌دیده و تأمین سلامت، خوراك، پوشاك و اسكان موقت آن‌ها است و مسائل مربوط به اقدامات زیرساختی از جمله احداث و بازسازی منازل هموطنان در گام‌های بعدی قرار می‌گیرد كه معمولاً با وقفه چند ماهه و پس از تأمین مایحتاج ضروری اولیه آسیب‌دیدگان اتفاق می‌افتد.

بانک مهر ایران با توجه به اینکه بیمه خانه‌های روستایی به‌عنوان راهکاری برای مدیریت بحران و مُسکنی برای كاهش دردهای ناشی از حوادث طبیعی است، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به بیمه نزدیك به ۵۰۰هزار خانه روستایی ۳ استان كمتر برخوردار كشور كرد تا همزمان با گام اول دولت و نهادهای مربوطه برای تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم، گام دوم نیز با هدف كاهش آلام و فشارهای روانی ناشی از حادثه همزمان برداشته شود.

این خانه‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، طوفان و... بیمه شده‌اند. این اقدام بانک مهر ایران خیلی زود اثر خود را نشان داد. متأسفانه در هفته نخست شهریور سال جاری، ۹۳ روستای استان خراسان جنوبی بر اثر سیل خسارت دید و خانه‌های واقع شده در این روستاها با آسیب روبرو شد. خراسان جنوبی یکی از سه استانی است که خانه‌های روستایی آن از سوی بانک مهر ایران تحت پوشش بیمه حوادث درآمده است.

بانک مهر ایران امیدوار است هم اقداماتش برای اعطای تسهیلات بازسازی و بهسازی خانه‌های روستایی مؤثر واقع شود هم اینکه با همت سایر نهادها شاهد تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام خانه‌های روستایی سراسر کشور باشیم، تا در صورت بروز حوادث مشابه، بخشی از دغدغه‌های روستاییان عزیز کشور برطرف شود.

هنگامی یک روستایی بداند اگر حادثه‌ای طبیعی رخ داد، چگونه می‌تواند با آن مقابله کند، به وی انگیزه و امید می‌دهد. بیمه قشر روستایی که عمدتاً به کشاورزی مشغولند، از نظر اقتصادی نیز اهمیت زیادی دارد.

تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور دارد، مانند کمک به رشد اقتصادی، كنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت، به‌طور ویژه در تولید كالاهای اساسی و استراتژیك نیز مؤثر است و می‌تواند بستر مناسبی برای تولیدات كشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم نماید. از طرفی ظرفیت جمعیت ساكن در این مناطق با اتخاذ تدابیر صحیح و مدبرانه زمینه شكوفایی و توسعه پایدار مناطق روستایی و به تبع آن كشور را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا بانک مهر ایران تسهیلاتی را برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی در همکاری با نهادهای حمایتی پرداخت کرده است. این بانك در چارچوب تفاهم‌نامه با كمیته امداد ۳۲۶هزار فقره تسهیلات به ارزش ۲۳هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و در همكاری با بنیاد بركت ۹۰هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت كرده كه بخش عمده آن مربوط به مناطق روستایی كشور بوده است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: بیمه اشتغال بانک مهر ایران خانه های روستایی بانک مهر ایران مناطق روستایی قرض الحسنه مقاوم سازی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۷۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲

امتداد - دکتر سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن از اعطای ۲۴ هزار و 941 فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و 497 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر لزوم اعطای تسهیلات مسکن روستایی در جهت جهش تولید مسکن و رونق اقتصاد روستایی در سال ۱۴۰۳، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، مجموعاً به ۴۷ هزار و ۸۴۰ واحد مسکونی روستایی به میزان ۲ هزار و ۶۱ میلیارد تومان، تسهیلات روستایی پرداخت شده است که بخشی از این تسهیلات اعطایی در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۲۴ هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی و به میزان ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان صورت پذیرفته است که با درصد رشد بالایی نسبت به سال ۱۴۰۱ روبرو بوده است.

دکتر حسینی افزود: اعطای تسهیلات مسکن روستایی موجب افزایش انگیزه و رضایتمندی روستاییان گرامی می‌شود که بالطبع این امر در افزایش اشتغال و تولید بخش کشاورزی و دامداری و رونق اقتصاد روستایی موثر است. بدون شک رفع مشکلات و دغدغه‌های روستاییان عزیز در حوزه مسکن، نقش موثری در جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شهرها و حتی معکوس شدن جهت این مهاجرت‌ها دارد. با توجه به اینکه جهش تولید در بخش کشاورزی و دامداری کشور تنها به دستان توانمند و زحمتکش روستاییان تلاشگر محقق می‌شود؛ وظیفه ما به عنوان خادمان ملت در بانک مسکن است که با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بانک در جهت حمایت از روستاییان عزیز بکوشیم.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین به لزوم حمایت جدی دولت سیزدهم از مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در جهت رفع دغدغه‌های روستاییان گرامی در حوزه مسکن، نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی همت گمارد. از این رو سقف این تسهیلات دو مرتبه در طی دولت سیزدهم افزایش یافت. یک بار سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ از ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی به ۲۰۰ میلیون تومان و بار دیگر در سال ۱۴۰۲ از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی افزایش یافت.

دکتر حسینی پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۳ را یکی از اولویت‌های مهم بانک مسکن دانست و افزود: سعی می‌کنیم تا بر اساس منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و سیاست‌های ابلاغی دولت محترم بیش از پیش، رضایت و مشارکت هموطنان روستایی را جلب کنیم و ان‌شاا… به لطف خدا و تلاش همکاران بانک مسکن در سال جدید، شاهد جهش تولید مسکن روستایی در کشور باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها به ۴۸۸ هزار واحد رسید
  • بیمه رایگان ظرفیت ویژه برای آینده زنان خانه‌دار است
  • اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
  • استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است
  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند
  • ۵۱ واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستایی شهرستان گناوه افتتاح شد
  • بهره برداری ۶۷۰ واحد مسکن مددجویان در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۱۰۰۰ مسکن شهری و روستایی در مازندران احداث شد
  • استاندار مازندران؛ روستاییان را به توسعه بومگردی فراخواند
  • برقراری بیمه اجتماعی رایگان برای مادران خانه دار روستایی و عشایری دارای ۳ فرزند و بیشتر