Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@09:43:55 GMT

رفتار تبعیض آمیز گرجستان با کامیون‌های ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۷۳۶۲

رفتار تبعیض آمیز گرجستان با کامیون‌های ایرانی

اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان می‌گویند، با وجود اقدامات سازنده صورت گرفته، همچنان برخی مشکلات در مسیر صادرات ایران به این کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، با بالا گرفتن تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران، نهادهای تصیم گیر ایرانی اعلام کردند که در حال حاضر اولویت خود را بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه و منطقه می‌گذارند و آمارهایی که از صادرات ایران در سال‌های گذشته منتشر شده نشان از آن دارد که در کنار چین، بخش قابل توجهی از صادرات ایران به کشورهای همسایه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرجستان به عنوان یکی از کشورهای اروپای شرقی که در سال‌های گذشته به منظور توسعه اقتصادی درهای خود را برای تجارت خارجی باز کرده، در سال‌های اخیر یکی از مقاصد اصلی صادرکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی بوده است و در سال‌های قبل، آمارها حاکی از رشد قابل توجه صادرات به این کشور بودند.

با این وجود در ماه‌های گذشته به دنبال شکل گیری برخی اختلاف نظرها در قیمت تمام شده محصولات ایرانی در گرجستان و اعتراضاتی که برخی فعالان اقتصادی این کشور داشتند، فضای سابق بر هم ریخت و حضور کالاهای ایرانی در گرجستان دشواری‌های بیشتری را تجربه کردند. با این وجود در جلسه اخیر اعضای اتاق بازرگانی ایران و گرجستان با سفیر جدید ایران در تفلیس، دو طرف بر لزوم افزایش همکاری های بخش خصوصی و دولت برای افزایش حضور ایران در گرجستان تاکید کرده‌اند.

اعضای اتاق بازرگانی ایران و گرجستان می‌گویند که تبادل‌نظر میان این اتاق مشترک و سفارت ایران باهدف به‌روز کردن آخرین اطلاعات درباره ظرفیت‌ها و مقررات و اولویت‌ها در هر کشوری، مهم‌ترین نیاز بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف است.

حسین وثوق عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز به مشکلات مرزی پیش آمده در گرجستان و بسته شدن مرزهای این کشور به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کامیون داران از تبعیضی که مقامات گرجی بین کامیون داران روسی، ترکی، آذری و ایتالیایی با کامیون داران ایرانی قائل هستند، انتقاد دارند. این کامیون‌ها برخلاف ایرانی‌ها امکان تردد در فضای کرونا را دارند اما به دلایل نامشخص این امکان را به کامیون داران ایرانی نمی‌دهند.

در ادامه این نشست، اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس با توجه به مشکلات و پیشنهادهایی که از سوی حضار مطرح شد و ضمن تشریح برنامه‌های خود، گفت: اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و گرجستان ازجمله مراکزی هستند که برای پیشبرد اهداف کشور باید با آنها همراهی لازم صورت پذیرد، نیازهای آنها را تأمین و مشکلات آنها را برای گسترش مراودات دو کشور برطرف کرد.

او تأکید کرد: باید کار با گرجستان را از مسیری احیا کنیم که کمترین هزینه را داشته باشد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان‌های هم‌جوار و با دسترسی‌های بهتر که ازنظر مسافت نزدیک‌ترین مناطق ایران به گرجستان هستند مفید و مقرون‌به‌صرفه برای دو کشور هستند.

قاسمی با توجه به سیاست‌های گرجستان در مقابله با کرونا و بستن فضای اقتصادی خود در این دوران، ادامه داد: اتخاذ چنین رویکردی در خدمت منافع متقابل دو کشور نبوده و ازنظر اقتصادی به ضرر اقتصاد گرجستان بوده و موجب افزایش قیمت‌های تمام‌شده تولیدات این کشور شده است، ضمن اینکه ایران به‌راحتی می‌تواند، بازارهای جایگزین را در منطقه شکل دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و گرجستان ایران و گرجستان کامیون داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ رانندگان کامیون احتیاط کنند/ اجرای طرح ضربتی پلیس راه از 4 روز دیگر

تین نیوز

کانون انجمن های صنفی کارفرمایی موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کالای کشور از اقدام ضربتی پلیس راه کشور برای کنترل چراغ های خطر، جلو و جانبی ناوگان حمل و نقل جاده ای کالای کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز، در نامه ای که به امضای رضا رستمی رئیس هیئت مدیره این کانون رسیده، خطاب به روسای انجمن صنفی کارفرمایی شرکت ها و موسسات حمل و نقل داخلی کالای کشور آمده است: پلیس راه کشور در نظر دارد اول اردیبهشت ماه امسال ( 1403 ) نسبت به اجرای طرح ضربتی کنترل چراغ های خطر ، جلو و جانبی ناوگان حمل و نقل جاده ای کالای کشور اقدام کند.

رستمی در ادامه این نامه تاکید کرده است: بر اساس این طرح در کلیه پلیس راه های کشور طرح توقف تا رفع نقص روشنایی ( چراغ های خطر، جلو و جانبی ) و نداشتن شبرنگ اتاق و سپر عقب کلیه وانت بارها، کامیونت ها، کامیون ها و کشنده ها ( تریلی) با شدت اجرا خواهد شد.

وی خواستار اطلاع رسانی انجمن های صنفی به همه مالکان و رانندگان کامیون برای رفع نقص احتمالی سیستم روشنایی ناوگان در جاده های کشور شده است تا رانندگان و مالکان کامیون با مشکل جریمه سنگین و توقف خودرو مواجه نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • روایت نویسنده عراقی از صبر استراتژیک و پاسخ استراتژیک ایران
  • ببینید/ کتک‌کارى در پارلمان گرجستان هنگام بررسی قانون جنجالی حضور عوامل خارجی در کشور
  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • معاریو: ایران تمایلی به جنگ ندارد و با عقلانیت رفتار می‌کند
  • ◄ رانندگان کامیون احتیاط کنند/ اجرای طرح ضربتی پلیس راه از 4 روز دیگر
  • برای جهش تولید مسیر مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را هموار کنید
  • دفاعیه رونالدو از کُتک کاری در عربستان روی میز دادگاه
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است
  • افزایش تردد مسافر از پایانه مرزی نوردوز
  • لحظه عبور موفقیت آمیز موشک‌های بالستیک‌ ایرانی از سامانه‌ پدافندی اسرائیل + فیلم