Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ۸ماه از شیوع عالم‌گیر ویروس منحوس کرونا می‌گذرد و در این مدت علاوه بر مشکلات و تلخی‌هایی که این ویروس منحوس به همراه داشت، شاهد ایثار، گذشت و همدلی بسیاری از سوی کادر درمان، گروه‌های جهادی و ... نیز بودیم.

سفیدپوشانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روز در تلاشند تا جان بیماران را نجات دهند و افرادی که برای حل بخشی از مشکلات نیازمندان کمک‌های مومنانه راه انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اول شیوع این بیماری منحوس در کشور شاهد اتحاد، همدلی و همراهی همه مردم بودیم و همین مساله هم باعث شد تا در ماه دوم شاهد کاهش تعداد بیماران باشیم، اما با گذشت زمان و با وجود تاکیدات مسؤولان بهداشتی مبنی بر رعایت پروتکل‌ها با وجود رعایت بخش عظیمی از مردم متاسفانه افرادی هستند که به این مساله بی‌تفاوت بوده و هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند.

 

عدم رعایت موارد بهداشتی توسط عده‌ای در جامعه متاسفانه باعث افزایش بیماران بستری و در نتیجه افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان اردبیل شده است.

امروز تنها راه مقابله و مبارزه با این بیماری منحوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمامی مردم و یک همدلی و همراهی کامل است تا بتوانیم زنجیره انتقال آن را قطع کرده و باعث نابودی این ویروس منحوس و عالم‌گیر باشیم چرا که تاکنون هیچ دارو و یا واکسنی برای آن تولید نشده است.

عده‌ای این بیماری را شوخی گرفته و بر اثر این مساله شاهد گسترش این بیماری در کشور هستیم به طوری که در روزهای گذشته تعداد بیماران در کشور و استان افزایش یافته و حتی روزهای سیاهی را از بابت فوت هموطنانمان شاهد بودیم.

 

تاکسی‌رانی باید نظارت بیشتری داشته باشد

امروز سوار تاکسی شدم که راننده ماسک نداشت و با وجود تذکراتی که به رانندگان تاکسی داده شده باز ۳ مسافر را در صندلی عقب سوار کرد. در مقابل اعتراض من و یکی از مسافران به عدم استفاده راننده و یکی از مسافران از ماسک با لبخند راننده مواجه شدم که هیچ بیماری‌ای وجود ندارد و اینها توهم است.

جالبه که با وجود اعلام تعداد بستری‌ها و بیماران کرونایی و حتی تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا متاسفانه عده‌ای با جان مردم بازی کرده و با شوخی گرفتن این بیماری منحوس باعث سوگوار شدن خانواده‌ها می‌شوند.

یکی از مسافران این تاکسی پس از اعتراض و پیاده شدن از تاکسی در مورد عدم نظارت سازمان تاکسی‌رانی اعتراض کرد و گفت: با وجود اینکه تاکسی‌رانی به راحتی می‌تواند با این افراد برخورد کند ولی نمی‌دانم چرا این اتفاق نمی‌افته.

 

دورهمی‌های خانوادگی از علل مهم شیوع کرونا/ میزان استفاده از ماسک در استان اردبیل کاهش یافته است

در خصوص وضعیت آمار بیماران کرونایی گفت‌وگویی با معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام دادیم؛

بابک نخستین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اردبیل اظهار کرد: روند بیماری کرونا در استان اردبیل در حال پیشروی و صعودی می‌باشد، ظرفیت بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های شهرستان اردبیل تکمیل شده و ظرفیت‌های جدید برای بستری این بیماران ایجاد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر روزانه حدود ۷۰ بیمار مشکوک و مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و ۵ الی ۶ بیمار مبتلا جان خود را از دست می‌دهند.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: روند ابتلا به کرونا در استان اردبیل خوشه‌ای و خانوادگی می‌باشد، برعکس اپیدمی کشوری و جهانی، در حال حاضر ۵۲ درصد بیماران بستری بانوان هستند که اکثرا مسن می‌باشند و ۴۸درصد بستری‌ها آقایان هستند.

نخستین اظهار داشت‌: اکثر بیماران در دورهمی‌های خانوادگی مبتلا شدند و استان اردبیل در حوزه ابتلای بانوان، جزو استان‌های اول کشور محسوب می‌شود که علت ابتلای بانوان، دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است.

وی گفت: تولید ماسک در استان اردبیل بدون مشکل در حال انجام است و کمبودی از این بابت نداریم ولی متاسفانه میزان استفاده از ماسک در استان اردبیل به حدودا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در ماه‌های اول شیوع کرونا در استان، درصد استفاده از ماسک توسط مردم حدودا ۷۰ درصد بود، عامل اصلی پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها می‌باشد.

نخستین در ادامه افزود‌: هفته گذشته محدودیت‌های صنفی استان در استانداری اردبیل تصویب شد و در روزهای آینده این محدودیت‌ها در سطح استان با همکاری نیروی انتظامی و بسیج انجام خواهد شد.

 

در صورت نداشتن کار ضروری از خانه خارج نشوید

وی تصریح کرد: از دلایل اصلی افزایش مبتلایان و پیک‌های کرونا در استان سفرهای غیرضروری است که متاسفانه با افزایش سفرها شاهد افزایش بیماران و بستری‌ها هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: با توجه به شدت همه‌گیری و روند ابتلای کرونا در استان از عموم مردم درخواست عاجزانه داریم در صورتی که کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند و این مساله حداقل دو هفته توسط مردم رعایت شود تا بتوانیم بیماری کرونا در استان اردبیل را به کنترل در بیاوریم.

محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل افزایش می‌یابد

استاندار اردبیل نیز با اشاره به تشدید محدودیت‌های کرونایی در استان اردبیل به‌علت افزایش شیوع کرونا اظهار کرد: موج سوم کرونا در استان شروع شده و از همه مردم تقاضا داریم، نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: با افرادی که به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجهی نمی‌کنند، برخورد خواهد شد و وقوع روزانه پنج الی هفت نفر فوتی از عواقب این بی‌توجهی‌ها به نکات بهداشتی است.

 

استاندار اردبیل بیان داشت: ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌ها از جمله الزامات ساده‌ای است که تا حد زیادی از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند و افرادی که حالشان وخیم است، دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که در مراسم و دید و بازدیدها مبتلا شده‌اند.

وی تاکید کرد: از روز چهارشنبه به مدت دو هفته برگزاری مراسم در تالارها تعطیل شده و در صورتی که تعداد بستری‌ها کاهش یافته و به زیر ۲۰۰ نفر برسد، بازگشایی سالن‌ها با با ۳۰ درصد ظرفیت انجام خواهد شد.

استاندار اردبیل توجه به رعایت نکات بهداشتی در بانک‌ها، مطب‌ها و ادارات را ضروری دانست و بیان داشت: مدارس استان نیز به غیر از موارد کم برای رفع اشکال تعطیل هستند و در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در استان، تمام غذاخوری‌ها باید بیرون بر شده و در داخل غذاخوری غذایی سرو نشود.

همدلی و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس، در وضعیتی امروز آمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان اردبیل از ۳۸۰ نفر گذشت که شامگاه جمعه شاهد بار ترافیکی شدیدی در گردنه حیران بودیم. مساله‌ای که بارها از سوی مسؤولان و کادر درمانی مبنی بر عدم سفرها و دورهمی‌های خانوادگی تاکید شده است.

امیدواریم بار دیگر با همراهی و همدلی تمام مردم و مسؤولان مبنی بر استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم سفر و دورهمی‌ها شاهد کاهش و حذف این بیماری منحوس از کشور باشیم و در این بین قطعا دعا و توسل می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا اردبیل امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی کرونا در استان اردبیل دورهمی های خانوادگی بیماری منحوس استفاده از ماسک رعایت پروتکل ها نکات بهداشتی شیوع کرونا محدودیت ها دورهمی ها بستری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص

دکتر فرهاد خدایی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیکی تأمین‌اجتماعی‌ و بیمه سلامت، ارتباطی دائمی است و اطلاعات بیمارانی که تحت پوشش تأمین‌اجتماعی و در دسته بیماران مشمول حمایت از صندوق بیماران خاص هستند، به‌صورت مستمر به بیمه سلامت ارسال می‌شود، اظهار کرد: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دولت سیزدهم  و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینه‌های بیماری‌های پرمخاطره و بیماری‌های مزمن تشکیل شده است. هر ساله اعتبار مشخصی در بودجه برای حمایت از این بیماران پیش‌بینی می‌شود و در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد. بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش تأمین‌اجتماعی نیز با معرفی و ارائه اطلاعات از سوی این سازمان، علاوه بر خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی؛ مشمول حمایت‌های مورد تعهد صندوق یادشده و کاهش سهم فرانشیز پرداختی هستند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل این بیماران که بیشترین مراجعات آنان را در پی دارد مربوط به هزینه‌های داروهای مورد مصرف آنان است. تا پیش از این، بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، بعد از تهیه داروهای تجویزی باید به واحدهای خسارات متفرقه مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی در استان خود مراجعه می‌کردند تا مابه‌التفاوت سهم مورد تعهد این صندوق در مورد داروهای مشمول را دریافت کنند. با جلسات و نشست‌های متعددی که میان تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت برگزار شد در حال حاضر، ارتباط برخط داروخانه‌ها با سازمان بیمه سلامت برقرار شده است. به این ترتیب سهم موردتعهد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در همان لحظه نسخه‌پیچی در داروخانه محاسبه و از فرانشیز پرداختی بیمه‌شده کسر می‌شود. درواقع دیگر نیازی به مراجعه حضوری این بیماران به واحدهای خسارات متفرقه نیست. در خصوص اتصال سایر مراکز پاراکلینیک مانند فیزیوتراپی، آزمایشگاه، سی‌تی‌اسکن، ام.آر.آی و ... به این سامانه نیز هماهنگی‌ها و جلسات بین این دو سازمان هنور در حال پیگیری است.

معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بیماران خاص و صعب‌العلاج از این پس در هنگام مراجعه به داروخانه‌ها برای دریافت داروهای تجویزی، چنانچه داروی تجویزی برای آنان از داروهای مشمول حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج باشد، به‌صورت برخط و خودکار از حمایت این صندوق در زمینه فرانشیز دارو بهره‌مند خواهند شد و نیازی به اقدام خاصی از سوی این بیماران نیست.

وی همچنین گفت: در مورد بیماران مبتلا به بیماری‌های پرمخاطره مانند هموفیلی، تالاسمی، ام.اس، سرطان، اوتیسم و  بیماری‌های ژنتیک و برخی دیگر از بیماری‌ها، بهره‌مندی از حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، منوط به تشکیل پرونده در مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها است. در مورد بیماری‌های مزمن دیابت و فشار خون نیز امکان نشان‌دار شدن بیماران به عنوان بیمار مشمول این حمایت‌ها، توسط پزشکان متخصص و در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم شده است.

خدایی در مورد هزینه‌های بستری بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز گفت: طبق ابلاغ وزارت بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها ملزم شده‌اند مقررات مربوط به حمایت‌های صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج را در سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) ثبت کنند. به این ترتیب در بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌های پایه، سهم این صندوق از هزینه‌های درمان بیمار به‌صورت برخط و خودکار محاسبه می‌شود. در بیمارستان‌های خصوصی غیرطرف قرارداد بیمه‌های پایه نیز این بیماران می‌توانند بعد از ترخیص و با ارائه اسناد و مدارک هزینه‌های بیمارستانی به واحدهای خسارات متفرقه، سهم صندوق یادشده را دریافت کنند.

گفتنی است طبق بند (ن) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ حمایت‌های ویژه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده و صندوق ویژه‌ای برای حمایت از این بیماران در دولت سیزدهم تشکیل شده است. موضوع فعالیت این صندوق، فراهم‌آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت‌محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل و نظایر آن است فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • قیمت شاهین در مدار صعودی / شاهین کارکرده هم گران شد! + جدول قیمت
  • سندروم پس از کرونا چیست؟