Web Analytics Made Easy - Statcounter

معترضان تایلندی چندی است با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های بانکوک و چند شهر این کشور خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان و نیز راه اندازی بحث علنی درباره "نقش سلطنت" در این کشور شده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چند ماهی است که شمار زیادی از مردم تایلند با برگزاری تظاهرات در خیابان ها خواستار استعفای نخست وزیر این کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتراض ها در شرایطی در این کشور ادامه دارد که تایلند  در ماه های اخیر  با بحران مرتبط با شیوع ویروس کرونا و با مشکلات اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

البته اعتراضات ضد دولتی مخالفان در تایلند طی چند روز اخیر حتی به پارلمان این کشور نیز کشیده شد و نمایندگان مخالف نیز این بار استعفای نخست وزیر را خواستار شدند. این پرسش مطرح است که چرا  در سال های اخیر اعتراض ها در این کشور پادشاهی تشدید شده است ؟ تظاهرات کنندگان تایلندی  با پیگیری اعتراض های خود به دنبال چه اهدافی هستند؟

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

به نوشته روزنامه تایلندی "بانکوک پست"، هزاران معترض تایلندی با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های بانکوک و چند شهر این کشور خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان و نیز راه اندازی بحث علنی درباره "نقش سلطنت" در این کشور شدند.

طرح این موضوع از سوی تظاهرات کنندگان در حالی است  که طبق قانون حمایت از سلطنت، انتقاد از خانواده سلطنتی در تایلند ممنوع شمرده می‌شود و ممکن است شهروندان به دلیل توهین به پادشاه یا خانواده‌اش به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند. تایلندی‌ها به‌رغم وجود چنین قوانینی علیه پادشاه و خانواده سلطنتی اعتراض می‌کنند.

البته اعتراض تایلندی ها محدودبه این کشور نیست و این اعتراض ها به ژاپن و آلمان هم کشیده شده است .به نوشته خبرگزاری آلمان تظاهرات کنندگان حتی به نشانه مقاومت در مقابل سفارت آلمان در این شهر نیز تجمع کردند و به حضور پادشاه کشورشان در ایالت "بایرن" آلمان معترضند.

اعتراض تایلندی  ها در حالی در ماههای اخیر تشدید شده است که ماها واجیرالونگ‌کورن، پادشاه تایلند ماه‌های زیادی از سال را در هتل مجللی در گارمیش واقع در ایالت بایرن آلمان، سپری می‌کند.

پادشاه تایلند ویلایی نیز در بایرن دارد اما اکثر اوقات خود را در شرایط کرونایی در هتل محبوب خود در گارمیش سپری می‌کند و این موضوع خشم بسیاری از مردم تایلند را برانگیخته است.

در مجموع باید گفت، چند ماهی است که شمار زیادی از مردم  تایلند با برگزاری تظاهرات در خیابان ها، خواستار استعفای دولت و انحلال پارلمان شدند. تظاهرات کنندگان که دانشجویان هسته اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دادند، شعارهای اعتراضی علیه دولت پرایوت چان-اوچا نخست‌وزیر تایلند که با کودتا به قدرت رسیده است، سر دادند و بازنگری در قانون اساسی این کشور را خواستار شدند.

این در خواست تظاهرات کنندگان در شرایط مطرح می شود  که پس از انتخابات سال گذشته، دادگاهی در تایلند حکم انحلال دومین حزب بزرگ مخالف دولت در این کشور را داد و راه را برای تحکیم قدرت حزب حاکم هموار کرد. البته برخی کارشناسان نیز قانون اساسی کنونی را عامل پیروزی پرایوت در انتخابات سال گذشته می‌دانند که برپایه وفاداری به پادشاه تایلند تشکیل شده است.

اعلام حالت فوق‌العاده در تایلند برای مقابله با تظاهراتتمدید وضعیت فوق‌العاده کرونا در تایلند

به باورکارشناسان "دادگاه قانون اساسی تایلند و ارتش" دو نهادی هستند که درخدمت نهاد مهمی بنام "نهاد سلطنت" قرار دارند که قدمت طولانی درسرزمین طلایی دارد. به بیان دیگر  نقش نهاد " سلطنت" در  19 کودتای ارتش و شبه کودتا و تغییر28 نخست وزیرگذشته تایلند قابل کتمان نیست.

در واقع  همه کودتا ها و شبه کودتاها نظامیان  و همین طور برکناری نخست وزیران تایلند  آن هم  با زرورق قضایی دادگاه قانون اساسی، بدون کارگردانی و صحنه گردانی "نهاد سلطنت" که از آن به عنوان مهمترین نهاد ساختارقدرت تایلند یاد می شود، قابل تصور نیست. و کلام آخر اینکه اعتراض های چند ماه اخیر مردم تایلند در واقع  به معنی رویگردانی مردم این کشور از نهاد سلطنت محسوب می شود.

نویسنده: فرهاد همتی – کار شناس مسائل شرق آسیا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برگزاری تظاهرات در خیابان ها استعفای نخست وزیر تظاهرات کنندگان خواستار استعفای قانون اساسی اعتراض ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامیان فلسطین سخنرانی بایدن را قطع کردند

معترضان حامی فلسطین سخنرانی «جو بایدن» در جریان کارزار انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی را با سر دادن شعارهایی در اعتراض به حمایت‌های او از جنایات رژیم صهیونیستی مختل کردند.

به گزارش ایسنا، در جریان سخنرانی روز چهارشنبه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره حوزه بهداشت و درمان که شهر «رالِی» در ایالت کارولینای شمالی معترضان حامی فلسطین سخنرانی او را با سر دادن شعار در حمایت از غزه متوقف کردند.

به نوشته پایگاه «ان.بی.سی نیوز»، محافظان امنیتی بعد از آنکه این معترضان در واکنش به صحبت‌های بایدن گفتند: «پس بهداشت و درمان در غزه چه می‌شود؟» ۲ نفر از آن‌ها را به بیرون از محل تجمع منتقل کردند.

در جریان این سخنرانی معترضان با فریاد به بایدن اعتراض کردند که بیمارستان‌ها در غزه بمباران می‌شوند و او را «همدست در جنایات» رژیم صهیونیستی خواندند اما رئیس جمهور آمریکا در پاسخ مدعی شد: «همه حق بهداشت و درمان را دارند» و گفت که از مستمعین سخنرانی می خواهد «نسبت به آن‌ها صبور باشند.»

بایدن در ادامه گفت که این معترضان «حق دارند» و ادعا کرد: «ما باید کمک‌های خیلی بیشتری را وارد غزه کنیم.»

معترضان حامی فلسطین همچنین در خارج از محل برگزاری این سخنرانی نیز تجمعی را برگزار کردند.

برپایی این تجمعات در حاشیه مراسمات و تجمعات انتخاباتی بایدن در ماه‌های اخیر امری رایج بوده است.

از زمان عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» رزمندگان حماس علیه رژیم صهیونیستی و متعاقب آن تشدید محاصره به همراه عملیات از هوا، دریا و زمین از سوی این رژیم علیه غزه جو بایدن با تظاهرات‌های مکرر و پی در پی در حمایت از برقراری آتش‌بس در این باریکه و در اعتراض به حمایت‌هایش از رژیم مواجه شده است.

سخنرانی بایدن در ماه ژانویه با موضوع سقط جنین نزدیک به ۱۲ بار توسط معترضان حامی فلسطین مختل شد و در پی این رخداد تیم او تلاش کردند جلوی این اتفاق را با کوچکتر کردن مراسم ها و پنهان نگه داشتن مکان‌های دقیق سخنرانی‌های او برای مدتی طولانی تر از حد معمول بگیرند.

به نوشته ان.بی.سی نیوز، بایدن با فشار بسیاری از هم‌حزبی‌های خود برای آنکه به شکلی قدرتمندتر به نیاز های انسانی در غزه پاسخ دهد مواجه شده و فشارهای سیاسی را بر دولت اسرائیل برای آنکه اجازه به ورود حجم بیشتری از کمک‌ها به نوار غزه بدهد افزایش داده است اما برای قطع شدن فروش سلاح‌های آمریکا به این رژیم درخواست نکرده است.

همزمان بایدن و متحدانش انتقادات از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رویکرد دولت او نسبت به جنگ غزه را تشدید کرده‌اند.

اخیرا «چاک شومر»، رهبر اکثریت سنای آمریکا که همچنین رده بالا ترین مقام یهودی در آمریکا محسوب می‌شود خواستار برگزاری انتخابات جدید با هدف کنار رفتن نتانیاهو از نخست وزیری شد. بایدن بعدا از سخنرانی شومر تحسین کرده و گفت که او «یک نگرانی جدی را که نه فقط خود او بلکه بسیاری از آمریکایی‌ها در آن شریک هستند» مطرح کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احمد مازنی: افکار، اندیشه‌ها و سلیقه‌های مختلف را باید به رسمیت بشناسیم/ صلاحیت بسیاری افراد را به دلیل ملاقات با آقای خاتمی رد کرده‌‎اند/ مشارکت به معنای واقعی کلمه با ایجاد فضای احساس تعلق ملی ایجاد می‌شود/ امید باید واقعی باشد
  • شرح دعای سحر|گسترش سلطنت الهی بر مراتب وجود
  • جایگاه هنر و ادب در نظم نوین جهانی برای جمهوری اسلامی بسیار اساسی است
  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل استعفا کرد
  • شرح دعای سحر|سلطنت مطلق از آن خداست
  • تظاهرات در فرانسه در اعتراض به تشدید ریاضت‌ اقتصادی
  • حامیان فلسطین سخنرانی بایدن را قطع کردند
  • سخنرانی بایدن از سوی معترضان حامی فلسطین مختل شد