Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژیلا آقایی گفت: باید با آموزش به سمتی حرکت کنیم که مردم خرید و مصرف گوشت های غیرمجاز را در فریدونکنار تحریم کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هجوم برخی از شهروندان به سمت بازارچه ها و رستوران هایی که گوشت برخی گونه های پرندگان خاص را عرضه می کنند، سبب شده است تا شکار و عرضه این گونه جانوری افزایش پیدا کند و طبق برخی آمار غیررسمی حتی تعداد شکار آن ها در سال به 2 میلیون قطعه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان فریدونکنار در استان مازندران به کانون اصلی این تخلف بدل شده است و حتی در پروسه شکار از روش های ممنوعه ای همچون تورهای هوایی استفاده می شود. امری که تا این لحظه با برخورد قهری به نتیجه نرسیده است و لزوم استفاده از ظرفیت مردم و آموزش را نمایان کرده است.

محیط زیست با معضلات فراوانی روبروست

ژیلا آقایی، مدیر کل دفتر مشارکت ‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: محیط زیست با معضلات فراوانی روبروست. حل این معضلات و بهبود وضعیت محیط زیست کشور منوط به همکاری و هماهنگی بین دستگاههای ذیربط است. در این میان به ویژه در حوزه محیط زیست انسانی نیاز به مشارکت بین دستگاهی است تا سازمان بتواند وظیفه حاکمیتی و نظارتی خود را به درستی پیش ببرد.

او افزود: اما ضعف هماهنگی ها سازمان را با مشکل مواجه می کند.  در مقوله نظارت برای اینکه محیط زیست بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند، مشارکت و حضور  مردم در عرصه محیط زیست بسیار موثر است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که محیط زیست اولویت زندگی است در معنای حیات، محیط زیست همان آب، هوا و خاکی است که حیات از آنها معنا می یابد. اگر ما و دستگاه های حوزه آموزش و فرهنگ سازی کشور بتوانیم این باور را در میان مردم تقویت کنیم، قطعا سبب تغییر رفتار و روش زندگی مردم در تطابق با محیط زیست خواهیم بود و جامعه ای که تعلق خاطر به محیط زیست دارد، خود مطالبه گر بهبود آن خواهد بود که متاسفانه این باور هنوز در جامعه نهادینه نشده است. آموزش ها باید به گونه ای باشد که مردم حفظ مولفه های محیط زیست را جزئی جدایی ناپذیر از سلامتی خود بدانند.

ضعف منابع مالی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد

مدیر کل دفتر مشارکت ‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: زمانی که این اتفاق در جامعه رقم می خورد، ما شاهد خواهیم بود که مردم برای محیط زیستی بهتر و سالم تر برای خود و آیندگانشان مطالبه گر خواهند شد تا باور این مسئله که زندگی و حیات در گروی آب، هوا، خاک سالم، درخت، و تنوع زیستی است در مردم ایجاد نشود،  به صرف فعالیت های دولتی نمی توان نتیجه مطلوبی برای محیط زیست متصور شد.

آقایی با اشاره به کمبود سرانه محیط بان علیرغم جذب در دوسال اخیر و ضعف منابع مالی در سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص موضوع شکار غیر مجاز پرندگان‌ مهاجر گفت: اگر مردم در کنار ما نباشند عملا نمی توان در این راستا اقدام مثبتی انجام داد. یکی از مصادیق معضلات جدی محیط زیست شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر است که سودهای کلانی در این عرصه برای متخلفین وجود دارد و عملا شکار غیرمجاز پرندگان به یک تجارت پر سود بدل شده است.

نیاز به مشارکت بین دستگاهی داریم

او افزود: این موضوع سبب شده است تا تلاش های سازمان محیط زیست به نتیجه مطلوب نرسد. ازجمله تخلفاتی که در این حوزه انجام می شود استفاده از تورهای هوایی است که یک تخلف است و محیط زیست به صورت قانونی می تواند با آن ها برخورد کند. محیط زیست در حد توان خود ورود کرده است اما مشارکت بین دستگاهی نیاز است و شدیدا نیازمندیم در حوزه شکار غیرمجاز در فریدونکنار ارگان های ذیربط به کمک سازمان محیط زیست بیایند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه امروز نیاز است مردم در فریدونکنار به کمک ما بیایند، اذعان کرد: باید در این عرصه در کنار اقدامات قهری وسلبی، با آموزش به مردم یادآور شویم که این پرندگان مهاجر، میهمان ما هستند و کشور ما محل گذر آن ها است. مشخصا اگر مردم آگاه شوند و تقاضا برای گوشت این پرندگان وجود نداشته باشد و مردم بدانند که گوشت این پرندگان احتمالا حامل بیماری هایی نیز می تواند باشد، شاید بتوان در این عرصه شکارهای بی رویه را کنترل کرد.

پرندگان موجود در فریدونکنار جزئی از ذخیره ژنتیکی محیط زیست جهان هستند

مدیر کل دفتر مشارکت ‌های مردمی  و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گوشت این پرندگان که در فریدونکنار شکار می شوند و در بازار این شهر عرضه می شوند به مراتب گران قیمت تر از گوشت های  مرسوم سبد غذایی  مردم است. بنابراین صرفه اقتصادی برای مصرف خانوارها ندارد و برخلاف آنچه گفته می شود، جامعه محلی مصرف زیادی از این گوشت ندارند و بخشی از این شکار به  معیشت جامعه محلی برمی گردد که آن هم‌ به تعداد کم و از طریق صید سنتی انجام‌ می شود. آنچه که امروز به صورت گسترده در این منطقه شایع است یک تجارت بزرگ است و ربطی به معیشت مردم محلی ندارد.

آقایی با اشاره به اینکه پرندگان موجود در فریدونکنار جزئی از ذخیره ژنتیکی محیط زیست جهان هستند، خاطرنشان کرد: باید با آموزش به سمتی حرکت کنیم که مردم خرید و مصرف این گوشت ها را تحریم کنند. کم کردن بازار تقاضا سبب می شود تا عرضه نیز کمتر شود. سمن ها و گروه های مردم نهاد و محیط زیست طی سالیان در این منطقه فعالیت کرده اند اما نتایج مطلوب بدون همکاری مردم کسب نمی شود. باید به سمتی حرکت کنیم که مردم خود حافظ این مهمانان زیبا بوده و از تماشای این گونه های جانوری لذت ببرند و با تحریم مصرف گوشت پرندگان مهاجر شرایط حمایت از آنها را فراهم کنند.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گوشت محیط زیست فریدونکنار شکار پرندگان بازارچه فریدونکنار تورهای هوایی سازمان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست پرندگان مهاجر شکار غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از شناسایی و دستگیری ۷۰۳ متخلف شکار و صید در سال گذشته در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار گفت: در سال 1402، 703 متخلف شکار و صید در خوزستان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند. در حوزه یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در سال گذشته  124 قبضه سلاح مجاز به همراه هشت قبضه سلاح غیر مجاز از متخلفان شکار و صید کشف شد.

وی افزود: در این مدت با 575 مورد تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید در خوزستان برخورد قانونی انجام شده است. همچنین 528 قطعه از ادوات شکار و صید از متخلفان کشف و ضبط شده است.

میرشکار گفت: در سال گذشته 482 قطعه پرنده و هفت پستاندار که توسط متخلفان، زنده‌گیری شده بودند کشف و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

وی افزود: در این مدت محیط‌بانان خوزستان، 13 هزار و 942 ساعت طرح آموزشی با نام یک ساعت با محیط‌بان را در مدارس برای دانش‌آموزان اجرا کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: به منظور جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، از همه مردم استان می‌خواهیم در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی، موضوع را به اداره‌های حفاظت محیط زیست در سراسر استان یا از طریق سامانه 1540 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین