Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:35:54 GMT

نیاز به تهویه مکانیکی در کودکان مبتلابه کووید-19

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۰۷۷۱

نیاز به تهویه مکانیکی در کودکان مبتلابه کووید-19

محققان کشور برای کمک به بررسی بهتر وضعیت کودکان مبتلا به کووید-19، میزان نیاز آن‌ها به شیوه‌های مختلف تنفس مکانیکی یا تنفس با دستگاه را ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد قابـل تـوجهی از مبتلایان به بیماری کرونا یا کووید-19، در روند بیماری خود دچار نارســایی تنفســی و وضعیت اصطلاحاً هیپوکسیک یا نرسیدن اکسیژن کافی به بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، بعضـی از بیمـاران حتی دچـار انـواع هیپوکسی مقاوم به درمان با روش‌های اکسیژن درمـانی معمول مانند اسـتفاده از کـانولای بینـی، ماسـک و هـود اکسیژن می‌شوند. بر این اساس این گروه از بیماران ممکن اسـت نیـاز به یکی از روش‌های تهویه مکانیکی پیـدا کننـد که می‌تواند تهاجمی و یا غیرتهاجمی باشد.

به گفته متخصصان، تهویـه مکانیکی غیر تهاجمی به روش‌هایی اطلاق می‌شود کـه بیمار نیاز به تعبیه راه هوایی ندارد و کمـک تهویه‌ای از طریق راه‌های هوایی طبیعی بیمار با کمک دستگاهی که هوا را با فشار مثبـت تنظیم‌شده ارائـه می‌دهد، انجـام می‌شود. این روش تهویه غیر تهـاجمی نیـاز به‌نوعی از ماسک خواهد داشت که بینی، دهان و بینـی، صـورت و یـا تمام سر بیمار را در برمی‌گیرد. اما در بیمارانی که با وجود استفاده از درمان‌های دارویی مناسب و نیز روش‌های تهویه و اکسیژن‌رسانی غیرتهــاجمی همچنــان دچــار کــاهش غیــر قابــل قبــول سطح اکسیژن خون باشند به‌ناچار از روش‌های تهویـه تهاجمی با استفاده از ورود لوله‌ها و وسایل خاص به بدن بیمار استفاده می‌شود.

در این میان کودکان مبتلابه بیماری فوق دارای وضعیت ویژه‌ای هستند و بایستی در خصوص نوع تهویه مورد استفاده با دقت بسیار زیادی برای آن‌ها عمل کرد. در این خصوص، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن مقوله تهویه مکانیکی تهاجمی و غیر تهاجمی در کودکان مبتلابه کووید 19 به تفصیل بررسی شده است.

در این مطالعه، محققان به‌مرور ساختارمند مقالات منتشرشده در مورد کودکان مبتلابه کووید-19 که نیازمند نوعی از تهویه مکانیکی تهاجمی یا غیر تهاجمی بودند، پرداخته و برای این کار از پایگاه‌های اینترنتی مختلفی نظیر SID، Iran Medex، Magiran، PubMed و Google Scholar استفاده کرده‌اند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که کودکان بستری به دنبال ابتلا به بیماری فوق، تا حدود 15 درصد از موارد نیاز به‌نوعی از تهویه مکانیکی پیدا کرده‌اند.

آن‌گونه که محمدصادق رضایی، استاد و محقق مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش می‌گویند، «طبق بررسی‌های ما، درمجموع 1709 کودک بستری وارد مطالعه شدند و 15 درصد از آن‌ها به یکی از روش‌های تهویه مکانیکی نیاز پیدا کردند».

آن‌ها افزوده‌اند: «همچنین در 302 کودک دچـار بیمـاری شدید و یا نیازمنـد مراقبت ویژه، تهویه مکانیکی غیرتهاجمی و تهاجمی به ترتیب در 72 مورد و 71 مورد انجام شده است. مرگ‌ومیر نیز در 1.3 درصد از مجموع بیماران و 4.1 درصد از کودکان بدحال رخ داده بود».

بر اساس این یافته‌ها، اگرچه مقدارهای گزارش‌شده برای مرگ‌ومیر کودکان نسبت به میزان مرگ گزارش‌شده در بزرگ‌سالان کمتر است، اما با توجه به حساسیت‌های دیگری که این کودکان با آن مواجه هستند، بایستی آن‌ها را به شکلی خاص مورد توجه قرار داد.

این نتایج علمی پژوهشی در نشریه‌ای به نام «مجلـه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران» منتشر شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در کودکان همه باهم علیه کرونا دانشگاه علوم پزشکی کودکان مبتلابه تهویه مکانیکی کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در ۱۰ استان کشور آغاز شده است.

طرح مطالعاتی دستگاه «پاکدم» یا «قلیان اکسیژن» در حال حاضر به صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به عنوان تجهیزات پزشکی ثبت و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N ۲ O با رعایت حدود تعیین شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

به دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان‌های برون بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در ۱۰ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده و نمونه برداری‌ها از استان‌های تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • سپاهان مثل استقلال؛ شانس قهرمانی این دو تیم کم شد!
  • وزیر جنگ اسرائیل: در حال انجام «عملیات تهاجمی» گسترده علیه کل جنوب لبنان هستیم
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • بولگاری و نازک ترین ساعت مچی مکانیکی جهان‌/ چرخ دنده ها را چطور داخل آن جای داده اند؟! (عکس)
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات بازیکنان تهاجمی در تاریخ فوتبال / نیمار در صدر
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است