Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@18:07:52 GMT

تلاش فعالان محیط زیست برای ایجاد ژئو پارک گاوخونی

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۱۲۱۹

تلاش فعالان محیط زیست برای ایجاد ژئو پارک گاوخونی

شماری از فعالان و دوستداران محیط زیست و مردم ساکن حوضه آبریز تالاب گاوخونی در نامه‌ای به استاندار اصفهان، ایجاد ژئو پارک گاوخونی و حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اکوتوریسمی این منطقه را خواستار شدند.

رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره، اظهار کرد: اگر تالاب گاوخونی، ژئو پارک شود از واگذاری آن به بخش خصوصی و برداشت‌ها از تپه ماسه‌ای کوه سیاه و دریاچه نمک جلوگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: روند موافقت و ثبت یک منطقه به عنوان ژئو پارک دشوار است؛ برای مثال نباید محدوده معدنی باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید موافقت کند زیرا اگر گاوخونی ژئو پارک شد امکان دخل و تصرف نخواهند داشت و طبیعت تالاب حفظ خواهد شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی کهن و آثار زمین شناسی این منطقه خاطر نشان کرد: اگر گاوخونی ژئو پارک شود در کنار حفاظت از ارزش‌های اکولوژیکی تالاب برای مردم ورزنه نیز به لحاظ گردشگری درآمدزا خواهد بود و بدون آسیب به طبیعت، توریسم منطقه توسعه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا شماری از مردم ورزنه، دوستداران و فعالان محیط زیست و حامیان احیای تالاب گاوخونی در نامه‌ای از استاندار اصفهان، ایجاد ژئو پارک گاوخونی و کمک به حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اکوتوریسمی منطقه را خواستار شدند. متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر رضایی / استاندار محترم استان اصفهان

" چنانکه مستحضرید منطقه ورزنه و تالاب گاوخونی از مناطق ارزشمند استان اصفهان جهت توسعه گردشگری است. قابلیت‌های ارزشمند از جمله عبور زاینده رود از پهنه منطقه، مجاورت با تالاب گاوخونی، ژئوسایت‌های متعدد، زیست بوم‌های متنوع، تاریخ کهن، محوطه‌های باستان شناسی، آثار تاریخی متعدد، نزدیکی به کلانشهر اصفهان و برخورداری از فرهنگی ریشه دار، غنی و منحصر به فرد شرایط مناسبی را جهت توسعه گردشگری فراهم کرده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در پست ترین ناحیه دشت اصفهان در منطقه‌ای خشک و مسطح یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های کشور در فلات مرکزی ایران می‌باشد که به لحاظ شرایط جغرافیایی، زیست محیطی و داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین سه فاکتور هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی از نادرترین تالاب‌های کره زمین محسوب می‌شود بطوری که نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه به لحاظ اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای توانمندی‌های بسیار می‌باشد. این تالاب و حوضه پیرامون آن یکی از اولین سکونتگاه‌های بشری در حوضه داخلی ایران و دارای گنجینه‌ای حفاظت شده از چشم اندازهای طبیعی و آثار تمدن‌های بشری می‌باشد.

مجموع قابلیت‌های ارزشمند و کم نظیر در این منطقه شرایط بسیار مناسبی را در راستای معرفی، برنامه‌ریزی و ثبت این منطقه به عنوان یک ژئو پارک ارزشمند در استان اصفهان و بخش مرکزی فلات ایران فراهم آورده است. لذا در راستای شکوفایی و بهره‌گیری از این سرمایه الهی تدوین برنامه‌ای جامع و پایدار ضروری می‌باشد. اتخاذ راهکار ژئوتوریسم ضمن حفظ و ارتقا سرمایه بی‌بدیل تالاب گاوخونی و حوضه پیرامون آن سبب شکوفایی گردشگری و رونق اقتصادی و ترمیم بخشی از خسارت‌های وارده به جوامع محلی در اثر کم آبی و خشکسالی خواهد شد.

در همین راستا مستدعی است جنابعالی به عنوان نماینده دولت در استان اصفهان جهت امکان‌سنجی ایجاد ژئو پارک گاوخونی از کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای حضور در منطقه دعوت فرمائید.

به پیوست بخشی از مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران در خصوص امکان ایجاد و معرفی ژئو پارک گاوخونی ارسال می‌گردد.

جوامع محلی ساکن حوضه آبریز گاوخونی، فعالان محیط زیست و کشاورزی و عموم دوستداران طبیعت و فرهنگ اصفهان بی‌صبرانه منتظر تحقق این مهم هستند. "

به گزارش ایمنا، ژئو پارک "Géoparc" در لغت به معنی پارک زمین شناسی است و منطقه‌ای با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی (میراث زمین شناسی) در محدوده آن قرار گرفته باشد، گفته می‌شود. این محدوده باید در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون نقش مؤثری داشته باشد. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد. ژئوپارک زیر نظر یونسکو و توسط بالاترین مقام مملکتی منطقه‌ای که ژئوپارک در آن واقع شده است اداره می‌شود. هدف از ایجاد ژئوپارک توسعه پایدار منطقه است.

ژئوپارک‌ها زیر نظر یونسکو به مراکزی کارآمد برای آموزش محیط زیست، پژوهش و کارورزی در زمینه‌های مختلف علوم زمین تبدیل می‌شوند.

کد خبر 452823

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تالاب گاوخونی تالاب گاوخونی رضایی تالاب بین المللی گاوخونی تالاب گاوخوني گاوخونی چادر سفید های ورزنه اکوتوریسم جاذبه های گردشگری ورزنه محيط زيست قانون حفاظت احیاء و مدیریت تالاب های کشور استاندار اصفهان ژئوپارک قشم ژئوپارک حقابه تالاب گاوخونی احیای گاوخونی باتلاق گاوخونی خشکی تالاب گاوخونی کوه سیاه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تالاب گاوخونی استان اصفهان زمین شناسی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد و سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و دبیر همایش در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

یاسر پیرعلی درآیین افتتاحیه نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست، تاکید کرد: نتایج برگزاری این همایش‌ها باید برای استان و کشورمان مثمر ثمر باشد و بتوان مشکلات و مسائل را به شکل علمی برطرف کرد.

وی افزود: این همایش محصول تعامل موثر بین دانشگاه شهرکرد به‌ویژه دانشکده‌های کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی با اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است.

رئیس دانشگاه شهرکرد از وجود سازمان عمومی غیردولتی (NGO) در خصوص محیط زیست در دانشگاه خبر داد که تاکنون اقدامات مهم و مؤثری در راستای حفظ محیط‌ زیست، از جمله پاکسازی محیط زیست، کاشت نهال و... انجام داده‌ است.

پیرعلی خاطرنشان کرد: طبق مذاکراتی که با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور انجام شد، انتظار می‌رود راه اندازی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شهرکرد با همکاری اساتید دانشگاه که از جمله الزامات مهم در انجام طرح‌های کلان پژوهشی است، مورد توجه قرار گیرد.

ایشان ضمن قدردانی از دولت سیزدهم برای توجه ویژه به استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: مجموعه دولت سیزدهم از جمله وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، توجه خوبی در خصوص مسئله انتقال آب داشته‌اند و آرامش خوبی در این خصوص حاکم است.

رئیس دانشگاه شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری را استان گردشگری عنوان کرد و افزود: با توجه به فرهنگ و طبیعت بکر و ظرفیت بالای گردشگری استان که بین دو استان بزرگ صنعتی دیگر مثل خوزستان و اصفهان قرار دارد، باید در حفظ و نگهداری این ظرفیت تلاش کرد.

این مقام دانشگاهی همچنین ضمن قدردانی از عوامل برگزاری این همایش گفت: دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه شهرکرد راه اندازی می‌شود و با توجه به سیاست‌ها و دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، به‌خصوص گروه محیط زیست دانشگاه از این دبیرخانه حمایت می‌کند.

خبرنگار: رضا طهماسبی

انتهای پیام/

کد خبر: 1227458 برچسب‌ها سازمان محیط زیست کشور سازمان محیط زیست استان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردشگری

دیگر خبرها

  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید