Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیشترین آمار خودکشی در کشور به ترتیب استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه و کمترین آمار خودکشی به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، طبق آمار منابع رسمی از ایران و براساس اعلام پزشکی قانونی در سال ۹۸ و آخرین آمار جهانی توسط بهداشت جهانی در ابتدای سال ۲۰۲۰، خودکشی دومین علت مرگ در جهان به شمار میرود و طبق این آمار، خودکشی هشت درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بیشترین رده سنی خودکشی در ایران بین ۱۸ تا ۲۴ سال و بین ۳۰ تا ۳۹ سال است و همچنین طبق نظر کارشناسان این زمینه، عوامل خطر خودکشی نظیر اختلال روانی، افسردگی، نا امیدی، مصرف مواد مخدر و پرخاشگری بیشترین سهم را دارا می باشد.

بیشترین آمار خودکشی در کشور به ترتیب استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه و کمترین آمار خودکشی به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برمی گردد.

همانطور که در آمار هم مشاهده می کنیم بین استان های محروم و آمار خودکشی رابطه ای معکوس وجود دارد، رابطه ای که در آن استان کمتر توسعه ایلام جزو استان های پیشرو در خودکشی و استان کمتر توسعه یافته سیستان نیز جزو استان های با آمار کمتر شناخته شده است.

روش کهنه و قدیمی خودکشی در استان ها

استان ایلام یکی از شهرهای مهم مرزی که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارا است و نسبت به دیگر استان های کشور، تازه تاسیس محسوب می شود که هنوز بافت و زندگی روستایی در بعضی از نقاط شهر نمایان است.

همین موضوع توسعه نیافتگی باعث شده است تا گستردگی فقر و محرومیت خودی نشان دهد بطوری که حتی از ابتدایی ترین امکانات برای یک شهروند محروم بماند.

این فقر و محرومیت باعث بروز معظلات نامیمونی در سطح استان شده و از جمله این معظلات می توان به مشکل کهنه و قدیمی خودکشی که به عنوان یکی از آسیب های جدی مطرح است، اشاره کرد.

مسئله خودکشی در ایلام به گونه ای بوده است که نمایندگان مجلس قبلی ایلام برای شعار تبلیغات ستادی خود از رفع این معضل و آسیب اجتماعی سخن می گفتند، از جمله این شعارها که یکی از کاندیداهای ادوار گذشته مجلس آن را سر لوحه پوسترهای تبلیغاتی خود کرده بود میتوان به، "به ققنوس هایی که در آتش می سوزند می اندیشم" اشاره کرد.

ولی آیا تا به امروز دردی از این ققنوس های در آتش سوخته دوا شده است؟ اگر چه پیش از این در نطق هایشان همیشه بر روی موضوع خودکشی مانور می دادند.

سرایت معضل خودکشی به رده سنی نوجوانان

اما موضوعی که می خواهیم به آن بپردازیم وضعیت خودکشی در استان ایلام است که بر اساس آمار پزشکی قانونی در این حیث در رتبه دوم کشور قرار داریم و زنگ خطری برای مسئولین و مردم استان است.

همچنین موضوعی دیگر که می خواهیم به صورت خاص تر به آن بپردازیم سرایت این آسیب اجتماعی از رده سنی بزرگسالی به کودکان و نوجوانان است که متاسفانه در ابتدای سال جاری تاکنون بارهای بار، خبر خودکشی رها دختر یازده هلیلانی و همچنین کودک ۱۰ ساله در سطح رسانه های استان، کشوری، و حتی بین المللی منتشر شده است.

در همین راستا در سال های نه چندان دور فیلمی توهین آمیز به نام "بمانی" به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی در رابطه با خودسوزی و خودکشی مردم ایلام ساخته شد که خاطر مردم ایلام را مکدر کرد.

این کارگردان مدعی شد که بعد اکران فیلم، آمار خودکشی ایلام پایین آمده است که آمار منتشر شده رسمی به سان پتکی هر سال بر سر این ادعای پوچ و تو خالی آوار می شود و آن را رد می کند.

در اینکه آمار خودکشی در ایلام به دلایل مختلف که مسئولین استان تاکنون از آن غافل هستند بالا است را نمی توان کتمان کرد ولی جناب مهرجویی علاوه بر نشان دادن موضوع اصلی، چهره منفور و خشنی از ایلام به نمایش در آورد که هم اکنون نیز دستمایه رسانه های معاند که در کمین به دست آوردن همین مسائل و خوراک رسانه ای جهت تفرقه بین نظام و مردم هستند، شده است.

حال میتوان به این نتیجه رسید که اصلی ترین عامل خودکشی در استان ایلام فقر و نداری است و با توجه به وجود کارخانجات و شرکت های پتروشیمی و گاز که تحت اختیار و سلطه افراد غیربومی سفارش شده است و تنها در قسمت های کارگری و روز مزدی از افراد بومی استفاده می کنند. با اندکی دلسوزی و مدیریت صحیح و جسورانه که اگر در وجود مسئولین استانی دیده شود، رفع و یا کاهش این معضل شدنی است.

عامل دیگری که در این چند سال درگیری استان ایلام با این موضوع وجود دارد و به هیچ وجه به آن پرداخته نشده و می توان بسیاری از نهادهای مرتبط را محکوم به کم کاری کرد، عدم آموزش صحیح پیشگیری از موارد ذکر شده است، که باید به شکل ویژه ای در تمامی رسانه های صوتی، تصویری و نوشتاری تا ریشه کن کردن این معضل اجتماعی  به آن پرداخته شود و فقط به دید یک خبر تاسف بار و حادثه ای به آن نگاه نکنیم.

 

نبود راهبرد مشخص برای مهار خودکشی

"حسین ندیمی"، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: متاسفانه آمار خودکشی در سطح کشور وبه خصوص استان ایلام بالا رفته واین زنگ خطری برای خانواده ها است.

وی اظهار کرد: خودکشی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در سطح کشور بیشترین عامل آن عواملی هستند که تحت تاثیر مشکلات خانوادگی و اقتصادی بیشتر جنبه روحی و روانی دارند و از لحاظ روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند تا جایی که فرد راهی به جز خودکشی پیدا نمی کند.

ندیمی در ادامه گفت: در استان ایلام عواملی مانند اختلافات قومی و قبیله ای، ازدواج، مشکلات اقتصادی ومعیشتی ، مشکلات روحی روانی و اختلافات خانوادگی از مهم ترین عوامل خودکشی در سطح استان ایلام هستند که متاسفانه در طول سال های اخیر وبیشتر شدن مشکلات مردم افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه اخبار خودکشی به سرعت توسط ضدانقلاب و رسانه های بیگانه مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق مختلف سعی دارند ناکارآمدی نظام را نشان و آن فرد را دست مایه اهداف خود قرار دهند.

کارشناس مسائل اجتماعی بیان داشت: در خصوص خودکشی اقدامات پیشگیرانه بهترین راهکار است که با ایجاد اشتغال وبهترشدن اوضاع معیشتی مردم، اقدامات فرهنگی و آموزشی می توان از آمار خودکشی کم کرد ولی متاسفانه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

ندیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه خاصی برای مبارزه با خودکشی وجود ندارد طبیعتا سن خودکشی هم کاهش یافته است ودر سنی به خصوص سنین پایین خودکشی دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه ای برای کاهش آسیب های اجتماعی مدنظر مسئولین باشد تا پیامدهای آن کاهش یابد وبرای دست یابی به این مورد نیازمند عزم همگانی هستیم.

ضرورت تقویت روحیه نشاط مردم با افزایش امکانات فرهنگی

"علی مصطفی وندی"، از دیگر کارشناسان مسائل اجتماعی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: خودکشی همچنان به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی استان ایلام محسوب می شود و اتخاذ راهکارهای مناسب برای پیشگیری از این آسیب در استان ایلام ضروری و برای کاهش این معضل آموزش می تواند یک راهکار اصلی و بسیار موثر و مفید باشد.

وی اظهار کرد: ارتقاء سطح آموزش مهارتهای زندگی در استان ایلام ضروری است و آموزشهایی که برای پیشگیری از این معضل به خانواده‌ها ارائه می شود باید بر اساس متون استاندارد و مناسب استفاده شود.

مصطفی وندی افزود:افزایش امکانات فرهنگی نقش مهمی در روحیه و نشاط مردم دارد ولی متأسفانه استان ایلام با کمبود امکانات فرهنگی نیز مواجه است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: قضیه خشونت و خودکشی در استان ایلام خیلی عمیقتر از علل و عواملی چون نداشتن شغل یا بیکاری است و باید با بررسیهای علمی و پژوهشی از سوی کارشناسان نهادهای مختلف این استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی دریافت که چرا این استان در کشور از رتبه بالایی در معضلات اجتماعی کشوری برخوردار است.

مصطفی وندی تصریح کرد:متاسفانه در سالهای اخیر بودجه و برنامه خاصی برای حل مشکل خودکشی در ایلام در نظر گرفته نشده است و تمام تلاش مسئولان برای کنترل این معضل بوده نه کاهش آن که این مسئله این نکته را یادآور می کند به راستی چه دستگاهی متولی بررسی و حل مشکل خودکشی در ایلام است.

جای خالی ردیف ویژه خودکشی برای استان های پیشرو

وی گفت:تاکنون سازمانها در این خصوص در حد یک دستگاه پیشگیرانه عمل کرده اند ولی تاکنون هیچ دستگاهی در استان ایلام برای ریشه یابی علل وارد نشده و برنامه ویژه ای برای کاهش خودکشی در ایلام انجام نداده که البته نبود اعتبارات ویژه در این زمینه نیز در این امر تاثیر داشته است.

مصطفی وندی ادامه داد:با برسی هایی که صورت گرفته شاهد آن هستیم که نرخ سن خودکشی در استان ایلام به سنین پایین کشیده است و این یک زنگ خطری است برای مسئولان که در این راستا اقداماتی درخورتوجه صورت دهند و صرفا به برگزاری جلسات اکتفا ننمایند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از رسانه های معاند از این موارد سو استفاده ای خاص می کنند و سعی دارند با برجسته سازی موض.ع خودکشی بگویند که آمارخودکشی در بین  مردم استان ایلام دریک وضعیت بحرانی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از رسانه های معاند از این موارد سو استفاده ای خاص می کنند و سعی دارند با برجسته سازی موض.ع خودکشی بگویند که آمارخودکشی در بین  مردم استان ایلام دریک وضعیت بحرانی است.

وقت آن رسیده که تمامی مسئولین استانی و فرا استانی قبل از شنیدن خبر خودکشی دیگر و به جای سر به چپ و راست تکان دادن و آه و افسوس خوردن وارد منسه عمل بشوند چون دیگر ظرفیتی برای یکه تازی خودکشی فرزندان استانمان باقی نمانده است و به ققنوس هایی که در آتش فقر و محرومیت می سوزند بیاندیشیم.

 

انتهای پیام/س

منبع: دانا

کلیدواژه: خودکشی در استان ایلام خودکشی در ایلام آمار خودکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اجتماع مردم ایلام در حمایت از مجازات رژیم صهیونیستی

حجت الاسلام علی چراغی پور سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایلام از برگزاری اجتماع مردمی در حمایت از تنبیه و مجازات رژیم صهیونیستی توسط دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

وی گفت: این اجتماع صبح امروز یکشنبه ٢۶ فروردین در محل میدان ٢٢ بهمن شهر ایلام برگزار می‌شود.

وی از عموم مردم شریف ایلام جهت شرکت باشکوه در این اجتماع و اعلام حمایت قاطعانه از اقدام شجاعانه جمهوری اسلامی ایران بر ضد رژیم منحوس صهیونیستی دعوت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • حساسیت بهاره و راه‌های مقابله با آن
  • فایده بلندمدتِ جنب‌وجوش و تحرک در نوجوانی
  • چرا قانون فرزندآوری با آن همه بودجه شکست خورد؟
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • آمارسازی؛ آفتی برای اقتصاد دانش‌بنیان‌ها
  • اجتماع خود جوش مردم ایلام در حمایت از حمله تلافی جویانه به اسرائیل
  • تصاویری از حضور مردم ایلام در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه
  • برگزاری اجتماع مردم ایلام در حمایت از مجازات رژیم صهیونیستی
  • مصاحبه با لیونل مسی در کودکی؛ گلم را به پدرم و خانواده ام تقدیم می کنم / زیرنویس فارسی