Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@09:20:00 GMT

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۳۰۱۷

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

خبرگزاری آریا - ارزش واقعی سهام عدالت در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است؛ اما اطلاعات مندرج در سایت سمات که وابسته به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، موضوع دیگری را نشان می‌دهد.
سهام عدالت که از سال 84 وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور شد، پس از 15 سال در خرداد ماه امسال توسط دولت دوازدهم آزادسازی شد و افراد توانستند این دارایی خود را بفروش رسانده و از عواید آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما همزمان با آزاد شدن 60 درصد از سهام عدالت طی ماه‌های گذشته، ارزش این سهام به شدت کاهش یافته است. برخی آزاد شدن سهام عدالت در ماه‌های گذشته و ایجاد صف برای فروش این نمادها را از مهم‌ترین دلایل اصلاح و یا ریزش بازار در سه ماه گذشته می‌داند.
البته نباید از این مسئله نیز بگذریم که بانک‌ها و کارگزاری‌های فروشنده سهام عدالت، در بدترین موقع اقدام به فروش این دارایی‌ها کردند و این مسئله باعث عرضه آبشاری در بورس شد. این عرضه‌ها هم در کنار سایر موضوعاتی مانند اختلاف در کابینه دولت، تصمیمات اشتباه سازمان بورس و... باعث اصلاح عمیق بازار سرمایه شد.
سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟
از زمانی که سهام عدالت توسط دولت آزاد شد، ارزش این سهام در یک روند افزایشی قرار گرفته بود. اما پس از اصلاح بازار سرمایه در ماه‌های گذشته این روند به کاهش ارزش سهام عدالت تبدیل شد.
سهام عدالت در آن دوره با قیمت‌های بالایی مبادله می‌شد. اما پس از اصلاح بازار تقریبا 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
سهام عدالت در برگه‌های 409، 492، 532 هزار تومانی برگه یک میلیون تومانی به مردم واگذار شده است. ارزش این برگه‌ها در ابتدای مردادماه و درحال‌حاضر در جدول زیر آمده است. همانطور که در جدول نشان داده شده است، ارزش این برگه سهام‌ها در این مدت کاهش 48 درصدی داشته است. یعنی 48 درصد از ارزش این سبد دارایی در این سه ماه کاهش یافته است.

ارقام به ریال می‌باشد
اختلاف 87 درصدی در اطلاعات نمایشی در سایت سمات
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که اصلی‌ترین منبع نشان دادن ارزش واقعی همه سهام‌های افراد دارای کد بورسی است، در اقدامی که دلیل آن مشخص نیست، ارزش سهام عدالت را هنوز به روز رسانی نکرده و اعدادی که این سامانه نشان می‌دهد، مربوط به ابتدای مردادماه است. سایت سمات که متعلق به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، اطلاعات مربوط به همه نمادها را برای یک روز قبل به روز رسانی می‌کند، اما در این مدت این مسئله برای سهام عدالت رخ نداده است.

در جدول زیر مشخص شده است هر نمادی که در سبد سهام عدالت قرار دارد، با چه قیمتی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قیمت‌گذاری شده است و ارزش روز این نمادها نیز به چه میزان است.

با نگاهی به قیمت هایی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در سامانه سمات نشان می‌دهد، مشخص می‌شود تقریبا همه نمادها به جز یک نماد ارزش خود را از دست داده است. از 17 درصد تا 87 درصد کاهش قیمت نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در این مدت چقدر زیان نصیب افرادی شده است که سهامداری کرده و سهام خود را به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای فروش واگذار نکرده‌اند. البته یک نماد نیز با افزایش قیمت تقریبا 20 درصدی مواجه شده است.
در پایان این سوال همچنان پابرجاست که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که باید اطلاعات به روز شده دراختیار همه افراد قرار دهد، چرا هنوز اطلاعات مربوط به مردادماه را نشان می‌دهد.
منبع: مشرق

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شرکت سپرده گذاری مرکزی سهام عدالت ماه های گذشته نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ کل فروش بلوک سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قامت معاون سازمان خصوصی سازی کشور درباره جزئیات فروش بلوک ۸۵ درصدی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: امروز متقاضیان خرید دو باشگاه از طریق فرا بورس اجازه حضور در رقابت پیدا کردند. ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد. قیمت هر سهم پایه معادل ۳,۰۴۶ ریال بود که در سامانه معاملات وارد سیستم کردند که سپس خریداری شد و این معامله قطعی شد. ارزش کلی مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود.

برای سهام شرکت پرسپولیس هم کنسرسیومی از بانک‌ها اقدام به خرید کردند. قیمت هر سهم پایه ۳,۵۸۰ ریال اعلام شد. ارزش کل این معامله که شامل ۸۵ درصد از سهام بود نیز رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

او افزود: با توجه به ضرب الاجلی که AFC تعیین کرده است خریداران باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را واریز کنند و سپس انعقاد قرارداد انجام شود. سپس تشریفات معمول انجام می‌شود و متعاقبا انتقال سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریداران جدید صورت می‌گیرد و با این خرید مطالبه میلیون هواداران دو باشگاه پاسخ داده می‌شود.

کد خبر 6085396 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • اعلام ارزش سهام استقلال و پرسپولیس (فیلم)
  • فیلم/ اعلام ارزش سهام استقلال و پرسپولیس
  • استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند
  • مبلغ کل فروش بلوک سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد