Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:49:42 GMT

سامانه هشدار سیل در خراسان شمالی افتتاح شد 

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۵۵۹۱

سامانه هشدار سیل در خراسان شمالی افتتاح شد 

به گزارش ایرنا، معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی در این باره به خبرنگاران گفت: راه اندازی سامانه هشدار سیل،  یکی از اصلی ترین موارد در تفاهم نامه همکاری منعقد شده میان استانداری خراسان شمالی و سازمان هواشناسی کشور بود که در جریان سفر رییس این سازمان به استان به امضا رسیده بود.

هاشم فارابی اظهار داشت: در این تفاهمنامه مقرر شد مرحله نخست این سامانه شامل تامین پلتفرم نرم افزار تخصصی هواشناسی و توسعه ایستگاه های هواشناسی با تامین اعتبار از محل اعتبارات ابلاغی سازمان هواشناسی و با همکاری شرکت آب منطقه ای استان اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: امروز مرحله نخست این سامانه با صرف ۱۵ میلیارد ریال اعتبار، آماده بهره برداری است و این سامانه با استفاده از داده های دریافتی از ۱۰۴ ایستگاه هواشناسی استان و داده های دریافتی از ماهواره های مختلف، نسبت به پردازش اطلاعات اقدام می کند و سپس هشدار لازم برای مدیریت بحران صادر می شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۸۲  ایستگاه برخط هواشناسی و ۲۲ ایستگاه شرکت آب منطقه ای، اطلاعات و داده های لازم را در این طرح تهیه می کنند.

فارابی اظهار داشت: این سامانه قادر است وقوع سیل و سیلابی شدن رودخانه ها را ۱۲۰ ساعت یا پنج روز پیش از وقوع پیش بینی کند، البته با گذشت زمان،  دقت پیش بینی وقوع سیل افزایش می یابد، همچنین امکان ارائه وضعیت هوا برای پنج روز آینده هم در این سامانه فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل شامل سه مرحله است، گفت: مرحله دوم طرح شامل تکمیل مدل های هواشناسی و هیدرولوژی و توسعه شبکه ایستگاه ها است، به طوری که با افزایش ۵۰ ایستگاه، شمار آن به ۱۵۰ مورد می رسد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم هم ایجاد سامانه هشدار اتوماتیک محقق می شود که سامانه به صورت آنی و برخط وقوع سیل را به مدیریت بحران هشدار می دهد.  

وقوع بارندگی های سیل آسا و جاری شدن روان آب، هر ساله خسارات زیادی به حوزه های کشاورزی، راه و بخش های زیرساختی خراسان شمالی وارد می کند.  

بر اساس اعلام ستاد بحران خراسان شمالی، این استان از نظر سیل خیزی رتبه دوم را در بین استان های کشور دارد.

بارش‌ها و سیلاب‌های بهار پارسال بیش از هفت هزار میلیارد ریال به حوزه های مختلف این استان خسارت زد.

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل هواشناسی خراسان شمالی سازمان هواشناسی كشور مدیریت بحران خراسان شمالی سیل سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد اداره کل هواشناسی خراسان شمالی سازمان هواشناسی كشور مدیریت بحران خراسان شمالی سیل سازمان هواشناسی بجنورد اداره کل هواشناسی خراسان شمالی سازمان هواشناسی كشور مدیریت بحران خراسان شمالی سیل سازمان هواشناسی اخبار کنکور هواشناسی خراسان شمالی ایستگاه های هواشناسی سامانه هشدار ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین،‌ هشدار نارنجی پیشین هواشناسی امروز، سه‌شنبه استان‌های مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و فردا، چهارشنبه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استانهای گلستان و چهارمحال و بختیاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
هشدار هواشناسی برای بارش‌های فراگیر اردیبهشتی در ۱۷ استان کشور + جزئیات

اما در هشدار جدید صادر شده که امروز، سه‌شنبه، 4 اردیبهشت منتشر شد اعلام شده است که با تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی استان‌های پر خطر به هشدار نارنجی پیشین اضافه می‌شوند.

هشدار جدید صادر شده از امروز سه‌شنبه 3 اردیبهشت تا پنجشنبه 6 اردیبهشت اعتبار دارد و نوع مخاطره در آن رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ ذکر شده است.

امروز، کرمان، مازندران، گلستان، چهارشنبه‌ گلستان، سیستان و بلوچستان، فارس و پنج‌شنبه کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی تحت‌تاثیر این بارش‌ها خواهند بود.

اثر مخاطره لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ ذکر شده است و توصیه هواشناسی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید:
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته | سامانه بارشی بعدی کی وارد کشور می شود؟ کد خبر 846701 برچسب‌ها آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي

دیگر خبرها

  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات
  • هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران در این استان‌ها
  • هشدار هواشناسی در خراسان شمالی/ باران در راه است
  • هشدار مهم سازمان هواشناسی به ۲۸ استان کشور + جزییات
  • آماده‌باش نیرو‌های عملیاتی هلال احمر در پی صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • آماده‌باش و هشدار؛ پیش‌بینی بارش شدید باران در ۲۸ استان
  • هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می‌شود
  • هشدار هواشناسی به کشاورزان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۲؛هشدار هواشناسی به کشاورزان