Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی آقا محمد معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب اظهار کرد که در سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مسئولیت ستاد برگزاری کنفرانس در دو زیر مجموعه ( ستاد اجرایی و ستاد علمی) را بر عهده دارد. 

وی تصریح کرد: در ماده 5 اساس نامه مجمع تقریب که در تاریخ 19/11/88 مصوب شده، شش هدف در نظر گرفته شده است؛ یکی از اهداف این اساس نامه که در بند ح ماده 5 آمده، سعی در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه متحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی است؛ از طرفی در ماده شش این اساس نامه آمده است که مجمع تقریب اهداف خود را از طریق راههای مختلف چون تأسیس شعب و نمایندگی، عضویت در مجامع بین المللی، برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. محقق می کند.

آقا محمد ادامه داد:یکی از موارد بند تاء این اساس نامه که خیلی هم مهم است، بهره گیری از رسانه های عمومی و فضای مجازی است.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای امسال گمان بر این بود که با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین خواهد رفت و امکان برگزاری حضوری کنفرانس وحدت فراهم می شود، لذا از ماه اردیبهشت جلسات و برنامه ریزیهایی در این خصوص در مجمع تقریب برگزار شد، اما با توجه به  بدتر شدن شرایط کرونا قرار بر این شد کنفرانس مذکور به صورت محدود و با مشارکت حدود 200 نفر  به صورت  داخلی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شود که باز هم نشد، بعد از آن تصمیم به برگزاری حضوری با حدود 50 نفر گرفته شد که باز هم احتمال داده شد، همین تعداد کم هم دعوت ما را برای حضور در کنفرانس قبول نکنند.

معاون اجرایی و برنامه ریزی در ادامه ضمن قدردانی از همکاری کارکنان مجمع برای برگزاری وبیناری کنفرانس وحدت علی رغم ضیق وقت گفت: همکاران بنده در این شرایط جهاد و ایثار کردند؛ چرا که با توجه به رفت و آمدها و نامه نگاریهایی که در این شرایط انجام می شود احتمال انتقال آلودگی وجود دارد و شاهد بودیم که مـتأسفانه تعدادی از همکاران ما به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی ادامه داد: حتی صحبت از برگزار نشدن کنفرانس وحدت هم مطرح شد، اما حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با توجه به سوابقی که در زمینه فناوری اطلاعات و فضای مجازی دارند، پیشنهاد کرد این کنفرانس به صورت وبیناری حتما برگزار شود، لذا در مدت زمان کوتاهی که وجود داشت ارتباط گیری با علمای اسلام داخل و خارج کشور آغاز شد و 197 نفر از اندیشمندان خارجی جهان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت و 121 نفر علمای داخل کشور در قالب کلیپ های ده دقیقه ای، یک ربعی و یا بیشتر سخنرانیهای خود را برای این وبینار ارائه کردند.
 
آقا محمد با بیان این مطلب ادامه داد: این تعداد از شرکت کنندگان عجیب  و قابل مقایسه با شرکت کنندگان کنفرانس به صورت حضوری نیست؛ در کنفرانس حضوری بر خلاف وبینار  به طور خوشبینانه نهایتا روزی 40 نفر بتوانند سخنرانی خود را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این سخنرانی ها در سه بستر  یوتیوپ، آپارات که از رسانه های پرطرفدار هستند و سایت کنفرانس پخش می شود و برای مدت زیادی در دسترس خواهد بود؛ در این سخنرانی ها نکات خوب و جالبی بیان می شود که واقعا لذت بخش است و منبع بزرگی برای استفاده های بعدی است.

معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب گفت: بهره گیری از رسانه های عمومی و فضای مجازی در برگزاری کنفرانس وحدت نقطه قوت دکتر شهریاری و تیم ایشان است و شاهد بودیم که در سخنرانیهای ارائه شده به کنفرانس پیامهای تشکر زیادی از مجمع تقریب به خاطر برگزاری وبیناری کنفرانس وحدت داشتیم؛  البته با توجه به اینکه اولین تجربه کنفرانس وبیناری آن هم در این سطح وسیع و در زمان کم بود،  طبیعتا خالی از اشکال نیست.

وی ادامه داد: در خصوص کمیته علمی کنفرانس هم پس از اعلام فراخوان ، مقالات بسیار خوبی دریافت شد که همانند یک گنجینه علمی است و باید حفظ و حراست شود و در اختیار نخبگان، اهل فن، دانشگاهیان و علما قرار گیرد و حتی می شود از آن به عنوان سیلابس درسی استفاده کرد؛ در این مدت کم واقعا مقالات پر باری نوشته شده است.

آقا محمد در بخشی از این گفتگو به موضوع سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی« همکاریهای اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا برخی از کشورهای اروپایی به تنگنا افتادند،  به طوری که حتی خود دولتهایشان از هم راهزنی کرده و محموله های ماسک و الکل را ضبط می کردند و یا اینکه مردمشان فروشگاهها را غارت کردند.

وی ادامه داد: ما هم انتقادات زیادی داریم و شاید سیستم  توزیع خوبی نداشته باشیم؛  ولی چنین اقداماتی در کشور ما و کشورهای اسلامی انجام نشد و این نشانه خوبی از دین داری مردم  و مسؤولین است؛  الان به مرحله ای رسیده ایم که  در زمینه ماسک و الکل حتی به کشورهای همجوار کمک می کنیم؛ یعنی حتی در شرایط در مضیقه بودن خودمان هم کمک رسانی کردیم و اینها نشان از تعهد ما دارد. 
 
معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب با تأکید بر اینکه  مسأله تقریب از مسائل راهبردی نظام است، گفت: کار ما در مجمع تقریب همانند رشته های درسی میان رشته ای است، بخشی از کار ما فرهنگی، بخشی از آن امنیتی و بخشی از آن راهبردی است؛ مطمئنا مجمع اثر خود را گذاشته اما هنوز نیاز به مطالعات علمی و آکادمیک داریم و باید شفاف سازیهایی صورت گیرد؛ به عنوان مثال کسانی که به ایران می آیند و برای مدت کوتاهی در بین ما زندگی می کنند تصورات اشتباهی که از ما در ذهن آنها جای گرفته است اصلاح می شود.

وی با اشاره به مشترکات بین شیعه و اهل سنت و تأکید بر ضرورت پررنگ کردن آنها گفت: به فرض مثال ما در بحث مهدویت از 12 مورد در 11 مورد با اهل سنت اشتراک داریم؛ انگلیس خبیث وقتی دید مسلمانان در حال قدرتمند شدن هستند شروع به اختلاف افکنی بین آنها کرد و آنها را با هم بد کردند؛ چطور می شود اروپایی که در جنگ اول و دوم جهانی چندین میلیون نفر را کشتند، الان با هم در صلح و صفا زندگی کردند اما ما مسلمانان که خدا و دین و قرآن و پیامبرمان یکی است،  با هم دچار اختلاف شده ایم؟ موضوعاتی به دروغ مطرح شد و در نهایت باعث شد از هم فاصله بگیریم.

آقا محمد ضمن قدردانی از همکاریهای دانشگاه مذاهب اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یک مدل مفهمومی از کارهایی که در آینده باید انجام شود  طراحی گردید و چند ماه بر روی آن کار شد که انشاء الله بر اساس آن حرکت خواهیم کرد تا شاید بتوانیم به کمتر از نصف چیزهایی که در این مدل مفهومی ارائه شده جامه عمل بپوشانیم.

وی خاطر نشان کرد: کنفرانس وحدت امسال در قالب  وبینارهای منطقه ای؛ اروپا، آمریکا، ترکیه، کشورهای مشترک المنافع، جنوب آفریقا، شبه قاره افغانستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش، سریلانکا، شرق آسیا، شمال آفریقا و غرب آسیا برگزار می شود.

معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب تصریح کرد: اخیرا موضوعاتی پیش آمده که برای ما یک فرصت خیلی خوب و طلایی است و باید از ظرفیت ایجاد شده به نحو استفاده کرد؛ این موضوعات می تواند موجب اتحاد بیشتر بین شیعه و اهل سنت شود.

وی ادامه داد: از جمله این موضوعات، عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است که 200 نفر از علما و فقهای اهل سنت به صورت مکتوب آن را تکفیر کردند؛ اهل سنت و شیعه با هم در مقابل این موضوع جبهه گرفتند که این خود جلوه ای از اتحاد بود.

آقامحمد افزود: موضوع دیگر توهینی است که اخیرا از سوی برخی کشورهای اروپایی به پیامبر گرامی اسلام(ص) شد؛ حال آنکه هر کسی که به پیامبر ما توهین کند یا زمینه ساز توهین شود، دل شیعه و سنی را به درد آورده است و این خود یک همدلی در این برهه از زمان است.

وی اظهار کرد: موضوع سوم اینکه کشورهای اسلامی در زمان شیوع ویروس کرونا به هم کمک کردند که شاید بازتاب زیادی نداشت اما خود این کمکها باعث ایجاد همدلی و هم افزایی خوبی شد.
 
معاون اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب؛ یادآور شد: موضوع بعدی ترور سردار سلیمانی است؛ این شهید بزرگوار را هم شیعه و هم اهل سنت دوست داشتند و در کنارش می جنگیدند، وی خود چهره ای تقریبی بود و افرادی از اهل تسنن را نیز جذب خود کرده بود و به وی ارادت داشتند، خیلی از همینهایی که تکفیری بودند و در مقابل ما می جنگیدند به خاطر منش سردار سلیمانی جذب ایشان شدند و با ما یکدل شدند و با شهادت ایشان واقعا ناراحت شدند؛ نقش سردار سلیمانی تنها جنگ با داعش نبود؛ منش ایشان بعد از شهادتش هم خیلی نمود پیدا  کرد. 

وی اظهار کرد: مورد مهم بعدی بالارفتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک اهل سنت و شیعه است؛ آن جمود فکری سابق باز شده  و از آن تعصب و خشکی مذهبی درآمده اند؛ لذا تحصیلات آکادمیک خیلی می تواند به  نزدیک شدن ما کمک کند؛ ما حتی می توانیم نقاط مشترک با ادیان دیگر را نیز پررنگ کنیم؛ اینها موضوعاتی است که در برهه کنونی می توانیم برای تقریب بیشتر از آن استفاده کنیم.

آقا محمد با اشاره به شعار شهید سردار سلیمانی« ما ملت امام حسینیم» که در شبکه های مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفت، گفت: مجمع تقریب هم بر همین اساس هشتک «ما امت رسول الله هستیم » را در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشت که اقدام خوبی بود.

وی در ادامه به برنامه های اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: مراسم اختتامیه این کنفرانس دوشنبه 12 آبان ماه مصادف با 16 ربیع الاول برگزار شود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و دکتر شهریاری دبیرکل مجمع تقریب در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

آقا محمد افزود: این مراسم به صورت حضوری با تعداد کم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در ساختمان سبز قوه قضائیه سالن آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله برنامه های این مراسم پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، قرائت قرآن، ارائه گزارش دبیر کل مجمع تقریب، ارتباط زنده با علمای اهل تسنن ایران، پخش کلیپی از مرحوم آیت الله تسخیری که با فرمایشات مقام معظم رهبری عجین شده است، رونمایی از کتاب « فلسطین فی وجدان علماء الاسلام»، سخنرانیهای زنده وبیناری و بعضا از پیش ضبط شده علما و شخصیتها، رونمایی از سایت ویکی وحدت و ... خواهد بود.

انتهای پیام/

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: سی و چهارمین کنفرانس سردار سلیمانی مذاهب اسلامی کنفرانس وحدت وحدت اسلامی ویروس کرونا اساس نامه اهل سنت آقا محمد آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا ثبوتی  اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مراسم بزرگداشت شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور فرزندان شهید، در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم از ساعت ۹و۳۰ تا ۱۱و۳۰ دقیقه در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار خواهد شد.

 آیت الله سلیمانی روز چهارشنبه، ‌ششم اردیبهشت ماه برای انجام امور بانکی به یکی از بانک‌های بابلسر در محدوده میدان شهربانی مراجعه کرد که به ضرب گلوله نگهبان بانک مجروح و بر اثر شدت جراحات، جان باخت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران/ بهترین‌های ورزش ایران معرفی شدند
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • همه اقوام کشور با وحدت کامل برای اقتدار نظام اسلامی شجاعانه ایستاده‌اند
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود
  • مراسم رسمی استقبال از آیت‌ الله رئیسی در پاکستان
  • مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی برگزار می شود