Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@10:43:56 GMT

توضیحات شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره یک خبر

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۸۷۳۲

توضیحات شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره یک خبر

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در واکنش به گفت‌وگوی مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس با خبرگزاری مهر با عنوان «ایران فقط تهران نیست / کرج هم بخشی از این سرزمین است» توضیحاتی ارسال کرد که متن آن به این شرح است:

پیرو درج مطلبی در خصوص نگرانی مسئولان از اجرای پروژه انتقال آب از سد کرج به تصفیه‌خانه ششم؛ وفق قانون مطبوعات درج توضیحات شرکت مدیریت منابع آب اقدام فرمائید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رودخانه زیبای کرج همچنان خروشان باقی می‌ماند»

پس از افتتاح پروژه آب‌رسانی به تصفیه‌خانه ششم آب تهران از سد تنظیمی امیرکبیر در روز پنج‌شنبه ۸ آبان ماه، نگرانی‌هایی در رسانه‌ها نسبت به سرنوشت رودخانه کرج ایجاد شده است. در این ارتباط شرکت مدیریت منابع آب ایران با دلایل و مستندات زیر اعلام می‌دارد در این پروژه به ملاحظات زیست‌محیطی و رعایت کامل حقابه محیط‌زیست و کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است و قرار نیست هیچ اتفاقی در جریان طبیعی رودخانه کرج رخ دهد.

از همان ابتدای اجرای طرح انتقال آب به تهران، دغدغه‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی در ارتباط با سرنوشت رودخانه کرج پس از بهره‌برداری از تونل برای مجریان و مسئولان مطرح بوده است، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، این موضوع در مراجع مسئول از جمله سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، شورای اسلامی وقت شهر کرج و نهایتاً هیأت دولت مطرح شد و پس از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ابهامات در جلسات متعدد در سطوح کارشناسی و مدیریتی، انتقال آب از طریق تونل به تصفیه‌خانه ششم تهران مورد تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت قرار گرفت. بر این اساس مقرر شد با بهره‌برداری از تونل انتقال آب کرج- تهران، رژیم جریانی رودخانه کرج بر اساس شاخص‌های زیست‌محیطی تغییر نکند.

در مصوبه هیأت محترم دولت سهم زیست‌محیطی رودخانه کرج نیز بر اساس مطالعات زیست‌محیطی که قبل از اجرای طرح صورت پذیرفته و به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور رسیده بود، مصوب شد و وزارت نیرو مکلف به تأمین آن شده است.

همچنین ‎بر اساس مطالعات انجام شده، آورد رودخانه کرج در سال‌های پر آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال و میانگین آورد ۵۵ ساله رودخانه مذکور به ۴۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. تخصیص سالانه آب شرب تهران و کرج از سد کرج ۳۴۰ میلیون مترمکعب و زیست‌محیطی ۳۰ میلیون مترمکعب است که معمولاً برای باغات و کشاورزی استفاده می‌شود.

با توجه به این‌که در مطالعات طرح به ملاحظات زیست‌محیطی و تعیین حقابه زیست‌محیطی پایین‌دست رودخانه کرج بر اساس الگوهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه ویژه‌ای شده است، بنابراین طرح موضوعاتی از قبیل مرگ رودخانه کرج و خشک شدن مسیر رودخانه در جاده چالوس و باغ‌های پایین‌دست و دیگر موارد مشابه، منطبق بر واقعیت نیست.

در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های ۱ و ۲ تهران ظرفیت استفاده از این تخصیص را ندارد و فقط ۲۶۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق رودخانه کرج را منتقل می‌کند. در فاز اول، تونل افتتاح شده سد امیرکبیر به تصفیه‌خانه ششم ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب باقیمانده تخصیص را منتقل می‌نماید و ظرفیت کامل تصفیه‌خانه ششم یعنی ۷/۵ مترمکعب بر ثانیه زمانی منتقل می‌شود که آورد رودخانه بالاتر از نرمال و ترسالی باشد.

با توجه به توضیحات فوق، در هر شرایطی جریان آب در سطح رودخانه کرج باید برای تأمین آب تصفیه‌خانه‌های ۱ و ۲ تهران و زیست‌محیطی و تأمین آب شهر کرج همچنان ادامه داشته باشد بنابراین مشکلی برای رودخانه و شهر کرج وجود ندارد و این رودخانه زیبا همچنان خروشان باقی خواهد ماند.

کد خبر 5061366

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان حفاظت از محیط زیست مهدی عسگری سد کرج مدیریت منابع آب ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا توهین به پیامبر بوشهر شهرکرد گرگان هفته وحدت کرمانشاه نیروی انتظامی پدافند غیرعامل ستاد ملی مقابله با کرونا یوم الله 13 آبان تصفیه خانه ششم مدیریت منابع آب میلیون مترمکعب رودخانه کرج زیست محیطی محیط زیست انتقال آب بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی

سفیر ایران در کویت در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی از آمادگی ایران برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سفیر کشورمان در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی مهم‌ترین محورهای گسترش همکاری زیست محیطی دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و کویت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

محمد توتونچی در این دیدار گفت: مدیریت چالش‌های منطقه‌ای محیط زیست و رسیدگی به آلاینده‌های زیست محیطی به ویژه با تردد روزانه ده‌ها نفتکش از خلیج فارس همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده که نه تنها حیات آبزیان بلکه حتی ساکنان مناطق ساحلی در معرض خطر قرار داده است.

سفیر کشورمان افزود: با تلاش سازمان حفظ محیط زیست دریایی (راپمی) امیدواریم میزان آلاینده‌ها کاهش یابد و جمهوری اسلامی برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی به منظور اندازه گیری آلاینده‌ها و ایجاد ایستگاه‌های پایش آمادگی دارد.

محمد داود الاحمد، دبیرکل جدید سازمان راپمی ضمن تاکید بر نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران که بر نیمی از کل ساحل خلیج فارس و دریای عمان اشراف دارد، گفت: سازمان راپمی طی 45 سال فعالیت شبانه روزی و نظارت مستمر بر عبور و مرور نفتکش‌ها می‌کوشد از آلودگی محیط زیست خلیج فارس بکاهد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشریک مساعی کشورهای عضو و بهره گیری از تجربیات متخصصان و دست اندرکاران ایرانی بتوان طرح های مفیدی برای مقابله با آلودگی و پاکسازی سواحل و محیط زیست دریایی انجام داد.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیبررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد