Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@09:01:12 GMT

سرطان سینه از علائم تا درمان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۲۶۴۴

سرطان سینه از علائم تا درمان

آفتاب‌‌نیوز :

سرطان سینه یکی از سرطان‌های شایع در خانم‌ها می‌باشد. البته مردان می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، کمتر از ۱ درصد سرطان‌های پستان که هر ساله تشخیص داده می‌شود مربوط به آقایان می‌باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه، دارا بودن مقادیر بالای استروژن و سابقه خانوادگی سرطان پستان، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه را در مردان افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پستان از لوبول‌ها و مجاری شیری تشکیل شده است که در نهایت شیر تولید شده را به نوک سینه منتقل می‌کنند. این اجزا توسط بافت چربی و همبند تشکیل شده اند. به رشد غیر طبیعی سلول‌های پوشش دهنده غدد و مجاری شیری و در نهایت با گسترش آن در دیگر نقاط بدن سرطان سینه گفته می‌شود. دکتر ناهید نفیسی فلوشیپ جراحی انکوپلاستیک پستان در رابطه با این سرطان نکاتی را بیان می‌کند.

سرطان پستان چگونه ایجاد می‌شود؟

سرطان پستان می‌تواند از مجاری شیری یا لوبول‌های پستان شروع شود. گاهی اوقات سلول‌های سرطانی در مجاری و لوبول‌های پستان می‌مانند. به این سرطان پستان غیرتهاجمی گفته می‌شود. اگر سلول‌های سرطانی به بافت‌های اطراف گسترش پیدا کنند، سرطان پستان مهاجم نامیده می‌شود. به محلی که سرطان از آنجا آغاز می‌شود، سرطان اولیه گفته می‌شود.

گاهی اوقات، سلول‌های سرطانی پستان در جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان‌ها یا کبد منتقل می‌شوند. این سرطان پستان متاستاتیک (یا سرطان پستان ثانویه یا پیشرفته) نامیده می‌شود.

سیستم لنفاوی بدن

سیستم لنفاوی شبکه‌ای از عروق کوچک است که مایعات و مواد زائد را از بافت‌های بدن جمع می‌کند. این مایع لنف نامیده می‌شود. عروق لنفاوی این مایع را به غدد کوچکی موسوم به غدد لنفاوی می‌برند و در آنجا موادی که می‌توانند برای بدن مضر باشند مانند باکتری‌ها یا سلول‌های سرطانی به دام افتاده و خارج می‌شوند. این به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند. سپس لنف دوباره به خون منتقل می‌شود. غدد لنفاوی غدد گرد و کوچک هستند که اندازه آن‌ها از ۱ میلی متر تا ۲۵ میلی متر می‌باشد.

چرا غدد لنفاوی در سرطان پستان اهمیت دارد؟

گره‌های لنفاوی زیر بغل مایعات لنفاوی را از مناطق مجاور، از جمله پستان تخلیه می‌کنند. غدد لنفاوی زیر بغل غالباً اولین مکانی هستند که سلول‌های سرطانی پستان به آنجا گسترش می‌یابند. تقریباً از هر سه زن مبتلا به سرطان پستان هنگام تشخیص سرطان پستان، سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی زیر بغل وی دیده می‌شود.

اگر سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی زیر بغل وجود داشته باشد، ممکن است یک توده در زیر بغل احساس شود. سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی معمولاً در اشعه ایکس یا اسکن احساس و مشاهده نمی‌شوند.

گره‌های لنفاوی به دلایل زیادی از جمله سرماخوردگی یا عفونت می‌توانند بزرگ شوند؛ بنابراین اگر یک توده در زیر بغل وجود داشته باشد، این لزوما به معنای گسترش سرطان به زیر بغل نیست.

انواع سرطان پستان

انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد که شامل:

• سرطان کارسینوم داکتال درجا (DCIS) یک سرطان پستان غیرتهاجمی است که در مجاری پستان محدود می‌شود.

• سرطان لوبولار درجا (LCIS) یک سرطان پستان غیرتهاجمی است که محدود به لوبول‌های پستان است.

• سرطان پستان اولیه یک سرطان تهاجمی پستان است که در پستان وجود دارد و ممکن است به غدد لنفاوی پستان یا زیر بغل گسترش پیدا نکند. برخی از سلول‌های سرطانی ممکن است در خارج از ناحیه پستان و زیر بغل گسترش یافته باشند، اما قابل تشخیص نیستند.

• بیماری پاژه نوک پستان، نوعی سرطان پستان است که نوک پستان و اطراف نوک پستان (آرئول) را درگیر می‌کند و معمولاً با سرطان مهاجم در جا‌های دیگر پستان همراه است.

• سرطان التهابی، پستان نوعی نادر از سرطان تهاجمی پستان است که عروق لنفاوی پوست پستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث قرمز شدن و ملتهب شدن پستان می‌شود.

• سرطان پستان به صورت محلی پیشرفته، یک سرطان پستان تهاجمی است که به مناطق نزدیک پستان، مانند دیواره قفسه سینه، گسترش یافته است.

• سرطان پستان متاستاتیک که (سرطان پستان پیشرفته نیز نامیده می‌شود) یک سرطان پستان مهاجم است که از پستان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است.

• سرطان ارثی پستان، سرطان ارثی پستان از ۵ تا ۱۰ درصد از کل تشخیص سرطان پستان را تشکیل می‌دهد. در خانم‌هایی که جهش‌های ژنی خاصی مانند جهش BRCA۱ یا BRCA۲ دارند، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد، همچنین در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز قرار دارند. سایر عوامل خطر شامل استروژن (ساخته شده در بدن)، بافت متراکم پستان، سن قاعدگی و اولین بارداری، مصرف هورمون برای علائم یائسگی، چاقی و عدم ورزش کافی می‌باشد.

درجه بندی سرطان سینه

مرحله ۰

کارسینوم داکتال درجا یا DCIS، در مجاری انتقال دهنده شیر در پستان ایجاد می‌شود. سلول‌های تومور در این مرحله به مجاری پستان محدود می‌شوند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند به یک سرطان مهاجم تبدیل شوند.

مرحله I

سلول‌های سرطانی از طریق مجاری و در بافت اطراف پستان رشد کرده اند. قطر تومور ۲ سانتی متر یا کمتر است.

مرحله II

تومور از ۲ سانتیمتر بزرگتر است، اما از ۵ سانتیمتر بیشتر نیست و یا به غدد زیر بغل و لنفاوی گسترش یافته است.

مرحله III

تومور ممکن است بزرگتر از ۵ سانتی متر باشد. همچنین ممکن است به پوست اطراف آن یا دیواره قفسه سینه و یا گره‌های لنفاوی زیر بغل گسترش یافته باشد.

مرحله IV

صرف نظر از اندازه تومور، سرطان فراتر از پستان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است.

سرطان سینه از چه سنی شروع میشه؟

دخترانی که رژیم غذایی پرکالری و کم مواد مغذی حاوی سبزیجات و میوه‌های کمی دارند، فعالیت بدنی یا جسمی کمی دارند، فعالیت ورزشی کمی دارند و یا هیچ فعالیتی ندارند، زودتر قاعدگی خود را شروع می‌کنند. این بدان معنی است که بدن شروع به تولید استروژن بیشتر می‌کند، بنابراین دخترانی که زودتر از زمان طبیعی قاعدگی آن‌ها شروع می‌شود در طول زندگی استروژن بیشتری در بدن خود دارند.‌

می‌دانیم که استروژن می‌تواند باعث رشد سرطان پستان شود. دخترانی که سبزیجات و غلات کامل بیشتری می‌خورند به احتمال زیاد دیرتر عادت ماهانه خود را آغاز می‌کنند، به این معنی است که در طول زندگی خود استروژن کمتری تولید می‌کنند.

خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی پستان (BSE) یک معاینه معمول سینه‌ها است که باید هر ماه در همان زمان انجام شود تا از هر نظر توده‌ها یا تغییرات دیگر پستان بررسی شود.

این خودآزمایی شامل دو مولفه مهم است: نگاه و احساس.

با استفاده از این روش، زنان باید آنچه برای آن‌ها طبیعی است را بیاموزند، تا بتوانند بلافاصله هرگونه تغییر را تشخیص دهند. اگرچه خودآزمایی سینه روش موثری در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان نیست و اکثریت قریب به اتفاق تغییراتی که در هنگام خودآزمایی پستان مشاهده می‌شود، سرطانی نیست، اما در بسیاری از کشور‌ها این تنها گزینه است و باید خانم‌ها را تشویق کرد از آنچه که پستان طبیعی است آگاه باشند و هر گونه تغییر در بافت پستان خود را که شامل، اندازه، شکل، پوست و نوک پستان می‌باشد را در اسرع وقت با خودآزمایی یک بار در هر ماه انجام دهند. بیشتر توده‌های پستان هنگام استحمام زنان تشخیص داده می‌شوند پس بهترین زمان برای انجام خودآزمایی سینه در حمام می‌باشد.

چگونه می‌توان از سرطان پستان جلوگیری کرد؟

بیش از ۴۰ ٪ از سرطان‌های پستان که تشخیص داده می‌شوند، توسط خود بیماران تشخیص داده می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود ماهی یکبار پستان خود را معاینه کنید. در صورت احساس هر گونه توده در پستان خود، برای بررسی‌های بیشتر به یک جراح سینه مراجعه کنید.

به طور کلی، هرچه سلول‌های سرطانی زودتر شناسایی شوند، روند درمان سریع‌تر و نتیجه بهتری بدست می‌آید. روش‌های درمانی بسیار موثری برای کلیه مراحل سرطان پستان در دسترس است. با این حال، نتایج هنگامی مطلوب‌تر هستند که سرطان در مرحله ۱ یا مرحله ۲ تشخیص داده شود. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان، توصیه می‌شود مرتباً وزن خود را حفظ کنید، روزانه ورزش کنید، خوب بخوابید، الکل مصرف نکنید، از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از جمله نیکوتین خودداری کنید و در صورت امکان به نوزادان خود شیر دهید.

کاهش خطر سرطان سینه با ۶ توصیه

• در کودکی رژیم غذایی باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل باشد و در طول زندگی به همین روال ادامه پیدا کند. زیرا رژیم غذایی سالم تا ۳ ٪ می‌تواند از بروز سرطان پستان جلوگیری کند.

• کودکانی که از نظر جسمی فعال باشند و در طول زندگی به ورزش خود ادامه دهندمی توانند تا ۱۱ ٪ از بروز سرطان‌های پستان جلوگیری کنند.

• نگه داشتن وزن در حالت ایده آل تا ۲۵-۳۲ ٪ از سرطان‌های پستان جلوگیری می‌کند.

• محدود کردن یا اجتناب از مصرف الکل در طول زندگی، این کار تا ۳ ٪ سرطان‌های پستان جلوگیری می‌کند.

• از مصرف دارو‌های هورمون جایگزین که حاوی استروژن و پروژسترون است خودداری شود، این امر تا ۳ ٪ سرطان‌های پستان جلوگیری می‌کند.

• زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان به دلیل سابقه خانوادگی یا ژن غیرطبیعی باید مصرف میزان دارو‌های پیشگیرانه مانند تاموکسیفن یا رالوکسیفن را در نظر بگیرند، این کار تا ۱۱ ٪ از بروز سرطان‌های پستان جلوگیری می‌کند.

درمان سرطان سینه

به طور کلی درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• نوع و مرحله سرطان
• حساسیت فرد به هورمون‌ها
• سن، سلامت کلی و ترجیحات فرد
• سایر شرایط پزشکی
انواع روش‌های درمان سرطان سینه
• پرتو درمانی
• جراحی سینه
• هورمون درمانی
• شیمی درمانی

در ادامه به شرح هر یک از این روش‌ها به اختصار توضیح داده خواهد شد:

جراحی در سرطان پستان

در صورت نیاز به جراحی، نوع آن به تشخیص و اولویت فردی بستگی دارد. انواع جراحی‌ها عبارتند از:

لامپکتومی سینه (جراحی حفظ پستان)

این روش شامل برداشتن تومور و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن است. جراحی لامپکتومی می‌تواند به جلوگیری از شیوع سرطان کمک کند. اگر تومور کوچک باشد و از بافت اطراف آن جدا شود، این روش ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

ماستکتومی سینه

این روش شامل برداشتن لوبول ها، مجاری، بافت چربی، نوک سینه، آرئول و بخشی از پوست است. در بعضی از انواع سرطان، جراح غدد لنفاوی و عضله دیواره قفسه سینه را نیز برمی دارد.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (سنتینل)

اگر سرطان پستان به غدد لنفاوی نگهبان، که اولین گره‌هایی هستند که سرطان می‌تواند به آن‌ها گسترش یابد، می‌تواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل

اگر پزشک سلول‌های سرطانی را در گره‌های نگهبان پیدا کند، ممکن است برداشتن چندین غدد لنفاوی زیر بغل را توصیه کند. این می‌تواند از شیوع سرطان جلوگیری کند.

بازسازی سینه پس از سرطان پستان

به دنبال عمل ماستکتومی، جراح سرطان سینه می‌تواند پستان را بازسازی کند تا طبیعی‌تر به نظر برسد. این می‌تواند به فرد کمک کند تا با اثرات روانشناختی برداشتن پستان کنار بیاید. همچنین جراح می‌تواند همزمان با انجام ماستکتومی یا در موعد بعدی، پستان را بازسازی کند.

پرتو درمانی

فرد ممکن است حدود یک ماه پس از جراحی تحت پرتودرمانی قرار گیرد. تابش شامل هدف قرار دادن تومور با دوز‌های کنترل شده اشعه است که سلول‌های سرطانی باقی مانده را از بین می‌برد.

شیمی درمانی

پزشک ممکن است دارو‌های شیمی درمانی سیتوتوکسیک را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در صورت وجود خطر عود یا گسترش زیاد تجویز کند. وقتی فردی بعد از جراحی شیمی درمانی می‌کند، پزشکان آن را شیمی درمانی کمکی می‌نامند.

هورمون درمانی با مسدود کردن توانایی تولید هورمون در بدن

پزشکان از مسدود کردن تولید هورمون برای جلوگیری از بازگشت سرطان‌های پستان حساس به هورمون بعد از درمان استفاده می‌کنند. هورمون درمانی ممکن است برای درمان سرطان‌های مثبت گیرنده استروژن (ER) و گیرنده پروژسترون (PR) استفاده شود.

نمونه‌هایی از دارو‌های درمانی مسدود کننده هورمون شامل موارد زیر است:

• تاموکسیفن
• بازدارنده‌های آروماتاز
• سرکوب عملکرد تخمدان با داروی گوزرلین
• دارو‌های هورمونی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرطان سینه سرطان پستان درمان سرطان سینه علائم سرطان سینه تبلیغات جراح سینه سرطان های پستان جلوگیری سایر قسمت های بدن غدد لنفاوی زیر بغل سلول های سرطانی گسترش یافته یک سرطان پستان سرطان پستان ابتلا به سرطان سرطان پستان سرطان پستان نامیده می شود تشخیص داده سیستم لنفاوی طول زندگی خطر ابتلا شیمی درمانی درمان سرطان سرطان سینه نوک پستان زیر بغل لوبول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟ | عوامل و علائم آلرژی را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فرحزاد جباری در خصوص آلرژی در فصل بهار اظهار کرد: آلرژی به این علت ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی افراد با زمینه‌های ژنتیکی که دارند، مستعد پاسخ نابه‌جا نسبت به محرک‌های محیطی است.

وی با بیان اینکه علائم آلرژی می‌تواند مربوط به عوامل محرک محیط بیرون مانند گرده درختان، چمن‌ها و علف‌ها، عوامل محرک داخل منزل مانند حیوانات خانگی و پرندگان و یا در پاسخ به مواد غذایی و داروها باشد، عنوان کرد: هر ماده غذایی ممکن است حساسیت‌زا باشد. برخی غذاها مانند لبنیات، شیر، تخم مرغ یا گندم حساسیت بیشتر و همچنین ارزش غذایی بیشتری دارند، بنابراین حذف آن‌ها ممکن نیست. این اهمیت دارد که مواد غذایی حساسیت‌زا را شناسایی و به بیمار کمک کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: محرک‌های خارج از منزل که مربوط به گرده درختان و چمن‌ها است، به فصل ارتباط دارد. علائم بیماران مستعد از اواخر اسفند شروع می‌شود، در تابستان به اوج می‌رسد و در پاییز با بارندگی و سرد شدن هوا رو به بهبودی می‌رود. این علائم در هر کشوری بسته به پوشش گیاهی و شرایط آب‌وهوایی متفاوت است.

دکتر جباری بیان کرد: علائم آلرژی می‌تواند در قسمت‌هایی که محرک وارد بدن می شود و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، ایجاد شود. علائم می‌تواند در قسمت تنفسی فوقانی بیشتر در بینی به صورت عطسه، آبریزش، خارش و گرفتگی بینی همراه با خارش چشم، اشک ریزش، خارش گوش و یا درد و خارش گلو باشد. علائم همچنین می‌تواند در قسمت‌های تنفسی تحتانی مانند ریه به صورت سرفه، تنگی نفس و آسم خود را نشان دهد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: ممکن است علائم درگیری در پوست به صورت کهیر یا اگزما یا به صورت علائم گوارشی مانند دل‌درد، اسهال و دردهای شکمی بروز کند. در موارد شدید شوک آنافیلاکسی ایجاد می‌شود و این زمانی است که عامل محرک می‌تواند چند ارگان را با هم درگیر کند و باعث افت شدید فشار خون، تپش قلب، دردهای شکمی، کهیر منتشر و تنگی نفس شود که حیات فرد را تهدید می‌کند.

بهترین راهکارهای مقابله با آلرژی بهاره | با این اختلالات به پزشک مراجعه کنید

وی با اشاره به اینکه نوع درمان آلرژی به عاملی که ایجاد می‌شود و روند بیماری بستگی دارد، تصریح کرد: آلرژی زمینه ژنتیکی دارد، بنابراین فعلا حذف عامل یعنی ژن در روند درمانی ممکن نیست و شاید در آینده نزدیک هم ممکن نباشد.

روش دیگر این است که عامل محرک را حذف کنیم. در خصوص غذاها و داروها حذف بهترین گزینه است، یعنی آن ماده غذایی مصرف نشود مگر اینکه ماده مهمی در زندگی فرد بوده و اهمیت غذایی بالایی داشته باشد. در این مورد پزشک می‌تواند به فرد کمک کند و حساسیت وی را از بین ببرد اما در مورد موادی که کمتر ارزشمند هستند، توصیه به قطع مصرف می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در خصوص عوامل تنفسی به علت اینکه پراکندگی وجود دارد، خیلی موفق به قطع عامل نیستیم، بنابراین باید مکان جغرافیایی تغییر داده شود یا به عبارتی افراد مهاجرت کنند. معمولا در مناطق مرطوب محرک‌های محیطی و گرده فضای سبز کمتر تاثیر می‌گذارد. عوامل داخل منزل مانند حیوانات را نیز باید حذف کرد.

جباری خاطرنشان کرد: روش دوم این است که درمان را شروع کنیم. اگر آلرژی‌ها کنترل نشوند می‌توانند عوارضی ایجاد کنند که فرد را بیشتر آزار می‌دهد. در این موارد باید مصرف داروها شروع شود. داروهای خط اول دو نوع هستند. یک نوع برای افرادی است که علائم آن‌ها چند روز تا دو هفته ادامه دارد، بنابراین آنتی‌هیستامین می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر علائم افراد شدید و طولانی بوده و بیش از یک یا دو ماه ادامه داشته باشد، باید از اسپری‌های بینی برای آلرژی بینی و اسپری‌های ریه برای آسم استفاده شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: مرحله سوم درمان بیمارانی است که درمان‌های معمول برای آن‌ها جوابگو نیست، در این موارد آلرژیست می‌تواند کمک کرده و ایمونوتراپی را شروع کند. ایمونوتراپی روشی است که در آن عامل محرک را به کرات با دوزهای مشخص که حساسیت جدی ایجاد نکند، تحت تاثیر قرار می‌دهند تا سیستم ایمنی تحریک شود و در مقابل این عوامل مقاومت داشته باشد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد افراد بعد از اتمام دوره بهبود پیدا می‌کنند. دوره درمان حداقل سه سال طول می‌کشد و هزینه‌های زیادی دارد. بهتر است افرادی که آلرژی دارند از همان ابتدا درمان‌های معقول را شروع کنند تا نیاز به ایمونوتراپی نداشته باشند.

کد خبر 844375 برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری آلرژی

دیگر خبرها

  • مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟ + علائم و درمان انواع آب مروارید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟ | عوامل و علائم آلرژی را بشناسید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند
  • بررسی علمی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان کولورکتال انجام شد
  • بررسی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان روده بزرگ
  • از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟ + علائم و درمان