Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@12:37:14 GMT

راه هایی سریع برای کاهش اسید اوریک بدن

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۳۸۰۱

راه هایی سریع برای کاهش اسید اوریک بدن

اما اگر اسید اوریک در خون به درستی فیلتر نشود و سطوح آن افزایش یابد، شرایطی که به نام هایپراوریسمی شناخته می‌شود، می‌تواند موجب تشکیل کریستال‌ها شود. در صورت رسوب این کریستال‌ها در مفاصل، احتمال ابتلا به نقرس که نوعی آرتریت است افزایش می‌یابد.

موارد زیر ممکن است خطر مواجهه با سطوح بالای اسید اوریک را افزایش دهند:

- چاقی

- کم‌کاری تیروئید

- سوریازیس

- انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان

سطح اسید اوریک با انجام یک آزمایش خون اندازه گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای زنان، سطح اسید اوریک باید کمتر از ۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و برای مردان کمتر از ۷ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

اگر سطوح اسید اوریک شما بالاست می‌توانید برخی روش‌های طبیعی را برای کاهش آن مد نظر قرار دهید.

مصرف مواد غذایی حاوی سطوح کم پورین

پورین‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند و همچنین در برخی مواد غذایی وجود دارند. پورین‌های حیوانی از گوشت و غذای دریایی بطور ویژه می‌توانند بر سطح اسید اوریک شما تاثیرگذار باشند.

بیشتر افراد بیش از آنچه تصور می‌کنند پورین‌ها را مصرف می‌کنند. مواد غذایی زیر حاوی مقادیر زیاد پورین هستند؛ از این‌رو افرادی که در تلاش برای کاهش سطح اسید اوریک خود هستند باید از آن‌ها پرهیز کرده یا مصرف آن‌ها را محدود کنند:

- گوشت‌های اندامی مانند جگر یا قلوه

- نرم‌تنان صدف‌دار و ماهی‌های چرب مانند آنچوی و تن

- برخی سبزیجات از جمله مارچوبه، قارچ‌ها و اسفناج

- سس گوشت

از سوی دیگر، مواد غذایی زیر حاوی مقادیر کم پورین هستند، از این‌رو مصرف آن‌ها موجب افزایش سطح اسید اوریک نمی‌شود:

- مغزدانه‌ها و کره بادام زمینی

- تخم مرغ

- محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی از جمله پنیر، شیر و ماست

- گیلاس و میوه‌های دیگر

دنبال‌کردن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش سطوح اسید اوریک کمک کند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در نشریه the American College of Rheumatology journal Arthritis & Rheumatology منتشر شد، نشان داد که دنبال‌کردن رژیم غذایی دش (DASH) برای ۳۰ روز به افراد مبتلا به پیش‌پرفشاری خون و پرفشاری خون در کاهش سطح اسید اوریک به میزان ۱.۳ میلی گرم در دسی‌لیتر کمک کرده است.

مصرف ویتامین C بیشتر

پژوهشگران دریافته‌اند که ویتامین C ممکن است به کاهش سطوح اسید اوریک کمک کند. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در نشریه Arthritis & Rheumatism منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که به مدت دو ماه ۵۰۰ میلی‌گرم مکمل ویتامین C در روز دریافت کرده بودند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش چشمگیر سطوح اسید اوریک را تجربه کردند.

با این وجود، چنین شرایطی ممکن است برای افراد مبتلا به نقرس صادق نباشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ که در نشریه Arthritis & Rheumatism منتشر شد، نشان داد که سطوح اسید اوریک شرکت‌کنندگان مبتلا به نقرس که برای هشت هفته ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز دریافت کرده بودند، کاهش قابل توجهی نداشته است.

افزون بر این، اگر سنگ کلیه داشته‌اید، پیش از مصرف ویتامین C باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این ماده ممکن است خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد.

محدودکردن مصرف نوشیدنی‌های شیرین

نوشابه‌های گازدار حاوی شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا نیز با افزایش سطوح اسید اوریک در خون پیوند خورده‌اند. زمانی که بدن فروکتوز را تجزیه می‌کند، پورین‌ها تولید می‌شوند که می‌تواند به افزایش تولید اسید اوریک منجر شود.

نوشیدن قهوه

قهوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کلروژنیک است که می‌تواند سطوح اسید اوریک را کاهش داده و حتی ممکن است از نقرس پیشگیری کند.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد خطر ابتلا به نقرس در مردانی که روزانه چهار تا پنج فنجان قهوه می‌نوشیدند در مقایسه با آن‌هایی که قهوه مصرف نمی‌کردند تقریبا ۴۰ درصد کمتر بود.

نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز برای بزرگسالان سالم، بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما نوشیدن میزان بیشتر می‌تواند به عوارض جانبی مرتبط با کافئین مانند سردرد، بی‌خوابی و ناآرامی منجر شود.

کاهش وزن

افزون بر پرهیز از برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، کاهش وزن می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک کمک کند. اضافه‌وزن یا چاقی، کارایی کلیه‌ها در دفع اسید اوریک از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. خطر ابتلا به نقرس برای افراد چاق در مقایسه با افرادی با وزن سالم ۱۰ برابر بیشتر است.

پرهیز از برخی دارو‌ها

برخی دارو‌ها ممکن است سطح اسید اوریک در خون را افزایش دهند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دارو‌های ادرارآور که به نام قرص آب نیز شناخته می‌شوند مانند دمادکس (تورسماید)، میکروزاید (هیدروکلروتیازید) و تالیتون (کلرتالیدون)

- آنتی‌بیوتیک‌های ضد سل مانند ریفاتر (پیرازینامید) و میامبوتول (اتامبوتول)

- دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند گنگراف (سیکلوسپورین)

دوز کم آسپرین نیز ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهد، زیرا این دارو می‌تواند در توانایی کلیه‌ها برای دفع اسید اوریک اختلال ایجاد کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اسید اوریک نقرس آرتریت کافئین اسید اوریک نقرس آرتریت کافئین سبک زندگی پارسی خبر مطالعه ای در سال سطوح اسید اوریک سطح اسید اوریک اسید اوریک مواد غذایی ویتامین C پورین ها میلی گرم دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند

عضو شورای شهر زنجان گفت: قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار رانندگان حق افزایش کرایه را ندارند.

سعید نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان با اشاره به اینکه قبل از عید نوروز نرخ‌های پیشنهادی از طریق سازمان و حمل نقل در شورا مطرح و مصوب شد، اظهار کرد: چند روز بعد نرخ‌ها با کمی تغییرات در کمیته تطبیق فرمانداری هم مصوب شد.

وی تصریح کرد: اما اجرای این مصوبه نیازمند تأیید ستاد تنظیم بازار استان است و تا زمانی که ابلاغ نشود؛ رانندگان تاکسی و اتوبوس حق افزایش آن را ندارند.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه طبق پیشنهاد مطرح شده در سال جاری نرخ کرایه در پرداخت نقدی و کارتی یکسان بوده و تفاوتی باهم ندارد، افزود: بر این اساس نرخ کرایه تاکسی در مسیر اول ۴ هزار تومان، مسیر دوم ۷ هزار تومان، مسیر سوم ۱۰ هزار تومان و مسیر چهارم ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: همچنین طبق همین پیشنهاد نرخ اتوبوس درون شهری در مسیر ارتش، آزادی و سبزه میدان ۴ هزار تومان، خط ویژه ۲ هزار تومان و در (سایان و دیزج، سریع‌السیر جنوب و سریع‌السیر شمال) هم ۵ هزار تومان خواهد بود.

کد خبر 745323

دیگر خبرها

  • امکانات زیرساختی طرح‌های حمایتی مسکن سریع‌تر تامین شود
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟