Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،خبرها حاکی ازآن است که نمایندگان مجلس قصد تصویب طرحی را دارند که براساس آن به ۶۰میلیون نفر ازجمعیت ایران معادل ماهانه ۱۲۰هزار تومان یارانه نقدی تعلق بگیرد. این در شرایطی است که از اردیبهشت ماه ۹۷ و با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه دولت در عمل نمی‌تواند منابع خود را آن طور که باید و شاید تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:علی قنبری:یارانه جدید نقدی فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند

بیشتر بخوانید:هشدار نسبت به عواقب پرداخت یارانه جدید به ۶۰ میلیون نفر

هادی حق شناس، نماینده اسبق مجلس و کارشناس اقتصادی در همین رابطه به خبرآنلاین گفت: به طور کلی اگر منابع کافی در کشور وجود داشته باشد، کمک به مردم و اقشار فرودست، چه به شکل نقدی و چه غیرنقدی، اقدامی معمول است و باید چنین اقدامی را در دستور قرار داد زیرا به افزایش سطح رفاه کشور منجر خواهد شد.

او ادامه داد: با این همه اکنون منابع دولت به اندازه مصارف روزمره هم نیست و همین حالا هم کسری بودجه قابل توجهی برای امسال وجود دارد. به عبارت ساده‌تر به دلیل فروش نرفتن نفت ایران و از سوی دیگر عدم تحقق تمام بخش‌های درآمدی بودجه به جز مالیات، دولت دچار مشکل جدی در سمت منابع است.

این استاد دانشگاه افزود: هنگامی که منابع محقق نمی‌شوند، چنانچه این مصوبه الزام آور شود، دولت مجبور است کارهای دیگری کند. مثلا به استقراض از بانک مرکزی دست بزند یا سیاستهایی دیگر را در پیش گیر که در عمل به افزایش چشمگیر نرخ تورم می‌انجامد. هرگاه تورم افزایشی شود مانند این است که از فرودستان مالیات منفی گرفته شود که به کاهش سطح رفاه همان اقشار منجر می‌شود.

حق شناس تصریح کرد: نکته دیگری که در این میان اهمیت دارد این است دولت اگر بنا باشد به اقشاری کمک کند، باید اقشاری را انتخاب کند که در شرایط اضطراری قرار دارند. با این همه در طرح فوق ۶۰ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بناست کمک بگیرند. این جمعیت نیازمند کمک نیستند حال آنکه خانوارهایی که هیچ کارکنی ندارند یا تحت پوشش نهادهای خاص هستند باید مدنظر باشند و در واقع جامعه هدف چنین طرح‌هایی باشند.

وی تصریح کرد: چنانچه این طرح به همین شکل مصوب شود اتفاقی مانند هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ خواهد افتاد. به این معنی که وقتی به همه جمعیت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی تعلق گرفت، دولت دیگر نتوانست با هیچ مکانیسمی ثروتمندان را از آن حذف کند و اکنون بعد از گذشت یک دهه تقریبا تمام جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

حق شناس با اشاره به احتمالات آینده کشور خاطر نشان ساخت: وضعیت امروز کشور دیر یا زود تغییر خواهد کرد و پس از آن اگر طرح مجلس به تصویب برسد حذف کردن بخشی از این جمعیت به کاری سخت دشوار تبدیل خواهد شد و این یارانه‌ها دولت بعدی را نیز به گروگان خواهد گرفت، به این ترتیب نهایتا اگر مجلسی‌ها اصرار دارند این طرح را هم تصویب کنند حداقل بهتر است جمعیت هدف آن را کاهش دهند.

۲۲۳۲۲۸

کد خبر 1449807

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هدفمندسازی یارانه ها یارانه توزیع نقدی یارانه حذف یارانه یارانه معیشتی کسری بودجه تورم رشد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۸۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود داروخانه هلال احمر، معضلی بزرگ در جنوب کرمان

بهنام سعیدی گفت: با توجه به اینکه جنوب استان کرمان، جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر و در محروم ترین نقاط زندگی می‌کنند و براساس آمارهای مطمئن و موثقی که وجود دارد، بیشترین آمار بیماری بخصوص در حوزه سرطان در جنوب استان کرمان وجود دارد؛ نبود داروخانه هلال احمر، یک معضل بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه خدمات جمعیت هلال احمر طی ۲ سال گذشته در طول تاریخ هلال احمر کشور بی نظیر بوده است، افزود: موضوع داروخانه هلال احمر در جنوب استان کرمان را با دستور رئیس جمعیت هلال احمر پیگیری می کنیم و این خدمت یقینا در حافظه مردم جنوب استان کرمان ماندگار می شود.

منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یقینا؛ اگر مواردی در مجموعه هلال احمر کشور باشد به جد در مجلس شورای اسلامی دنبال خواهیم کرد، بیان کرد: هر موضوعی را دفاع خواهیم کرد و امیدواریم که بتونیم گام های موثری را در این مسیر برداریم.

وی بیان کرد: حضور و تلاش نیروهای هلال احمر در ایام نوروز در کرمان که همه جا حضور دارند و تلاش می‌کنند که اگر مشکلی برای مسافری ایجاد شود در کوتاه ترین زمان ممکن ورود پیدا کنند و آن مشکل را حل کنند، قابل قدردانی است. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دولت برای کاهش تلفات جاده ای طرح ۲ فوریتی ارائه دهد
  • نبود داروخانه هلال احمر، معضلی بزرگ در جنوب کرمان
  • کاهش ۸۶ درصدی پرداخت از جیب مردم برای ۲۶۰ قلم دارو با اجرای طرح دارویار
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • گروگان‌ گیری در دولت‌ آباد تهران/ دستگیری ۳ متهم از اتباع
  • پرداخت ۲۱۰۰ میلیارد ریال به طرح فجرانه در استان بوشهر
  • گروگان‌گیری در دولت‌آباد/ ۳ متهم از اتباع دستگیر شدند