Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون استاندار قم گفت: طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای اجرای انرژی خورشیدی ۲۶ قطعه زمین در نظرگرفته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، محسن بهشتی ظهر امروز در جلسه کارگروه مدیریت سبز استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد اظهارداشت: در حوزه انرژی خورشیدی به خوبی ورود پیدا کردیم، طی سال‌های 95 و 94 حدود 26 قطعه زمین برای انرژی خورشیدی در در شورای برنامه ریزی استان مصوب و در حال اجرا داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قم جزو بهترین نقاط کشور برای اجرای انرژی خورشیدی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته از سوی چند سرمایه گذار کشور خارجی در قم گفت: چند کشور خارجی طی جلساتی به قم آمدند و یک شرکت اسپانیایی و ایرلندی طبق تحقیقات خود به این نتیجه رسید که 3 نقطه از کشور بهترین ظرفیت ر حوزه انرژی خورشید دارد که شامل سیستان و بلوچستان،قم و کرمان است.

بهشتی افزود: این سرمایه گذاران تعجب کردند که با توجه به این همه ظرفیت چرا تولید برق انرژی خورشیدی ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر است، اکنون فعالیت های خوبی صورت گرفته و زمین هایی برای این امر اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: هرچند واگذاری زمین های دولتی پروسه اداری زمان بری نیازدارد اما در این زمینه در حال برنامه ریزی برای اجرایی کردن این امر مهم در قم هستیم.

به گفته وی، با تصمیم گیری خوب وتفکر به این امر که انرژی خورشیدی بهترین پشتوانه انرژی است، در استان قم این بحث ها در نظام مهندسی و هم دانشگاهیان و کارگروه انرژی و تأمین مسکن به این قبیل انرژی ها پرداخته شده است.

در عمل برای کاهش انرژی توفیق چندانی نداریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات موثر برای کاهش هدر رفت انرژی گفت: دغدغه سال‌های مسئولان و مردم کاهش هدر رفت انرژی است که در این زمینه انرژی مدیریت بهینه‌ایی داشته باشیم هرچند سمینارها و کتاب‌های علمی بسیاری تألیف شده است اما در حوزه عمل توفیق اندکی داشتیم .

بهشتی عنوان کرد: کشورهایی هستند که شاید کمتر از ما سمینار علمی، همایش و یا کتاب و بحث علمی داشتند، اما در عمل موفق تر از ما وارد عمل شده‌اند، در منطقه ای زندگی می‌کنیم که در آن انرژی به فراوانی وجود دارد  و خیلی از مواقع این نعمت الهی و طبیعی را به هدر داده ایم در حالی که کشورهایی که موفقیت‌هایی کسب کرده اند به لحاظ نعمت انرژی با کمبود روبرو بوده‌اند و داشته‌های خود را داشته‌اند.

وی افزود: اخیرا در کشور در حال شکل‌گیری یک سری فرآیندهایی هستیم تا در بهینه کردن مصرف انرژی تأثیر گذار باشد که جای امیدواری است در حوزه ساختمان طی سال‌های گذشته کارهای خوبی صورت گرفته است در بحث آموزش و فرهنگ سازی در دبستان و دبیرستان و یا راهنمایی کم‌تر به این مهم  پرداخته شده است باید از ابتدا و سنین کم این فرهنگ سازی صورت گیرد.

قم نخستین استان سبز کشور

بهشتی با اشاره به تأمین گاز بیشتر روستاها و بخش‌های بالای 20 خانوار استان قم گفت: در سال‌های اخیر در زمینه مصرف گاز و گازرسانی اکثر بخش‌ها، روستاها و شهرهای استان از نعمت گازرسانی بهره‌مند هستند .

وی تصریح کرد: قطعه کوچکی از کشور و دولت هستیم که هنوز نتوانستیم در زمینه مدیریت مصرف در عمل کاری انجام دهیم اما در هفته دولت 21 روستای استان در بخش خلجستان قم گازرسانی آن به اتمام رسید و ما نخستین استان سبز کشور به شمار می‌رویم که همه نقاط شهری و روستایی بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند .

وی بیان کرد: گاز یک انرژی ارزان و به صرفه تر از نفت و هم مسائل زیست محیطی مطلوب‌تری دارد.

در ادامه این جلسه مدیراداره استاندارد استان قم گفت: وقتی پول برق را می‌دهم اما پول نمی‌دهم که تجهیزات خود را نوسازی کنم هیچ اقدام مطلوبی درزمینه کاهش مصرف برق صورت نمی‌گیرد باید طرح‌هایی اجرا کنیم که مردم انگیزه وتشویق شوند تابه سمت مدیریت مصرف و بهینه سازی روی آورند.

مجید آوری فرد افزود: درزمینه مصرف انرژی‌های نووهم درحوزه فرهنگ سازی قوانین خوبی داریم اما واحدهای پر مصرف ما هیچ تشویقی نمی‌شوند و ما هم زیرسئوال می‌برنند که چرا دائم زیربار ارزیابی‌ها قرار می‌دهید؟

به گفته وی، واحدهای تولیدی انرژی غیر استاندارد هدر می‌دهند باید قیمت‌ها را برای این واحدها افزایش دهیم وما چندین سالی است که توهین از واحدهای تولیدی و صنعتی می شنویم .

علی وطنی مشاور علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه اظهار داشت: در کشور سالانه به‌اندازه چندین بشکه نفت انرژی به هدر می‌رود و باید به دنبال یک عزم ملی برای کاهش انرژی باشیم که امید است از همین استان شروع شود.

وی افزود: استان قم با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی که دارد در حوزه مدیریت مصرف انرژی به‌ویژه برق و گاز در کشور پیشرو و پایلوت این عزم ملی باشد، قم ظرفیت دیگری هم که دارد این است که بعد از البرز نزدیک‌ترین استان به پایتخت است و در این زمینه می‌تواند مطالبه گر باشد.

مصرف انرژی در ساختمان‌های جدیدالتاسیس 60 درصد کاهش می‌یابد بررسی مشکلات کامیون‌داران بخش انتقال سوخت در کمیسیون انرژی مجلس سبد تولید برق از انرژی‌های مختلف در آذربایجان افزایش می‌یابد

ساختمان‌های کشور بیشترین هدر رفت انرژی رادارند

مشاور علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش هدر رفت انرژی در ساختمان‌های کشور بیان کرد: یکی از عوامل بیماری ایجاد آلودگی زیست‌محیطی است این عامل در ساختمان‌های ما دیده می‌شود هم‌چنین ساختمان‌های کشور بیش از 60 درصد انرژی‌ها را هدر می‌روند باید به دنبال یک راهکار نوآورانه و خلاق در امر ساخت‌وساز باشیم.

به گفته وی؛ در سال معادل چندین بشکه نفت در حوزه گاز و  برق ما انرژی هدر می‌دهیم باید در زمینهٔ مدیریت مصرف انرژی مشوق‌هایی اعمال شود که اخیراً مشوق‌هایی از سوی قانون‌گذار در حال اجراست.

وطنی عنوان کرد: مصرف انرژی نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث تشدید پدیده گرم شدن کره زمین شود از همین رو موظف هستیم تمهیدات لازم را برای مصرف انرژی به کار بگیریم،باید از تجارب بین‌المللی استفاده ‌کنیم که در این زمینه از کشورهایی که الگوهای موفق در آن‌ها پیاده شده بهره می‌بریم.

انتهای پیام/454/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انرژی خورشیدی هدر رفت انرژی مدیریت مصرف مصرف انرژی انرژی ها استان قم قم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی بهینه مصرف کردن انرژی گفت: انرژی نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند. انرژی یک عامل اساسی در هدایت تولید و بهبود استاندارد‌های زندگی است. در سال‌های اخیر، تأکید فزاینده‌ای بر نیاز به اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مصرف بهینه انرژی و رشد اقتصادی در ایران شده است. این رویکرد منطبق بر اصول حاکمیت انرژی است و می‌تواند تا حد زیادی به گذار به سمت یک بازار جامع انرژی با تمرکز بر استفاده مولد از انرژی کمک کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی و ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی هم در توسعه اقتصادی و هم در شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند.

ضرورت اصلاح یارانه انرژی

وی ادامه داد: یارانه‌های انرژی در صورت اعطای بدون قید و شرط و تنها مبتنی بر مصرف درون کشور نظیر اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد؛ در نهایت منجر به مصرف بیهوده و ناکارآمد انرژی می‌شود. یکی از رویکرد‌های کلیدی برای دستیابی به مصرف پایدار و بهینه انرژی در کشور، تمرکز بر تبدیل مردم به ذینفعان اصلی کاهش مصرف انرژی در ایران است. ایران می‌تواند با اعطای یارانه انرژی به طور مستقیم به افراد و تشویق مشارکت فعال آن‌ها در بازار انرژی، استفاده بهینه از انرژی را ارتقاء داده و تولید را در بخش انرژی پیش ببرد. این رویکرد با اصول حاکمیت انرژی که بر اهمیت مشارکت ذی‌نفعان مصرف انرژی در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و ارتقای شفافیت و پاسخگویی در سیاست‌های انرژی تاکید می‌کند، نیز همسو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در بهینه مصرف کردن انرژی اظهار کرد: به منظور ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، فراهم کردن ابزار‌ها و انگیزه‌های افراد برای تصمیم‌گیری بهینه در مصرف انرژی ضروری است. ایران می‌تواند با تغییر نظام سهمیه‌بندی و اعطای سهمیه انرژی به هر فرد و اجازه به آن‌ها برای خرید و فروش واحد‌های انرژی در بازار مبادلات انرژی، خانوار‌ها را تشویق کنند تا مصرف خود را بهینه کنند و بهره وری را افزایش دهند و در عوض از منفعت مالی بیشتری از محل بهینه کردن مصرف خود بهره‌مند شوند. این رویکرد نه تنها به کاهش مصرف بیهوده انرژی کمک می‌کند، بلکه افراد را قادر می‌سازد تا کنترل مصرف انرژی خود را در دست بگیرند و انتخاب‌هایی داشته باشند که هم به نفع مالی خانوار و هم برای محیط زیست و هم برای کشور باشد.

با ایجاد یک بازار مبادله انرژی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌توانند آزادانه واحد‌های انرژی را تجارت کنند، دولت‌ها می‌توانند از قیمت گذاری انرژی که به صورت متمرکز کنترل می‌شود فاصله بگیرند و به مردم قدرت دهند تا بر اساس نیاز‌ها و ترجیحات خود تصمیم بگیرند. این رویکرد رقابت و نوآوری را در بخش انرژی تقویت می‌کند و فرصت‌هایی را برای ظهور مدل‌های تجاری و فناوری‌های جدید که مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارند؛ ایجاد می‌کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند فرهنگ مصرف مسئولانه انرژی را ترویج کنند و تولید را در بخش انرژی به سمت استفاده مولد از انرژی هدایت کنند.

 

تشویق مردم به بهینه سازی مصرف انرژی

جامع با اشاره به مزایای مدل جدید اعطای یارانه انرژی و اصلاح یارانه انرژی اظهار کرد: اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی طیف وسیعی از منافع را هم برای افراد و هم برای جامعه به عنوان یک کل ارائه می‌دهد. با ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد از انرژی ذیل مدل اعطای سهمیه به نفر به جای مدل فعلی که دخالت در کل زنجیره و قیمت‌گذاری دستوری در مصرف انرژی و اعطای بی قید و شرط یارانه انرژی به مشترکان است؛ موجب خواهد شد که اولا مردم به بهینه سازی مصرف انرژی تشویق شوند و در عوض به اخذ مستقیم از منافع مالی حاصل از این بهینه مصرف کردن را به عنوان صرفه اقتصادی دست پیدا کنند.

با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند بخش انرژی پویاتر و انعطاف پذیرتری ایجاد کنند که بتواند با شرایط متغیر بازار سازگار شود و توسعه پایدار را ارتقا دهد. علاوه بر این، اصلاح یارانه انرژی می‌تواند تولید در بخش انرژی را به حرکت درآورد و رشد اقتصادی را تحریک کند و همچنین مصرف عمده انرژی کشور نیز به جای اتلاف انرژی در مدل فعلی توزیع یارانه‌ها، به سمت تولید کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صادراتی تبدیل شود و رشد اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه درآمد بالایی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

همچنین با مدل جدید اعطای یارانه انرژی به نفر و حذف قیمت‌گذاری دستوری شاهد خواهیم بود که استفاده کارآمد از انرژی ترویج یابد و این ایجاد انگیزه در بهینه مصرف کردن می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور ایجاد کنند که این موضوع نه تنها به افزایش بهره وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه رقابت پذیری بخش انرژی را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند از پتانسیل شهروندان خود برای هدایت نوآوری و رشد در بخش انرژی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر اعطای سهمیه انرژی به هر نفر برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی گامی حیاتی در جهت دستیابی به شیوه‌های انرژی پایدار و هدایت مصرف انرژی به سمت بخش مولد اقتصاد است. دولت سیزدهم با ایجاد انگیزه در مصرف انرژی کارآمد و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مصرف انرژی بهینه خود، می‌تواند اتلاف را کاهش دهند، هزینه‌ها را کاهش دهند و رشد اقتصادی را ارتقا دهند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند از پتانسیل خود مردم برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی در بخش انرژی استفاده کنند که در نهایت به نفع افراد و جامعه به عنوان یک کل است. از طریق اصلاحات موثر یارانه انرژی و مشارکت مردم در مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی در توسعه اقتصادی و شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر هموار کنند.

 

دیگر خبرها

  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • بازنگری در مقررات ملی ساختمان با رویکرد مدیریت مصرف انرژی