Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@05:39:17 GMT

مرد نقش های کوتاه تاثیرگذار

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۲۴۵۷

مرد نقش های کوتاه تاثیرگذار

کریم اکبری مبارکه که ایفای نقش های حساسی چون ابن ملجم مرادی سریال امام علی(ع) و احمربن شمیط سریال مختارنامه را برعهده داشت، از بازیگران باسابقه تاتر بود که سهم مهمی در احیای تاتر نوجوانان داشت.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: وقتی ویروس کرونا در جهان همه گیر شد، کمتر تحلیلگری تصور می کرد تا این اندازه ماندگار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا در روزهای ابتدایی شیوع، بیماری ناشناخته ای بود که امید می رفت به زودی درمانی برای آن یافت شود اما حالا ماه ها از پیدایی کرونا می گذرد اما نه تنها دستیابی به واکسن آن در هاله ای از ابهام است، بلکه روز به روز شاهد از دست رفتن سرمایه های انسانی ارزشمند جهانی هستیم. هنرمندان از جمله این سرمایه های جهانی اند که در تعداد قابل توجهی از آن ها در ایام کرونا از میان ما رفته اند.

 

 

فقدان سرمایه های انسانی از آن رو تا این اندازه بغرنج می نماید که آن ها چون درختانی به بار نشسته، آماده ثمربخشی به جامعه هستند اما بیماری چون کرونا، به یکباره جامعه را از حضور آن ها بی بهره می کند.

 


در روزهای گذشته خبر درگذشت «کریم اکبری مبارکه» جامعه هنری به خصوص اهالی تئاتر و سینما را شوکه کرد. بازیگر و کارگردانی که زندگی هنری پرباری داشت اما تا پایان عمر خویش فروتن و بی ادعا باقی ماند. از حاشیه های مربوط به فوت ناگهانی این هنرمند که پرسش هایی را درباره رعایت کامل پروتکل های بهداشتی سر صحنه فیلمبرداری مطرح کرد که بگذریم، باید به سراغ کارنامه هنری اکبری مبارکه برویم. 

 


بسیاری از مردم اکبری مبارکه را برای نخستین بار در نقش «ابن ملجم مراد» سریال امام علی(ع) شناختند، حال آن که او از سال پنجاه وارد عرصه بازیگری تاتر شد و در نمایشی  که متن آن متعلق به بهرام بیضایی بود، بازی کرد. او همچنین نخستین بازی سینمایی خود را در فیلم مرگ یزدگرد به کارگردانی بهرام بیضایی رقم زد.

 


به هر روی  این بازیگر پیش از آن که در سال شصت و سه وارد تلویزیون شود و در «میان پرده های مشتی صالح» به کارگردانی مجید بهشتی حاضر شود، در بازیگری به پختگی رسیده بود. اکبری مبارکه که متولد سال سی و دو در قم بود پس از تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا وارد عرصه نمایش شد و تا آخرین روزهای زندگی خود که مشغول بازی در سریال «جشن سربرون» بود، دست از آن نکشید.

 

 

با همه این ها اما اکبری مبارکه برای مخاطبان عام با ابن ملجم سریال امام علی(ع) شناخته شد و «احمر بن شمیط» سریال مختارنامه او را در اذهان تثبیت کرد. جالب این که هر دوی این نقش ها، ویژگی خاص و منحصربه فرد خود را داشتند و اعتماد «داوود میرباقری» به اکبری مبارکه برای بازنمایی آن ها، نشان از تسلط این بازیگر بر ظرایف اجرای نقش های دشوار دارد. 

 

 

ابن ملجم از منفورترین شخصیت های نزد شیعیان است که اقدام او در به شهادت رساندن علی بن ابی طالب(ع)، هنوز و پس از قرن ها داغ بر دل آزادگان جهان می گذارد.  شخصیتی تاریخی که کریم اکبری مبارکه بازی در نقش او را پذیرفت. او در زمان حیاتش گفته بود مادرش از این که این نقش را پذیرفته، بسیار ناراحت شده است. البته این پایان ماجرا نبوده؛ چون خود او نیز سه شب قبل از فیلمبرداری خواب و آرام نداشته است.

 

 

احمر بن شمیط مختارنامه نیز در جای خود، کاراکتری مهم در تاریخ به حساب می آید. او که از شیعیان شناخته شده و یار نزدیک مختار ثقفی در قیام علیه امویان و عباسیان بود، در نقطه ای سرنوشت ساز، با مشورت اشتباه عبدالله بن وهب، دچار اشتباهی تاکتیکی شد و ضربه ای جبران ناپذیر به قیام مختار زد.

 

 

از بازی های به یادماندنی اکبری مبارکه که بگذریم، باید به فعالیت های دیگر این هنرمند نیز اشاره کرد؛ چنان که در سال های گذشته کوشید دانش و مهارت خود را صرف آموزش نوجوانان و جوانان علاقه مندان به تاتر در شهرهای مختلف کشور کند. شاید زنده ماندن تاتر نوجوان کشور را باید محصول تلاش های هنرمندانی چون کریم اکبری مبارکه دانست که در بحبوجه جنگ تحمیلی، آثار ارزشمندی را با حضور مجموعه ای از نوجوانان گمنام تولید کردند. نوجوان هایی که بعدها هریک به جایگاهی مهم در تاتر کشور دست یافتند. اکبری مبارکه همچنین در سال های فعالیت خود در هیات داوران چندین  جشنواره هنری عضویت داشت که از جمله آن ها می توان به داوری «جشنواره تاتر شهر»  اشاره کرد. 
 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: سریال مختارنامه سریال امام علی ع کریم اکبری مبارکه ویروس کرونا ابن ملجم کریم اکبری مبارکه ابن ملجم نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان

اکبری کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: جشنواره نیایش درختان با موضوعات نامه‌ای به خدا، نیایش پدیده‌های طبیعی و نگاه بچه‌ها به فصل بهار از دید خداشناسی برگزار شد.

او افزود: این جشنواره در ۲ محور عکاسی ادبی برگزار شد.

اکبری بیان کرد: در این جشنواره ۲۱۰ اثر داوری شد که ۷۰ اثر ادبی و مابقی عکاسی بود و ۱۴ اثر برگزیده بخش ادبی و ۱۶ اثر در بخش عکاسی برگزیده شدند.

در این جشنواره گرو‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال و اعضای کانون پرورش فکری شرکت کردند که اختتامیه امروز برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)
  • ستاره تاثیرگذار استقلال سرباز می‌شود؟
  • درخشش شطرنج‌بازان خراسانی در مسابقات قهرمانی کشور
  • جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان
  • نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • رئیس کل دادگستری استان سمنان منصوب شد