Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@05:47:21 GMT

آخرین وضعیت بازار اجاره+ نرخها

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۴۶۸۲

آخرین وضعیت بازار اجاره+ نرخها

آفتاب‌‌نیوز :

بازار مسکن در هر دو حوزه خرید و فروش و اجاره از دو جنس متفاوت با افت تقاضا مواجه شده است. متقاضیان خرید، معاملات را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حالت تعلیق درآورده اند. در بخش اجاره نیز با توجه به پایان فصل جابه جایی، قراردادها مقداری کاهش یافته و به همین لحاظ صاحبخانه ها مقدار اندکی از قیمتهای پیشنهادی کوتاه آمده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب واحدهای عرضه شده به بازار اجاره نیز در نیمه شمالی تهران قرار دارند.

بررسیهای میدانی نشان می دهد از حدود دو ماه قبل اضطراب ناشی از اپیدمی ویروس کرونا تا حد زیادی از بین رفته و جابه جایی مستاجران به حالت عادی برگشته است. افزایش ۳۸ درصدی قراردادهای اجاره در تهران نسبت به مهرماه پارسال و رشد ۲۰۹ درصدی در کل کشور این گزاره را که ترس از کرونا کمرنگ شده است تایید می کند. هرچند اجاره نامه ها در تهران ۲۶ درصد نسبت به شهریورماه کاهش یافت و در کل کشور تغییر محسوسی نسبت به آخرین ماه تابستان نداشت.

درخصوص قیمتها نیز واسطه های ملکی عنوان می کنند مالکان واحدهایی که در تابستان اجاره نرفتند با ورود به فصل پاییز مقداری تخفیف می دهند؛ هرچند کاهش محسوسی در وضعیت کلی بازار ایجاد نشده و تخفیفها بیشتر در واحدهای قدیمی و بزرگ متراژ دیده می شود. همچنین بعضی مالکان دست مستاجران را برای تبدیل نسبت رهن و اجاره باز گذاشته اند که نشان می دهد تصویر روشنی از وضعیت آینده نرخ سود سپرده های بانکی و بازارهای بورس، ارز و طلا وجود ندارد.

آنطور که مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرده در مهرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۴۷ هزار و ۱۵۳ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۲ درصد و ۲۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد. مهر ماه امسال همچنین ۱۸ هزار و ۴۳۶ اجاره نامه در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به شهریور سال جاری ۲۶ درصد کاهش و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است.

نرخ گذاری برای اجاره جواب نداد

دولت در اوایل تابستان برای کنترل بازار اجاره اقدام به نرخ گذاری کرد. مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر سقف افزایش سالیانه اجاره بها در شهر تهران ۲۵ درصد، در سایر کلان شهرها ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد تعیین و اعلام شد صاحبخانه‌ها اجازه ندارند بیش از این مقدار اجاره بها را افزایش دهند. آمارها نشان می دهد در شهریورماه نرخ رشد فراتر از دستورالعمل بوده است؛ به طوری که اجاره بها در تهران ۳۰.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. در کل کشور نیز مطابق گزارش مرکز آمار، میزان افزایش اجاره بها در تابستان در کل کشور ۲۸.۹ درصد بوده و با آنچه مدنظر مسئولان بوده فاصله دارد.

با این وجود آمار مهرماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که اجاره بها در تهران مقداری افت کرده و به عدد ۲۶.۸ درصد رشد سالیانه رسیده است. در کل کشور نیز میانگین افزایش سالیانه اجاره بها در مهرماه ۲۹.۶ درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار مسکن اجاره مسکن اجاره بها نشان می دهد کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟

صبح روز گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها در کشور» گفت: دولت‌‌‌های دهه ۹۰ در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم‌‌‌گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست‌‌‌ تنظیم اجاره‌‌‌بها را تصویب کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد؛ این ادعای عضو کابینه دولت درباره «تنظیم اجاره‌‌‌‌‌‌بها در کشور»، تا چه حد با «واقعیت اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها» سازگار است؟

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌‌‌بها را در تاریخ ثبت داده‌‌‌‌‌‌های رسمی از اجاره، به ثبت رسانده است.»

ماجرا چیست؟

ارقام رسمی مربوط به تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌‌‌دهد، از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، «اجاره‌‌‌بها، سالانه به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۴‌درصد و ۵۲‌درصد جهش کرد.»

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰، «بالاترین رشد سالانه اجاره‌‌‌بها، برای سال ۷۵ بود و به میزان ۴۱.۵درصد.» بنابراین، «ملتهب‌‌‌ترین دوره اجاره‌‌‌نشینی» برای سال‌‌‌های دولت سیزدهم بوده است و نه دولت‌‌‌های قبل‌‌‌تر. پس اگر از روی «داده رسمی»، قرار باشد کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن مورد قضاوت نسبی قرار بگیرد، این دولت در «تنظیم اجاره‌‌‌بها»، موفقیتی نداشته‌ است.

همچنین تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از «متوسط سالانه دوره‌‌‌های قبل»، ‌‌‌ سبقت گرفت. نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور، همیشه عدد ۱.۵ بوده است. اما سال گذشته به علت «رشد تاریخی اجاره‌‌‌بها در کشور»، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

 

دولت تاکنون اقدام موثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره به این معنا که باعث «بازگشت قیمت‌ها به سطح متعارف شود» انجام نداده است.

دیگر خبرها

  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت 50 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت
  • قیمت طلا و سکه کاهش یافت
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • قیمت سکه افزایش یافت
  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها