Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@06:22:41 GMT

خط آهن همدان-سنندج سال آینده بهره‌برداری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۶۰۶۴

خط آهن همدان-سنندج سال آینده بهره‌برداری می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی خط آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر از امروز آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود. به گزارش پول نیوز، محمد اسلامی روز دوشنبه در حاشیه آیین ریل گذاری راه آهن همدان- سنندج در جمع خبرنگاران افزود: هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی در دست اقدام است که با تلاش شبانه روزی تلاش می شود تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری درخصوص توسعه صنعت و خطوط ریلی کشور اظهار داشت: بر اساس وعده رییس‌جمهوری برای اتصال پنج استان به خطوط ریلی این کار انجام و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این استان‌ها به ریل متصل شدند.
اسلامی خاطر نشان کرد: اجرای طرح خط آهن همدان-سنندج و همچنین همدان-ملایر به سرعت در دست ساخت است تا هرچه سریع تر راه‌آهن غرب کشور تکمیل شود.
وی با اشاره با اینکه راه‌آهن به‌خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته است، عنوان کرد: میزان بار جابه‌جا شده توسط راه‌آهن در سال ۱۳۹۸ نسبت ‌به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در بنادر هم از ابتدای سال جاری، جابه‌جایی ریلی بار به صورت تقریبی ۲ برابر افزایش داشته است به طوری که در سال گذشته توانستیم جابه‌جایی ۵۰ میلیون تن بار را در بنادر تجربه کنیم.
وی اضافه کرد: اتصال راه‌آهن به کشورهای همسایه و گسترش خطوط ترانزیتی برای ایران اهمیت زیادی دارد.
اسلامی افزود: در همین چارچوب تا آخر آبان‌ماه، راه‌آهن ایران به افغانستان بهره برداری می شود و در این زمینه طرح راه‌آهن خواف-هرات یک خط ریلی مهم برای تبادلات منطقه‌ای است؛ این ایده برای اتصال سایر مناطق به کشورهای همسایه دنبال می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم در راه‌آهن این است که در بحث زیرساخت، لکوموتیو و واگن، از همه ظرفیت‌های ساخت داخل بهره برده شده است.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در این زمینه هیچ وابستگی وجود نداشته باشد تا ایران به قطب صنعت ریلی منطقه تبدیل شود و صنعتگران کشور با سهم داشتن از بازارهای جهانی، در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.
اسلامی با اشاره به اینکه مطالعات خط ریلی سنندج-باشماق در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: این خط ریلی در مرحله مطالعات اولیه است؛ در این زمینه مذاکرات مقدماتی با کشور عراق انجام شده و این خط ریلی نیز در ادامه اتصال مناطق مختلف کشور از طریق ریل به کشورهای همسایه در حال پیگیری است.
وی افزود: با توجه به تمرکز وزارت راه و شهرسازی درخصوص توسعه و تمرکز بر تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، همه طرح ها در این زمینه برای گسترش روابط دوسویه در خصوص اتصالات مرزی و بین‌المللی اهمیت دارد.
محمد اسلامی صبح دوشنبه بعد از شروع عملیات ریل‌گذاری مکانیکی راه‌آهن همدان - سنندج(قطعه یک) در محدوده شهر همدان و بازدید هوایی از منطقه پنج کریدور(پنج قصاب خان) مستقیم با بالگرد عازم شهر سقز در استان کردستان ‌شد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خطوط ریلی ریل گذاری راه آهن همدان سنندج کشورهای همسایه راه و شهرسازی بهره برداری آهن همدان راه آهن خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی

تین نیوز

طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، سال گذشته شرکت راه آهن با بیش از 2۰۰۰ میلیارد تومان در زمره شرکت هایی اعلام شد که بیشترین زیان مالی را ثبت کرد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس این گزارش، زیان خالص این شرکت دولتی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و از زیان ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ و سود ۳۲۶ میلیارد تومانی سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰، زیان خالص ۱.۹ هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۱ نیز زیان ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسانده است.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن نیز به موضوع زیان دهی این شرکت اذعان کرده و گفته این شرکت در سال‌ های 97 تا 99 نیز با هزینه شش هزار میلیارد تومانی زیان ده بوده است و طی سال های 1400 تا 1402 چون هزینه ها در صورت‌های مالی می‌آید به همین دلیل شرکت زیانده شده است. اما سوالی که مطرح می شود اینکه که چرا سالیان متمادی این زیان دهی تدوام یافته و مدیریت چه نقشی دارد؟

دلیل زیان دهی راه آهن؛ مدیریت ضعیف!

سید‌حسن موسوی‌نژاد؛ کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره دلیل زیان دهی شرکت راه آهن اذعان داشت: ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف موجب شده در سال 1401 و 1402 کاهش حمل داشته باشیم. بدیهی است کاهش حمل منجر به کاهش درآمد و در نتیجه افزایش زیان دهی می شود. غیر از این مدیریت هزینه ها نیز در شرایطی که برنامه ریزی کلان و دقیقی برای مدیریت هزینه ها ندارید می تواند هزینه ها را افزایش دهد.

 

 

اخبار پربازدید مرتبط را بخوانید:

خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند! ذات راه آهن انحصار است

این کارشناس حمل ونقل ریلی ادامه داد: واگذاری حمل ونقل ریلی به بخش خصوصی همه اینها در شرایطی است که در داخل مجموعه راه آهن مدیریت دارای برنامه وجود داشته باشد. با توجه به موضوع مدیریت بهره برداری لوکوموتیو، مدیریت بهره برداری واگن و مدیریت نگهداری زیرساخت انحصار شرکت راه آهن بر شبکه ریلی کشور قابل حذف نیست. از دیگر سو بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به شرطی که به مدیریت مجموعه راه آهن و برگشت سرمایه خود مطمئن باشد اقدام خواهد کرد. بدیهی است در شرایطی که راه آهن ضعیف مدیریت می شود واگذاری راه آهن به بخش خصوصی حتی به بهای ناچیز داوطلبی نخواهد داشت. وی معتقد است: در شرایطی که راه آهن بهره ور نیست و نمی شود و چشم انداز بهره وری هم در آن دیده نمی شود واگذاری نیز آفت است و راه حل مناسبی برای برون رفت راه آهن از زیان دهی نخواهد بود.

سوددهی به شرط...

رئیس اسبق انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پاسخ به اینکه راه آهن برای اینکه سودده باشد چه پیش شرط های نیاز است، گفت: نیاز به این دارد که پیرامون سرمایه گذاری مستمر و مدیریت هزینه و نیز در مورد بهره برداری زیرساخت ها و ناوگان ریلی برنامه ریزی دقیق شود؛ این برنامه ریزی ها بدون شک منجر به افزایش درآمد خواهد شد و با کاهش هزینه ها به سمت سوددهی حرکت کنیم. اما متاسفانه وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد و به علاوه اینکه مدیریت منابع انسانی نیز دقیق و اصولی صورت نمی گیرد بالطبع هزینه ها زیاد شده و زیان را در پی خواهد داشت.

چه باید کرد؟

موسوی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت راه آهن برای برون رفت از زیان دهی تصریح کرد: اعتماد به نیروهای متخصص، بهره دادن به ایده های نو از داخلی و بیرون مجموعه، شاخص گذاشتن برای هر بخش جهت افزایش بهره وری و بها دادن به بهره وری هر بخش موجب رشد بهره وری در کلیت مجموعه راه آهن خواهد شد.با افزایش بهره وری راه آهن سوددهی رخ خواهد داد و سرمایه گذاری و واگذاری در بخش گلوگاه ها و زیرساخت ها نیز امکان پذیر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس
  • امسال فعالسازی هزار و ۹۶۰ واحد صنعتی راکد هدفگذاری شد
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • ببینید | آئین بهره برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در کلانشهر کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین بهره برداری از ۴۰ اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین بهره برداری از 40 اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • بهره برداری از اولین جایگاه شارژ خودروهای برقی کشور در کرج
  • ◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی