Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، احد میکائیل زاده مدیر روابط عمومی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در یادداشتی با عنوان «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» از طراحی یک جایزه ویژه برای این رویداد سینمایی سخن گفت.

در یادداشت میکائیل زاده آمده است:

همه جشنواره‌های دنیا تلاش می‌کنند جریان‌های فکری معطوف به خود را حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعی هم هست که بخواهند نگاه خود را در آثار مختلف ببینند و آن را برجسته کنند. اساساً غالب جشنواره‌های مطرح دنیا به اینکه مروج نحله های فکری خاص هستند، معروفند. به عبارت روشن‌تر این جشنواره‌ها در کنار اهداف به ظاهر فرهنگی که در شعارهایشان دیده می‌شود، اغراض دیگری نیز جستجو می‌کنند و در بسیاری از مواقع هیچ ابایی ندارند از اینکه آن را رسانه‌ای کنند.

اگر جشنواره‌ها را محل تعامل فرهنگی تصور کنیم _ که قاعدتاً بسیاری از نگاه‌ها را متوجه خود می‌کند _ حتماً باید برای آن مانند هر کالای فرهنگی، یا غیر فرهنگی دیگر، کاربردی را تصور کنیم.

تصور اینکه یک کالای فرهنگی، غیر کاربردی باشد. تقریباً غیر ممکن است. در واقع بیشتر جشنواره‌ها، پازلی از یک مجموعه بزرگ‌تر هستند که در خدمت به بسترهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تعریف می‌شوند. همین «تعریف‌های متفاوت» باعث به وجود آمدن نگاه‌های متفاوت و گاه حتی متضاد شده است.

«الگو دهی» اولین کاری است که جشنواره‌های بزرگ جهان با اعطای جایزه‌های مختلف به فیلم‌های خاص مورد حمایتشان انجام می‌دهند. سیاستی که در همه جای جهان اعمال می‌شود و کم و بیش هم طرفداران خاص خودش را دارد.

شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت امسال تلاش می‌کند با اهدای جایزه بزرگ جشنواره همسو با اهداف این رویداد فرهنگی الگو دهی مناسبی در این زمینه رویکردهای خود داشته باشد.

این جایزه که عنوان «فیلم به معنای مطلق» را بر پیشانی دارد، احتمالاً از بخش‌های پر از بحث و خبر و تحلیل جشنواره در رسانه‌های مختلف خواهد بود که بیشتر از همه به خاطر عنوان این بخش خواهد بود. اما جدا از این بحث‌ها، وجود چنین جایزه‌ای که داوران آن طیفی وسیع و متنوع از کارشناسان، محققان و متخصصان حوزه‌های مختلف هستند به خودی خود یک اتفاق محسوب می‌شود که باید آن را به فال نیک گرفت.

اما آنچه در صحبت‌های مدیر بخش «فیلم به معنای مطلق» شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نمود دارد این گفته وی است که: «مهم‌ترین موضوع در این بخش، نسبت بهره‌وری به هزینه‌های فیلم است. در واقع این بخش به دنبال معرفی فیلمی است که نسبت بهره‌وری به اقتصاد بیشتری داشته باشد و با توجه به هزینه‌های انجام شده، بیشترین اثر گذاری را در مخاطب به جا بگذار»

این صحبت‌های ناصر باکیده این فرض‌ها را پر رنگ می‌کند که در واقع نگاه غالب در این بخش جذابیت آثار برای مردم و تاثیرگذاری بر آن‌ها فارغ از شعارها و حرف‌های کلیشه‌ای معمول و دریک کلام توجه به «خواسته»، «علاقه» و «سلیقه» مردم است.

از سوی دیگر توجه به این مهم هم بی فایده نخواهد بود که در این بخش در تولید اثر با جذابیت‌های دلخواه مخاطب، به میزان هزینه‌ای که برای اثر شده، تا میزان جذابیت و تاثیرگذاری آن تامین شود، نیز توجه شده است.

با این تعریف ممکن است یک فیلم کوتاه با یک ساختار اصولی و حساب شده (که مخاطب هم به آن تعلق خاطر داشته باشد) هم عرض یا بیشتر از یک فیلم بلند سینمایی که قاعدتاً هزینه و انرژی به مراتب بیشتری صرف آن شده است، ارزیابی شود...

آن طور که باکیده در توضیح بیشتر این بخش گفته قالب برگزیده به معنای مطلق ممکن است کوتاه، بلند و حتی مستند باشد و از این نظر ترتیب و آدابی وجود ندارد.

آنچه که در صحبت‌های باکیده دیده می‌شود علاوه بر همخوانی فرم و محتوای اثر در کنار موارد اقتصادی، اثر گذاری و جذابیت بر روی مخاطب است که همین موضوع مخاطب را متوقع می‌کند آثار قابل اعتنایی را در این بخش ببیند.

آنچه مسلم است اینکه بخش «فیلم به معنای مطلق» با مختصات و مشخصاتی که آمد، اولین بار است که صورت اجرایی به خود می‌گیرد. توجه به وجوه مغفول مانده‌ای مثل «هزینه به کارکرد» و «سلیقه مخاطب» واصل جذابیت برای توده مردم، (آن هم در مدیومی مثل سینما که ذاتش هنر پرخرج و اثرگذاری‌اش بر توده‌های مردم غیر قابل انکار است) این جایزه را ملموس‌تر و به همان اندازه هم آن را داغ و پر خبر خواهد کرد.

کد خبر 5062790 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت جشنواره فیلم مقاومت سینمای دفاع مقدس یادداشت فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی حضور هنر ایران در جهان تئاتر ایران شبکه پنج سیما فیلم سینمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران موسیقی ایرانی ویروس کرونا توهین به پیامبر رادیو نمایش آلبوم موسیقی شبکه سه سیما سریال ایرانی معنای مطلق جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود

شاعرانگی زندگی معمولی؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بین‌المللی در چهل‌وششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد؛ آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آن‌ها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این امر فرهنگی مهم است.

از این جهت آثاری چون «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره بین‌المللی مسکو روی پرده می‌روند.

فیلم سینمایی «گاو»

فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلم‌های زنده‌یاد داریوش مهرجویی‌ست، که از مهم‌ترین آثار سینمای ایران نیز شمرده می‌شود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلم‌های مؤثر در شکل‌گیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار می‌گیرد. عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایت‌گر قصه «مش‌حسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سال‌ها جشنواره‌های ونیز، کن، برلین، لندن و لس‌آنجلس از جمله مهم‌ترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سال‌های ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رای‌گیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

فیلم سینمایی هامون

فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزت‌الله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین به‌همراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بی‌رقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه‌ ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همین‌طور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.

فیلم سینمایی «درخت گلابی»

«درخت گلابی»، نیز از دوست‌داشتنی‌ترین عاشقانه‌های سینمای ایران با انگاره‌های فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بی‌بر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت می‌کند.

محمود شایان، نویسنده‌ای در حوالی ۶۰ سالگی‌ست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی می‌شود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمی‌رود. به همین خاطر، به باغی در دماوند می‌رود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمت‌الله گرجی و شهرام حقیقت‌دوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی به‌شمار می‌روند.

فیلم سینمایی «لیلا»

«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفی‌نیا همراه است را می‌توان این‌گونه تعریف کرد. لیلا روز بیست‌وهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد می‌کند و آشنایی‌شان به ازدواج می‌انجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش می‌فهمد که بچه‌دار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا می‌داند.

فیلم سینمایی «پری»

«پری» یکی دیگر از آثار شناخته‌شده مهرجویی‌ست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان می‌نشیند. این فیلم با تمام انگاره‌های فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را می‌توان از عرفانی‌ترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان‌ کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته‌ «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایت‌گر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری می‌شود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا می‌کند، زندگی خود را کاملا دست‌خوش تغییرات جدی می‌بیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی می‌شود.

«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بن‌بست می‌رسند، تلاش‌های وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بی‌نتیجه می‌ماند. سال‌ها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را می‌گیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار می‌سازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساخته‌های مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفی‌نیا به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، میزبان قاب‌هایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوست‌داشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • این خبرها را از دست ندهید
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار