Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها(سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان هرساله از اواسط فصل پاییز برای زمستان گذرانی وارد سه تالاب بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل و نیز سد دانشمند و آبگیرهای نوار مرزی این شهرستان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد دردی آق آتابای افزود: پیش‌قراولان پرندگان مهاجر هم اکنون در دسته‌های ۱۰ و ۲۰ قطعه‌ای توسط محیط بانان و مردم بومی منطقه در تالاب‌ها و آبگیرهای گنبدکاووس مشاهده شدند که در چند روز آینده بر جمعیت آنها افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور میانگین سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار قطعه انواع گونه‌های پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب‌ها و آبگیرهای گنبدکاووس می‌آیند که در صورت شدت یافتن سرمای هوا در مناطق سیبری، جمعیت آنها در منطقه افزایش پیدا می‌کند.

رییس اداره محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به اینکه بررسی ماهواره‌ای نشان از وضعیت آبی خوب تالاب آلاگل در مقایسه با آبان سال گذشته و حجم کمتر آب ۲ تالاب آلماگل و آجی گل دارد، گفت: با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و امسال شرایط برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای شهرستان مناسب است.

به گزارش ایرنا، سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر، در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

 این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ باحضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین المللی یافتند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

برچسب‌ها گنبدکاووس سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها گلستان گنبدکاووس سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها گلستان اخبار کنکور پرندگان مهاجر بین المللی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع به کار دستگاه دروگر سنبل آبی در تالاب انزلی

سید حسن جعفری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی گفت: اوج رشد و شکوفایی گیاه مهاجم «سنبل آبی» در بهار و اوایل تابستان است، به همین منظور از ابتدای بهار دستگاه دروگر سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی شروع به فعالیت کرده است.

او افزود: در روز‌های آغازین سال نو و فصل بهار جمع آوری سنبل آبی و انتقال آن به خشکی توسط محیط بان آغاز و تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از این گیاه مهاجم جمع آوری شده است.

رئیس اداره محیط زیست انزلی تصریح کرد: تالاب بین المللی انزلی یکی از اکوسیستم‌های مهم آبی است که حیات آن در چند سال اخیر با رشد بی سابقه گیاه مهاجم «سنبل آبی» با خطر جدی روبرو شده است.

«سنبل آبی» مقلب به شیطان بنفش یکی از گیاهان مهاجم تالاب انزلی به شمار می‌رود که با سرعت رشد و تکثیر بالایی که دارد سطح اکسیژن آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در نتیجه خسارات زیادی را تاکنون به این اکوسیستم ارزشمند وارد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • کشف ۱۶۱ قطعه پرنده چکاوک و سهره در تربت حیدریه
  • هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • شکارچی فلامینگو در سردشت دستگیر شد
  • جان گرفتن دوباره تالاب آق گل ملایر
  • شروع به کار دستگاه دروگر سنبل آبی در تالاب انزلی
  • پاراگلایدر و سوارکاری؛ تجربه دو تفریح مهیج در سفر به گلستان
  • فیلم | صدای زندگی در گاوخونی پیچید | فلامینگوها به اصفهان بازگشتند