Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایمانی بر ضرورت توسعه برداشت مکانیزه پنبه در گلستان تأکید کرد و گفت: برای کشت پنبه باید ماشین آلات و دستگاه های متناسب با شرایط اراضی کشاورزی تولید شود.

«علیقلی ایمانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در سال های گذشته بیش از نیمی از اراضی گلستان به کشت پنبه اختصاص می یافت اما نامهربانی ها از بخش بازرگانی و اجرایی، کشت پنبه در گلستان را تعطیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: گرچه مسئولان به دنبال احیای پنبه در استان گلستان هستند اما لازمه انجام یک کار اقتصادی، لحاظ کردن عوامل دخیل در تولید به ویژه هزینه های آن است.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه برداشت پنبه در گلستان مکانیزه نیست و بخش عمده ای از هزینه های تولید به بخش کارگری و هزینه دستمزد اختصاص می یابد.

 

ایمانی به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر افزایش قیمت کود شیمیایی، سم نیز از همان ابتدای سال با افزایش چندین برابری مواجه شد که این افزایش قیمت برای کشاورزان به صرفه نیست.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان به قیمت خرید تضمینی پنبه اشاره کرد و افزود: امسال دولت قیمت خرید تضمینی پنبه را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرده است که در ابتدای فصل کارخانجات، پنبه را به این قیمت خریداری می کنند اما پس از بارش باران و با مرور زمان با قیمت پایین تری از کشاورز خریداری می شود که به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و در نهایت چیزی عاید کشاورز نمی شود.

 

وی افزود: اگر کشاورز متوجه سودآوری پنبه شود بدون ترویج هم نسبت به کشت پنبه اقدام می کند همانطور که سایر محصولات را کشت می کند.

 

ایمانی با تأکید بر اینکه نیاز است برداشت پنبه در استان گلستان مکانیزه شود، ابراز داشت: برای کشت پنبه باید ماشین آلات و دستگاه های متناسب با شرایط اراضی کشاورزی تولید شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان بیان کرد: ابتدا باید هزینه های تولید به طور کامل برآورد شود سپس قیمت گذاری محصول پنبه به گونه ای باشد که در نهایت حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد سود عاید کشاورز شود.

 

وی گفت: مجریان طرح پنبه از قیمت اعلام شده پنبه ناراضی هستند و می گویند باید قیمت تضمینی پنبه به ۱۰ هزار تومان می رسید که این مهم نشان می دهد هزینه های تولید و قیمت تمام شده از قیمت اعلام شده بسیار بیشتر است.

 

ایمانی یادآور شد: خوشبختانه بذرهای مناسبی از پنبه تولید شده اما مشکلات مربوط به کشت پنبه باید برطرف شود.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: قیمت تضمینی پنبه خرید تضمینی پنبه کشاورزی پنبه در گلستان استان گلستان افزایش قیمت کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه‌ریزی لازم برای خرید تضمینی گندم و کُلزای کشاورزان این استان انجام شده و در این زمینه مشکلی نداریم. - اخبار استانها -

سید علی معتمدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و هشت مرکز ویژه خرید تضمینی در استان پیش‌بینی و تجهیز شده و خرید تضمینی «کُلزا» نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شده‌ است.

وی عنوان کرد:  امسال 89 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدار 69 هزار هکتار دیم و مابقی به صورت آبی بوده و سطح زیر کشت جو نیز 28 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تولید قابل ملاحظه‌ای در گندم و جو داشته باشیم.

معتمدی‌پور با بیان اینکه سال گذشته 70 درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد، ابراز کرد: در سال زراعی جاری که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده‌، برنامه‌ریزی هدفمند برای به‌کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به‌ عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته‌است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری و به‌خصوص در زمان تعطیلات هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در زمینه تأمین و توزیع کالاهای اساسی در استان مشاهده نشد، افزود: در سال گذشته میزان 20 هزار تن مرغ در استان تولید شد که نسبت به تولید 13 هزار تنی در سال 1401، افزایش 30 درصدی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که این موفقیت جز با برنامه‌ریزی درست، ترمیم زیرساخت‌ها و پای کار بودن تمام مدیران به دست نیامد و ضروری است که بار دیگر نیز با هم‌افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تأمین امنیت غذایی در استان موفقیتی دیگر را رقم بزنیم.

معتمدی پور با بیان اینکه از سال‌جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی محول شده‌است، افزود: کار برداشت گندم و جو در استان توسط 321 دستگاه کمباین با 71 دستگاه بومی و مابقی غیربومی و از استان فارس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی