Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@09:36:39 GMT

قیمت برق برای دومین بار در نروژ به زیر صفر رسید

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۵۵۴۶

قیمت برق برای دومین بار در نروژ به زیر صفر رسید

به گزارش افکارنیوز،

قیمت برق در بخش‌هایی از نروژ برای دومین بار در تاریخ به زیر صفر رسید. شهروندان جنوب نروژ پول می‌گیرند تا برق مصرف کنند چون تولیدکنندگان برق در زمان منفی شدن قیمت آن باید برای فروش برق پول بپردازند.

 طبق گفته رسانه های نروژ، قیمت برق در داخل و اطراف اوسلو و کریستیان‌ساند در اولین ساعات روز دوشنبه تا محدوده منفی پایین آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این دومین بار در تاریخ نروژ است که قیمت برق به زیر صفر می‌رسد. قیمت برق در اوایل جولای در نروژ یه مدت یک ساعت منفی شد.برخی از دلایل منفی شدن قیمت نفت در آن زمان عبارت بودند از: بارش برف زیاد در کوهستان ها، صادرات محدود برق و آغاز تعطیلات تابستانی که طی آن مصرف برق نروژی‌ها به پایین‌تر از حد معمول می‌رسد.

ولی تحلیلگران می گویند منفی شدن قیمت برق در روز دوشنبه نتیجه بارندگی‌های شدید و وزش باد طی هفته های اخیر و واردات بالای برق هسته‌ای از سوئد بوده است. دمای هوای بالاتر از حد طبیعی در شمال نروژ هم باعث کاهش تقاضا برای برق شده است.

متخصصان انتظار دارند قیمت برق با فرا رسیدن زمستان افزایش یابد. نروژ بزرگترین تولید کننده نفت و گاز در غرب اروپاست ولی 99 درصد برق مصرفی خود را از انرژی آب به دست می‌آورد. انرژی آب حدود یک ششم عرضه برق در دنیا را بر عهده دارد.

آمار نشان می دهد 91.2 درصد از تولید برق نروژ در سپتامبر 2020 با انرژی آب صورت گرفته است. باد مسئول 7.1 درصد از تولید برق در این کشور است و انرژی حرارتی 1.6 درصد را تشکیل می‌دهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نروژ قیمت برق قیمت نفت نروژ برق نفت و گاز نروژ قیمت برق قیمت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی

با توجه به تصمیم دولت آلمان برای منقضی کردن طرح کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده بر تحویل گاز که با توجه به افزایش قیمت‌ها در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین اعمال شده بود، مصرف کنندگان آلمانی باید خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه فوکوس آلمان در مطلبی نوشت: در نتیجه جهش قیمت پس از جنگ روسیه به اوکراین، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از اکتبر 2022 بر تحویل گاز در آلمان اعمال شده است که در پایان مارس به پایان می رسد. مصرف کنندگان حالا تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: به این ترتیب مصرف کنندگان باید از آوریل خود را برای افزایش قیمت گاز آماده کنند. طرح کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده در پایان ماه مارس منقضی می شود. تورستن استورک، کارشناس انرژی در پورتال مقایسه Verivox گفت: نرخ کامل مالیات بر ارزش افزوده به طور ناگهانی قیمت گاز را 11 درصد افزایش می دهد. استفان سوتنر، مدیر عامل انرژی در پورتال مقایسه Check24، همچنین گفت که افزایش مالیات بر ارزش افزوده از هفت به 19 درصد، هزینه های انرژی را برای مصرف کنندگان از آوریل به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

به منظور کاهش قیمت های بالای انرژی در نتیجه جنگ روسیه به اوکراین، سیاستمداران و مقامات آلمانی تصمیم گرفتند مالیات بر ارزش افزوده تحویل گاز طبیعی و گرمایش منطقه ای را کاهش دهند. از اکتبر 2022، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 7 درصد کاهش یافت. کریستین لیندنر، وزیر دارایی فرانسه این کاهش مالیات را در آن زمان این گونه توضیح داد که قیمت گاز همچنان در حال افزایش است و دولت نباید از این واقعیت که زندگی برای مردم گران‌تر می‌شود سود ببرد.

این اقدام از ابتدا تا تاریخ 31 مارس 2024 محدود شد. بعد از آن یک قانون رشد تصویب شده توسط پارلمان آلمان تصریح کرد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده باید در پایان فوریه منقضی شود - زیرا "اوج قیمت های مرتبط با بحران" در بازارهای گاز اکنون کاهش یافته است. پس از یک فرایند میانجیگری بین بوندستاگ و بوندسرات در مورد این قانون، تصمیم گرفته شد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده تا پایان ماه مارس منقضی نشود.

کرستین آندره، مدیر کل انجمن فدرال صنعت انرژی و آب، در این باره گفت: "کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده گاز و گرما ابزار مهمی در طول بحران انرژی برای تسکین مصرف کنندگان بود." در نتیجه، یک خانوار به طور متوسط برای مثال با مصرف سالانه 20000 کیلووات ساعت گاز منجر به صرفه جویی در حدود 550 یورو می شد.

سخنگوی وزارت اقتصاد فدرال آلمان در توجیه این اقدام خود گفته است که وضعیت متشنج در بازارهای انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. هزینه های انرژی، هم از نظر برق و هم از نظر گاز، به میزان قابل توجهی کمتر از زمان های اوج مصرف در سال اول جنگ روسیه علیه اوکراین کاهش یافته است. قیمت‌های خانوارهای خصوصی که در نیمه دوم سال 2023 قرارداد جدیدی برای برق یا گاز منعقد کرده‌اند هم کمتر از نیمه دوم سال 2021 است.

اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • دومین پالایشگاه پلاسما در کشور راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی دومین پالایشگاه پلاسما در کشور
  • ارتقای دانش هسته‌ای با سیاست در‌های باز، نوآوری باز/اکتشافات هوایی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • سهم ایران از بازار داغ برق منطقه ۰.۲ درصد است
  • آیا شارژ بی‌سیم به باتری گوشی هوشمند آسیب می‌زند؟