Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@18:42:09 GMT

نقش مؤثر والدین در آموزش آنلاین

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۳۸۰۹

نقش مؤثر والدین در آموزش آنلاین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تابناک ،حمید خاکباز متخصص روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: با شیوع بیماری همه گیری ویروس کرونا مراکز آموزشی مجبور به برگزاری جلسات آموزشی به صورت آنلاین شدند. دانش آموزان از چارچوب نظام ساختار و آموزش مدرسه خارج شده و محل تدریس از مدارس به خانه تغییر پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط نقش والدین بسیار گسترده‌تر شده است.

خاکباز ادامه داد: در آموزش‌های آنلاین، والدین اغلب نقش معلم را به عهده می‌گیرند و حتی مشارکت والدین نسبت به سایرین در پیشرفت تحصیلی کودکان موثرتر شده است.

او افزود: از مهمترین وظایف والدین در زمان آموزش مجازی، میتوان به آمادگی و مشارکت آن‌ها در کلاس‌های آنلاین به‌عنوان یک حامی اشاره کرد.

این روانشناس ادامه داد: والدین باید محیط آموزش فرزند خود را طبق خواسته آن‌ها فراهم کنند تا زمینه همکاری دو جانبه بین والدین و فرزندان فراهم شود. همچنین والدین باید به آموخته‌های دانش آموز خود دسترسی داشته باشند تا با فرآیند یادگیری فرزند خود بیشتر درگیر شوند.

خاکباز گفت: درگیر کردن فرزندان در اجرای تکالیف مدرسه از جمله وظایف مهم والدین است که والدین باید در این زمینه نقش خود را به طور کامل ایفا کنند.

او با بیان اینکه والدین باید تقویت‌های مثبت و منفی برای دانش‌آموز خود در نظر بگیرند، گفت: برای مثال والدین بهتر است بعد از انجام تکلیف توسط فرزند، یک پاداش و جایزه برای او در نظر بگیرند و در مقابل برای تقویت منفی یعنی حذف یا کاهش تقویت مثبت در جهت انجام رفتار نامطلوب را مدنظر خود قرار دهند.

این روانشناس بیان کرد: والدین حتما در این شرایط با مدرسه در تماس و پیگیر تحصیل فرزند خود باشند. در واقع در شرایط ویروس کرونا و آموزش آنلاین، والدین ارتباط خود را با مدرسه قطع نکنند.

او افزود: میزان استفاده از اینترنت توسط فرزند خود را محدود به آموزش آنلاین قرار ندهید، بهتر است یک ساعت مشخص برای بازی کردن کودک با کنترل والدین در نظر بگیرید.

خاکباز تاکید کرد: والدین مراقب باشند با محدودیت‌های سختگیرانه، موجب دلزدگی دانش آموزان از تحصیل نشوند. در واقع فرزندان خود را در حالت شدید محدود نکنید.

این روانشناس در پایان تصریح کرد: در واقع تحصیل آنلاین با وجود تاثیر‌های مثبت، با معایبی رو به رو شده است. برای مثال دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور به طور کامل امکان‌پذیر نیست و سرعت اینترنت با کاهش رو به رو می‌شود؛ یا برخی دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند. همچنین عدم حمایت کافی از دانش آموزان با خانواده‌های کم درآمد باعث شده است که با ترک تحصیل تعدادی از این گروه رو به رو شویم؛ بنابراین توصیه می‌شود حمایت‌های کافی از دانش آموزان برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها صورت بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مدرسه فضای مجازی آموزش مجازی زندگی والدین دانش آموزان فرزند خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، دانشی مدیر آموزش و پرورش شهرستان چرام در این مراسم با بیان اینکه والدین مهمترین و بهترین الگو در همه مسائل به ویژه امور دینی و اعتقادات برای فرزندان هستند، بر لزوم توجه به این موضوع و رعایت دقیق احکام دینی توسط اولیاء تأکید کرد.
امام جمعه سرفاریاب نیز در این آئین ضمن تبریک این روز و جشن شروع عبادت دانش آموزان دختر مدارس سرفاریاب ، این روز را عید بزرگ برای آنان عنوان کرد و گفت: از این زمان به بعد در انجام تکالیف دینی و واجبات و محرمات بخصوص فریضه نماز، روزه و دیگر عبادات، مسئولیت شما دانش آموزان به سن تکلیف رسیده، با پدر و مادر، معلمان و بزرگترها، برابر است.
حجت الاسلام زارعی پور در ادامه با اشاره به تشدید آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف، از والدین خواست تا با رفتار و اعمال درست خود این نونهالان را در مسیر عبادت و بندگی همراهی و حمایت کنند تا از گزند این آسیب ها در امان بمانند.

در پایان این مراسم دانش آموزان اولین نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام زارعی پور امام جمعه سرفاریاب اقامه کردند.

دیگر خبرها

  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • پس از طلاق ملاقات با فرزند چه شرایطی دارد؟
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • ۱۵ اردیبهشت زمان ثبت نام کلاس اولی‌ها در استان سمنان است
  • مواردی که حضانت و نگهداری فرزند توسط یکی از والدین را سلب می‌کند(اینفوگرافی)