Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-پیروزی دموکرات‌ها، اطمینانی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا در کشورهایی مانند مکزیک و ایران را فراهم خواهد کرد. حمایت تمام قد ترامپ از سوخت‌های فسیلی می‌تواند توسعه و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را با تاخیر مواجه سازد.

نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم به آینده صنعت خودرو دنیا به ویژه خودروسازان اروپایی دارد، در این میان غول‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز و ب ام و در حال رصد جدی نتیجه این انتخابات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا هر دو خودروساز مذکور دارای سایت‌های خودرویی در آمریکا بوده که بازار شماره دو فروش محصولات آن‌ها پس از چین است. بسته به اقبال صنعت خودرو هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا یعنی دونالد ترامپ و رقیب او جوبایدن، رئیس جمهور شود سرنوشت خودروسازی در دنیا تغییر خواهد یافت، بنابراین در این گزارش به بررسی عملکرد هر دو نامزد ریاست جمهوری در صورت پیروزی و تصمیمات آن‌ها به صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت:

پیروزی جوبایدن، صنعت خودرو ایران را توسعه می‌دهد
در صورت پیروزی جو بایدن، سعی می‌کند مجدد توافقنامه پیشنهادی تجارت و سرمایه‌گذاری یا همان (TTIP) را بین اتحادیه اروپا، دایملر، گروه فولکس واگن و آمریکا را بازبینی کند. شرکت‌های مذکور سعی داشتند که به صورت لابی گری بتوانند عمده مشکلات تجاری میان آمریکا را مرتفع کنند. هرچند که درگیری تجاری که ترامپ با اتحادیه اروپا آغاز کرده بود، خودروسازان آلمانی را هدف قرار داده بود و انتخاب بایدن می‌تواند سبب خوشحالی آنان شود. البته این موضوع شاید به نفع انگلیس نباشد، زیرا باید از برگزیت پیروی کرده و تجارت با اتحادیه اروپا را تعدیل کند. زیرا بایدن با استناد به تهدید صلح در ایرلند شمالی مخالف توافق بدون برگزیت است. اگر تعرفه صادرات و واردات بین انگلیس و اتحادیه اروپا از جدول حذف شود، خودروسازان سود قابل توجهی خواهند داشت. هرچند که اظهارات گمرکی برای کالاها همچنان اصطکاک تجاری ایجاد می‌کند.
گمانه‌زنی حاکی از آن است که در صورت انتخاب شدن بایدن، آژانس حفاظت از محیط زیست در آمریکا تقویت خواهد شد. بنابراین دولت فدرال دیگر در تعیین استانداردهای انتشار اعتراض نخواهد کرد و ممکن است آمریکا به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ در خصوص تغییرات آب و هوایی بازگردد. در صورت بروز چنین رخدادی خودروسازان پیش‌بینی فروش میان مدت خودروها الکتریکی و هیبریدی را در آمریکا دارند. دولت بایدن سعی دارد روابط خود را با نهادهای چند جانبه مانند سازمان تجارت جهانی اصلاح کند. اتحادیه صنعت اتومبیل اروپا (ACEA) گفت: تصمیم ترامپ در مورد تعطیل کردن سازمان WTO به شدت در بخش خودرو احساس می‌شود. این بخش متکی به زنجیره‌های عرضه جهانی، فرآیندهای کارآمد تولید و دسترسی به بازارهای بین المللی است. باتوجه به اینکه صنعت خودرو ۱۰ درصد از جریان تجارت جهانی را به خود اختصاص داده، بازسازی یک سیستم بین‌المللی براساس قوانین به سود خودروسازانی که صادرات و تامین را عهده دار هست را دارد.
پیروزی دموکرات‌ها، اطمینانی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا در کشورهایی مانند مکزیک و ایران را فراهم خواهد کرد. ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز پیش از انتخاب ترامپ با ایجاد معیارهایی مانند پرداخت حقوق بیشتر به کارگران خودروسازی در سایت‌های آمریکا سبب افزایش هزینه‌های تولید شد. تصمیمی مبنی ورود فولکس واگن برای رقابت با خودروسازان فرانسوی مانند گروه پژو-سیتروئن و رنو در ایران با سرمایه‌گذاری قابل توجه انجام شود. اما به محض خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها هرسه خودروساز از فعالیت‌های خود در این کشور دست کشیدند.

چالش سخت خودروهای الکتریکی با پیروزی ترامپ
پیروزی ترامپ در انتخابات می‌تواند مجدد تعرفه‌های ۲۵ درصدی را برای خودروهای وارداتی از اروپا به آمریکا دستخوش افزایش قرار دهد. ترامپ اتحادیه اروپا را دشمن توصیف کرده که از آمریکا برای دست‌یابی به سود بیشتر سواستفاده می‌کند. بنابراین برای پیشگیری از تهدید امنیت ملی، تعرفه‌های واردات را اعمال کرده است.  مواضع ترامپ، خطر تضعیف روابط اقتصادی بین اروپا و آمریکا ایجاد و یک حالت تضاد دائمی بین کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی را متضرر کرده است.
حمایت ترامپ از برگزیت افزایش خواهد یافت، زیرا به جای اتحاد استراتژیک یک مشارکت ایدئولوژی با دولت‌های انگلیس که همسو نظرش باشند، خواهد داشت. این موضوع در چهار سال دوم ریاست جمهوری ترامپ به آمریکا می‌تواند قوانین تجارت و حاکمیت انگلیس و بخش‌های مختلف آن را افزایش دهد که البته صنعت و تجارت خودرو با موانع فراوانی در این کشور مواجه خواهد شد.
حمایت تمام قد ترامپ از سوخت‌های فسیلی می‌تواند توسعه و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به ویژه خودروها را در اروپا و چین با چالش زمانی برای تولید و عرضه مواجه کند. هرچند که بعد مثبت این مساله سود بیشتر خودروسازان از تولید و فروش محصولاتی با موتور احتراق داخلی است، اما قطعا سبب تضرر خودروسازانی که برنامه‌های توسعه را براساس این هدف تنظیم کردند، ایجاد خواهد کرد. شرکت‌های خودروساز بزرگ مانند فولکس واگن، نمی‌توانند به سرعت فروش محصولات الکتریکی و هیبریدی خود را افزایش دهند. زیرا قیمت پایین سوخت ممکن هست علاقه به خرید خودروهای الکتریکی مانند ID۴ را که در سال ۲۰۲۲ توسط این خودروساز عرصه خواهد شد، با کاهش رغبت از سوی مشتریان مواجه کند.
از سوی، غول‌های خودروسازی که در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مانند: مرسدس بنز در آلاباما، ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی، فولکس واگن در چارتانوگا که سایت دارند با فشار بیشتر از سوی دولت جدید ترامپ مواجه خواهند شد. سایت خودروسازی ب‌ام‌و در آمریکا یکی از بزرگترین تاسیسات تولید کننده خودرو از نظر واردات قطعه و خودرو به این کشور محسوب می‌شود.
هرچند که خودروسازان در گذشته نه چندان دور اعلام کردند در صورت سختگیری بیشتر برای تولید در آمریکا، مجبور می‌شوند که میزان تولید و تیراژ را در این کشور افزایش دهند.  جنگ ترامپ و چین نیز پایانی نخواهد داشت. از زمان شیوع کرونا روابط چین و آمریکا به بدترین شرایط ممکن تغییر حالت داد. خودروسازانی که محصولات ویژه و خدمات پس از فروش مناسب به بازارهای آمریکا و چین ارائه می‌دهند، بار دیگر دچار خسارت مالی از سوی هر دو کشور خواهند شد. در این موضوع می‌توان به خودروسازانی مانند مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و اشاره کرد.

بازار

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اتحادیه اروپا سرمایه گذاری فولکس واگن صنعت خودرو مرسدس بنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی

انتخابات ۲۰۲۴ به‌ویژه در آمریکا و اروپا پیامدهای مهمی برای سیاست اقلیمی جهان خواهد داشت، تا آنجا که پیروزی احزاب دست راستی در ایالات‌متحده و اروپا می‌تواند از تحرک سیاست‌های اقلیمی بکاهد و گذار انرژی را در مسیری سخت‌تر قرار دهد.

به گزارش شانا به‌نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، مخاطره‌های جهانی در زمینه اجرای سیاست‌های اقلیمی در سطح بالایی قرار دارند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان، متعهد شده است که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، دوباره از موافقت‌نامه اقلیمی پاریس خارج شود.

افزون بر این، در سیاست داخلی، میراث اقلیمی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌ویژه قانون مهم کاهش تورم (IRA) را از بین خواهد برد. درمقابل، پیروزی بایدن احتمالاً به اقدام‌های اقلیمی قوی‌تر در ایالات متحده و ادامه حرکت جهانی در این زمینه منجر خواهد شد.

بعید است تأثیر انتخابات پارلمان اروپا بر سیاست‌های اقلیمی جهان به‌ اندازه انتخابات آمریکا دوگانه باشد، اما تأثیر خود را خواهد داشت: نظرسنجی‌ها شیب به‌سمت احزاب دست راستی را نشان می‌دهد که پیروزی نمایندگان این احزاب می‌تواند جاه‌طلبی اقلیمی اروپا را تضعیف کند، اما اگر این انتخابات با پیروزی ترامپ همراه شود، می‌تواند ضربه به‌مراتب بزرگ‌تری را به روند و شتاب جهانی اقدام‌های اقلیمی و گذار جهانی انرژی وارد کند.

سال آینده میلادی برای دیپلماسی اقلیمی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا امضاکنندگان موافقت‌نامه اقلیمی پاریس باید اسناد جدید مشارکت معین ملی (NDC) - برنامه‌های اقدام اقلیمی - خود را با اهداف بلندپروازانه‌تر به‌موقع برای نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۳۰ COP30) در برزیل ارائه کنند.

سناریوی ۱: انتخاب جناح راست در اروپا و آمریکا

پیروزی ترامپ و موفقیت جناح راست در انتخابات پارلمان اروپا بیشترین تأثیر منفی را بر اجرای سیاست‌های اقلیمی جهان خواهد داشت. ترامپ می‌تواند افزون بر خروج از موافقت‌نامه پاریس، از بودجه ایالات‌متحده به‌عنوان اهرم فشار استفاده کند و بانک‌های توسعه چندجانبه را تحت‌فشار بگذارد تا برنامه‌های اقلیمی خود را کاهش دهند.

تلاش‌های گسترده‌تر برای جمع‌آوری منابع مالی اقلیمی برای جهان درحال‌ توسعه که اکنون رو به افول است، می‌تواند بیشتر از شرایط کنونی تضعیف شود. جمهوری‌خواهان تمرکز آژانس بین‌المللی انرژی بر خالص انتشار صفر را نمی‌پذیرند و آن را تهدیدی برای امنیت انرژی می‌دانند. در داخل آمریکا، ترامپ بعضی از بخش‌های قانون کاهش تورم را تضعیف خواهد کرد و اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده را تقلیل خواهد داد.

در اروپا انتظار می‌رود حزب راست میانه (EPP) و چپ میانه (S&D)، دو گروه بزرگ سیاسی کنونی پارلمان و قلب ائتلاف بزرگ آن باقی بماند، اما به‌طور کلی این احزاب کرسی‌های خود را از دست خواهند داد.

این ائتلاف تضعیف‌شده ممکن است نفوذ کافی برای پیشبرد موضوع‌های مورد مناقشه درخصوص اقلیم سبز نداشته باشد. نظرسنجی‌ها در این زمینه متفاوت است، اما به احتمال زیاد در انتخابات ژوئن پارلمان اروپا گروه‌های دست راستی مانند ID (حزب راست افراطی AfD آلمان و انجمن ملی فرانسه) و ECR که از عقب‌نشینی سیاست‌های سبز اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند، کرسی‌های بیشتری به‌دست خواهند آورد.

در همین حال، حزب راست میانه موضع خود را کمی به‌سمت احزاب راست تغییر داده و خود را به‌عنوان حزب کشاورزان قرار داده است، به‌تازگی با حمایت این حزب و در میان موجی از اعتراض‌های کشاورزان، قوانین زیست‌محیطی اروپا تا حدی تضعیف شد.

اوایل سال جاری میلادی، حزب راست میانه موضوع بازنگری در ممنوعیت فروش خودروهای احتراق داخلی بدون خالص انتشار دی‌اکسید کربن طی سال ۲۰۳۵ میلادی را مطرح کرد. از آنجا که این کمیسیون اروپاست که لوایح را به پارلمان اروپا پیشنهاد می‌کند، کمیسیونی با رویکرد اقلیمی کمتر جاه‌طلبانه تحت ریاست اورسلا فن‌در لاین با آرای پوپولیستی می‌تواند در پیشبرد سیاست‌های اقلیمی اروپا بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

قوانین اخیر محیط‌زیست و کارآیی انرژی با وجود احزاب راست قوی‌تر در پارلمان اروپا آسیب‌پذیر می‌شود. افزون‌بر این، درحالی‌که احزاب راست رادیکال در گذشته متفرق شده بودند، افزایش قدرت به آن انگیزه بیشتری برای هماهنگی آرا و دیدگاه‌ها خواهد داد.

با ورود اتحادیه اروپا به مرحله اجرای پیمان سبز، ممکن است امتیازات بیشتری برای کسب‌وکارها، صنعت و کشاورزی در نظر گرفته شود؛ ازجمله اینکه قوانین موجود، مانند نظام تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای، به‌طور دوره‌ای بازنگری کاهشی شود.

وجود یک پارلمان کمتر دوستدار محیط‌زیست می‌تواند از هدف پیشنهادی کاهش انتشار ۹۰درصدی تا سال ۲۰۴۰ برای اروپا عقب‌نشینی کند. درواقع با پیروزی احزاب راست، مسیر اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف قانونی خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ آشفته‌تر خواهد شد.

وضع ترکیبی بازگشت ترامپ به قدرت در آمریکا با پیروزی احزاب دست راستی در اروپا (تضعیف اروپایی‌های حامی اقلیم سبز) می‌تواند فضا را برای تولیدکنندگان نفت باز کند تا بر سرعت و شکل گذار انرژی تأثیر بگذارند. تصمیم‌های نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ در دوبی برای نخستین بار شامل توافق درباره دورشدن از سوخت‌های فسیلی بود.

افزون‌براین، بسیاری از تولیدکنندگان نفت و صنعت به‌طور جداگانه منشور کربن‌زدایی را امضا کردند و متعهد شدند کل انتشار گاز متان را تا سال ۲۰۳۰ میلادی حذف کنند، اما تصمیم‌های کاپ ۲۸ همچنین بر نقش «سوخت‌های گذار» (گاز طبیعی) تأکید کرده و خواستار استقرار سریع فناوری‌های کاهش انتشار مانند جذب و ذخیره‌سازی کربن (CCS)  شده است.

تولیدکنندگان نفت و گاز ازجمله عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی، استدلال می‌کنند که کربن‌زدایی سیستم انرژی جهان و سوخت‌های فسیلی کم‌کربن باید برای دهه‌های آینده هم‌زیستی داشته باشند.

این ایده و توسعه صنعت سوخت‌های فسیلی می‌تواند با انتخاب ترامپ تقویت شود. برعکس، برخی تحلیلگران معتقدند پیروزی ترامپ می‌تواند چین را به ‌سرعت‌بخشیدن به سرمایه‌گذاری سبز که آن را برای امنیت انرژی خود مهم می‌داند، ترغیب کند.

سناریوی ۲: بایدن در قدرت بماند، اتحادیه اروپا به راست متمایل شود

درحالی‌که بایدن به‌عنوان یک رئیس‌جمهور اقلیمی شناخته می‌شود، ترکیب وضع دوره دوم بایدن و اتحادیه اروپا با رویکرد اقلیمی کمتر جاه‌طلبانه لزوماً آن‌ها را در تضاد قرار نمی‌دهد. دستور کار اقلیمی به‌طور عمیق در بینش اروپا، حتی در میان احزاب راست‌گرا جا افتاده و چالش‌های اخیر امنیت انرژی حتی این موضوع را تقویت کرده است.

اعضای جناح راست رادیکال پارلمان اروپا به‌طور معمول منکر تغییرات اقلیمی نیستند. در این زمینه سیمون هیکس، از مؤسسه دانشگاه اروپا معتقد است آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای به مسائل محیط‌زیستی بدبین و به‌دنبال محافظت از «شیوه زندگی اروپایی» هستند و برای جلب نظر رأی‌دهندگان روستایی درباره سیاست‌ها و هزینه‌های گذار نقش بازی می‌کنند.

در هر صورت، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در این سناریو می‌توانند در بعضی از زمینه‌ها البته به قیمت ازدست‌رفتن افزایش جاه‌طلبی اقلیمی همسوتر شوند. برای نمونه، در نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸، ایالات‌متحده به‌عنوان یک تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت و گاز، درباره موضوع ذخیره‌سازی کربن در مقابل درخواست اتحادیه اروپا برای محدودکردن نقش آن در گذار، به یک حد وسط رسید.

افزون‌براین، سند سیاست اتحادیه اروپا درباره به‌کارگیری ذخیره‌سازی کربن و دیگر راه‌حل‌های حذف کربن ازسوی کمیسیون و پارلمان جدید اروپا تصویب خواهد شد.

سناریوی ۳: بایدن برنده می‌شود و ترکیب کنونی پارلمان اروپا باقی می‌ماند

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد محبوبیت احزاب میانه‌روی اروپا دوباره شتاب گرفته است. نتایج نظرسنجی حزب راست میانه و میانه‌رو نشان می‌دهد ائتلاف بزرگ به‌راحتی اکثریت خود را در پارلمان اروپا حفظ خواهد کرد. اگر روند محبوبیت این احزاب در اروپا ادامه یابد یا تشدید شود و بایدن نیز در انتخابات آمریکا پیروز شود، تلاش‌های جهانی اقلیمی و گذار انرژی می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد.

البته حتی در این صورت نیز نمی‌توان واقعیت‌های اقتصادی موجود را در زمینه اجرای سیاست‌های اقلیمی نادیده گرفت. درواقع نکته کلیدی که باید به آن توجه کرد محدوده اجرای سیاست‌های اقلیمی در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. بسیاری از آن‌ها با فشارهای جزئی در اقلیم روبه‌رو هستند، اما از طرف دیگر، در چارچوب سیاست‌های ملی خود گرفتار می‌شوند و همه آن‌ها با فشارهای بودجه‌ای ناشی از هزینه‌های گذار از سوی رأی‌دهندگان و صنعت روبه‌رو هستند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • کمک‌های جدید آمریکا بعید است که سرنوشت کی‌یف را به طور اساسی تغییر دهد
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند