Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در پخش خبری ۲۱ پنجشنبه شب شبکه یک سیما در خصوص طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران تصریح کرد:طرح انتقال آب شیرین طولانی‌ترین مسیر را از بندر عباس به گل گهر در سیرجان و بعد به مس سرچشمه ودر نهایت به فولاد اردکان طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح ویژگی‌های زیادی دارد و فاز اول این طرح امروز افتتاح شد که شامل یک آب شیرین کن با ظرفیت روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب است و ۳۰۵ کیلومتر مسیر را تا سیرجان و گل گهر طی می‌کند.

معاون وزیر نیرو گفت: ۴۰ هزار متر مکعب از آب شیرین این طرح برای بندر عباس و بندر خمیر است که تقریبا یک پنجم مصرف این شهر را پوشش خواهد داد.

وی ادامه داد: این آب شیرین کن هفتاد و دومین آب شیرین کن ساخته شده در این دولت است البته از ویژگی‌های فنی این آب شیرین کن، ساخت آن در زمان تحریم بود.

 تقی زاده خامسی گفت: پمپ‌هایی که در این طرح ساخته شد تا ۵ مگاوات قدرت دارد و باید آب را حدود ۲۳۰۰ متر پمپاژ کند که عدد بسیار بالایی است و توسط متخصصین ما ساخته شده است.

وی درباره انتقال آب به کرمان که با هدف چرخش آن در صنعت است افزود: این طرح توسط بخش خصوصی و صنایع انجام شده است و مصرف آن هم برای این بخش است و آب شرب این طرح فقط برای بندر عباس و بندر خمیر استفاده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در کنار این طرح به ۱۰ استان آب شرب و صنعت تخصیص خواهیم داد که کرمان، استان فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان هم جزو این استان‌ها هستند و این طرح به خوبی در حال انجام است.

معاون وزیر نیرو گفت: امیدواریم طرح بعدی ما، طرح انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان شرقی باشد که عموماً برای آب شرب است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو درهمین طرح حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب شرب را به صورت تضمینی در سال از مجری طرح خریداری خواهد کرد.

 تقی زاده خامسی اظهار کرد: در افق‌های آینده، حدود ۴ میلیارد متر مکعب در بخش صنعت به آب نیاز داریم و لازم است که این طرح انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا از آب دریا استفاده‌های زیادی می‌کنند گفت: در سطح کره زمین ۳ درصد آب شیرین وجود دارد و این مقدار با این رشد جمعیت کم است از این رو دنیا به سمت شیرین کردن آب دریا پیش رفته و این کار برای ما هم الزامی است با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: ۴۶ درصد جمعیت کشور ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که فقط به ۲۰ درصد آب دسترسی دارند که باید به منابع جدیدی دسترسی پیدا کنیم و یکی از آن‌ها آب دریاست.

وی افزود: در بندر عباس و بندرخمیر سالیانه ۶۲ میلیون متر مکعب آب را از میناب با فاصله تقریبی ۱۰۰ کیلو متر برای هر کدام از این شهر‌ها منتقل می‌کنیم.

 تقی زاده خامسی ادامه داد: امیدواریم با ساخته شدن این آب شیرین کن‌ها، تا پایان دولت به ۹۰ میلیون متر مکعب در استان هرمزگان برسیم و نصف آب شرب این استان از دریا تامین خواهد شد.

وی افزود: این طرح موجب می‌شود استفاده از آب سد میناب و شمیل کمتر شود که این برای تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی منطقه مفید است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر صنایع از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌کنند و زمانی که آن‌ها را به آب سطحی وصل کنیم چاه‌های زیر زمینی را غیر قابل استفاده خواهیم کرد.

وی درباره انتقال آب به سیستان و بلوچستان و سمنان هم گفت: کنسرسیومی شروع شده است و سهامداران شرکت مشخص شده اند و خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان از آب دریا استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیرین سازی آب دریا خلیج فارس معاون وزیر نیرو تقی زاده خامسی طرح انتقال آب آب شیرین کن بندر عباس متر مکعب آب دریا آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از اشتغال زایی بیش از هزار و ۵۰۰ نفری در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، محمد رضا پیرحسینلو ضمن تبریک مجدد فرا رسیدن سال نو، ایجاد اشتغال را دستاورد اصلی فعالیت‌های اقتصادی خواند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس اشتغال‌زایی را میوه‌ی تولید و جذب سرمایه‌گذار کلیدی برای دستیابی به این هدف خواند و افزود: در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۱۵۳۳ نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم که ۳۳ نفر بیشتر از شاخص تعهدی سالانه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بود و این مسئله پویایی و رونق این منطقه عظیم صنعتی را نشان می‌دهد.

وی تعداد افراد شاغل در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را ۱۴ هزار و ۴۸ نفر عنوان کرد و گفت: از استخدام‌های امسال ۱۲۰۱ نفر بومی بودند که موید جذب ۸۳ درصدی بومیان و توجه به ظرفیت‌های موجود در هرمزگان است.

پیرحسینلو در پایان وعده داد تا از تمام ظرفیت‌ها در راستای افزایش شاخص های تولید و اشتغال در سال پیش رو استفاده شود.

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه‌های صداوسیمای مرکز خلیج فارس در شب قدر
  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • آبگیری ۳۸۱ میلیون‌مترمکعبی آب در سد کهیر
  • انجام روزانه ۴۰۰۰ متر مکعب ترانشه‌برداری در جاده جدید سرخس
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • بازگشت اسد به دنیای عرب
  • خلیج فارس تا پایان هفته مواج و متلاطم است