Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، باقر لاریجانی نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، کتاب درسنامه اخلاق پزشکی برای دستیاران رشته های تخصصی پزشکی، پزشکان و ارائه کنندگان خدمات سلامت را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: «توانمندی حرفه مندان پزشکی در رعایت هنجارهای اخلاقی مولفه کلیدی در رفتار حرفه‌ای محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو دهه های اخیر در بسیاری از مراکز آموزشی معتبر دنیا، دوره های آموزشی اخلاق پزشکی در سطوح مختلف آموزشی به صورت مستمر اجرا می شود.

هرچند هنوز درباره محتوای آموزشی و بهترین شیوه آموزش اخلاق در حرفه های پزشکی پرسش های فراوانی وجود دارد، به طور مسلم کیفیت گستردگی آموزش‌ها در سطوح گوناگون آموزش پزشکی متفاوت خواهد بود.

هدف نهایی تمامی این آموزش ها تقویت تعهد حرفه ای و ایجاد حساسیت اخلاقی لازم و تلاش برای تصمیم سازی اخلاقی صحیح در برخورد با مسائل اخلاقی در بالین است.

همزمان با میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)، بر آنیم تا با انتشار کتاب درسنامه اخلاق پزشکی برای دستیاران رشته های تخصصی پزشکی، پزشکان و ارائه کنندگان خدمات سلامت، به پاسخ دهی هوشیارانه تر و قائده مندتر به سوالات اخلاقی یاری رسانیم.»

این کتاب مشتمل بر ۲۴ فصل است که حیطه های مختلفی شامل مبانی فلسفی اخلاق پزشکی، حقوق و فقه پزشکی، تعهد حرفه ای، روش های مواجهه با تعارضات اخلاقی، اخذ رضایت آگاهانه، تعیین ظرفیت و تصمیم گیری جایگزین، رازداری، حفظ حریم خصوصی، ملاحظات اخلاقی پایان حیات، فناوری های نوین کمک باروری، چالش های اساسی مربوط به مادر و جنین، ملاحظات اخلاقی در فناوری های جدید همچون ژنتیک، پیوند عضو و بافت و سلول های بنیادی و اخلاق در آموزش و پژوهش را پوشش داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079911 برچسب‌ها اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخلاق پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اخلاق پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۸۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش آموزش پزشکی با شعار «از کلاس درس تا عرصه» برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حوریه محمدی با اعلام این خبر افزود: بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی، هفدهمین جشنواره شهید مطهری و ششمین جشنواره ایده های نوآورانه آموزشی ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، با اشاره به همکاری دانشگاه های کلان منطقه یک در این رویداد گفت: این جشنواره با شعار «آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه» و با محوریت پاسخگویی اجتماعی و کاربردی کردن آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را تجلیل و تکریم اساتید عرصه آموزش پزشکی، شناسایی و معرفی فرآیندهای آموزشی مطلوب کشوری و همچنین تقدیر از افرادی که برای ارتقای کمی و کیفی آموزش در دانشگاه ها تلاش می کنند، برشمرد و اضافه کرد: امسال از پژوهشگران برتر دانشجویی، مقالات برگزیده و پایان نامه های آموزش پزشکی برگزیده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جانبی تقدیر خواهد شد.

محمدی، به اهمیت پاسخگویی اجتماعی اشاره کرد و آن را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: توسعه و بازنگری در کوریکلوم های آموزشی بر اساس نیاز جامعه، کیفیت آموزش بالینی، آموزش دانشجو محور، اخلاق حرفه ای و استفاده از فناوری های نوین آموزشی از جمله محورهای این همایش خواند که موجب افزایش کیفیت آموزش می شوند تا فراگیران بتوانند مهارت های لازم را برای ارائه خدمت به کشور به دست بیاورند.

وی بر ضرورت مشارکت جدی تر دانشگاه ها در این رویداد تاکید کرد و یادآور شد: حضور جدی تر دانشگاه ها می تواند به رونق جشنواره بیافزاید. این همایش همچنین از امتیاز آموزش مداوم برخوردار بوده و محتوای برنامه ها به گونه ای تنظیم شده که برای اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی و تمامی دانشجویان علوم پزشکی در تمامی مقاطع قابل استفاده خواهد بود. همچنین بخش دانشجویی این جشنواره به صورت موازی در کنار رویداد اصلی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6085286

دیگر خبرها

  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • بهترین سایت آموزش فارکس کدام است؟
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای
  • همایش آموزش پزشکی با شعار «از کلاس درس تا عرصه» برگزار می شود
  • ۶۴ هزار نفر در دوره آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کردند
  • افزایش رشته‌های آموزشی در مرکز فنی و حرفه ای میناب
  • افزایش رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ای میناب