Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- همدان: اندکی پس از طلوع آفتاب در روزهای پر از استرس و نگرانی ناشی از شیوع کرونا از اسدآباد راهی روستای محمدآباد می‌شد تا آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهد اما اندکی بعد تصمیم گرفت دیگر در آن روستا بماند و به محل زندگی خود برنگردد. می‌گفت باید حرفهایش مبنی بر کاهش تردد روی مردم روستا تاثیر می‌گذاشت و وقتی خود مدام در رفت و آمد بود از دیگران چه انتظاری داشت؟!.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش و اطلاع‌رسانی این بهورز با کمک دهیار و همراهی مردم باعث شد که ۹ ماه کرونا به روستای «محمدآباد» پا نگذارد، در واقع حرف‌های بهورز روستا آنچنان به دل نشسته است که اهالی روستا هیچ گونه مراسم و تجمعی را ندارند و هرجا هم بخواهند بروند از ماسک استفاده می‌کنند.

در این اوضاع و شرایط وخیم که ویروس منحوس کرونا همه‌جا را دربرگرفته و اکثر شهر و روستاها را در وضعیت قرمز قرار داده است اما روستای «محمدآباد» اسدآباد، روستایی عاری از کرونا شناخته شده است.

این روزها سختی کار خانم مومنی؛ بهورز «محمدآباد» در اوج خود قرار دارد، فعالیت‌های مختلفی چون آموزش چهره به چهره تا تماس‌های تلفنی با اهالی روستا از طریق سامانه ۴۰۳۰ حسابی او را درگیر کار کرده است. او که چندین سال است به عنوان «بهورز نمونه» انتخاب شده، توانسته با آموزش مداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، اهالی را در مقابله با کرونا راهنمایی کند.

در شرایطی که کرونا شهرها و روستاها را درمی‌نوردد این بانوی بهورز در منطقه روستایی سپر بلای کرونا در برابر مردم شده است، او همسر و فرزندانش را از شهر به روستا آورده و در شرایط سخت زندگی قرار داده تا جان اهالی روستای «محمدآباد» را از حمله این ویروس چموش در امان نگه دارد. 

این بانوی بهورز همسر و فرزندانش را در سوئیت ۴۵ متری خانه بهداشت روستا سکونت داده که این اتفاق نیز نمونه دیگری از ایثار و ازخودگذشتگی اوست تا مانند سایر کادر بهداشت و درمان کشور، با فداکاری و نوعدوستی در کنار مردم سرزمین خود باشد.

این بهورز نمونه که تقریبا قبل از کرونا هر روز در مسیر تردد به محل کار خود بود، همچون همکاران سخت‌کوش خود در مراکز بهداشتی، رنج و سختی را تحمل کرده تا سلامتی و تندرستی در میان اهالی روستای «محمدآباد» برقرار شود، امروز نوع دیگری از خدمت را برگزیده که در کنار اهالی بماند و مراقبت‌ها را بیشتر و بهتر یادآور شود که به سراغ ایشان رفتیم و گپ‌وگفتی داشتیم.

فارس: لطفا خودتان رو معرفی کنید و از سابقه کارتان برایمان بگویید

فرانک مومنی هستم، فوق دیپلم «مدیریت دولتی» با ۱۵ سال سابق کار، صاحب دو فرزند پسر، محل سکونتم اسدآباد بود اما از روزی که کرونا شیوع پیدا کرد به «محمد‌آباد» آمدم و در این جا ساکن شدم.

آرتین پسر بزرگم کلاس دوم است و پسر کوچکم آرین ۵ سال دارد، همسرم هم نظامی است. اوایل یعنی سالهای ۸۴ و ۸۵ در روستای دیگری هم به عنوان بهورز فعال بودم اما از سال ۸۶ تا امروز در روستای محمدآباد مشغول به کارم.

فارس: جمعیت «محمدآباد» چقدر است؟ با اسدآباد چقدر فاصله دارد؟ 

 در حال حاضر به طور دقیق این روستا ۴۳۵ نفر جمعیت دارد چون به طور آنلاین قابل مشاهده است. تقریبا ۱۵ کیلومتر هم با شهر اسدآباد فاصله دارد.

این روستا نزدیک روستای چنارعلیاست که بیش از ۲ هزار نفر جمعیت دارد، این روستا به خود شهر اسدآباد و از طرفی به ذوب‌آهن غرب کشور نزدیک است.

فارس: «محمدآباد» روستایی بدون کرونا شناخته شده است، دلیل این اتفاق از نظر شما چیست؟

مردم این روستا واقعا مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. بدون ماسک از منزل خارج نمی‌شود و با آمدن کرونا به ندرت به شهر رفته‌اند، اگر هم بوده کم بوده و برای انجام کارهای ضروری. یک خواروبارفروشی در روستا وجود دارد که مردم اکثر مایحتاج خود را از آنجا خرید می‌کنند و از روستا خارج نمی‌شوند. یک لباس‌فروشی هم باز است و اهالی کمتر برای خرید وسیله‌ای به شهر می‌روند.

با شیوع کرونا مراسم عزا و عروسی در این روستا اصلا برگزار نشده و حتی مراسم نامزدی هم نداشتیم؛ تنها ازدواج در محضر آن هم با حضور دو یا سه نفر انجام شده است.

در روستای «محمدآباد» فعلا مراسم عزاداری برگزار نمی‌شود و به جای هزینه مراسم، صاحبان عزا دو گوسفند ذبح می‌کنند و گوشت آن را بین اهالی روستا توزیع می‌کنند به طوری که با شیوع کرونا این سنت ایجاد شده که به جای هزینه مراسم عزا دو گوسفند ذبح و بین اهالی تقسیم کنند. «محمدآباد» ۱۱۸ خانوار دارد و با ذبح دو گوسفند بزرگ به هر خانواده نیم کیلو گوشت می‌رسد.

فارس: گویا در اطراف «محمدآباد» روستاهایی درگیر کرونا هستند؟ درست است؟

بله... وضعیت شهرستان اسدآباد بحرانی است و اکثر روستاهای آن نیز به کرونا مبتلا شده‌اند اما خوشبختانه نزدیک به ۱۰ ماه است که کرونا وارد «محمدآباد» نشده، حتی مورد مشکوک هم نداشتیم.

 مردم روستا به هیچ وجه به شهر نمی‌روند و همکاری خوبی دارند، بیماران مزمن هم به فرزندانشان می‌سپارند که یکجا داروهای چندماهه آنها را تهیه کنند تا دیگر مجبور نباشند مدام به شهر رفت و آمد داشته باشند.

اعضای شورای روستای محمدآباد با شیوع کرونا از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کردند که مهمانانی فعلا به اینجا وارد نشوند و از کسانی که خارج از روستا هستند و می‌خواهند به پدر و مادر یا اقوام سربزنند فعلا به خاطر شرایط موجود از این اقدام صرفنظر کنند تا بعدا با بهبود شرایط پذیرای آنها باشند.

خوشبختانه تاکنون اعضای شورا و دهیار همکاری خوبی داشته‌اند و ماهی یکبار با آنها جلسه برگزار می‌شود و در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کنیم که اتفاقا موثر هم بوده و اهالی هم به هر آنچه اطلاع‌رسانی می‌کنیم پایبند هستند و عمل می‌کنند.

ایام نوروز ورودی روستا بنر بزرگی نصب شد که شرایط خوبی حاکم نیست و برای کنترل بیماری کرونا مهمانان از آمدن به روستای محمدآباد خودداری کنند که همین امر باعث شده اکثر افراد به اینجا نیایند. ضدعفونی معابر و سطوح هم به خوبی انجام می‌شود.

اگر افرادی به شهر همدان یا اسدآباد بروند حتما با ماسک و دستکش هستند، گاهی با دو ماسک و به هنگام برگشت هم لباس‌های خود را ضدعفونی می‌کنند یا شسته و جلوی آفتاب پهن می‌کنند و اینگونه مسائل برای آنها به خوبی نهادینه شده است. اگر غریبه‌ای وارد روستا شود اهالی حساس هستند و این موضوع را با من در میان می‌گذارند که چه کسی از کجا وارد این روستا شده و چه باید کرد؟

 فارس: چه عاملی باعث شده مردم روستا از ابتدا نسبت به بیماری کرونا حساس باشند؟

آموزش‌های لازم در خانه بهداشت به آنها ارائه شده است، مردم از طریق تلویزیون و فضای مجازی هم اطلاعات لازم را کسب کرده‌اند و طبق آموزش‌های موجود رفتار می‌کنند‌. بیماران هدف مانند مبتلایان به دیابت، قلبی ـ عروقی و نیز کودکان  و بزرگسالان اینجا کمتر از منزل خارج می‌شوند و ترسی در وجود آنهاست که باعث شده بیشتر رعایت کنند.

اگر مراسمی خارج از این روستا برگزار شود و اهالی را دعوت کنند آنها با یک عذرخواهی محترمانه عنوان کرده‌اند در شرایط کرونا نمی‌توانند حضور پیدا کنند، تبریک و تسلیت‌ هم تلفنی بوده بوده است. گاهی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به منزل فردی که فوت کرده می‌روند و دم در تسلیت گفته و برمی‌گردند. 

مردم این روستا چند جا عروسی دعوت شده بودند اما ترجیح دادند حضور نیابند، خوشبختانه اهالی روستا هوشیارند و این مسئله بسیار خوب برایشان جا افتاده است. فاصله‌ها را خیلی خوب رعایت می‌کنند و هنگام صحبت با یکدیگر حتما یک متر از هم دور هستند، وقتی به شهر یا روستایی بروند ماسک و دستکش استفاده می‌کنند  اما دیگر داخل روستا دستکش نمی‌پوشند و تنها ماسک دارند. گاهی می‌بینم خانمی ماسک ندارد اما روسری‌اش جلوی دهان و بینی را گرفته و اینهاست که خوشبختانه باعث شده هیچ مورد ابتلا و مشکوک نداشته باشیم.

فارس: از وضعیت بهداشت و درمان روستا برایمان بگویید

شرایط خوبی دارد، پزشک و ماما ماهی یک یا چندبار بستگی به مشغله‌ای که دارند به روستا می‌آیند و مردم را ویزیت می‌کنند البته مراجعات ماما بیشتر است. با این وجود اگر مورد اورژانسی باشد به مراکز درمانی شهر مراجعه می‌کنند. با ویزیت بیماران در خانه بهداشت اگر مشکلی داشته باشند به کلینیک و در سطح بالاتر به متخصص ارجاع داده می‌شوند تا سردرگم نشوند و به پزشک و مرکز مربوطه مراجعه کنند.

فارس: سطح تحصیلات اهالی چطور است، آیا این مسئله در رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اثرگذار است؟

سواد و فرهنگ افراد به ویژه نسل‌های جدید و نیز دهه شصتی‌ها که پدر و مادر کودکان و نوجوانان امروز هستند موثر بوده است. توجه جوانان به این مسائل کودکان، نوجوانان، میانسالان و سالمندان را هم حساس کرده و آنها هم رعایت می‌کنند.

فارس: بچه‌های روستا در این شرایط کرونا چطور درس می‌خوانند؟

مدام اینترنت قطع و وصل می‌شود و با مکافات درس می‌خوانند، برخی اصلا گوشی ندارند و برخی هم از عهده هزینه‌های بسته اینترنت برنمی‌آیند و برخی هم حتی گوشی دارند و بسته اینترنتی هم تهیه کرده‌اند اما چون آنتن‌دهی در اینجا خوب نیست نمی‌توانند برنامه‌های خود را از طریق شبکه شاد دنبال کنند. بعضی روزها یک یا دو ساعت اینترنت قطع است و بعضی روزها هم کلا قطع می‌شود.

فارس: کاری برای رفع این مشکل شده است؟

این امر باعث شده معلمان هفته‌ای یک یا دو روز به روستا بیایند و حضوری درس دهند و سوالات دانش‌آموزان را پاسخ دهند. مادرها اگر در نصب برنامه شاد و درس فرزندانشان مشکلی داشته باشند سعی می‌کنند از من هم بپرسند و تا جایی که بتوانم راهنمایی‌شان می‌کنم. 

فارس: فرزند شما هم با این شرایط درس می‌خواند؟

بله... آرتین پسر بزرگم کلاس دوم است و در همین روستا درس می‌خواند.

فارس: چطور در این وضعیت به تحصیل فرزندتان می‌رسید؟ 

آرتین در اسدآباد مدرسه غیردولتی می‌رفت که واقعا معلمان دلسوزی داشت اما با تعطیلی مدارس و صرفا به خاطر خودم آنها را هم به روستا آوردم، اینجا شرایط تحصیل با مشکل آنتن‌دهی دشوار است اما سعی می‌کنم با کمک همسرم تا جایی که امکان دارد به درس او برسم‌. معلمان هم از طریق شبکه شاد و حضور در روستا تا جایی که توانسته‌اند به تحصیل بچه‌های روستا کمک کرده‌اند که قدردان زحمات آنها هستیم.

فارس: چه شد که تصمیم گرفتید در این روستا ساکن شوید؟

وقتی نکاتی را به مردم توصیه می‌کردم از جمله اینکه از روستا خارج نشوند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و... به این فکر افتادم که شاید مردم بگویند وقتی خودم رعایت نمی‌کنم و مدام در رفت و آمد به این روستا هستم و ممکن است ناقل هم باشم،  چطور می‌توانم به آنها بگویم جایی نروند و این شد که تصمیم گرفتم در این جا بمانم.

خانه بهداشت سوئیتی ۴۵ متری دارد که آنجا سکونت می‌کنم. ۹ ماه است که خانه خود را ترک کرده و وسایل جزیی را با خود به اینجا آورده‌ام.

فارس: چه توصیه‌ای به مردم و مسوولان دارید؟ 

متاسفانه وضعیت اقتصادی خوب نیست و این مسئله در روستای محمدآباد هم حاکم است، اهالی روستا هم که شغل دامداری و کشاورزی دارند و درآمدها با مخارج آنها هم‌خوانی ندارد. خواهشمندم از هر طریقی که می‌شود بسیج، سپاه، افراد خیر و ... کمکی شود و در روستاها و مناطق کم‌برخوردار ماسک و مواد ضدعفونی کننده توزیع شود.

در حال حاضر هر ماسک ارزان قمیتی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و برخی به سختی آن را تهیه می‌‌کنند تا از خود و دیگران محافظت کنند که امیدوارم کمکی در این زمینه بشود.

مردم روستای محمدآباد اکثرا دامدارند یا کشاورز و سطح درآمد برخی آنها خوب نیست، کشاورزان محصولاتی با قیمت بالا خریداری و کشت می‌کنند اما به هنگام برداشت ارزان می‌شود و دخل و خرج با هم جور درنمی‌آید.گوجه‌فرنگی‌ کاشته بودند که هیچ کس نمی‌خرید و رها شده بود اما الان می‌بینیم به ۱۵ هزار تومان رسیده است. سیب‌زمینی با هزینه بالا کاشتند که در حال حاضر نمی‌خرند و روی دستشان مانده است‌. متاسفانه نابرابری را احساس می‌کنیم.

فارس: خاطره‌ای از این روزهای کرونایی دارید؟ 

بله، روزی پسر کوچکم صدایم کرد و رفتم ماسک و دستکش را درآوردم تا به او میوه دهم، در این فاصله زن بارداری به خانه بهداشت آمد و وقتی خواست وارد شود به خاطر تنگی نفسی که داشت حالش بهم خورد و زمین افتاد، سریع دویدم و برایش اکسیژن وصل کردم و زنگ زدم به اورژانس بیاید، در این فاصله هم متوجه شدم ماسک ندارم و سریع آن را زدم تا اینکه اورژانس آمد و ما این مادر را با همسرش راهی بیمارستان کردیم، بعد از ساعتی مامای مرکز زنگ زد و گفت که فکر کنم این خانم کرونا گرفته است، ترسی در وجودم افتاد که شب تا صبح نخوابیدم چون وقتی اکسیژن وصل می‌کردم ماسک و دستکش نداشتم و مدام با خود می‌گفتم نکند من و خانواده‌ام کرونا بگیریم اما بعد از ۲۴ ساعت جواب آزمایش او آمد و خوشبختانه کرونا نداشت و تنها به خاطر بارداری‌اش مشکل تنفسی پیدا کرده بود.  

فارس: ضمن تشکر از شما اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

مردم تا این مدت شیوع کرونا سختی زیادی کشیده‌اند اما خواهشمندم همچنان رعایت کنند تا این بیماری ریشه‌کن شود، مردم روستای «محمدآباد» تا به امروز در هیچ یک از مراسم و دورهمی‌ها شرکت نکرده‌اند و خوشبختانه نتیجه کار خود را هم دیده‌اند و امیدوارم سایرین هم به این مسئله توجه کنند تا کمتر شاهد درگیری افراد باشیم.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا روستا بهداشت بهورز روستای بدون کرونا روستای محمدآباد بهورز نمونه فاصله گذاری اجتماعی روستای محمدآباد ماسک و دستکش خانه بهداشت اهالی روستا شیوع کرونا مردم روستا باعث شده باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان مستر المپیا از مردم چه درخواستی داشت؟ + فیلم

توصیه‌های ترافیکی هادی چوپان پرورش اندام کشورمان در اداره پلیس راهور استان فارس را ببینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • خسارت سیل به منازل مسکونی و مزارع بخش محروم لوداب
  • قهرمان مستر المپیا از مردم چه درخواستی داشت؟ + فیلم
  • پیشرفت ۴۵ درصدی طرح آبرسانی به ۲۴ روستای شهرستان فریدونشهر
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • ایجاد مشاغل خانگی و طرح‌های تولیدی روستایی در اولویت دهیاران قرار گیرد
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • ثبت جهانی پالنگان با جدیت دنبال شود
  • موانع سر راه ثبت جهانی پالنگان هرچه سریع‌تر رفع شود
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره