Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های باقی‌ مانده حساس‌تر می‌شود، هم‌زمان انتشار اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه، فضایی برای دامن زدن به شایعات در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از یورو نیوز،‌ برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که در ایالت آریزونا مقام‌های برگزاری انتخابات «ماژیک‌های شارپی» را در اختیار رای دهندگان گذاشته‌اند که طبق ادعای آن‌ها دستگاه‌های شمارش آرا قادر به پردازش رای‌هایی که با این قلم‌ها نوشته شده‌اند، نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها با هشتگ «شارپی‌گیت» در شبکه‌های اجتماعی به این تئوری توطئه دامن زدند. این موضوع بیشتر از سوی حامیان ترامپ مطرح شده است.

با این وجود مدرکی در اثبات این موضوع هنوز ارائه نشده است. مقام‌های برگزاری انتخابات در آریزونا تایید کردند که از خودکارهای شارپی برای رای‌ دادن استفاده شده است اما آن‌ها تاکید کردند که این موضوع باعث ابطال آرا نمی‌شود و اگر هم مشکلی پیش بیاید، فرآیندی وجود دارد که از باطل شدن این آرا جلوگیری می‌کند.

اداره انتخابات شهر ماریکوپا در آریزونا روز انتخابات در توئیتی گفتند که مراکز رای‌دهی از خودکارهای شارپی استفاده می‌کنند تا هنگام شمارش آرا جوهر پخش نشود.

با این حال ویدئویی یک روز پس از انتخابات آمریکا منتشر شد که بیش از ۸۲۱ هزار بار دیده شده است و در آن زنی را نشان می‌دهد که می‌پرسد چطور در چهار حوزه مختلف رای‌گیری از شارپی استفاده می‌شود و در این هنگام مردی به او پاسخ می‌دهد: «این آرا شمارش نخواهند شد» و «غیر معتبر» هستند. این مرد اضافه می‌کند: «آن‌ها آرا را باطل می‌کنند.»

این ویدئو چنان بازتابی داشت که باعث شد کتی هابز، وزیر ایالتی آریزونا به آن واکنش نشان دهد و بگوید که آرا بدون توجه به نوع قلمی که استفاده شده است حتی شارپی، شمارش می‌شوند.

با این حال به این شایعه چنان دامن زده شد که برخی از رای‌دهندگان در اعتراض به این موضوع تجمعی به راه انداختند. وزیر ایالتی آریزونا در این باره گفت که هدف این معترضان را نمی‌فهمد. وی افزود: «مطمئنا می‌خواهیم همه آرا را بشماریم. از نظر قانونی موظف به چنین کاری هستیم.»

ماجرا به اینجا ختم نشد و حتی دو رای‌دهنده به دلیل استفاده از ماژیک‌های شارپی برای پر کردن برگه‌های رای علیه آدرین فونتس از مقام‌های برگزاری انتخابات در شهرستان ماریکوپا و هیات نظارت ماریکوپا، پرجمعیت‌ترین شهرستان در ایالت آریزونا شکایت کردند.

در همین حال، در شهرستان الگینی ایالت پنسیلوانیا مقام‌های برگزاری انتخابات به یورو نیوز گفتند که ادعاهای مربوط به استفاده از خودکارها یا ماژیک‌های شارپی تنها یک «شایعه» است.

سخنگوی این الگینی به یورونیوز گفت که اگر اسکنر قادر به خواندن برگه رای نباشد، چندین بار پردازش رای تکرار خواهد شود. وی با این حال باز هم تاکید کرد که حتی اگر این تلاش موفقیت‌آمیز نباشد، برگه‌های رای در طی مراحلی دوباره اسکن و شمارش می‌شوند.

نظر مقام‌های قضایی

در نهایت شب گذشته مارک برنوویچ، دادستان کل آریزونا در توییتی نوشت که شواهدی مبنی بر اینکه پرکردن برگه‌های رای با خودکارهای شارپی مشکلی را ایجاد کند پیدا نکرده‌اند.

وی در بیانیه‌ای نوشت: «طبق مکاتبه‌ها و گفت‌وگوهای صورت گرفته با مقامات شهرستان ماریکوپا اکنون اطمینان داریم که استفاده از ماژیک‌های شارپی منجر به تضییع حق رای‌دهندگان و ابطال آرا در آریزونا نشده است.»

وی از مقام‌های برگزاری انتخابات در این ایالت به‌خاطر رفع سریع نگرانی‌های عمومی قدردانی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقام های برگزاری انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که در هفته‌های اخیر ایالات متحده به طور مخفیانه تسلیحات دوربردی را به اوکراین برای استفاده علیه روسیه ارسال کرده است - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رویترز به نقل از این مقام آگاه گزارش داد که آمریکا در هفته‌های اخیر به طور مخفیانه موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین برای استفاده علیه روسیه داده است. 

به گفته این مقام آمریکایی، این موشک‌ها در بسته کمک نظامی 300 میلیون دلاری به اوکراین که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در 12 مارس تصویب کرد، وجود داشت.

وی در ادامه افزود: این موشک‌ها برای اولین بار در ساعات اولیه 17 آوریل علیه یک فرودگاه روسیه در کریمه که حدود 165 کیلومتر از خطوط مقدم اوکراین فاصله داشت، پرتاب شد.

تحولات اوکراین| عواقب ارسال موشک‌های دوربرد غربی به اوکراین

ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) با برد تا 300 کیلومتر موضوعی بود که ماه‌ها در دولت بایدن بحث می‌شد هرچند موشک‌های با برد متوسط در سپتامبر سال گذشته به اوکراین عرضه شده بود.

پنتاگون در ابتدا با استقرار موشک‌های دوربرد مخالف بود، زیرا می‌ترسید که از دست دادن موشک‌ها از انبار آمریکا به آمادگی نظامی خود واشنگتن آسیب برساند. همچنین نگرانی هایی وجود داشت که اوکراین از آنها برای حمله به اهدافی در عمق روسیه استفاده کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • قدرت‌نمایی حکیمانه
  • شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد
  • کشف ۲ میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد