Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان امسال نیز همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی با هدف شناسایی استعدادهای جدید ایجاد زمینه رشد و گسترش هنر تئاتر برگزار می‌شود.

وی به تجربه خوب سال‌های گذشته در زمینه برگزاری این جشنواره در استان گیلان، افزود: گیلان در حوزه تئاتر سابقه دیرینه و درخشان دارد و هر ساله شاهد هستیم که گروه‌های نمایش و تئاتر در استان گیلان با چه شوری خود را برای حضور پر قدرت در این جشنواره آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه انتخاب موضوع برای حضور در سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی آزاد بود، گفت: البته به هنرمندان علاقه مند توصیه شده بود تا در انتخاب موضوعات به محورهایی همانند شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، بیماری کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی و منطقه‌ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی توجه کرده و در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال پنج آبان ماه تعیین شده بود که به دلیل درخواست هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش این مهلت تا ۱۵ آبان تمدید شد، ادامه داد: با پایان مهلت و جمع آوری آثار، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

ارزیابی ۸ طرح در جشنواره نمایشنامه نویسی

مصباح با بیان اینکه از این تعداد ۱۶ اثر به صورت سی دی ارسال شده است، گفت: پنج اثر نیز قرار است به صورت زنده از سوی هیئت انتخاب بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره تنها آثار صحنه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرد، اضافه کرد: بازبینی آثار نیز از روزهای آینده از سوی هیئت انتخاب آغاز خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در این معاونت ایجاد فضا رقابتی برای گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و نمایش است، گفت: قطعاً ایجاد این فضا به ارزیابی گروه‌ها از عملکرد خود و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برای حضور در عرصه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و حتی بین المللی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم در اجرای تئاتر و نمایش‌های خوب و تأثیرگذار بهره بردن از یک نمایشنامه خوب است جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه‌های آزاد گیلان نیز برگزار می‌شود.

مصباح با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره به پاس یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب‌الله یوسف پورسیفی» از پیشکسوتان تئاتر استان برگزار می‌شود، گفت: پس از انتشار فراخوان ۲۴ طرح از سوی ۱۵ نفر هنرجوی آموزشگاه‌های آزاد هنرهای نمایشی استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و این طرح‌ها در مرحله دوم توسط هیئتی از مدیران آموزشگاه ها بررسی و هشت طرح بدون اولویت برای شرکت در مرحله سوم جشنواره انتخاب شد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادهای جدید در این بخش و تقویت نمایشنامه‌ها برای تولید یک اثر فاخر در حوزه تئاتر استان است.

کرونا و آسیب‌های فراوان آن به فعالان حوزه تئاتر و نمایش گیلان

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان همچنین به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های فراوان فعالان حوزه هنر اعم از سینمای، تئاتر و موسیقی و سایر بخش‌های هنری اشاره کرد و افزود: تعطیلی فعالیت‌های هنری طی هشت ماه گذشته به واسطه شیوع این ویروس آسیب‌های اقتصادی جبران ناپذیری به فعالان این حوزه‌ها وارد کرده که تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه حال تئاتر و هنرمندان عرصه نمایش گیلان خوب نیست، تصریح کرد: این ویروس یازدهمین دوره جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را که همه ساله اواخر مرداد ماه با حضور و استقبال خوب گروه‌های نمایش سراسر کشور همراه بود لغو کرد که این موضوع به فعالان این عرصه ضربه اقتصادی فراوانی وارده کرده است.

مصباح با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه حدود ۱۹ مجوز برای اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در استان صادر شده باشد، گفت: تاکنون هیچ اقدام مناسبی برای رفع این مشکل از سوی ستاد ملی کرونا و متولیان امر انجام نشده که این موضوع گلایه‌های هنرمندان تئاتر را نیز در سراسر کشور و به طبع در استان گیلان به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان هیچ فردی از پایان زمان کرونا آگاه نیست امیدواریم در روزهای آینده شاهد یک تصمیم درست از سوی متولیان امر برای ادامه فعالیت‌های هنری به ویژه تئاتر باشیم.

کد خبر 5065013

منبع: مهر

کلیدواژه: امیر مصباح جشنواره تئاتر استانی ویروس کرونا ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز توهین به پیامبر آمار کرونا یوم الله 13 آبان هفته وحدت بوشهر کرمانشاه محدودیت های کرونایی گرگان ستاد ملی مقابله با کرونا ایلام اردبیل جشنواره تئاتر استانی برگزار می شود تئاتر و نمایش گروه ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری