Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-کمیل نطری: «امنیت» نعمتی که وقتی آن را از دست می دهید؛ ارزش، معنا و مفهوم آن را درک می کنید این مهم را در سفر به کشور عراق و گفت‌وگو با مردم این کشور به خوبی می توان درک کرد. برای تامین این امنیت یکی از نهادهای که نقش موثر و مستقیمی دارد «نیروی انتظامی» در ابعاد مختلف است.

کرمانشاه نیز به دلیل شرایط ژئوپلیتیک خاص خودش همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و از این رو مسئله تامین امنیت آن یک کار مداوم، سخت و طاقت فرساست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار همه این مسائل نقشی اجتماعی نیروی انتظامی نیز به اندازه سایر شئون این نیروی نظامی دارای اهمیت است، از این رو برای بررسی این مسئله با سردار «علی اکبر جاویدان» فرماندهی نیروی انتظامی استان کرمانشاه به بحث نشسته‌ایم. 

فارس:«امنیت» به چه میزان در جامعه نقش حیاتی داشته و مهم است؟

سردار جاویدان: بنا به حدیثی از رسول خدا (ص) دو نعمت مجهول و مخفی در هر جامعه ای وجود دارد؛ «امنیت» و «سلامتی». فعالیت، تامین سلامت جامعه بر عهده حوزه شبکه پزشکی، بهداشت و درمان بوده و بخش اعظمی از تلاش در راستای تامین امنیت جامعه در ابعاد مختلف بر عهده یگان نیروی انتظامی است، وجود وحفظ این دو نعمت اسباب شکوفایی و سلامت  جامعه را فراهم کرده و بستر ساز پیشرفت و توسعه در جامعه است.

فارس: استان کرمانشاه در دارا بودن این نعمت در چه شرایطی قرار دارد؟

سردار جاویدان: علیرغم قرار گرفتن در بین کشورهای پر چالش در ابعاد مختلف امنیتی در غرب آسیا، کشور ما در وضعیت مطلوبی و خوبی قرار گرفته است و در بسیاری از شاخص‌ها در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. استان کرمانشاه نیز نسبت به همین شاخص‌های ارزیابی در جایگاه‌های میانی کشور قرار دارد و این جایگاه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر استان کرمانشاه بسیار مطلوب قلمداد می‌شود.

فارس:اشاره به شرایط جامعه کردید، وضعیت اجتماعی و اقتصادی استان چه میزان در کاهش و افزایش جرایم نقش دارد؟

سردار جاویدان: بر اساس تحقیقات کارشناسی صورت گرفته افزایش و کاهش جرایم به تبع آن ناامنی در جامعه معلول شرایط اجتماعی و اقتصادی آن جامعه است و با توجه به مسائلی که در استان کرمانشاه همه ما به آن آگاه هستیم، قرار گرفتن در رتبه میانی برای این استان مطلوب ارزیابی می‌شود و این در حالی است که استان ما علیرغم همسایگی با کشور عراق در بسیاری از جرایم همچون جرایم تروریستی و یا جرایم مربوط به ترانزیت مواد مخدر در رتبه‌های بسیار پایین و خوبی قرار دارد.

البته باید توجه داشت فاصله بین امنیت و یا ناامنی تنها یک هنجارشکنی وجود دارد و تنها با یک هنجارشکنی در هر حوزه‌ای حس امنیت از شهروندان آن جامعه سلب می شود.

 

فارس: وسعت دامنه فعالیت نیروی انتظامی بسیار وسیع است در این خصوص توضیح می دهید!

سردار جاویدان: نیروی انتظامی از بدو تولد تا پایان حیات هر انسانی در ابعاد مختلفی همچون تشخیص هویت، راهنمایی و رانندگی، امنیت اجتماعی و معاونت اخلاقی و خروج از کشور، پزشکی قانونی به همراه هر فردی است و بر اساس تنوع، کثرت و گستردگی فعالیت‌های نیروی انتظامی این نهاد را به یک نهاد بسیار بزرگ و فعال تبدیل کرده است.

این حجم از فعالیت‌ها در زمان صلح و شرایط عادی جامعه تعریف شده است و در زمان بحران‌ها نیروی انتظامی در کنار یاری رساندن به مردم در مناطق آسیب دیده باید در راستای حفظ و نگهداری اموال اهدایی و حفظ جان و مال مردم آسیب دیده نیز اهتمام کامل خود را به نمایش بگذارد.

فارس: همانند سراسر جهان، جامعه ما یک سال اخیر را درگیر بیماری کرونا بوده است، عمده فعالیت های نیروی انتظامی در این مورد در چه حوزه های تعریف شده است؟

سردار جاویدان: در ابتدای امر نیروی انتظامی و یگان راهور با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، در بحث قرنطینه شهرها و ممانعت از خروج مردم از شهرها در مسیرهای ورودی و خروجی شهرها مستقر شده و ایفای نقش کرد و پس از آن در موضوع ضدعفونی معابر شهری فعالیت کردیم و در شراط فعلی  بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) را جهت فعالیت در این حوزه آماده کرده‌ایم.

فارس: به نظر می‌رسد نیروی انتظامی در حل مسائل اجتماعی اهل تساهل است اما در حوزه امنیت شدید برخورد می‌کند!

سردار جاویدان: بله دقیقا. در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شش ماه ابتدای سال بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ پرونده به حوزه معاونت اجتماعی ارجاع شده که بیش از ۷۰ درصد این پرونده‌ها قبل از ارجاع به محاکم قضایی حل و فصل شده است، در حوزه راهنمایی و رانندگی و برخورد با رانندگان مختلف از قوانین تمام تلاش ما برای حفظ حرمت و حریم افراد است، اما در برخی جرایم به شدید ترین شکل ممکن برخورد کرده و خواهیم کرد، در حوزه برهم زدن نظم عمومی و مبارزه با اراذل و اوباش برخوردهای ما تلخ و محکم است چرا که حفظ آرامش مردم یکی از نقاط قرمز نیروی انتظامی بود و برای تامین آن با هیچ کسی شوخی ندارد.

فارس: مساله اعتیاد و آلودگی همشهریان به مواد مخدر یکی از حوزه‌های پر مشغله نیروی انتظامی است؛ به نظر شما برای موفقیت در حوزه مواد مخدر چگونه باید عمل کرد؟

سردار جاویدان: حقیقت امر این است که در حوزه مواد مخدر نهادهای متولی کاملا جزیره‌ای عمل کرده و هیچ گونه برنامه ریزی منسجم و زنجیرواری برای این حوزه وجود ندارد به همین دلیل توان و هزینه‌ای که برای درمان و پیشگیری از این موضوع صرف می شود نتیجه لازم را به همراه ندارد؛ برای حصول نتیجه در این موضوع باید یک برنامه ریزی کامل، منسجم و زنجیروار بین نهادهای مختلف به اجرا برسد تا به یک نتیجه قابل دست پیدا کنیم.

فارس: در خصوص رتبه کرمانشاه در جرایم صحبت های کلی شد، می توانید این رتبه بندی را تشریح کنید.

سردار جاویدان: کله جرایم حوزه انتظامی در انواع مختلف دسته بندی و رتبه هر استان در کل کشور مشخص و اعلام می شود، این رتبه هرچقدر از بزرگتر بوده و به انتهای جدول نزدیک تر باشد نشان از وضعیت مطلوب استان در آن جرم نسبت به سایر استان‌ها را داراست، در این رتبه بندی در مبحث کشف مواد مخدر ما در رتبه ۲۷، در نزاع و درگیری رتبه ۲۲، در جرایم امنیتی نظیر گروگان گیری رتبه ۲۸، در تصادفات رتبه ۲۵، در سرقت به عنف رتبه ۲۴، در سرقت های خشن رتبه ۱۹ و در سرقت رتبه ۱۲، در قتل رتبه ۱۰، در جرایم مالی رتبه ۱۲، در جرایم مربوط به جعل رتبه ۸ را در کشور داریم و این مساله نشان می‌د‌هد که علیرغم برخی تبلیغات سوء و غلط وضعیت استان کرمانشاه در شرایط مطلوبی قرار دارد اما تمام سعی ما این است که از حجم این جرایم هر روز کاسته شود.

فارس: کدام دسته از جرایم حجم بیشتری از توان پلیس را بخود اختصاص داده و جلوگیری و پیگیری آنها مورد تاکید شماست؟

سردار جاویدان: همانگونه که پیشتر گفته شد نیروی انتظامی در جرایم مربوط به از بین رفتن امنیت مردم و زورگیری و امثال هیچ گونه مماشاتی باکسی ندارد و به قوی ترین و محکم ترین شکل با این جرایم برخورد خواهد شد، اما جرایم خرد که از لحاظ تعداد نیز نسبت به سایر جرایم تکثر بیشتری را دارند، ایجاد مزاحمت برای مردم می‌شوند و بیشتر به چشم می آیند؛ یکی از مسائلی که در غرب کشور به علت بافت منطقه وجود دارد موضوع علاقه به اسلحه در بین مردم ما به وفور وجود دارد و ما در شش ماه نخست سال جاری بیش ۱۱۲۵ مورد کشف اسلحه داشتیم اما علیرغم این مساله گروگان‌گیری و آمار جرایم مسلحانه در استان ما نسبت به کل کشور بسیار پایین تر است.

فارس: مساله نمود امنیت یکی از مسائل مهم این حوزه در استان بوده که مورد تاکید نماینده ولی فقیه و امام جمعه  نیز هست، در این زمینه وضعیت ما چگونه است؟

جاویدان: علیرغم تمام تلاش‌های که در حوزه امنیت استان در ابعداد مختلف وجود دارد و علیرغم رتبه‌های استان نسبت به کل کشور، همانگونه که امام جمعه تاکید کرده اند نمود امنیت در استان وجود ندارد و برای موفقیت در این نیازمند همیاری وهمکاری رسانه‌های استان هستیم.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: نیروی انتظامی کرمانشاه امنیت مواد مخدر سردار جاویدان علی اکبر جاویدان وضعیت امنیت نیروی انتظامی استان کرمانشاه ابعاد مختلف سردار جاویدان مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۷۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه جایی بیش از ۶۵۱ هزار مسافر در امنیت کامل با استفاده از قطار در ایام نوروز

تین نیوز

رئیس پلیس پیشگیری فراجا از جابه جایی بیش از ۶۵۱ هزار مسافر در امنیت کامل با استفاده از قطار در ایام نوروز خبر داد و گفت: سرمایه اجتماعی در ایجاد اقتدار و روان سازی ماموریت های پلیس اهمیت ویژه ای دارد و همراهی مردم با فراجا ریشه در سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به پلیس دارد که در حال افزایش است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سردار رضا بنی اسدی فر، رئیس پلیس پیشگیری و فرمانده یگان های انتظامی و حفاظتی فراجا که جهت بازدید از یگان های انتظامی استان کرمان به این استان سفر کرده است، ضمن ارزیابی اقدامات صورت گرفته در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز تا کنون ۶۵۱ هزار و ۱۲۹ مسافر با استفاده از قطار در امنیت کامل جابه جا شده اند. همچنین تا امروز یک هزار و ۶۱۶ رام قطار این مسافران را به مقصد رسانده است که پلیس راه آهن کشور در این راستا با ارائه خدمات انتظامی به مسافران و تامین امنیت مسیر قطارها و خطوط ریلی را برقرار کرده است. 

بنی اسدی فر ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در قرارگاه نوروزی پلیس پیشگیری، اظهار داشت: اقدامات نظام مند، هدفمند و دقیق با رویکرد کاهش سرقت ها و افزایش خدمات انتظامی به مسافران مثمر ثمر بوده و آمارهای ارائه شده بیانگر این مهم است. 

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی در ایجاد اقتدار و روان سازی ماموریت های پلیس اهمیت ویژه ای دارد و همراهی مردم با فراجا ریشه در سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به پلیس دارد که در حال افزایش است. 

بنی اسدی فر همچنین اقدامات پلیس راه آهن کشور در حوزه پیشگیری اجتماعی و انتظامی را قابل توجه دانست و افزود: توزیع بروشور و پخش فیلم توصیه ها و هشدارها در ایستگاه های راه آهن در زمینه پیشگیری اجتماعی باعث ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس و جلب مشارکت مردمی می شود. 

رئیس پلیس پیشگیری فراجا بیان کرد: بهره گیری از گشت های پیاده، خودرویی و موتوری، بدرقه و استقبال از مسافران و تامین امنیت قطارهای مسافری در راستای پیشگیری انتظامی توسط نیروهای پلیس راه آهن جای تقدیر دارد. البته علاوه بر پیشگیری از جرم، توجه به تمهیدات امنیتی نیز باید جدی گرفته شود. 

وی با اشاره به برخورد جدی با قاچاق کالا توسط پلیس راه آهن کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا کنون، ۲۵ فقره پرونده به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال در زمینه قاچاق کلا توسط پلیس راه آهن تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است و در این رابطه، ۲۱ نفر نیز دستگیر شده اند که نسبت به مدت مشابه ۶۲ درصد رشد داشته است. 

براساس گزارش خبرگزاری پلیس، در این بازدید گزارش جامع و کاملی از کلیه اقدامات پلیس راه آهن کرمان در عرصه های مختلف انتظامی و فرهنگی در راستای تامین امنیت مسافران که قطار را به عنوان وسیله سفر خود انتخاب کرده اند، توسط فرماندهان ذی ربط برای رئیس پلیس پیشگیری فراجا ارائه شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جابه جایی بیش از ۶۵۱ هزار مسافر در امنیت کامل با استفاده از قطار در ایام نوروز
  • وضعیت مطلوب مراکز درمانی یزد در طرح سلامت نوروزی
  • فرماندهی انتظامی استان در تمامی حوزه های امنیتی، انتظامی و ترافیکی کارنامه درخشانی دارد
  • نیروی انتظامی جان خود را برای امنیت مردم تقدیم می کند
  • اظهارات مهم آیت الله مکارم شیرازی درباره حجاب و پرهیز از خشونت
  • طرح ویژه جهاد فرهنگی برای پایتخت فرهنگی جهان تشیع
  • اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی نوروزی در شهرستان تویسرکان
  • دادسرای اردبیل کمیته امنیت روانی استان تشکیل می‌دهد
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • تأمین امنیت مطلوب در نوروز ۱۴۰۳ / افزایش ۲۳ درصدی پروازهای خارجی