Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشف سکه‌های عتیقه و گنج در قبرستان ابن بابویه در این روزها خبرساز شد. این سکه‌ها را دو نفر حین کندن قبر در این گورستان پیدا کرده‌ بودند.

به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته اخبار مختلفی درخصوص کشف گنج و چند صد سکه در قبرستان ابن بابویه منتشر شد. خبرها در ابتدا از کشف سکه‌های دوره ایلخانی در این قبرستان حکایت داشتند و بعد از مدتی از تعلق سکه‌ها به دوره آل بویه خبر دادند و در نهایت به ماجرای کشف گنج در قبرستان ابن بابویه کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ماجرا چیست؟ آیا گنج بدست آمده همان سکه‌های ایلخانی یا آل بویه است؟ آیا قبرستان ابن بابویه به مکانی امن برای گنج‌یابابی بدل شده است؟

مرتضی ادیب زاده (معاون میراث فرهنگی استان تهران) درخصوص حواشی و اصل ماجرای کشف گنج یا سکه‌های عتیقه در قبرستان ابن بابویه به ایلنا گفت: سکه‌های به دست آمده از قبرستان ابن بابویه از دو نفر به دست آمد. این سکه‌ها حدود ۲ ماه قبل هنگام خاکبرداری به منظور تدفین یک متوفی توسط دو نفر از افراد مسئول کندن قبر در آرامستان ابن بابویه پیدا شد. آنها همان زمان سکه‌ها را بین خودشان تقسیم کردند. در آن زمان خبر کشف سکه‌ها به متولی قبرستان و مسئول میراث‌فرهنگی شهرستان اطلاع داده نشد، اما بعد از گذشت چند ماه یکی از این افراد، خود را معرفی و سکه‌ها را تحویل داد. معرفی این فرد سبب شد تا هویت فرد دوم که مابقی سکه‌ها در اختیار اوست نیز مشخص شود. در حال حاضر این پرونده این افراد در دست بررسی در دادستانی است.

او ادامه داد: قبرکن‌ها هرکدام ۱۴۱ سکه سالم را برای خود برداشتند و سکه‌های خرد شده را نیز بین خودشان تقسیم کردند. سکه‌ها از جنس نقره و متاسفانه بسیار آسیب دیده‌اند. در نگاه نخست و بر اساس بررسی‌های اولیه متوجه شدیم سکه‌ها متعلق به دوره آل بویه است و موفق شدیم ۲ سکه رکن‌الدوله و معزالدوله را بخوانیم. البته درنهایت سکه‌ها برای تثبیت و پاکسازی و انجام حفاظت‌های اولیه به آزمایشگاه حفاظت و مرمت موزه رضا عباسی ارسال خواهد شد تا در آنجا حفاظت و پاکسازی شوند. بعد از پاکسازی و تثبیت اولیه، امیدوار هستیم بتوانیم خوانش صحیحی از آنها داشته باشیم تا بتوانیم سال دقیق ضرب و محل ضرابخانه را پیدا کنیم.

به گفته ادیب‌زاده، بخشی از سکه‌ها در حال حاضر به آزمایشگاه حفاظت و مرمت موزه رضا عباسی ارسال شده و به زودی بخش دوم این سکه‌ها نیز به همانجا ارسال خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که چند نوع سکه مختلف در میان سکه‌های به دست آمده وجود دارد، نیاز است تا خوانش آنها کامل شود تا بتوان به‌طور دقیق در خصوص آنها صحبت کرد. البته تمام سکه‌ها متعلق به دوران آل بویه است و تمام آنچه که در خصوص کشف گنج دیگری از قبرستان ابن بابویه منتشر می‌شود، در حد شایعه است و در حال حاضر تنها همین تعداد سکه به دست آمده است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا نمی‌توان مانع انجام چنین حفاری‌هایی در قبرستانی تاریخی مانند ابن بابویه شد یا روی کار افرادی که به کندن قبر مبادرت می‌ورزند نظارت کرد، گفت: در این‌خصوص طی هفته جاری با دادستان شهر ری جلسه برگزار خواهیم کرد و نتیجه آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

او در خصوص این مهم که باتوجه به انتشار خبرهایی درخصوص کشف سکه‌های عتیقه در قبرستان ابن بابویه آیا نظارتی به‌منظور جلوگیری از حضور حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیای عتیقه در این گورستان انجام شده است نیز گفت: این گورستان دارای نگهبان است و سعی بر آن است تا از آرامستان محافظت شود البته یگان حفاظت میراث نیز گشت‌های لازم را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه: asriran.com/003APr

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سکه قبرستان ابن بابویه کشف سکه ها دست آمده آل بویه کشف گنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوسک وسط سفره هفت‌سین چه می کرد؟ | ماجرای جور کردن هفت سین در جبهه

همشهری آنلاین: کورش فاتحی از خلبانان بازنشسته و از رزمندگان دفاع مقدس در عملیات فتح المبین که همزمان با نوروز سال ۱۳۶۱ انجام شد حضور داشته و از خاطرات عید نوروز و تکمیل سفره هفت‌سین در جبهه تبعریف می کند. این خاطرات در کتاب «ما هم در جنگ بودیم» نوشته مرتضی سلطانی جمع آوری و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس(نشر مرزوبوم) منتشر شده است. به مناسبت ایام نوروز بخشی از خاطرات رزمندگان در روزهای جنگ و دور از خانه و خانواده را با هم مرور می کنیم:

هفت سین فتح المبین

عملیات فتح المبین در ۱ فروردین ۱۳۶۱، یعنی در روز عید نوروز انجام شد. آن‌طور که ما در منطقه شنیدیم، قرار بود این عملیات در اسفندماه برگزار شود که تاریخ آن را چند روز تغییر دادند. یک هفته قبل از عملیات فتح المبین، من به همراه تعدادی از هلی کوپترها و نیروهای هوانیروز، جهت شناسایی به منطقه جنوب رفتم. تخصص اصلی پرواز من با هلی کوپتر شناسایی ۲۰۶ بود.

چند روز بیشتر به عید نمانده بود. بااینکه می‌دانستیم که مثل نوروز سالهای قبل، عید را در جبهه هستیم، بازهم با نزدیک شدن به عید و سال تحویل، شورونشاط و حالت خاصی در چهره‌های بچه‌ها مشاهده می‌شد و دقیقه‌شماری برای تحویل سال می‌کردند. کمتر از یک ساعت به تحویل سال مانده بود. نشسته بودیم و گوش به رادیو سپرده بودیم. مجری داشت درباره عید نوروز و آداب و رسوم عید می‌گفت که یکی از بچه‌ها با خنده و شوخی گفت: مگه ما آدم نیستیم، دل نداریم؟ درسته که در جبهه‌ایم و امکانات نداریم؛ اما بیاین ما هم هفت‌سین درست کنیم و دور اون بشینیم. بچه‌ها با نگاه به او سگرمه هایشان به هم رفت و یکی گفت: تو این بیابون خدا، سیر و سمنو و سنجد و سنبل از کجا پیدا کنیم؟ تو هم حال و حوصله داری؟ شخصی که پیشنهاد را داده بود، فوری گفت: مگه حتماً باید سیر و سرکه و سمنو باشه. به جاشون چیزای دیگه ای می ذاریم. حرفش هنوز تمام نشده بود که سرهنگ حسین پور لبه یقه‌اش را برگرداند و با درآوردن یک سنجاق‌قفلی و گذاشتن آن روی پتو، گفت: این یه سین، سهم من. چراغ دوم رو کی روشن می کنه؟

چراغ دوم رو کی روشن می کنه؟

حرکت حسین پور باعث تلنگری شد که به ذهن بقیه هم زده شود. در همان موقع اسماعیل مشایخ که با نخ و سوزن در حال دوختن سوراخ جورابش بود و کارش تمام شده بود، با نگاه به سنجاق و خنده‌ای آن‌چنانی، سوزن و تکه نخی که هنوز به آن وصل بود، در کنار سنجاق گذاشت و گفت: اینم سهم من، شد دو سین.

سوزن مشایخ باعث شد که بقیه هم بی‌اختیار به تکاپو بیفتند. دانیالی با نگاه به اطراف سنگر، یک‌باره دست دراز کرد به گوشه سنگر و با برداشتن یک سیب پلاسیده که باقی‌مانده از میوه‌های اهدایی سه روز قبل مردم بود و گذاشتن در کنار سوزن و سنجاق، با قهقهه گفت: اینم سین سوم. فقط ببخشید اگه موجی شده.

در حال نگاه کردن به اطراف و در و دیوار سنگر و سر و روی یکدیگر برای انتخاب سین چهارم بودیم که داریوش محمودی با گذاشتن یک سرنیزه در کنار سه سین و گفتن الهی به دل و جیگر صدام بخوره، سین چهارم را هم تکمیل کرد. خسرو شمسیان می‌خواست سینی پلاستیکی را به سین پنجم بگذارد که با مخالفت بچه‌ها روبرو شد. خسرو شمسیان روی تکه‌ای کاغذ کلمه‌ای نوشت و آن را در کنار چهار سین گذاشت و گفت: اینم سین من. جرئت دارین قبول نکنین. کاغذ را برداشتیم و نگاه کردیم، کلمه سنگر را روی آن نوشته بود. نگاهی به یکدیگر کردیم و بی مخالفت در کنار بقیه گذاشته شد.

چنددقیقه‌ای به سال تحویل نمانده بود و دو سین کم داشتیم. دو نفر سنگ و سیگار آوردند که سیگار قبول نشد. اما سنگ را از ناچاری کنار آن‌ها گذاشتیم؛ چون دو دقیقه بیشتر وقت نداشتیم. کار به چایی رسید که بچه‌ها شروع به زیر و رو کردن وسایل سنگر و بیرون ریختن وسایل داخل جیب‌هایشان برای یافتن سین هفتم کردند. دو دقیقه هم تبدیل به یک دقیقه شد و مجری در حال شمارش ثانیه‌های عبور سال قبل بود که یک‌باره فریاد رحمت جباری با اشاره به گوشه سنگر بلند شد: یافتم. اونجاس! سوسک ک ک... به مسیر چشم‌ها و جهت انگشتش که نگاه کردیم، یک سوسک گنده را دیدیم که تند تند از کنار سنگر و درز پتو در حال دویدن است. رحمت که آن را دیده بود، با نوک خودکار مسیرش را طوری تنظیم می کردکه به سمت شش سین دیگر برود. هم‌زمان با رسیدن سوسک به سین‌های دیگر، یک‌باره صدای غرش توپ سال‌تحویل هم از رادیو بلند شد و غریو خنده بچه‌ها به هوا رفت.

*عکس هفت سین در جبهه در این گزارش تزیینی است.

کد خبر 840676 برچسب‌ها خبر مهم دفاع مقدس نوروز

دیگر خبرها

  • ماجرای خال قرمز هندی‌ها از زبان بانوی مسلمان هندوستانی + فیلم
  • فیلم| واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها
  • (ویدیو) واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها
  • ببینید | اولین واکنش دولت رئیسی به ماجرای تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها
  • تملکات پروژه قبرستان نو قم به ۸۲ مغازه رسید / ضرب‌الاجل تا پایان فروردین برای مالکان
  • سوسک وسط سفره هفت‌سین چه می کرد؟ | ماجرای جور کردن هفت سین در جبهه
  • (ویدئو) ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش
  • انتقاد رشیدی کوچی از نمایندگان درباره ماجرای صدیقی
  • تملکات پروژه قبرستان قم به ۸۲ مغازه رسید / ضرب‌الاجل تا پایان فروردین برای مالکان
  • تملکات پروژه قبرستان قم به ۸۲ مغازه رسید / ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای مراجعه مالکان