Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@11:57:15 GMT

انقراض ماهیان خاویاری خزر نزدیک است

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۸۱۲۲

انقراض ماهیان خاویاری خزر نزدیک است

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: مسیر انقراض ماهیان خاویاری در دریای خزر در حال طی شدن است و اگر به همین روال پیش برویم، در آینده‌ای نزدیک دیگر ماهی خاویاری را در دریای خزر نخواهیم داشت.

سید مصطفی عقیلی نژاد اظهار کرد: در سال ۱۹۸۸ میلادی، در دریای خزر ۳۰۰۰ تن خاویار و ۳۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری صید شد و در بحبوحه همان سالها، در ایران رکورد صید ۳۱۰ تن خاویار به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر میزان صید ماهیان خاویاری مولد برای بازسازی ذخایر در ایران به شدت کاهش پیدا کرده به‌طوری‌که سال گذشته میزان صید به کمتر از یک تن رسیده است.

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان با اشاره به اینکه ظرفیت ماهیان خاویاری در دریای خزر مغفول باقیمانده است، گفت: برای استفاده از این ظرفیت نیاز است که نسبت به بازسازی ذخایر دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی و حفاظت از آنها، تلاش جدی‌تری داشته باشیم. تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر باید گام‌های اساسی، در راستای حل این بحران بردارند.

عقیلی نژاد خاطرنشان کرد: تقویت ذخایر ماهیان خاویاری قطعاً می‌تواند در رونق اقتصادی ساحل‌نشینان و کسانی که سالیان سال امرار معاش خود را از دریا دارند، نقش اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خاویار خزری به‌خصوص خاویار ایران همواره مورد توجه تجار خاویار در دنیا بوده است، گفت: کیفیت خاویار خزری که با رشد طبیعی ماهیان خاویاری در دریا به دست می‌آید، قابل قیاس با خاویاری که در شرایط مصنوعی پرورش داده می‌شود، نیست. پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار را به شکل مصنوعی رد نمی‌کنیم اما باید تمام تلاش ما این باشد که ذخایر دریا را تقویت و بهترین کیفیت خاویار دنیا را تولید کنیم.

از بین رفتن محل تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری

عقیلی نژاد در ادامه گفت: رودخانه‌ها، محل زاد و ولد و زایشگاه طبیعی ماهیان خاویاری هستند و این ماهیان برای تخم‌ریزی و احیای نسل‌شان باید حتماً وارد آب شیرین رودخانه شوند. متأسفانه جایگاه تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری با توجه به احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از بین رفته است. امروزه با توجه به این شرایط، بیش از ۹۸ درصد احیای نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر وابسته به تکثیر مصنوعی است؛ از این رو باید تکثیر مصنوعی را تقویت کنیم.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطرنشان کرد: در گذشته کارگاه‌های تکثیر و بازسازی ذخایر ۵ کشور حاشیه دریای خزر در طول سال، تا ۱۳۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری را تکثیر و رهاسازی کردند.

وی بیان کرد: نیاز است که متولیان امر شدت عمل بیشتری نسبت به صیادانی که اقدام به صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری می‌کنند، داشته باشند. این صیادان غیرقانونی حتی به شکل بی‌رویه‌ای ماهیان کوچک که به سن بلوغ نرسیده‌اند را از دریا صید و جلوی احیای ذخایر را می‌گیرند.

عقیلی نژاد یادآور شد: بر اساس ماده ۲۶ قانون قاچاق کالا و ارز، صید ماهیان خاویاری قاچاق محسوب می‌شود و جریمه بسیار سنگینی به همراه دارد. علاوه بر این، قانون حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر دریای خزر در تمامی ۵ کشور حاشیه دریای خزر به تصویب رسیده است.

وی بیان کرد: دریای خزر ۱۲۰۰ کیلومتر طول و ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و ماهیان خاویاری در این وسعت زیاد مهاجرت می‌کنند. موضوع مربوط به حفاظت و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را نمی‌توان تنها به شکل استانی و یا در کشور ایران دنبال کرد، بلکه باید همه کشورهای حاشیه دریای خزر در آن سهیم باشند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری برای رسیدن به سن بلوغ زمان طولانی را سپری می‌کنند، اظهار کرد: این زمان در گونه ازون برون حداقل ۵ تا ۷ سال و گونه فیل ماهی بالغ‌بر ۱۷ سال است. با توجه به این مسئله باید یک برنامه بلندمدت و استراتژیک برای احیای ذخایر دریای خزر تعریف کرد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ماهیان خاویاری در دریا طبیعی ماهیان خاویاری حاشیه دریای خزر بازسازی ذخایر دریای خزر دریای خزر عقیلی نژاد ذخایر دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) درباره تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

دکترحسین شاهسوارانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آب‌های خلیج فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

افزایش امیدها برای نجات میش‌مرغ/ انجام مطالعات تعیین توالی ژنتیکی در دانشگاه تربیت مدرس

شاهسوارانی افزود: خلیج فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود 907 گونه در قالب 157 خانواده در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج فارس از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

وی بیان کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر از اواسط قرن بیستم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تخریب زیستگاه‌های آبزیان از طریق تخلیه زباله‌ها و پساب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیت‌های صنعتی و زیست‌محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، متأسفانه بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز همچنین بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد به عنوان ثروت بی‌بدیل و ودیعه الهی است و مشارکت مردمی را می‌طلبد. لذا با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار "جهش تولید با مشارکت مردمی" مزین شده است، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود که حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با تأکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می‌کند. به یمن این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • صید ماهی مرکب در صیدگاه‌های استان بوشهر ممنوع است