Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@05:07:10 GMT

گزارش|صادرات بی رویه گوجه فرنگی و فاسد شدن در مرز + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۳۲۱۹

گزارش|صادرات بی رویه گوجه فرنگی و فاسد شدن در مرز + فیلم

‍‍‍‍‍‍

تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی، حتی باعث پس زدن این محصولات می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در روزهایی که قیمت گوجه در بازار مصرف کشورمان به یکباره از 2 هزار تومان به 12 تا 17 هزار تومان افزایش می یابد، فیلم هایی در فضای مجازی دست به دست می شود که 200 کامیون ایرانی که بار گوجه فرنگی داشته‌اند، محصولات آنها در مرزهای پرویز خان باقی مانده و به عراق صادر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فیلم مشاهده می‌شود که بار برخی از کامیون ها به دلیل ماندن بیش از حد پشت مرز خراب شده است و حتی آنها را بر روی زمین تخلیه کرده اند و برخی نیز به دنبال انتقال آنها به کارخانه های رب سازی هستند.

 

 

بنابراین گزارش تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی و اشباع بازار این کشور، باعث پس زدن این محصولات می‌شود.  

هیچ برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم

صدر الدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: هر از گاهی در صادرات محصولات کشاورزی چنین اتفاقاتی روی می دهد.

وی افزود: مرز کشور عراق بعضی اوقات به دلایل مختلف داخلی خود و تعطیلات بسته می شود و اجازه ورود هیچ محصولی را نمی دهند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: هرساله حجم زیادی محصولات تازه خوری مانند، گوجه فرنگی و بادمجان به عراق صادر می شود اما در مواردی نیز این اتفاقات روی می‌دهد و با ماندن محصولات پشت گمرک کیفیت خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزان هزینه زیادی برای تولید این محصولات انجام می دهند اما به دلایل یک اشتباه محصولات تولید شده به این صورت از دست می رود.

نیاورانی در پاسخ به اینکه چه کسی مسئولیت جلوگیری از این اشتباهات و انجام برنامه ریزی است  گفت: در این مورد خود صادر کننده اشتباه کرده  و در زمانی صادرات انجام داده که امکان خروج از مرز نداشته است.

این مقام مسئول گفت: صادر کنندگان استاندارد سازی نشده اند و هر کسی می تواند به هر میزانی صادرات داشته باشد به همین منظور در مواردی نیز مشاهده می‌شود با صادر شدن حجم زیادی از این محصولات بازار هدف صادرات را اشتباه می‌کنند و  محصولات صادراتی ما پس زده می‌شود.

وی اظهار داشت: وزارتخانه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند اما  تا به امروز هیچ برنامه ریزی برای صادرات نداشته ایم.

وی تاکید کرد: دستگاه های دولتی نه تنها از برای تنظیم بازار صادرات برنامه ای ندارد بلکه از صادرات بیش از اندازه که منجر به رقابت منفی در بازار هدف میشود، دفاع هم می کنند.

نیاورانی گفت: استدلال مسئولان آن است که بر اساس قانونی هرکسی می تواند صادرات داشته باشد و نباید جلوی آنها گرفته شود.

ایران چند برابر نیاز روزانه عراق گوجه فرنگی صادر می‌کند

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین نیز در این ارتباط گفت: تجار و صادرکنندگان با برنامه و بر اساس نیاز بازار عراق محصول گوجه‌فرنگی به منظور صادرات وارد مرز رسمی پرویزخان این شهرستان کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از تجار و صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی گوجه می‌کنند که این اقدام باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون تجار روزانه بدون هیچ برنامه‌ای متاسفانه 400 تا 500 کامیون گوجه وارد مرز رسمی پرویزخان می‌کنند که از این میزان تنها 70 کامیون آن صادر شده و بازار عراق کشش این میزان محصول گوجه را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محصولات کشاورزی گوجه فرنگی صادرات بی بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۳۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس

اکبر گداری، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، آمار صادرات محصولات ایرانی به روسیه را ۲۱۸۵ هزارتن،  به ارزش ۹۴۶ میلیون دلار، دانست و افزود: افزایش صادرات در حالی در سال گذشته اتفاق افتاد که صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱۴۳۶ هزارتن و به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: آمار صادرات انواع محصولات ایرانی به روسیه نشان می‌دهد صادرات این محصولات از لحاظ ارزشی ۲۶ درصد و از لحاظ وزنی ۵۲ درصد رشد را تجربه کرد.

به گفته گداری؛  بیشترین درصد رشد صادراتی ایران مربوط به محصولات کشاورزی و محصولات صنایع پتروشیمی و پایه نفتی است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به حجم واردات محصولات روسی به ایران، تصریح کرد: ۳۳۵۳ هزارتن به ارزش ۱۶۹۱ میلیون دلار کالا از روسیه وارد کشور شده است. واردات این محصولات درمدت مشابه سال گذشته ۲۶۳۱ هزارتن به ارزش  ۱۵۸۲ میلیون دلار بوده است؛ آمار‌ها حکایت از این دارد که میزان واردات از لحاظ ارزشی ۹ درصد از لحاظ وزنی ۲۷ درصد رشد کرده است.

وی در ادامه ضمن تحلیل آمار تجارت ایران و بلاروس، تصریح کرد: آمار صادرات ایران به بلاروس ۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش ارزش دلاری را تجربه کرده است.

بنا به اظهارات گداری؛  بیشترین ارقام افزایشی مربوط به صادرات عبارتند از: کف پوش و فرش ماشینی ۲.۴۰۰.۰۰۰ دلار، پلی استایرن (قابل انبساط و سایر انواع) ۲.۳۰۰.۰۰۰ دلار، پلی استر ۱.۴۴۹.۰۰۰ دلار، رنگ پودری ۲.۰۰۰.۰۰۰ دلار، روغن‌های معدنی ۱.۰۱۸.۰۴۷ دلار، دارو ۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار، کیوی ۲.۳۰۰.۰۰۰ دلار، پلاسمای خون ۶۰۰.۰۰۰ دلار، پلی اتیلن ۳۶۶.۴۳۳ دلار، پسته ۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار، کشمش ۵۰۰.۰۰۰ دلار، رب گوجه فرنگی ۳۸۰.۰۰۰ دلار، هلو ۳۰۰.۰۰۰ دلار  بوده است.

وی با تاکید براهمیت تبادل هیات‌های متعدد تجاری، بیان کرد: آشنایی بیشتر شرکت‌های ایرانی با بازار بلاروس موجب افزایشی شدن روند صادرات شرکت‌های ایرانی به بلاروس شده است.

 این مقام مسئول با اشاره به حجم واردات ایران از بلاروس، گفت:  ۵۹ میلیون دلار کالا از بلاروس وارد ایران شد که این عدد نسبت به مدت مشابه ۳۵ درصد رشد ارزشی داشته است.

به گفته وی؛  بیشترین اقلامی که شاهد افزایش واردات آنها بوده ایم عبارتند از: انواع الیاف سنتتیک به میزان ۳۹.۰۰۰.۰۰۰ دلار، دامپتراک ۶.۰۰۰.۰۰۰ دلار، خمیر چوب ۳.۳۰۰.۰۰۰ دلار، دستگاه ذبح پرندگان ۲.۸۶۴.۰۰۰ دلار، ترموچوب به میزان ۲.۸۰۰.۰۰۰ دلار، فراورد‌های غذایی ۱.۶۰۰.۰۰۰ دلار، پلی آمید ۵۵۰.۰۰۰ دلار، چوب نراد ۸۰۰.۰۰۰ دلار  بوده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با اشاره به دلایل رشد واردات از بلاروس، افزود: حضور برنامه‌ریزی شده شرکت‌های بلاروسی در ایران  و انعقاد قرارداد‌های جدید در حوزه الیاف سنتتیک، مواد سلولزی و اقلام صنعتی، از جمله دلایل افزایش واردات از این کشور بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • حدود ۲۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز شلمچه صادر شد
  • صادرات 288 هزار تن محصولات کشاورزی از شلمچه
  • ۲۸۸ هزار تن محصولات کشاورزی از شلمچه صادر شد
  • صادرات ۲۸۸ هزار تن محصولات کشاورزی از شلمچه
  • محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور صادر می‌شود
  • اشتغال بیش از ۹ هزار تن در گلخانه‌های هرمزگان