Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@20:34:30 GMT

۱۰ اقدام احتمالی جو بایدن در خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۳۷۹۲

۱۰ اقدام احتمالی جو بایدن در خاورمیانه

روزنامه عبری اورشلیم پست در گزارشی به بررسی اقدامات احتمالی و برخی تغییرات توسط جو بایدن، نامزد دموکرات پیروز انتخابات آمریکا به ویژه در منطقه خاورمیانه از جمله تعلیق طرح به اصطلاح صلح دونالد ترامپ موسوم به "معامله قرن" پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، روزنامه عبری زبان "اورشلیم پست" در یادداشتی پس از پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که با آغاز ریاست جمهوری بایدن احتمالا ۱۰ تغییر اساسی در سیاست های واشنگتن در قبال خاورمیانه به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله این تغییرات احتمالی تعلیق طرح موسوم به "معامله قرن"، طرح الحاق کرانه باختری، ازسرگیری کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین، غیر قانونی خواندن شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری و احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

۱ ـ تعلیق معامله قرن

پیروزی بایدن معامله قرن را متوقف می‌کند، طرحی که کاملا متفاوت از اقدامات صلح قبلی در منطقه است و به اسرائیل اجازه می‌دهد حدود ۳۰٪ از کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند.

این طرح مخالفت شدید فلسطینی ها را به دنبال داشت.

۲ ـ توقف طرح الحاق

پیروزی بایدن همچنین امکان هرگونه اقدام یک جانبه اسرائیل برای الحاق کرانه باختری را از بین می‌برد، حتی اگر این اقدام یک گام کوچک باشد، چرا که رئیس جمهوری منتخب آمریکا از چنین طرحی حمایت نخواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ نیز در زمان باقی مانده ریاست جمهوری‌اش از آن حمایت کند.

۳ ـ انداختن بار سنگین حل منازعه بر دوش تل‌آویو

مشهور است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا رژیم صهیونیستی را مسئول ادامه درگیری با فلسطین و سیاست ادامه شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین را مانع اصلی صلح می‌دانست.

دولت ترامپ این سیاست را معکوس کرد و فلسطینی‌ها را مسئول عدم دستیابی به صلح دانست. اکنون که بایدن پیروز شده است سنگین بار دستیابی به صلح و پایان دادن به درگیری‌ها بار دیگر بر دوش دولت تل‌آویو خواهد بود.

۴ ـ غیرقانونی دانستن شهرک‌ها

بایدن با غیرقانونی دانستن فعالیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مرزهای ۱۹۶۷ در کرانه باختری و قدس شرقی، عکس سیاست ترامپ را دنبال خواهد کرد.

۵ ـ حفظ سفارت آمریکا در قدس

بایدن یکی از امضا کنندگان توافقنامه ۱۹۹۵ بود که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد؛ مسئله‌ای که عملاً در سال ۲۰۱۸ و پس از سرکار آمدن ترامپ به واقعیت پیوست و بایدن در تبلیغات انتخاباتی اش تأکید کرده بود که قصد تغییر این سیاست را ندارد.

۶ ـ احیای تشکیلات خودگردان فلسطین

پیروزی بایدن احتمالاً جان دوباره‌ای را به تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بخشید، تشکیلاتی که به دلیل تصمیم ترامپ برای متوقف کردن کمک‌های مالی پس از رد معامله قرن توسط مقامات فلسطین، در آستانه سقوط مالی است.

همچنین احتمال داده می‌شود که رئیس جمهوری منتخب آمریکا بار دیگر روابطش را با تشکیلات خودگردان فلسطین از سر بگیرد و این روابط شامل بازگشایی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در واشنگتن، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس و همچنین ازسرگیری کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان و آژانس کار و امداد آوارگان فلسسطین (آنروا) می‌شود.

۷ ـ ازسرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل

انتظار می‌رود که دولت بایدن با تشویق تشکیلات خودگردان فلسطین به بازگشت بر سر میز مذاکرات با لغو طرح الحاق و معامله قرن، بتواند موفق به احیا و ازسرگیری مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل شود.

۸ ـ حفظ توافقنامه‌های عادی سازی روابط

گفته می‌شود که بایدن از توافقنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کند و در دوره ریاست جمهوری‌اش نیز آنها را حفظ کرده و توسعه خواهد داد.

۹ ـ بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران

احتمال داده می‌شود که بایدن توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند، توافقنامه‌ای که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ امضا کرد و ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

۱۰ ـ حمایت واشنگتن از تل‌آویو در سازمان ملل

این احتمال نیز وجود دارد که دولت بایدن سیاست حمایت از اسرائیل در سازمان ملل را حفظ کند؛ چراکه این سیاست جزء اصلی سیاست‌های دست‌کم سه دولت قبلی ایالات متحده بوده است.

لینک کوتاه: asriran.com/003ARb

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بایدن خاورمیانه تشکیلات خودگردان فلسطین ریاست جمهوری کرانه باختری معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست گروه ۷ درباره موضوعات مختلف از جمله مساله ایران، اسرائیل و جنگ غزه صحبت کرد.

بلینکن در صحبت‌های خود اقدام موشکی و پهپادی اخیر ایران در اراضی اشغالی را محکوم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که از ایران و اسرائیل می‌خواهیم که تنش را تشدید نکنند و به دنبال کاهش تنش‌ها باشند.

آنتونی بلینکن با اشاره به حمله شب گذشته منتسب به اسرائیل علیه ایران در عین حال تاکید کرد که آمریکا در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکرده است.

بلینکن در عین حال تاکید کرد کرد که ما متعهد به حمایت از اسرائیل برای دفاع از خود هستیم و در صورت لزوم در دفاع از آن شرکت خواهیم کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین بر تعهد واشنگتن و سایر شرکا بر پاسخگو کردن ایران در قبال آنچه که وی اقدامات بی ثبات کننده ایران خوانده، تاکید کرد.

بلینکن همچنین از قصد گروه ۷ برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد و گفت که اعضای گروه ۷ آن را تایید کرده‌اند. وی درباره شرایط غزه نیز مدعی شد که آمریکا خواهان حمایت بیشتر از تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه است و تاکید کرد که باید کمک‌ها را بهتر در نوار غزه توزیع کنیم.

علیرغم موانع تل آویو و کابینه نتانیاهو در مسیر آتش بس، بلینکن با متهم کردن حماس در این زمینه مدعی شد که حماس تنها طرفی است که ما را از آتش بس در نوار غزه بازمی‌دارد.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد در این باره نیز اظهار نظر کرد و گفت، زمان مناسب برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هنوز فرا نرسیده است!

وی در ادامه مدعی شد: ما خواهان آینده‌ای در منطقه هستیم که ادغام اسرائیل در آن را تضمین کند و مسئله فلسطین را هم حل کند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • بلینکن: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم
  • واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • گاف عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به حیفا (فیلم)
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • گاف جدید و خنده‌دار بایدن درباره اسرائیل | تمسخر رئیس‌جمهور آمریکا در شبکه‌های اجتماعی
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • بایدن در مخصمه؛ تشدید نارضایتی‌ها در پی حمایت از اسرائیل