Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:32:23 GMT

شیرینی کام چغندرکاران قوچان با کشت محصول عیار بالا

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۸۶۲۸

شیرینی کام چغندرکاران قوچان با کشت محصول عیار بالا

احمد کنعانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت چغندرقند بر اساس عیار محاسبه ‌شده و هر چه عیار آن بالاتر باشد کارخانه‌ها درصد قند بیشتر استحصال کرده و عملکرد بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: سردسیر بودن و شب‌های خنک قوچان سبب شده است تنفس در گیاه پایین آمده و درنتیجه ذخیره قند در چغندر افزایش یابد به همین سبب این شهرستان منطقه مستعد برای کاشت این محصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: البته عامل محدودکننده کاشت چغندرقند در این شهرستان کمبود آب است زیرا چغندر گیاهی آب طلب بوده و این شهرستان نیز جزو مناطق کم باران است در نتیجه کشاورزان برای کاشت این محصول احتیاط می‌کنند.

وی سطح زیرکشت چغندرقند در قوچان را ۵۰۰ هکتار و متوسط عملکرد آن را ۵۵ تن در هکتار و پیش‌بینی تولید را حدود ۲۷ هزار تن محصول ذکر کرد و افزود: سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته که عمده علت آن پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی و عدم تمایل کشاورزان به کاشت آن و تضمینی بودن نرخ چغندرقند بوده است.

کنعانی ادامه داد: در سال ۹۷ سطح زیرکشت چغندرقند در قوچان کاهش داشت زیرا علاوه بر قیمت تضمینی اندک، کارخانه‌ها نیز در پرداخت وجه کشاورز کم‌کاری داشتند که این موجب نارضایتی کشاورزان شده بود.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خوبی برای چغندرقند درنظر گرفته شده و با عیار ۱۸ حدود ۸۰۰ تومان است گفت: به علت بالا بودن قیمت تفاله چغندرقند نیز خارج از مجموعه کارخانه‌های قند مشتری برای محصول زیاد است البته رقابت در میان کارخانه‌های قند افزایش پیدا کرده و به دنبال ارائه قیمت مناسب یا تشویقی برای کشاورزان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه شرایط پیش‌آمده برای ذرت و قیمت نامناسب گوجه‌فرنگی در سال آینده شاهد افزایش سطح زیرکشت چغندرقند باشیم و قیمت تضمینی چغندرقند نیز معقول‌تر شود.

وی ادامه داد: بیشتر چغندرقند این شهرستان توسط کارخانه‌های قند چناران، شیروان و مشهد خریداری می‌شود که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن توسط چناران دریافت می‌گردد.

کنعانی گفت: از آنجائی که چغندرقند در برابر یخ‌زدگی مقاوم است برداشت این محصول با تأخیر صورت گرفته و گاهی تا اواخر آذر نیز محصول در زمین می‌ماند و بعد برداشت می‌شود.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چغندر قوچان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چغندر قوچان وزارت جهاد کشاورزی چغندر قوچان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرجهاد کشاورزی مهاباد گفت: شهرستان مهاباد میزبان مددکاران ترویجی ۱۷ شهرستان جنوب استان بود که هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی مددکاران ترویجی با یافته‌های علمی، روش‌های کاشت، داشت وبرداشت و مقابله با آفات وبیماری‌های محصولات چغندرقند، کلزا و گندم بود.
حق گوی افزود: درسال جهش تولید با مشارکت مردم، افزایش بهره وری درحوزه تولیدات زراعی هم دردستور کارجهادکشاورزی قرارگرفته است.
رئیس پشتیبانی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: برای ۴ محصول گندم، کلزا، چغندرقند وسیب امسال برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوانیم این محصولات را از نظر عملکرد و تناژ افزایش دهیم.
باقری اضافه کرد: تا کشاورزان با استفاده از این تحقیقات و اطلاعاتی که به دست ما میرسد بتوانند این برنامه‌ها را عملیاتی کنند ودر محصولاتشان اجرایی کنند.
ایران نژاد رئیس اداره ترویج جهادکشاورزی میاندوآب هم گفت: مددکاران ترویجی، به‌عنوان رابط بین کشاورزان وکارشناسان، نقش مؤثری در انتقال فناوری و دانش روز به کشاورزان، باهدف دستیابی به یک نظام واحد کشاورزی، ایفا می‌کنند.
دومین نشست مددکاران ترویجی شمال استان به میزبانی شهرستان خوی برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی در قوچان
  • برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند
  • قیمت سکه و طلا ۲۸ فروردین/ طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون ۷۵۶ هزار تومان