Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم جمهوری آذربایجان با حضور در خیابان‌ها آزادسازی شهر شوشا از اشغال ارمنستان را پس از ۲۸ جشن گرفتند.

به گزارش فرارو، هزاران نفر از مردم آذربایجان شب گذشته در حالی که سوار بر خودرو و یا پیاده بودند پرچم کشورشان را به دست گرفته و به جشن و شادی پرداختند.

روز یکشنبه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از تصرف شوشا، دومین شهر بزرگ منطقه قره باغ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قوانین بین‌المللی، منطقه قره باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، اما ارمنی‌ها بر آن تسلط دارند.

الهام علی‌اف مصرانه گفت که غیرنظامیان ارمنی می‌توانند در قره باغ باقی بمانند و گفت نگرانی‌ها در خصوص پاکسازی قومی بی‌اساس است.

در پی اعلام خبر آزادسازی شوشا مردم باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به خیابان‌ها آمده و به جشن و شادی پرداختند.

در شهر نیویورک آمریکا نیز آذری‌های مقیم این شهر به خیابان‌ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند.

شهر شوشا، که ارمنستان آن را شوشی می‌نامد برای هر دو کشور از نظر فرهنگی و استراتژیک حایز اهمیت است. این شهر در ۱۵ کیلومتری استپاناکرت (خان کندی)، مرکز قره‌باغ واقع است.

از زمان بروز درگیری‌ها در قره‌باغ دست کم یک هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر هم بی خانمان شده‌اند.

درگیری‌های سه دهه اخیر در منطقه قره باغ ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی را آواره کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار شوشا قره باغ ارمنستان آذربایجان جشن الهام علی اف قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو

نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌الملل از دیوان بین المللی دادگستری لاهه (ICJ) خواست تا جمهوری آذربایجان را مسئول پاکسازی قومی ارامنه در منطقه قره باغ معرفی کند.

به گزارش مشرق، ارمنستان امروز سه‌شنبه از دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) خواست تا جمهوری آذربایجان را مسئول آنچه که پاکسازی قومی ارامنه در منطقه قره باغ خوانده است، اعلام کند.

یگیشه کیراکاسیان نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌الملل در دومین روز جلسه این دادگاه عالی سازمان ملل گفت: «جمهوری آذربایجان پس از سال‌ها تهدید به انجام این کار، پاکسازی قومی منطقه را انجام داده و اکنون هم به شیوه ای نظام مند در حال از بین بردن تمامی آثار حضور قومیت ارامنه در قره باغ است».

وی افزود: هیچ مدرکی بهتر از تجاوزات مسلحانه اخیر جمهوری آذربایجان در تبعیض نژادی که صلح و امنیت را بر هم زد و منجر به پاکسازی قومی در سراسر منطقه قره باغ شد، وجود ندارد.»

این مقام ارمنی در ادامه افزود: با وجود ابراز تاسف ارمنستان و جامعه جهانی، حتی این دادگاه هم نتوانست جلوی پاکسازی نژادی را از سوی باکو بگیرد و جمهوری آذربایجان در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) پس از ۹ ماه گرسنگی دادن به ارمنیان ساکن قره باغ از طریق انسداد گذرگاه لاچین، یک حمله غیرقانونی را آغاز کرد، صدها نفر را کشت و بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیگر از ارمنی های ساکن این منطقه را مجبور به مهاجرات اجباری کرد.

اظهارات کیراکاسیان در حالی است که جمهوری آذربایجان دیروز دوشنبه به دادگاه لاهه اعلام کرد که بیشتر شکایت‌های ارمنستان علیه باکو، مربوط به درگیری‌های مسلحانه بر سر قره باغ در حیطه معاهده سازمان ملل نیست.

این کشور همچنین ایروان را متهم کرده است که پیش از ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری، در مذاکرات شرکت نکرده است؛ ادعایی که کیراکاسیان آنها را رد نموده است.

نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین الملل در همین زمینه خاطرنشان کرد: ایروان با حسن نیت با باکو مذاکره کرده و این گفت‌وگوها را بسیار فراتر از منافع خود دنبال کرده است.

وی تاکید کرد: ارمنستان هیچ ادعایی بر سر قلمروی جمهوری آذربایجان ندارد و متعهد به ایجاد شرایط برای صلح واقعی و پایدار است.

این مقام دولت ایروان در ادامه افزود: تاریخ به ما آموخت که صلح واقعی براساس عدالت، مسئولیت پذیری، حقیقت و سازش است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیرهای معاصر در این منطقه از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) میان کشورهای تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از سوی دو طرف متوقف شد.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا شش هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین آغاز شد ولی طی حدود چهار سال گذشته، آتش بس بین طرفین آذربایجانی و ارمنی بارها نقض شد.

درنهایت هم ارامنه قره باغ، پس از یک عملیات نظامی ۲۴ ساعته توسط ارتش جمهوری آذربایجان، در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) مجبور به اعلام آتش بس با باکو شدند و اندکی بعد رهبری ارامنه ساکن قره‌باغ خواستار خروج ساکنان آن از این منطقه شدند و تمامی ۱۲۰ هزار نفر جمعیت ارامنه این منطقه را ترک کردند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو
  • آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز
  • آزادسازی ۹۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران
  • قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی
  • شهرداری‌های جدید اسفهلان و لاهیجان افتتاح شدند
  • آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل
  • جشن شکرانه تحقق وعده صادق در قبله تهران + فیلم
  • آزادسازی ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی در سیاهکل
  • تبریز-آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه
  • جشن بامدادی ایرانی‌ها در حمله سپاه به اسرائیل + فیلم