Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:19:16 GMT

فراخوان بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۵۴۳۷

فراخوان بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح منتشر شد

به گزارش ایرنا قدرت اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند درباره ویژگی‌ها و تفاوت‌های دوره بیست‌وسوم جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر  روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط جاری و برگزار نشدن دو بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای و تئاتر میدانی و خیابانی جشنواره، بخش‌های جشنواره در دو بخش و در سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخش اول «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» است که این بخش در گستره ملی و بخش دوم «حمایت از تولید تئاتر در منطقه آزاد اروند» است که این بخش صرفاً با حضور گروه‌های منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

اهداف گام بیست‌وسوم جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

طمیمیان در ادامه به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: ترغیب نمایشنامه‌نویسان به خلق آثار ارزشمند نمایشی، تقویت رویکرد پژوهش محور در خلق نمایشنامه‌های موضوعی، بررسی موشکافانه موضوعات، رویدادها و زندگی‌نامه شخصیت‌های دفاع مقدس و تأثیر آن بر جامعه، پرداختن به نظریه مقاومت و تأثیرات آن در سبک زندگی جوامع، بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهرِ قهرمان و نکوداشت مقاومت جوانان و مردم شهر در کنار رزمندگان اسلام از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.

جلوه‌های مقاومت در تاریخ معاصر به ویژه سال‌های دفاع مقدس، پرداختن به تأثیرگذاری شخصیت‌هایی که در عملیات‌های مختلف در خرمشهر قهرمان به شهادت رسیدند، اثرگذاری نوجوانان و جوانان شهید بر نوجوانان و جوانان امروز، پرداختن با رویکردی پژوهشی به جلوه‌های حماسه آزادسازی و فتح خرمشهر، جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه، پرداختن به همدلی مؤمنانه و همگرایی ملی برای گذار از تهدیدها (در تاریخ انقلاب اسلامی)، پرداخت به فرهنگ شهروندی برگرفته از فرهنگ ایثار و فداکاری و شهادت و امر به معروف و همچنین پرداختن به مقوله رونق اقتصاد هنر (نمایش) از موضوعات این جشنواره هستند.

تشریح شرایط و مقررات حضور در جشنواره

طمیمیان در ادامه به شرایط و مقررات شرکت در جشنواره فتح اشاره کرد و گفت: انجام ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار در سامانه درگاه تئاتر اروند، تکمیل فرم تقاضا و ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات جشنواره توسط صاحب اثر از جمله شرایط شرکت کردن در این بخش از جشنواره است.

وی با تأکید بر اینکه دبیرخانه جشنواره از پذیرش نمایشنامه‌هایی که در ادوار پیشین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر (بخش مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی) ارائه شده‌اند ، معذور خواهد بود، اضافه کرد: متقاضیان برای شرکت در این بخش از جشنواره فتح باید فایل‌های pdf یک نسخه از نمایشنامه، فرم تقاضا، یک قطعه عکس پرسنلی اسکن شده و سوابق نمایشنامه‌نویس را در نشانی سامانه درگاه تئاتر اروند بارگذاری کنند.

۱۰ شب اجرای عمومی ویژه هنرمندان تئاتر منطقه اروند

طمیمیان با بیان اینکه بخش دوم جشنواره فتح یعنی «حمایت از تولید تئاتر در منطقه آزاد اروند» به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، در ادامه گفت: این بخش به منظور حمایت از تولیدات هنرمندان منطقه آزاد اروند و برگرفته از فرهنگ مقاومت و نظریه مقاومت مردم ایران زمین در طول تاریخ معاصر به ویژه هشت سال دفاع مقدس و صیانت از حقوق شهروندی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این بخش شامل تولیدات صحنه‌ای و میدانی (خیابانی) است، افزود: تعهد گروه‌های متقاضی که آثارشان پذیرفته می‌شود، ۱۰ شب اجرای عمومی در یکی از شهرهای خرمشهر و آبادان خواهد بود؛ فرآیند ثبت‌نام اولیه گروه‌های متقاضی در سامانه درگاه تئاتر اروند انجام می‌شود؛ از هر کارگردان، تنها یک اثر در یکی از بخش‌های صحنه‌ای و یا میدانی (خیابانی) پذیرفته می‌شود.

تعداد آثار پذیرفته شده در این بخش ۱۰ اثر «چهار نمایش صحنه‌ای و ۶ نمایش میدانی (خیابانی)» خواهد بود که توسط هیئت انتخاب جشنواره انتخاب می‌شود؛ در این بخش انتخاب با آثاری خواهد بود که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای ارائه نشده باشند؛ تکمیل فرم تقاضا و ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات جشنواره از سوی صاحب اثر است؛ ارائه مجوز کتبی نویسنده برای آثار این بخش الزامی است؛ از جمله شرایط و مقررات در بخش دوم جشنواره فتح به شمار می‌رود.

بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در دو بخش و شیوه متفاوت و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی اخبار کنکور جشنواره ملی تئاتر فتح تئاتر فتح خرمشهر منطقه آزاد اروند جشنواره فتح دفاع مقدس صحنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۵۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت

امین بسیم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دو اثر تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی افزود: از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز حضور دارند.

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

بسیم عنوان کرد: نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب‌الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بازبینی آثار برای پانزدهمین جشنواره چهار اثر از چهارمحال و بختیاری مورد بازبینی قرار گرفت که دو اثر از آثار به مرحله کشوری راه پیدا کرد.

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه‌ها در همایش استانی تئاتر بچه‌های مسجد شرکت کرده‌اند.

کد خبر 6087347

دیگر خبرها

  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • اوج گیری گرما در اروند
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • برگزاری همایش آموزشی حجاج در منطقه آزاد اروند
  • آثار جشنواره مد و لباس نقش تن‌پوش در حال داوری است
  • فراخوان دهمین جشنواره ملی «بومتن» منتشر شد
  • جشنواره شعر نفس پاک فراخوان داد