قم با رویکرد جامع و راهبری در سالهای اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۶۴۹۲
مدیر حوزههای علمیه کشور در دیدار شهردارقم و رئیس شورای اسلامی شهر و تیم مدیریت شهری که ظهر امروز به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم و روز قم برگزار شد، با ابزار قدردانی از اقدامات شهرداری گفت: قم با رویکرد جامع و راهبری در سالهای اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیتالله اعرافی با گرامیداشت روز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم اظهار داشت: اگر به این چهار پنج سالی که از فعالیت شهردار قم و تیم مدیریت شهری در قم میگذرد نگاهی بیندازیم باید به آن نمره خوبی بدهیم.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: در این سالها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همهکسانی که در پیشرفت این پروژهها نقش داشتند برای قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت میکنند.
وی ادامه داد: گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخشهای فرهنگی و هم در بخشهای دیگر دارد.
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است، تأکید کرد: ما همه افتخار میکنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامتها و فضیلتها زندگی میکنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط ست جان در کالبد قم دمیده است و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بابیان اینکه روز ورود حضرت معصومه به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار میآید تأکید کرد: باید این روز و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم.
وی با اشاره به اینکه قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار میآمده است تأکید کرد: این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچوقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه مردم قم همواره در طی قرون چهرههای بزرگ را در دل خود تربیتکردهاند و از حرکتهای علمی و جهادی دفاع کردهاند افزود: همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به تأسیس دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم افزود: برنامهریزیهایی انجامشده است که به دانشنامههایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود.
وی بابیان اینکه امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه میشود که امر کمنظیری است عنوان کرد:در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است؛ افزود: اینها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به ابعاد مختلف شهر قم افزود: قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد.
وی با اشاره به توفیقات خوب شهرداری در برنامههای میانمدت تأکید کرد: امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرمافزاریتر پیشبینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند.
آیتالله اعرافی با تأکید بر اهمیت جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی افزود: بهطور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینهای برای مشارکت جامعتر و زمینهای برای اجرای بهتر آن بشود.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به امید داریم کار کارشناسی و هماندیشی نخبگانی به سند دقیقتری دست پیدا کنیم، افزود: در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلقخاطر به قم نداشته باشند.
وی با تأکید بر اهمیت معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم افزود: این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدلهای متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاههای دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید.
آیتالله اعرافی با اشاره به بحث آسیبهای اجتماعی تأکید کرد: ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبههای آخر آسیبهای اجتماعی در کشور برسد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه شایسته نیست برای قم که حاشیهنشینی داشته باشد افزود: ازجمله آسیبهای اجتماعی بیعدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سالهای گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمترسانی را ادامه بدهد.
آیتالله اعرافی با تقدیر و تشکر از همکاریهای شهرداری با گروههای جهادی و بسیج بر لزوم تقویت آنها تأکید کرد و افزود: مجموعه گروههای جهادی حوزه که چند هزار نفر در آنها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند.
وی با اشاره به ایمنسازی ساختمانها در بحث نظاممهندسی تأکید کرد: باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد. باید با تقویت زیرساختها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد
مدیر حوزههای علمیه کشور با ابراز قدردانی از اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز تأکید کرد: همواره همهکسانی که در این امر دخیل هستند را دعا میکنم و ممنون هستم کار بزرگی را رقم زدید و امیدوار هستم که این راه را ادامه بدهید.
وی افزود: مردم هم باید کمک بدهند که در حفظ محیطزیست و کاهش آلایندهها اقداماتی که تا به امروز انجامشده است باقوت بیشتری پیش برود.
آیتالله اعرافی با تأکید بر هسته مرکزی شهر افزود: توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج میبرند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدیتر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسبسازی فضای پیرامونی اطراف حرم بهعنوان اولویت مطرح شود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: روز قم آیت الله اعرافی سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۶۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ریشه های عشق در زندگی گرایی ایرانیان / بدیو: عشق در آثار کگور در زندگی رخ می دهد
فروزان آصف نخعی: در فضای بین الملل چهرههای اصلی مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم، با پلزدن میان ادبیات و فلسفه، بر فضای فکری سالهای پس از جنگ جهانی دوم مسلط شدند، چنانکه ژان پل سارتر در کنار آثار کلاسیک فلسفی مانند هستی و نیستی و نقد خرد دیالکتیکی با انتشار رمان و نمایشنامههایی چون تهوع، در بسته و ... بر گفتمان ادبی آن سالها تأثیر به سزایی گذاشتند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این ویژگی در کنار تأکید اگزیستانسیالیستها بر تعهد ادبی سیاسی هنرمندان و روشنفکران، نقد پوزیتیویسم و ... سبب تأثیر آنها در میان شاعران، متفکران و اندیشمندان ایرانی به ویژه در سالهای پس از شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ نیز شد تا آنجا که آرا و اندیشههای سارتر، هایدگر، کامو، نیچه و ... بر چهرههای اصلی آن سالهای ایران مانند صادق هدایت، احمد فردید، علی شریعتی، جلال آل احمد، احمد شاملو و محمدرضا شفیعی کدکنی تاثیر گذاشت.
اما جریان گزیستانسیالیسم علاوه بر این که در کشورهای غربی به یکی از جریان های مسلط فکری و سیاسی در قرن بیستم تبدیل شد، در ایران مجدد در حال رویش است. شاید یکی از دلایل اصلی رویش مجدد این جریان فکری در ایران، ورود ایران به حلقه های متعدد و متنوع اضطراب است که باعث شده جستجوی معنا برای کاهش اضطراب، در تلاش نویسندگان و مترجمان تبلور جدی داشته باشد. از کسانی که در این باره می توان نام برد صالح نجفی است که در این حوزه صاحب تالیف و ترجمه است. از نظر نجفی، در این ارتباط کی یر کگور و منظری که فیلسوف برای خوانش و بازخوانش کی یر کگور برمی گزیند بسیار اساسی است. به عبارت دیگر جایگاهی که در جهان فیلسوف برای خود برمی گزیند و از آن جایگاه به کگور می اندیشد، می تواند تعیین کننده مساله و پاسخ هایش به مساله باشد.
از نظر صالح نجفی باید دید «جریان های اگزیستانسیالیستی ها، الهیات پروتستان رادیکال و چهره هایی مانند پل تیلیش که مفهوم اضطراب را عمده می کنند، و یا جریان چرخش زبانی فلسفه قرن بیستم چه نسبتی با اندیشه های کی یر کگور برقرار می کنند، و فهم پاسخ این سوال برمی گردد به منظری که فیلسوف برای خوانش و بازخوانش کی یر کگور برمی گزیند.»
نجفی خود در سخنرانی اش به تفسیر جایگاهش در نگاه به کگور می پردازد. ترجیح نجفی «منظر لکانی چپ در تفسیر کگور است. «منظری که کی یر کگور را متفکر مبدع تثلیث اگزیستنس یعنی زیباشناختی، اخلاقی، دینی معرفی می کند و رابطه پرتنش و دیالکتیکی که میان هر یک از این حوزه ها وجود دارد و ۲ به ۲ با یکدیگر قرار می گیرند، از طریق استعاره حلقه برومهیی (۱) ژاک لکان توضیح می هد. این توضیحات به شما می گوید که حوزه اخلاقی متناظر با حوزه نمادین یا نظم نمادین در کار ژاک لکان است، و حوزه زیباشناسی و حوزه دینی، در نظام فکری کییر کگور، همان نسبتی را با حوزه اخلاقی دارند، که حوزه تصاویر خیالی و حوزه امر واقعی ژاک لکان. و جهش ایمانی در این تعبیر مترادف می شود با مواجهه با امر واقعی ژاک لکان، و بازخوانی امر رادیکال و سکولار و حتی می توانیم بر روی آن نام چپ بنامیم که در ظرف فکر کییر کگور وجود دارد.»
از نظر نجفی:«بحثی که به نام مازاد تجربه زیسته و زبان مطرح می شود، می توان این ترجمه لکانی را از آن ارائه کرد که زبان در واقع همان حوزه نظم نمادین است.»
نجفی در تفسیر نگاه لکانی در کارکرد ایدئولوژیک زبان که همواره آدمی را از تجربه مستقیم و بی واسطه دور نگاه می دارد می گوید: «لکان می گفت با اتکاء به نظم و تصاویر خیالی، زبان سعی می کند این حوزه را همیشه منسجم نشان بدهد و این کارکرد ایدئولوژیکی زبان است. و با اگزیستنس واقعی و تجربه زیسته واقعی هیچگاه به طور مستقیم و بی واسطه روبه رو نیستیم، بلکه این مواجهه به صورت بن بست ها، شکاف ها، یا تناقض های درون خود زبان، اتفاق می افتد.»
نجفی در ادامه، پرکاری کگور در نوشتن را با هدف کاستن برای از بین بردن انسجام ایدئولوژیکی ناشی از کارکرد زبان، و ایجاد ارتباط و تجربه زیسته مستقیم از وجود می داند و می افزاید: « این همان چیزی است که در تلاش دائمی کییر کگور که می توانیم بهش بگوییم بیماری تا دم مرگ، و مرض تا به موت تجلی می کند، یعنی دائم می نویسد و می نویسد؛ از فاصله ۱۸۴۳ تا ۱۸۴۵ میزان نوشته های کییر کگور تا آن جا افزایش می یابد، که قابل تصور نیست. از این رو مجموعه کتاب های او را که مشاهده می کنید گمان می کنید که باید حاصل کار یک نویسنده در دستکم در ۳۰ سال باید باشد، ولی او در مدت سه سال به اندازه ۳۰ سال می نویسد تا بتواند آن تنش را به لحاظ مفهومی در کار فکری خود، برجسته سازد.»
از نظر نجفی کگور بر اساس آنچه « فروید می گوید، دائما تروماهایش (آسیب ها و زخم هایش ) را از طریق نوشتن working true اصلاح می کند. همچنین آن رابطه ای که بین زبان به عنوان نظم نمادین و تجربه زیسته، به عنوان یک امر واقعی دغدغه اصلی کییر کگور است، به نظرم می توانیم این گونه ترجمه اش کنیم که در بازخوانی لکانی می توانیم بگوییم که با حقیقت از طریق بن بست درونی هر گفتاری، مواجه می شویم. و این کاری است که کییر کگور از طریق نوشتن، انجام می داده است.»
نجفی «قرائت دیگری از کییر کگور » را مربوط به « آثار آلن بدیو» می داند. «بدیو، کییر کگور را در سنت آنتی فیلوسوفرها و یا پاد فیلسوفان قرار می دهد؛ آنان متفکران یا فلاسفه ای هستند که کار فلسفی می کنند ولی قرارشان بر این است که فلسفه به یک اکت و عمل تبدیل شود. این در حالی است که یک عمل واقعی در خود اگزیستنس یا خود تجربه زیسته رخ می دهد... بگوییم که مفهوم عشق در کارهای کییر کگور در تقاطع فلسفه و ادبیات شاید به تعبیری در متن وزندگی شاید رخ می دهد.»
به هر روی جهان کی یر کگوری، اگزیستنش را محلی برای عمل، و پیوند آدمی با هستی یعنی وجود می داند. این در حالی است که در آثار دیگر فلاسفه ای که پیوند آدمی را تنها در موجود می دانند، حلقه وصل، یعنی ابتدا شناخت و بعد عمل، منتهی به خلق دوگانگی ای می شود که با اندیشه های دکارت پا به عرصه برای خلق مدرنیته گذاشت. و هایدگر با نقد پدیده و شناخت، و سپس عمل و دوگانگی مربوط به آن، تلاش کرد ابتدا در پیوند میان وجود و آدمی، دانش را از سطح جهان فیلسوفان به جهان اجتماعی سوق داده و امر واقع یعنی روابط آدمیان در زندگی را بسیار پویاتر و فعال تر از جهان شناختی فیلسوفانی چون دکارت و کانت واقع نمایی کند. این همان موضوعی است که در تجربه زیسته ایرانیان تحت عنوان زندگی گرایی نیز تبلور یافته است. تبلوری ریشه ای که بعید به نظر می رسد به راحتی از جهان زیست ایرانیان حذف شود.
پانوشت
۱-لکان در سمینار خود موسوم به «یا بدتر…» که در سال ۱۹۷۲ برگزار شد، پیوند و رابطهٔ این سه وجه از نفس آدمی را چنین تعریف میکند که زنجیری متشکل از سه حلقه به نحوی که اگر یکی از این حلقهها را جدا کنیم، دو حلقهٔ دیگر از هم باز شده و تشکل خود را از دست میدهند. این نحوهٔ پیوستگی را در هندسه موضعی، گره برومه میخوانند. در نظر لکان، رابطهٔ امر خیالی، امر نمادین و امر واقع در زندگی انسان بر اساس اصل گره برومه است؛ که عدم پیوستگی هرکدام، موجب نابودی دیگری میشود. نکتهٔ حائز اهمیت این است که هیچکدام از این سه حلقه در دیگری زندانی نیست بلکه انسجام آنها وابسته به انسجام دیگر حلقههاست. ساختمان نفسانی هر فرد موکول به نوع پیوندی است که بنابر سرگذشت او میان این سه عنصر ایجاد میشود. در واقع رابطهای دیالکتیکی میان این سه نظم برقرار است.
بیشتر بخوانید:
فقها باید بدبینی تاریخی خود به هنر را کنار بگذارند/نسل جدید فقها مسئله را حل خواهند کرد
فیلسوف مسیحی: ظهور مسیح، همراه با یک جهش انسانی در بشریت رخ میدهد
از ایمانِ بد تا ایمان خوب! / چرا جهان جدید دچار بی تعادلی در ایمان شده است؟
216216
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1893828