Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: چاقی دانش‌آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون به شمار می‌آید، لذا طرح کاهش چاقی در دانش‌آموزان تحت عنوان "کوچ" در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حسنعلی اصغری در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش استان قزوین که امروز(دوشنبه) در استانداری برگزار شد، با اشاره به پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با ترویج سبک زندگی فعال و سالم اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که درباره دانش آموزان پیگیری می‌کنیم بحث کنترل وزن و چاقی است، چراکه این مسئله مشکلات روحی و روانی، جسمی و بیماری‌های زمینه‌ ایجاد می‌کند که به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باتوجه به اینکه در سند تحول بنیادین موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانش آموزان مورد توجه جدی قرار گرفته و از آنجاییکه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دو تا ۹ درصد هزینه جوامع مختلف صرف پیامدهای چاقی می‌شود و چاقی دانش آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون به شمار می‌آید، لذا طرح کاهش چاقی در دانش آموزان تحت عنوان "کوچ" در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اهداف طرح ادامه داد: کاهش سه درصدی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن، ایجاد تغییر رفتار و سبک زندگی دانش آموزان به سبک زندگی سالم و فعال، غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی کلیه دانش آموزان در دو مرحله اولیه و ثانویه از اهداف این طرح است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مشارکت فعال تمامی دستگاه‌های اجرایی استان قزوین با هدف حمایت اجرای موفق پروژه، اطلاع رسانی در تبلیغ و ترویج پروژه به منظور توسعه مشارکت تمامی ذی‌نفعان، افزایش دانش و بهبود نگرش و کمک به دانش آموزان و عموم مردم در مدیریت وزن بدن و داشتن سبک زندگی فعال و سالم و تغییرات عادات رفتاری غلط از جمله انتظارات ما از شورای آموزش و پرورش است.

حدود ۲۲ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند

وی یادآور شد: در استان اقدامات خوبی برای اجرای پروژه "کوچ" انجام شده به طوری که توانستیم رتبه یک را در بین همه استان‌های کشور کسب کنیم و ۳۸ درصد از پروژه پیش رفته است و اطلاعات لازم درباره قد و وزن دانش آموزان سطح استان جمع‌آوری شده و همچنین با نصب بنر در خیابان‌ها نسبت به این طرح در سطح جامعه اطلاع رسانی شده است.

اصغری تاکید کرد: چاقی دوران کودکی بسیار متفاوت و مهم‌تر از دوران بزرگسالی است، چراکه ایجاد سلول‌های چربی در این سنین به راحتی از بین نمی‌رود و زمینه بروز بیماری‌های زمینه‌ای در بزرگسالی است که از سنین پایین باید پیشگیری کرد؛ سبک زندگی، عوامل محیطی و وراثت و ژنتیک از جمله موارد دخیل در چاقی دانش آموزان است که آثار مخربی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: کاهش عزت نفس، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون و دفرمه شدن ساختار بدن افراد از جمله آثار منفی چاقی در دوران کودکی و نوجوانی است، به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشت هزینه درمان خانواده‌های چاق ۳۷ درصد بیشتر از سایرین است؛ در استان قزوین ۲۱ و نیم درصد دانش آموزان چاقی و اضافه وزن دارند و به تفکیک ۱۱/۷ درصد اضافه وزن و ۹/۹ درصد هم چاقی دارند که البته این آمار مربوط به قبل از کرونا است و قطعا اکنون افزایش داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در استان کلید خورده و ستاد آن تشکیل شده است و غربالگری اولیه صورت گرفته که قد و وزن دانش آموزان توسط مدیران مدارس یا خانواده‌ها اندازه‌گیری شده که در سامانه ارائه می‌شود و در این طرح بنا داریم در پایان شش ماه؛ ۱۲ کیلوگرم از وزن دانش آموزان دارای چاقی و اضافه وزن را کاهش دهیم.

اشکالات شبکه شاد رفع نشده است

این مقام مسئول اذعان کرد: اجرای طرح "کوچ" منجر به ترویج سبک زندگی مطلوب و ترغیب دانش آموزان برای کاهش وزن خواهد شد؛ یکی دیگر از نکات هم مربوط به بهداشت سلامت و روان دانش آموزان در ایام کروناست که در این زمینه باید از ظرفیت مشاوران و روانشناسان و بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دادگستری و سایر ارگان‌های موثر استفاده کنیم.

اصغری تصریح کرد: از مهمترین عوامل اثرگذار در سلامت روان افراد وقوع رویدادهایی است که به دشواری قابل پیش‌بینی و کنترل هستند؛ شیوع ویروس کرونا از این دست عوامل است، لذا توجه به سلامت روان در این دوران به عنوان یک عامل استرس زای مزمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره مشکلات شبکه شاد ابراز کرد: این شبکه همچنان دارای اشکالاتی است چراکه در کشور زیرساخت‌های لازم برای ارائه محتواهای آموزشی در فضای مجازی فراهم نیست؛ مسئولینی که مدیریت بخش زیرساخت را بر عهده دارند تمام تلاش خود را می‌کنند و این مسئله در حیطه ما نیست و معلمان و فرهنگیان هم در کنار دانش آموزان با این مشکلات مواجه هستند.

قول مسئولان برای راه‌اندازی اینترنت

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: شبکه شاد در بستر همراه اول انجام می‌شود که قول داده‌اند موانع و مشکلات حل شود و ما بتوانیم محتوای آموزشی بهتری را ارائه دهیم؛ قابلیت‌های فنی شبکه شاد که مربوط به وزارتخانه است هر روز تغییر کرده و افزایش می‌باید و شاهد ارتقاء این برنامه هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در استان قزوین ۲۳۳ روستا متاسفانه فاقد اینترنت هستند؛ مسئولین حوزه ارتباطات و زیرساختی به ما قول داده‌اند که مشکل ۱۸۰ روستا را در ماه‌های اخیر حل کنند اما هر روز دیرکرد یک خسارت جدی در حوزه آموزش است.

وی در پایان گفت: برای برخی مناطق روستایی که مشکلات بهداشتی نداریم و تعداد دانش آموزان کم است سعی شده تا کلاس‌ها حضوری برگزار شود و محتواهای آموزشی هم برای مناطق روستایی تدبیر شده که به صورت کاغذی و با رعایت پروتکل‌ها بین دانش آموزان توزیع شود.

انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین چاقی دانش آموزان اضافه وزن سبک زندگی شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در استان گفت: ۹۵ هزار نفر از این تعداد سفیران سلامت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سلمان محمدی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سفیران سلامت در مدارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: سلامت تنها در حوزه مسائل پزشکی نیست، بلکه ابعاد وسیع‌تری همچون آموزش و آگاه‌سازی کودکان و دانش‌آموزان از خودمراقبتی در حوزه جسمی، سبک زندگی سالم و مهارت‌های زندگی حیطه روانی و عاطفی دارد.

وی با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در استان، ادامه داد: ۹۵ هزار نفر از این تعداد (۲۵ درصد)، عضو طرح سفیران سلامت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: هر دانش‌آموز عضو طرح سفیران سلامت، چهار دانش‌آموز دیگر را زیر پوشش دارد که آموزش‌های در راستای بحث‌های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و… فرا می‌گیرند و به سایر دانش‌آموزان آموزش می‌دهند تا آموزش‌ها به درون خانواده‌ها منتقل شود.

وی تصریح کرد: از این ۹۵ هزار عضو سفیران سلامت، حدود ۴ هزار نفر در جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی در بخش‌های نقاشی، عکاسی، سرود و تئاتر سلامت‌محور شرکت کرده که اختتامیه استانی برگزار شده و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه یافتند.

کد خبر 747296

دیگر خبرها

  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • پاک‌سازی جاده روستای کوه سفید به همت جمعی از دانش آموزان قمی
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • دانش آموزان روستای زلزله زده هرمزگان، میهمان تمرین استقلال (+فیلم)
  • دانش آموزان روستای زلزله زده هرمزگان، میهمان تمرین استقلال
  • هدیه ۲۰۰ میلیون ریالی معلم قزوینی برای بازسازی سالن اجتماعات مدرسه