علاسوند: زن از دید نظام سلطه موجودی بیارزش است
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۵۷۳۶
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: نظام سلطه، تمام نقشهای خانگی زنان را تغییر میدهد و در چارچوب لیبرال دموکراسی زنی که دارای نقشهای خانگی است، موجودی بی ارزش و مصرف کننده است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جلسه از سلسله نشستهای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با موضوع "تقابل نظام سلطه و اسلام در ابعاد گوناگون و با حضور فریبا علاسوند عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علاسوند در اولین نشست از این سلسله نشستها که در پردیس فارابی دانشگاه تهران که با موضوع "نقش و جایگاه زن در غرب" و رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، در تبیین رویکردهای نظام سلطه نسبت به زن و خانواده گفت: در بحث زنان، خانواده و جنسیت، روشن است که پیشگامان و پیشرانان این بحث ها، جریانهای فمنیستی هستند. اگر ما نقدی بر محتوای اندیشه فمنسیت داریم، به این معنا نیست که کوششها و تلاشهای آنان را برای به سامان رساندن مسئله زنان در حوزه دانش، سیاست و فرهنگ نادیده بگیریم.
وی اظهار داشت: وقتی در خصوص نظام سلطه بحث میشود، قطعا یکی از اضلاع قدرتمند آن، جریانهای فمنیستی است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در تشریح اهداف و خواستههای این جریان گفت: هدف کسانی که در وهله اول اقدامات فمنیستی را انجام دادند، اساسا این نبوده که تشویق به سقط جنین کنند یا افتخار کنند به جریان همجنس گرایی فمنیستی.
علاسوند اضافه کرد: پیشگامان جریان فمنیست، معتقد بودند که از پایگاه دین، انجیل و کلیسا باید حقوق زنان به رسمیت شناخته شود. فمنیستها در ابتدا برای حقوق اولیهی خود میجنگیدند. حقوقی مثل حق کار، حق درآمد و تصرف در آن.
وی یادآور شد: اینکه ما جریانهای فمنیستی و نظام سلطه را نقد میکنیم به این معنا نیست که تمام آرمانهایی که جریانهای فمنیستی به دنبال آن بودند را نقد میکنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده درباره نگاه اسلام و قرآن به زنان گفت: اندیشه قرآنی در خصوص زنان این است که به آنها شخصیت دهد و آنان را به استقلال نسبی در حوزه اجتماع برساند. وقتی که به عنوان شهروند در اجتماع فعالیت میکند، دارای حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد؛ با حفظ اینکه یک اولویتهایی تحت عنوان دین و خانواده در این مجموعه وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر کسی مطرح کند چنانچه که گاهی مطرح میکنند که جریان انقلاب اسلامی یا جریانهای دینی مدافع زنان یا مدافع خانواده به دنبال خانهنشینی زنان هستند، کاملا اشتباه است. یا اینکه به دنبال انزوای زنان هستند، به دنبال تعطیلی استعداد زنان، به دنبال انهدام هر گونه عرصه برابری هستند؛ همه این موارد نادرست است.
علاسوند اظهار داشت: ما صرفا موضع انتقادی ایدئولوزیکی نداریم که هرچه در غرب است، غلط و هرچه در کشورهای ما (اسلامی) هستند، درست است. خیر اینگونه نیست و قضاوت و انتقاد منصفانه است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: سر ریز تحولات مفهومی و نظری در حوزه جندر (gender) به حوزه زن و خانواده کشیده شده است و تحولاتی که در حوزه زن و خانواده رخ تجربه میشود، نتیجه حاصلهای از تحولات در حوزه جندر است.
وی تصریح کرد: زمانی که فمنیست برای تغییرات هدفمندانهتر و ایجاد ایدئولوژی گام برمی دارد، هنجار شکن و گستاخانه به دنبال برخی مفهوم سازی میرود. به دنبال حذف بخشی از زنانگی زنان میباشد، چون زنها زیادی زن هستند و نیاز هست اندکی مردانه شود. در نقطه مقابل آن، بخشی از مردانگی را سرکوب میکنند، زیرا مردان نیز زیادی مرد هستند و میبایست مقداری زن شوند!
علاسوند گفت: در ساختاری و مفهوم جدیدی که فمنیست از زنان میخواهد بسازد، برخی ویژگیهای زنان بی ارزش میشوند. برای مثال «مادری» بی اهمیت میشود و دارای تقدس و احترام نخواهد بود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: نظام سلطه، تمام نقشهای خانگی زنان را تغییر میدهد و در چهارچوب لیبرال دموکراسی زنی که دارای نقشهای خانگی است، موجودی بی ارزش و مصرف کننده است. البته در همین نظام مخالفان و جریانهای مخالفی، چون جریان خانواده گرا وجود دارد.
علاسوند خود اظهار داشت: در نظام سلطه تبعیض یعنی هرگونه تمایز جنسی. بدون توجه کردن به نقش زن در تاهل، یعنی نقش زن که در تاهل مادری است، نباید در نقش او تاثیر بگذارد. در اصل جنسیت مانع تفاوت شود.
وی گفت: نظام سلطه علی رغم آنچه که رسانههای خود بیان میکنند، امروزه کاملا مخدوش است و نه تنها خراش دارد بلکه ترکهای بزرگی این نظام برداشته است و از بین رفتن رسانههای یک طرفه و چندگرایی آن، منجر به ایجاد گسلهای برزگی در نظام سلطه شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جایگاه زن در غرب جریان های فمینیستی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نقش های خانگی نظام سلطه بی ارزش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جاش کرونکه: آرسنال با ارزشترین دارایی ماست؛ برنامه ما بلند مدت است
کرونکه درباره آینده مالکیت باشگاه آرسنال به صحبت پرداخت.
جاش کرونکه تایید کرد که خانواده او برای «مدت طولانی» به آرسنال متعهد هستند.
طرفداری | به گزارش PA، شرکت سرگرمی و ورزش کرونکه (KSE) از سال ۲۰۱۸ مالکیت صد درصدی توپچی ها را بر عهده دارد. مالک و رئیس هیئت مدیره این شرکت استن کرونکه است. شرکت KSE همچنین مالک تیم هایی مانند لس آنجلس رمز، دنور ناگتس و کلرادو رپیدز است، اما جاش، پسر استن کرونکه اصرار دارد که آرسنال باارزش ترین تیم در میان داراییهای این شرکت است.
رابطه خانواده کرونکه با هواداران آرسنال پر فراز و نشیب بوده و پس از اعلام پیوستن آرسنال به عنوان یکی از اعضای موسس سوپرلیگ اروپا در آوریل ۲۰۲۱، هواداران توپچیها خواستار فروختن باشگاه خود شدند. خانواده کرونکه با وجود فشارهای عمومی، بر عدم فروش باشگاه پافشاری کردند و متعهد شدند مالکیت تیم را به طور نامحدود در اختیار داشته باشند.
با گذشت سه سال، تنشها فروکش کرده است. احیای آرسنال به عنوان مدعی قهرمانی لیگ برتر توسط میکل آرتتا، به ویژه پس از حمایت مالی حدودا ۲۰۰ میلیون پوندی در تابستان گذشته، هواداران را دوباره به سمت تیم کشانده است. جاش و پدرش استن، هنوز در مورد هر تصمیم مهم باشگاه حرف آخر را میزنند و به بازگشت آرسنال به جمع مدعیان قهرمانی پس از سالها مبارزه کمک کردهاند.
کرونکه در جدیدترین اظهاراتش گفته است:
ما یک خانواده فعال در املاک و مستغلات بودیم که به دلیل علاقهمان به ورزش وارد این عرصه شدیم. حالا این علاقه به چیزی که اکنون داریم تبدیل شده است: لس آنجلس رمز، کلرادو آوالانچ، دنور ناگتس، کلرادو ماموت و کلرادو رپیدز. اما باارزشترین دارایی ما آنسوی لندن قرار دارد. ما باشگاه فوتبال آرسنال را داریم. ما کاملاً متعهد هستیم. ما در هر کاری که انجام میدهیم، سهامداران بلندمدت هستیم. فلسفه پدر من، و همچنین فلسفه من این است که هر وقت در چیزی سرمایهگذاری میکنید، اگر به دنبال سود کوتاهمدت باشید، این استراتژی ما نیست. ما میخواهیم در چیزی سرمایهگذاری کنیم که در درازمدت برای ما منطقی باشد.
از دست ندهید ????????????????????????
شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشکهای ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد