Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@04:17:51 GMT

«منع رفت‌وآمد» پرکاربردترین واژه سال ۲۰۲۰ شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۱۰۶۹

«منع رفت‌وآمد» پرکاربردترین واژه سال ۲۰۲۰ شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، براساس ترجمه لغت‌نامه کولینز،  Lockdown به «اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر رفت‌وآمد، تعاملات اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی» اطلاق شده است.  

فرهنگ نگاران کولینز می‌گویند که این لغت امسال ۲۵۰ هزار بار جست‌وجو شده در حالی که این میزان سال گذشته فقط ۴ هزار بار ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هلن نیوزتد» مشاور ارشد امور زبان شناسی در موسسه کولینز در این باره بیان داشت: زبان انعکاس دنیای اطراف ماست و این درحالیست که همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ غالب شد.  

وی افزود که واژه منع رفت و آمد از آن جهت به عنوان لغت برتر سال انتخاب شد که از سوی میلیاردها نفر در سراسر جهان که ناگزیر زندگی خود را برای مهار ویروس کرونا محدود کردند، تجربه شد. به گفته نیوزتد Lockdown نحوه کار، تحصیل، خرید و زندگی تمام انسان‌ها را تغییر داده است.

این کارشناس انگلیسی،  با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در بسیاری از کشورهای جهان افزود: این واژه‌ای نیست که برای برتری آن ابراز خرسندی کنیم اما شاید حاصل جمع تجربه‌ای باشد که امسال برای بسیاری از ما در جهان رقم خورد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام و به تدریج به سایر کشورهای جهان سرایت کرد.  

به رغم تلاش‌ها برای مهار این ویروس، آمار مبتلایان همچنان در جهان در حال افزایش است و بسیاری از کشورها فاز دوم قرنطینه سراسری را به اجرا گذاشته‌اند.

بر اساس این گزارش BLM مخفف Black Lives Matter معادل «زندگی سیاهان مهم است» از دیگر واژه‌هایی است که پس از منع رفت و آمد  بیشترین میزان جست‌وجو را به خود اختصاص داده است. این عبارت پس از آن معروف شد که معترضان نژادپرستی در سراسر جهان پس از قتل جورج فلوید سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس سفید پوست دست به تظاهرات زدند. بر اساس گزارش کولینز میزان جست‌وجو برای این عبارت ۵۸۱ درصد افزایش داشته است.

واژه MegExit  مخفف  Meghan Exit به معنای خروج نوه ملکه انگلیس از وظایف سلطنتی هم از دیگر واژه های برتر امسال معرفی شده است. این واژه از لغت برگزیت مخفف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگرفته شده است.

کولینز سال گذشته واژه climate strike را در ارتباط با جنبش معترضان به تغییرات اب‌وهوایی معرفی کرد. «اخبار دروغ» و «برگزیت» از دیگر واژه‌هایی که در سال‌های گذشته توسط لغت‌نامه کولینز انتخاب شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا قرنطینه انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قرنطینه انگلستان ویروس کرونا قرنطینه انگلستان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۱۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها +فیلم

محمد علی صمدی در بخشی از برنامه به افق فلسطین، به بررسی انتفاضه اول، شرایط و زمینه‌های شکل‌گیری و نتایج آن پرداخته است.

به گزارش مشرق، محمد علی صمدی گفت: «انتفاضه» به معنای نوزایی و بازخیزی است اما به خاطر مسائل مختلف، این واژه عربی به زبان‌های مختلف ترجمه نشده و به همین شکل به کار برده می‌شود.

نخستین انتفاضه، سال ۱۹۸۷ شکل گرفت، واژه‌ای سنگین و مهم که هنوز هم مورد توجه هم رژیم صهیونیستی و هم گروه‌های مقاومت فلسطینی است.

دیگر خبرها

  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها +فیلم
  • انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها + فیلم
  • کیفیت میزبانی همدان در تاریخ کاراته کشور بی‌سابقه است
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!