Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، شهرهای غربی استان مازندران به واسطه قرار گیری در همنوایی کوه ، جنگل و دریا از گردشگر پذیرترین مناطق مازندران و حتی کشور محسوب می شود. به طوری که بخش زیادی از جمعیت این شهرها را مسافران و خوش نشینان تشکیل می دهند و حتی در برخی ایام سال این جمعیت از ساکنان آن نیز بیشتر می شود. 

اگر چه زمانی مناطق غربی مازندران به دلیل جاذبه‌های طبیعی منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، آثار تاریخی و فرهنگی پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر کشور بودند که همواره مایع رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در منطقه را فراهم می کرد، اما این روزها همین مسافران و خوش نشینان غیربومی به واسطه ویروس کرونا به پاشنه آشیل شهرهای گردشگری غرب استان به خصوص امکانات درمانی آن تبدیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متولیان امر بهداشت و درمان منطقه معتقدند که تردد زیاد مسافر غیربومی یا به عبارتی دارندگان خانه دومی در تعطیلات رسمی و روزهای پایانی هفته به غرب مازندران از یکسو و کم توجهی برخی از آن ها به الزامات بهداشتی مراقبت فردی مقابله با کرونا نظیر استفاده نکردن از ماسک و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی در مکان های عمومی پرتجمع از سوی دیگر، امکان قطع زنجیره ویروس کرونا در منطقه وجود را نخواهد داد.
آنان معقدند که بررسی آماری از نتایج آزمایش های مثبت افراد مشکوک به کرونا در مراکز درمانی دولتی و خصوصی در مناطقی از این شهرستان ها نیز گویای این واقعیت است که بیش از ۳۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا را افراد غیربومی تشکیل می دهند.
در همین حال شماری از مسئولان ، پزشکان و متخصصان تداوم اعمال محدودیت های ترافیکی همانند روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در مسیرهای اصلی منتهی به پایتخت کشور از جمله جاده تهران - شمال را به عنوان گامی مهم برای مهار و ریشه کنی این ویروس می دانند و تاکید دارند: درصورت عادی انگاری این موضوع و حضور مسافران و گردشگران نه تنها مصوبات ستادملی مبارزه با کرونا هیچ اثری نخواهد داشت بلکه تا سالها باید در انتظار رفتن این ویروس نشست.
به گفته آنان هر زمانی که از میزان تردد مسافران و گردشگران به استان مازندران کاسته شده تعداد مراجعین به مراکز درمانی کمتر شد ولی بدنبال هر تعطیلی و حضور چشمگیر مسافران و گردشگران به همان نسبت نیز میزان مبتلایان به این ویروس افزایش می یابند.

یک چهارم آزمایش شوندگان غرب مازندران غیربومی هستند

مسئول آزمایشگاه دقیق شهرستان چالوس به خبرنگار ایرنا گفت: پایش های روزانه نشان می دهد که از مجموع ۲۰ نفر از افراد مراجعه کننده مشکوک به کرونا  ، آزمایش هایی که روی خون این افراد به روش سلولزی برای تشخیص کرونا انجام می شود،  متاسفانه دست کم پنج نفرشان غیربومی و اغلب آن ها نیز طبق اطلاعات موجود اسناد و مدارکشان، از استانهای تهران، اصفهان ، قم و ... هستند.
دکتر محمدعلی یگانه افزود: این در حالی است که تعداد مراجعین دو هفته پس از هر تعطیلات رسمی روند افزایشی پیدا می کند. در بررسی های انجام شده و پرس و جو از این افراد اغلب آن ها صاحبان خانه دومی بودند که به غرب مازندران رفت و آمد دارند و ممکن است پیش از سفر به این منطقه دچار این عارضه شده باشند که به خاطر خفیف بودن بیماری و علائم از دست دادن حس بویایی و چشایی برای حصول اطمینان از منفی یا مثبت بودن آزمایش ابتلای به کرونا به مراکز درمانی یا آزمایشگاه های خصوصی مراجعه می کنند.

این مسئول آزمایشگاه گفت:عده زیادی مردم از شهرهایی مانند اهواز ، اصفهان و آبادان در روستاهای غرب استان ویلا دارند و در پایان هر هفته و روزهای تعطیل حتی در فصل غیرگردشگری پائیز و زمستان نیز به این روستا می آیند و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از مراکزی مانند واحدهای خبازی ، جایگاه های سوخت ،  فروشگاه های عرضه مواد غذایی خدمات دریافت می کنند و کافی است در میان آن ها یکی آلوده به این ویروس باشد و به خاطر سرعت انتشار و جهشی بودن این ویروس منطقه را آلوده کند 
دکتر یگانه افزود: مسافران آلوده به کرونا به عنوان ناقلان بیماری تعداد زیادی از اهالی این منطقه را هم آلوده خواهد کرد و طبیعتا پس از بازگشت به زادگاهش این ویروس را به همشهری های خود نیز انتقال خواهد داد.
وی با اشاره به تنگناه های مالی دولت و هزینه بر بودن رعایت پروتکل های بهداشتی برای عده ای از مردم بی‌بضاعت تاکید کرد : با این وضعیت پیش آمده و آمد و شد افراد غیر بومی که نظارت آنچنانی روی رفتار آن ها در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد طبیعتا نباید بزودی انتظار داشت این ویروس از بین برود و زندگی مردم به روال عادی برگردد پس باید پذیرفت راهی جز تنگ تر کردن حلقه رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.

۳۰ درصد افراد مشکوک به کرونا مسافر هستند

یک متخصص بیماری های عفونی مراکز درمانی نوشهر با این ادعا که به طور میانگین روزانه دست کم ۳۰ بیمار مشکوک به کرونا را ویزیت می کند ، گفت که پس مطالعه از شرح حال و اسناد و مدارک این بیماران مشخص شده که حدود ۳۰ درصدشان نوشهری نیستند و اغلب آن ها مسافران از دیگر استان ها مانند اصفهان ، قم و... هستند و برای هواخوری و تفریح به این شهرستان آمده اند.
دکتر عبدالرضا فقیه نصیری افزود :  طبیعتا مسافر آلوده به این ویروس در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و پرسه زدن در مکان های پرتجمع مانند گردشگاه ها ، میادین میوه و تره بار ، جایگاه های سوخت و دیگر نقاط می تواند ویروس را به ۴۰۰ نفر دیگر انتقال دهد و پس از بازگشت به زادگاهش همشهریانش را نیز آلوده نماید.
این پزشک متخصص گفت : درحالی که فرد آلوده باید با تزریق دارو مدت سه هفته قرنطینه شود و حتی از منزل نیز به مدت یک ماه خارج نشود و مسیر رفت و آمد او تحت کنترل قرار گیرد که متاسفانه این موارد در شهرهای گردشگرپذیر مازندران رعایت نمی شود.
فقیه نصیری ضمن هشدار به روند افزایشی ویروس کرونا در این منطقه افزود : شاید عده ای از مردم یا مسئولان تصور کنند که این بیماری سبک تر شده در حالی که چنین تصوری نادرست است چرا که شاید در گذشته بیشتر افراد آلوده به کرونا و بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان ها بستری و تحت درمان قرار می گرفتند، اما امروز این گونه نیست و از مجموع ۳۰ بیماری که روزانه با علائم کرونا مراجعه می کنند، شاید سه یا چهار نفرشان به خاطر بیماری های زمینه ای در بیمارستان بستری شوند و بقیه طبق توصیه پزشک معالج در منزل قرنطینه و تحت مداوا قرار می گیرند.
به گفته او، در گذشته تنگی نفس، تب و لرز ، سرفه ، اسهال  ، درد و کوفتگی شدید بدن جزو نشانه های ابتلای افراد به کرونا بود ، اما امروز اختلال حواس ، خارش بدن و قرمزی های ناشی از آن جزء علائم کرونا محسوب می شود و عده زیادی از مردم و حتی پزشکان هم از این موضوع بی اطلاع بودند در حالی که این علائم در صورت رعایت نکردن فرد بیمار کشنده است.
این پزشک متخصص با احتمال آنکه حدود نیمی از سکته های قلبی و مغزی در شهرستان ناشی از کرونا باشد ، تاکید کرد : تا زمانی که این ویروس میزبان داشته باشد ، طبیعتا در کشور باقی خواهد ماند و این دغدغه برای مردم وجود دارد برای این منظور باید محدودیت هایی در سطح استانها و شهرستانها اعمال شود.
برابر آمار از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در نوشهر شناسایی و یکهزار و ۱۴۵ نفر هم در بیمارستان بستری شدند.

آمار مسافران مبتلا به ویروس کرونا متغیر است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز گفت : از زمان شیوع ویروس کرونا بخصوص در زمان اوج آن آمار افراد غیر بومی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری شده در مراکز درمانی این شهرستان دارای نوسان شد ولی در برخی از ماه ها تعداد افراد بستری از مرز ۳۰ درصد هم عبور کرده است.
دکتر حمید رضا مبشری افزود : دغدغه دیگر آنکه هیچ اطلاعی از تردد مسافران آلوده به ویروس کرونا که باید مدت سه هفته و حتی یک ماه در منزل قرنطینه شده و رفت و آمد آن ها نیز تحت کنترل قرار گیرد ، نداریم.
به گفته این مسئول خیلی از افراد غیر بومی از استان گیلان به خاطر نزدیکی به رامسر برای استفاده مراکز درمانی و آزمایشگاهی به این شهرستان تردد می کنند که ممکن است ناقل این بیماری باشند و در بازگشت به زادگاهشان دیگران را آلوده کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر خاطر نشان کرد که علاوه بر بستری شدن تعدادی از مسافران در مرکز درمانی این شهرستان ، تعدادی از آنان که به دلیل ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان فوت کردند ساکن شهرستانهای اصفهان و شیراز بودند که در این منطقه ویلا داشتند.
ناظریان افزود : اقدامات خوبی برای پیشگیری ، مقابله و کنترل ویروس کرونا در شهرستان مصوب می شود اما چه فایده وقتی در گشت های میدانی از مراکز خدمات رسان از واحدهای خبازی ، میدان میوه و تره بار ، جایگاه های سوخت ، نقاط ساحلی و دیگر مکان های عمومی دیده می شود که عده ای از مسافران پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا را سبک می شمارند طبیعتا این رفتارها روی شهروندان این شهر اثر منفی برجای می گذارد و تمامی زحمات اعضای کارگروه کرونا زیرسئوال می برد و مدافعان سلامت نیز روز به روز خسته تر از گذشته می شوند.
این مسئول گفت : تا زمانی که این باور در مردم ایجاد نشود که نباید به خاطر ترس از کرونا از محل سکونت دائمی به دیگر مناطق کشور سفر غیر ضروری داشته باشند و حتی الامکان باید به هرشکل ممکن مدت ها از سفرها غیر ضروری بپرهیزند و الزامات بهداشتی را بدرستی انجام ندهند نباید امیدوار بود که این ویروس روزی مهار شود .
به گفته وی، اعمال محدودیت های ترافیکی یک طرفه ، باید تا فرهنگ سازی اینکه مردم در شرایط کرونایی به مسافرت نروند، ادامه یابد.

یک غیربومی؛ اولین فوتی کرونایی تنکابن

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن بیماران بستری مبتلا به کووید - ۱۹ طی یک ماه گذشته تاکنون در بیمارستان این شهرستان را دست کم ۴۰ نفر اعلام کرد و گفت که البته این آمار بین ۲۵ نفر تا ۴۰ نفر نوسان دارد ضمن آنکه تعداد بستری ها با شیب ملایم در حال افزایش است.
دکتر نیما نژاد مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمار ورودی بیماران سرپایی روزانه به مراکز درمانی این شهرستان را دست کم بین ۲۰ نفر ذکر کرد و افزود که میزان ۳۰ درصد از بیماران را مسافران و گردشگران تشکیل می دهند ضمن اینکه نخستین بیمار فوتی این شهرستان غیر بومی بوده است.
وی ، خاطر نشان کرد حدود ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس افراد ناقل هستند به بیان دیگر همان مسافران و گردشگرانی که اغلب جوانند و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح شهرستان پرسه می زنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن با ابراز نگرانی از حضور مسافران و گردشگران در جای جای این شهرستان اظهار داشت : برای تائید این ادعا باید به ادارات ثبت اسناد و بانک ها مراجعه کرد تا پی برد که روز به روز رد پای مسافران بویژه سرمایه گذاران تهرانی و دیگر استان ها برای خرید هکتاری زمین به این منطقه بیشتر می شود و متاسفانه هیچ نظارتی روی رفتار آن ها نمی شود .
به گفته وی ، محدودیت ها برای هر استان و شهرهایی نظیر غرب مازندران که از ویژگی گردشگری برخوردار است باید جداگانه تعریف شود چرا که این تصمیمات باید هم مسافران و هم ویلا داران منطقه را شامل شود.

با ادامه سفرها امکان حذف کرونا ممکن نیست

رئیس مجمع نظام پزشکی کشور در شهرستان های نوشهر و چالوس و عضو کمیته مشورتی وزیر بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا نیز گفت : با ادامه سفرهای غیرضروری به شهرهای غرب مازندران و یا هر جای دیگر کشور مطمئنا تا ابد این ویروس در این مناطق ماندگار خواهد بود و مشکلات ناشی از آن نیز روز به روز بیشتر خواهد شد و مدافعان خسته سلامت نیز روزی در روند ارائه خدمات از پای در می آیند.
دکتر عباس آقازاده افزود : بارها این موضوع با اسناد و مدارک معتبر به اطلاع مسئولان دست اندرکار رسانده شده که با هر تعطیلی و در پی آن افزایش سفرها آمار بیماران سرپایی مشکوک به کرونا پس از ۱۰ روز در مراکز درمانی دولتی و حتی خصوصی روند افزایشی داشته و با گذر همین مدت زمان تعداد بستری ها در بخش مراقبت های ویژه نیز در این مراکز بیشتر شده است منتهی این پی گیری ها به طور اساسی نتیجه ای نداشته است.
این مسئول با اشاره به آنکه در نوروز امسال توجه جدی مسئولان و ترس مردم از ابتلای به کرونا تاحدودی باعث پیشگیری و مهار این ویروس همه گیر شد ، گفت که اما با گذر زمان و کاهش برخی محدودیت ها ، پس از هر تعطیلات چند روزه شاهد سرعت انتشار این ویروس و افزایش ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در این منطقه بوده ایم .
آقازاده افزود : امروز میان مراجعه کنندگان مشکوک به کرونا و حضور مسافران و گردشگران در این منطقه یک رابطه معنادار آماری وجود دارد چرا که هر بار با حضور مسافران شاهد روند افزایشی ۱۰۰ درصدی افراد آلوده به ویروس کرونا در این منطقه بوده ایم و به جرات می توان مدعی شد که حدود ۷۰ درصد آن ها غیر بومی بوده اند و در نتیجه وضعیت این شهرستان ها از قرمز هم فراتر رفت.
این مسئول گفت که اگر قرار است برای همیشه از این بلای بی‌سابقه رهایی یابیم و زندگی مردم به روال عادی برگردد راهی جز بستن به معنای واقعی راه های ارتباطی برای مدتی وجود ندارد نه آنکه با اعمال محدودیتهای ترافیکی کوتاه مدت در مسیرهای ارتباطی پایتخت کشور باز هم شاهد عده زیادی از مسافران و گردشگران باشیم .
آقازاده افزود : شاید عده ای تصور کنند که اقتصاد مردم این منطقه به صنعت گردشگری وابسته است و اگر مسیرها به روی مسافران و گردشگران بسته شود اقتصاد مردم این خطه آسیب می بیند و چنین تصوری به نظر نادرست است زیرا اگر با این تفکر و رویکرد رفتار شود طبیعتا خسارت های ناشی از این ویروس بیشتر از آن خسارتی است که برای مدتی از ورود مسافران به این منطقه وارد شود.
وی اعمال محدودیت های ترافیکی روز دوشنبه تا جمعه هفته پیش را گامی موثر برای جلوگیری از سفرها به خطه شمال و غرب مازندران دانست و تاکید کرد که این روند باید ادامه یابد منتهی منوط به آنکه نظارت ها جدی تر شده اجازه ندهند تحت هیچ شرائطی حتی عده ای که مدعی هستند مسئول فلان سازمان یا اداره یا هر نهاد دیگری هستند وارد این منطقه شوند چرا که با وجود محدودیت های اعمال شده تعداد زیادی از مسافران در این زمان در شهرهای غرب مازندران حضور داشتند.

پذیرش هتل ها با ۲۰ درصد ظرفیت 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر گفت : امروز مهم ترین دغدغه اعضای کارگروه شهرستانی مقابله با کرونا ، صاحبان خانه دومی یا به عبارتی ساکنان غیردائم در منطقه است که برای رهایی از کلانشهرها ، دود و دم و حتی ترس از کرونا وارد این شهرستان می شوند.
محمد ولی پور افزود : شاید از جمعیت بومی بیش از ۱۳۰ هزار نفری نوشهر،  دست کم ۲۵ هزار نفر نیز صاحب ویلا و ساکن غیر دائم این شهرستان باشند و آنچه آنالیز شده اغلب صاحبان این ویلاها خانوادگی و به اتفاق دیگر بستگان از اوایل مهرماه به بعد وارد این شهرستان می شوند و به آسانی نمی توان آن ها را شناسایی و رفتارهایشان را کنترل کرد. 
این مسئول اظهارداشت : درحالی که برابر مصوبه کارگروه شهرستانی مقابله کرونا تحت هیچ شرائطی اجازه آوردن تورهای گردشگری به متقاضیان داده نمی شود به تمامی مراکز پذیرایی و اقامتی مانند هتل ، متل ، تالارهای پذیرایی اجازه داده نمی شود بیش از ۵۰ درصد مسافر پذیرش کنند و البته طبق آماری که بتازگی رسیده ضریب اشغال تخت های اقامتی در این شهرستان به کمتر از ۲۰  درصد رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر از تعطیلی سه واحد پذیرایی و یک مرکز گردشگری سد خاکی آویدر خبر داد و گفت: این واحدهای پذیرایی و گردشگری به خاطر کم توجهی به الزامات بهداشتی مقابله با کرونا بنا به دستور فرماندار ومصوبه کرونا تعطیل شدند.

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از تعداد مراجعین مبتلا به بیماری کووید ۱۹ به دیگر مراکز درمانی شهرستان از مدیران شبکه بهداشت و درمان در غرب مازندران بی نتیجه ماند.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در زمان نگارش این گزارش تعداد ۸۴۴ بیمار با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد  ۲۱۹ بیمار در مراقبت های ویژه بستری هستند.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا مسافرت مازندران پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مسافرت مازندران ویروس کرونا مسافرت مازندران اخبار کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی مدیر شبکه بهداشت و درمان مسافران و گردشگران مقابله با کرونا مراکز درمانی ویروس کرونا مشکوک به کرونا ویروس کرونا اعمال محدودیت روند افزایشی بیماری کووید غرب مازندران حضور مسافران محدودیت ها افراد غیر کووید ۱۹ غیر بومی ۳۰ درصد عده ای دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج سنگین سامانه بارشی در بخش نگین کویر

فرماندار شهرستان به اتفاق بخشدار و تعدادی از مدیران ادارات ضمن حضور در سطح بخش نگین کویر از رودخانه فصلی این بخش بازدید کردند.

حسین سعیدنیا در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت: کار لایه روبی و تقویت دیوار‌های این رودخانه با دو دستگاه لودر در حال انجام است و فردا هم یک دستگاه بلدوزر اضافه می‌شود.

رییس ستاد مدیریت بحران فهرج همچنین از آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی برای مواجهه با خطرات احتمالی خبر داد.

گفتنی است، تداوم بارش و آب گرفتگی معابر و به جهت حفظ سلامتی دانش آموزان؛ مدارس تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان فهرج امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه دو روز پیاپی تعطیل اعلام شد.

با حضور میدانی خبرنگار ما از سطح بخش خوشبختانه تا امشب مشکل خاص و خسارتی به جز جاری شدن مسیل‌ها و تخریب جزئی بعضی از راه‌های روستایی چیزی اعلام نشده است. امیدواریم فردا و با ادامه پیش بینی موج بارشی و مدیریت صحیح و به موقع بتوانیم بدون خسارت و مشکلی از این سامانه عبور کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مسافران از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند/ ترافیک سنگین در محور‌های شمالی کشور
  • ارتش در حالت آماده باش /بالگردها و خودروهای سنگین راهی سیستان و بلوچستان شدند
  • جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان
  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • وزیر ارتباطات: پرتاب ماهواره‌های سنگین‌ در راه است
  • خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان
  • صهیونیست‌ها خانه‌های اسرای فلسطینی را در کرانه باختری منفجر کردند
  • موج سنگین سامانه بارشی در بخش نگین کویر
  • بارندگی مدارس زاهدان را تعطیل کرد