Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-04-19@23:39:51 GMT

شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۴۸۳۴

شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

از جمله تاثیراتی که مصرف بیش از حد شکر بر افراد می گذارد، افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی است که این مسئله خود منشا بسیاری از بیماری ها می باشد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

امروزه مصرف شکر در جهان افزایش یافته است. افرادی که در رژیم غذایی خود به میزان زیادی شکر مصرف می کنند در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله تاثیراتی که مصرف بیش از حد شکر بر افراد می گذارد، افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی است که این مسئله خود منشا بسیاری از بیماری ها می باشد. اگر مصرف شکر از حد مشخصی تجاوز کند، فعالیت هورمون هایی که احساس سیری و گرسنگی را به وجود می آورند، مختل می شود. همچنین به سوخت و ساز بدن آسیب رسانده و انسولین خون را افزایش می دهد و موجب ذخیره چربی می شود. ابتلا به بیماری های قالبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مرتبط با دهان و دندان از دیگر آسیب هایی است که مصرف بیش از اندازه شکر به همراه دارد. از این رو همواره به دنبال جایگزین های دیگری برای شکر بوده اند که ضرر کم تری داشته باشند و در عین حال که کالری کم تری نسبت به شکر دارد، خاصیت شیرین کنندگی آن بیشتر باشد و موجب کاهش مصرف مواد قندی و شیرین کننده ها در تهیه مواد غذایی شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی چند شیرین کننده جایگزین شکر بپردازیم.

سوربیتول

سوربیتول الکل چند وجهی است که کالری آن از ساکاروز حدود ۳۰ درصد کم تر بوده و شیرینی اش ۶۰ درصد بیشتر از شکر است. از این رو جایگزین مناسب قند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت می باشد و خرید سوربیتول در بین افرادی که از قندهای مصنوعی در محصولاتشان استفاده می کنند، افزایش یافته است. این ماده هم به طور طبیعی در میوه هایی چون آلو سیاه، سیب، گلابی و هلو و گیاهان وجود دارد و هم به شکل مصنوعی از گلوکز به دست می آید. از جمله خواص این ماده می توان به اثر خنک‌کنندگی، حلالیت و روان‌پذیری بالا، ماندگاری و پایداری بالا و قدرت شیرین کنندگی بالا اشاره کرد. علاوه بر شیرین کنندگی، این ماده خاصیت هیپراسموتیک نیز دارد؛ یعنی ملین بوده و موجب رفع یبوست می شود. همچنین برای رفع خشکی دهان از سوربیتول استفاده می گردد.

آسپارتام

آسپارتام یکی از شیرین کننده های شناخته شده است که از ترکیب آمینو اسید آسپارتیک و فنیل آلانین حاصل می شود. این دو ماده به خودی خود در طبیعت وجود دارند اما آسپارتام فرآورده ای مصنوعی است که به دو روش تخمیر یا ترکیب شیمیایی تولید می شود. با وجود این که کالری این ماده نیز مانند شکر ۴ کالری در هر گرم است، اما به دلیل آن که میزان شیرین کنندگی آن بیشتر از شکر است، جایگزین این ماده شده و برای شیرین کردن برخی مواد غذایی و دارویی با کالری کم تر از آن استفاده می شود. فروش آسپارتام نیز از این جهت رو به افزایش است و کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و دارویی برای تولید آدامس و آب نبات، نوشیدنی های رژیمی و داروهایی مانند ویتامین ها و شربت های سرفه اقدام به خرید آسپارتام می کنند. این ماده به دلیل ساختار شیمیایی خود برای استفاده در مواد غذایی که به زمان زیادی برای پخت و پز نیاز دارند، مناسب نیست.

سدیم ساخارین

این نمک یکی دیگر از شیرین کننده های رایج و پر کاربرد است که ۳۰۰ بار از قند معمولی (ساکاروز) شیرین تر است. سدیم ساخارین در آزمایشگاه ها تولید شده و علاوه بر ماده شیرین کننده در مواد غذایی و داروها، در خمیر دندان ها و دهان شویه ها و صنایع آبکاری نیز به کار می رود. سدیم ساخارین پودری با بلورهای کریستالی سفید رنگ محلول در آب است که پایداری و ماندگاری بالایی دارد. کالری کمی که این ماده دارد موجب شده تا فروش سدیم ساخارین در جهان رو به افزایش باشد. بیش از ۱۰۰ سال است که از این ماده در صنایع غذایی برای شیرین کردن نوشیدنی ها و غذاها استفاده می شود و کارخانه های تولید کننده برای محصولات خود به جای استفاده از شکر و قند، به سراغ خرید آسه سولفام روند. از این ماده برای تهیه نوشیدنی های گازدار رژیمی، آب نبات های رژیمی و کم کالری، میوه های کنسرو شده و کمپوت ها، مربا، آدامس، ژله و کوکی ها و برخی سس ها استفاده می شود.

سدیم ساخارین برای افرادی که قصد دارند در رژیم غذایی خود مصرف قند و شکر را کاهش دهند انتخاب خوبی است. همچنین برای افراد مبتلا به دیابت جایگزین مناسبی برای شکر به شمار می رود و دیابت نوع اول و دوم را کنترل می کند. از ویژگی ها و خواص این ماده کم کالری آن است که به سلامت دندان ها کمک کرده و از پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره های دندانی جلوگیری می کند. برخی تصور می کنند که استفاده از این ماده سبب بروز سرطان می شود در حالی که نتیجه آزمایشات انجام ثابت کرده است هیچ ارتباطی بین این ماده و ابتلا سرطان وجود ندارد.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: شیرین کنندگی شیرین کننده مواد غذایی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، این بازی ازهفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان در دهدشت برگزار شد.
تا پیش از هفته هیجدهم این مسابقات ، تیم صنعت مس با ۳۴ امتیاز صدرنشین است و تیم‌های نیروی زمینی شهیدشاملی کازرون و گیتی‌پسند با ۲۹ امتیاز دوم و سوم جدول رده بندی قرار دارند.
فولاد مبارکه سپاهان با ۲۴، زغال‌سنگ طبس و پلیمر خلیج‌فارس خرم‌آباد با ۲۳، نفت و گاز گچساران با ۲۰، پیکان خراسان با ۱۲، سپاهان نوین با ۱۰، آلومینیوم اراک با ۷، پرواز هوانیروز با ۶ و فراز بام‌خائیز دهدشت با ۴ امتیاز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند..

دیگر خبرها

  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟
  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان
  • تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم
  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • از الزام به "مرده‌شویی" تا "ساخت آهنگ"/ مجازات تکمیلی و جایگزین حبس هم باید باضابطه باشد
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌