Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@04:32:50 GMT

چالش‌های آموزش نظری در بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۵۱۰۳

چالش‌های آموزش نظری در بحران کرونا

ایسنا/اصفهان رییس دانشکده پرستاری و مامایی واحد پزشکی تهران گفت: بحران کرونا به ما یاد داد که نواقص خود را درک کنیم و بدانیم در چه زمینه هایی در بخش آموزش دچار کمی و کاستی هستیم.

طاهره نصر آبادی شامگاه گذشته (سه شنبه-۲۰ آبان ماه) در اولین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» که به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار شد با موضوع چالش آموزش نظری در بحران کرونا با تاکید براینکه آموزش ایستا نیست، اظهار کرد: این بحران به ما یاد داد که نواقص خود را درک کنیم و بدانیم در چه زمینه هایی در بخش آموزش دچار کمی و کاستی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید براینکه کیفیت آموزش در هر زمان در بحران ها باید حفظ شود، تصریح کرد: باید در هر شرایطی آمادگی لازم برای آموزش نظری و بالینی را داشته باشیم.

مدیر پرستاری و رییس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با چالش های آموزش نظری مواجه شدیم و باید بدانیم که این شرایط ادامه دار خواهد بود و هنوز نمی دانیم وارد موج سوم شده ایم و چه شرایطی به وجود می آید؟

به گفته نصرآبادی تاکید کرد: موج جدید این بیماری از موج اول که بحران را ایجاد کرده بود بیشتر است و پرستاران که خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند نیاز به آموزش های نظری جدی  دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط بحران پیش آمده، دو سری دانشجو فارغ التحصیل شدند و باید مطمئن شویم آیا آنها می توانند پرستار مناسب در بحران باشند یا خیر؟

رییس دانشکده پرستاری و مامایی واحد پزشکی تهران تاکید کرد: بحران به وجود آمده نشان داد که در کشور زیرساخت های آموزش مجازی را نداریم، اگرچه از سوم اسفند که دانشگاه ها به طور رسمی تعطیل شدند دریافتیم که آموزش نباید تعطیل باشد و در دانشگاه آزاد به کمک واحد الکترونیک از ۱۷ اسفند آموزش نظری با تمام کمی و کاستی آغاز شد، اما این بحران نشان داد که خیلی از زیرساخت ها را نداریم.

نصرآبادی عدم دسترسی بسیاری از دانشجویان به اینترنت و تجهیزات لازم برای اتصال به اینترنت را یکی از چالش ها عنوان کرد و گفت: این بحران نشان داد که باید برای آموزش نظری زیرساخت ها را در اسرع وقت جبران کنیم و اینترنت رایگان در اختیار دانش آموزان و دانشجویان باشد، اما از سویی دیگر هزینه های بسیاری به خیلی از افراد به دلیل تجهیزات اتصال به اینترنت ایجاد شد.

وی همچنین نداشتن تولید محتوی آموزش را تا پیش از این بحران یکی دیگر از چالش های اصلی اعلام کرد و گفت: به تولید محتوا به صورت نظری توجه خاصی نشده بود و در این زمان اهمیت این موضوع زیاد شد. محتوی آموزش مجازی با شیوه حضوری متفاوت است و باید به گونه ای باشد که همانند کلاس حضوری بتوان در شرایط غیر حضوری آن را ارائه کرد.

مدیر پرستاری و رییس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برخی اطلاع رسانی ها نیز ایراد داشت که از چالش های اولیه ما در این بحران بود.  بعضی افراد دسترسی نداشتند و به دلیل اینکه تا پیش از این هیچ تجربه ای نداشتیم به نوعی غافلگیر شدیم.

نصر آبادی اضافه کرد: با تمام چالش های به وجود آمده، از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کردیم و این روش آموزش مزایایی هم در بر دارد.

وی توضیح داد: آموزش مجازی، کارامد، سریع و انعطاف پذیر است و آموزش سیاری است که در هر زمان و مکان می توان از آن بهره برد. صرفه جویی آن بیشتر از آموزش حضوری است و جذابیت دیداری شنیداری دارد به شرطی که محتوا با اهداف آموزش همخوانی داشته باشد. در هر لحظه امکان دسترسی به آموزش وجود دارد و می توانیم از اساتیدی که امکان حضور آنها میسر نیست در بستر فضای مجازی استفاده کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه این نوع آموزش قابل تکرار است و اگر دانشجویان دسترسی به ضبط برنامه داشته باشند تکرار آن میسر است. سلامت و امنیت افراد در این آموزش حفظ می شود و سرایت کووید ۱۹ کاهش می یابد. همچنین امکان خدمات مشاوره ای در آموزش مجازی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شرایط فرصت مناسب و تجارب بسیاری در اختیار گذاشت، تاکید کرد: به خصوص در تولید محتوا و اینکه فهمیدیم آموزش پرستاران نباید دچار خلل شود، محتوا را گونه ای طراحی کردیم که می توان در آینده و در دیگر شرایط همانند اکنون از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، نخستین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» ۲۰ و ۲۱ آبان ماه به همت مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و تحت حمایت پایگاه استنادی جهان اسلام و سیویلیکا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار می شود.

این همایش در موضوع اصلی دستیابی به دانش سلامتی و با ١٠ محور بین‌رشته‌ای نظام سلامت از جمله علوم پزشکی، مدیریت، حقوق، روانشناسی، محیط زیست، سبک زندگی، فنی مهندسی، تجارب تاریخی بحران و بیماری در جهان، آموزش، پژوهش و فناوری برگزار می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی آموزش مجازی آموزش نظری چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، دکتر مهرداد شریفی با بیان اینکه مبلغ ریالی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: همچنین ارزش نسبی خدمات پرستاری به میزان ۱۵ درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.
او در ادامه از تلاش برای اصلاح فرمول محاسبه اضافه کاری پرستاران خبر داد و گفت: نشست‌های متعددی با مسوولان ارشد دانشگاه، روسا و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نمایندگان گروه‌های مختلف پرستاری برگزار شده و در تلاش هستیم تا در روز‌های آینده شیوه نامه اصلاح فرمول اضافه کاری پرستاران را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ابلاغ کنیم.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با نگاهی به مسیر توسعه خدمات حوزه درمان فارس از ابتدای امسال تا کنون، مجموعه درمان فارس را شبکه‌ای گسترده شامل ۷۱ بیمارستان با هشت هزار و ۱۹۰ تخت فعال، هزار و سیصد درمانگاه و موسسه درمانی، هزار و ۶۰۹ مطب متخصص، یک هزار و ۳۰ مطب عمومی و ۵۱۳ دفتر کار عنوان کرد.
دکتر شریفی با اشاره به اعزام ۵۱۳ پزشک فوق تخصص، متخصصص و پزشک عمومی در سال گذشته به مناطق مختلف فارس، این اقدام را تلاشی برای شتاب بخشیدن به فرآیند‌های ارایه خدمات درمانی و توزیع عادلانه خدمات درمانی در استان دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

انجام ۷۳۹ پیوند عضو، ۱۳۰ جراحی کاشت حلزون شنوایی، ۳۸۰ پیوند قرنیه، ۱۸۰ پیوند مغز استخوان، انجام بیش از ۳۰ میلیون خدمت آزمایشگاهی و بیش از ۱۴۰ هزار مورد ام. آر.‌ای و ۵۰۰ هزار مورد سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه دانشگاه، از دیگر اقدامات ارایه شده مجموعه‌های درمانی در سال ۱۴۰۲ بود که معاون درمان دانشگاه به آن اشاره کرد.
دکتر شریفی با اعلام اینکه طرح‌های توسعه‌ای مهمی در سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها، بیش از ۵۵۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های درمانی استان فارس اضافه شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از تعطیلی بیش از ۱۵۰ مرکز ارائه دهنده خدمات غیرمجاز سلامت در شیراز و شهرستان‌های استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور سلامت، به لحاظ قانونی تخلف و جرم محسوب شده و با افراد خاطی، برابر قانون برخورد می‌شود.
دکتر شریفی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند برای طرح شکایت یا ارایه گزارش در زمینه فعالیت مراکز غیرمجاز زیبایی یا آرایشگاه‌های مداخله گر در حوزه پزشکی، با شماره تلفن‌های ۱۸۱۹ و ۱۹۰ تماس گرفته و موضوع را با کارشناسان این سامانه‌ها در میان بگذارند.



دکتر شریفی با بیان اینکه در سال گذشته، پروانه بهره برداری ۴۱۷ موسسه درمانی در بخش خصوصی از سوی اداره ارزیابی و صدور پروانه‌های این معاونت صادر شده است، گفت: توسعه اشتغال در بخش سلامت، در چارچوب قانون و مقررات و با بهره گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است.
او توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مختلف در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را از اهداف مهم دانشگاه در زمینه توزیع عادلانه خدمات سلامت برشمرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه تحویل داده شده است.
دکتر شریفی با اشاره به فعالیت مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه (MCMC) با هدف پیگیری مسائل مردم استان فارس در زمینه خدمات درمانی با شماره تماس ۱۸۱۹، پاسخگویی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس تلفنی مردم به صورت شبانه روزی با این مرکز در سال گذشته را نشان دهنده تعامل سازنده و اعتماد مردم به این مرکز عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری
  • کیفیت بخشی به نمرات کتبی نهایی در فارس
  • بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی
  • بسته ماندگاری پرستاران به مرحله تدوین نهایی رسید
  • بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین نهایی
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور
  • بحران خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی