Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری در روزهای اخیر آماری از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر شد که استان‌های گلستان، البرز و چهارمحال و بختیاری بیشترین شیوع سکته‌های مغزی را به خود اختصاص دادند.

کوروش نیکبخت متخصص مغز و اعصاب در  چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هر عضوی که خون به آن نرسد دچار کمبود اکسیژن شده، مواد مغذی به آن نمی‌‍رسد و در نتیجه سکته مغزی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اگر در حدود ۵ دقیقه به بافتی مانند مغز اکسیژن نرسد آن بافت از بین می‎‌رود، نرسیدن خون نیز می‌تواند ناشی از انسداد شریانی باشد که ممکن است تکه‌ای چربی مسیر خون را مسدود کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بافت جمعیتی چهارمحال و بختیاری در بروز سکته‌های مغزی موثر است، اظهار کرد: چیدمان بافت استان اکثرا شامل بافت‌های کشاورزی، گله‌داری و عشایری است، این مورد بر فرم رژیم غذایی و عادات تغذیه‌ای افراد اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه مردم استان بیشتر از غذاهایی نظیر گوشت قرمز، سرشیر و چربی‌های سنگین حیوانی نظیر روغن حیوانی استفاده می‌کنند، افزود: در سنین بالا مصرف مواد غذایی که سبب تصلب شرائین می‌شود، بسیار خطرناک است به‌طوری که این تصلب می‌تواند هم در مغز و هم در قلب تاثیر خود را بگذارد، این در حالی است که مردم کشورهایی مانند آسیای جنوب شرقی بیشتر از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی و غذاهای دریایی و گیاهی استفاده می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب استرس و فشارهای روحی و روانی را نیز در بروز سکته‌های مغزی موثر دانست و  ادامه داد: در مناطقی مانند چهارمحال و بختیاری که نسبت به سطح دریا ارتفاع زیادی وجود دارد، فشار هوا کم شده در نتیجه غلظت مولکول‌های اکسیژن در واحد حجم کمتر می‌شود، بنابراین بدن برای اینکه میزان کافی اکسیژن را جذب کند مجبور می‌شود حمل‌کننده‌های اکسیژن یعنی گلبول‌های قرمز را زیاد کند.

نیکبخت با اشاره به اینکه افزایش گلبول‌های قرمز موجب ایجاد غلظت خون می‌شود، گفت: این مسئله عروق کوچک را درگیر خود کرده و تراکم زیاد باعث گرفتگی رگ‌ها خواهد شد، از طرفی زمانی‌که غلظت خون زیاد شود برای عبور و مرور هوا انرژی بیشتری صرف شده در نتیجه بر قلب تاثیر گذاشته و سبب فشار خون می‌شود و در یک کلام باید گفت مناطق مرتفع جای چندان مناسبی برای زندگی نیست.

وی به عادت دادن خود به روش‌های سالم زندگی تاکید و تصریح کرد: در بسیاری از موارد نمی‌توان منطقه زندگی را تغییر داد، بنابراین باید عادات غلط مانند سیگار کشیدن و مصرف گوشت قرمز را کنار گذاشت، به‌علاوه باید مصرف مایعات زیاد، انجام ورزش‌های هوازی و مصرف رژیم غذایی سالم مانند غلات را در دستور کار خود قرار داد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به تعداد سکته‌های مغزی و ارتباط آن با فوت افراد اشاره و خاطرنشان کرد: بسته به منطقه وقوع سکته مغزی حساسیت آن سکته بالا یا پایین است، گاهی یک منطقه کوچک بوده اما حساسیت سکته در آن ناحیه بسیار بالا است و گاهی مشاهده می‌کنیم که بافت‌های عصبی در ناحیه‌ای فشرده نیستند،  ممکن است کسی سکته کند بینایی خود را از دست دهد یا سمتی از بدن وی فلج شود و این نکته که تعداد سه سکته مغزی سبب مرگ می‌شود مطلبی اشتباه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری سکته مغزی چهارمحال و بختیاری سکته های مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۵۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری،

میزان بارندگی به شرح زیر است:
شهرکرد: ۸.۵
بروجن: ۹.۱
لردگان: ۲
کوهرنگ: ۴.۸
اردل: ۳.۱
بن:۱.۹
فارسان: ۸.۲
سامان: ۱.۷
شلمزار: ۴.۱
فرخ شهر: ۱۲.۸
مال خلیفه: ۰.۶
سورشجان: ۳.۹
بلداجی: ۶
ایلبگی: ۱.۶
دوآب صمصامی: ۲.۳
لیرابی: ۶.۷
دزک: ۸.۵

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان
  • خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • محور‌های چهارمحال و بختیاری لغزنده است
  • لغزندگی جاده‌های چهارمحال و بختیاری
  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های ورزشی ۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • تداوم بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری