Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت وزیران گفت: در هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود و سیاست‌های متکبرانه ای که با تحقیر برخی از ملت‌ها، حتی برخی از ملت‌های منطقه همراه بود که به صراحت آنها را گاو شیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه ملت‌های جهان و مردم آمریکا را برانگیخته بود در نهایت در یک انتخابات با مخالفت مردم آمریکا مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیمی که خواب سقوط نظام ایران را می‌دید، به صورت حقیرانه ای ساقط شد.

وی افزود: در داخل کشور ما هم، انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییر و تحول است. یعنی انتظارات تورمی و رکودی تبدیل به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست است و آمریکا به عنوان یک عامل مزاحم در ارتباط با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد؛ حس می‌کنم عامل مزاحم دارد از بین می‌رود.

* ما در طول سال‌های گذشته روابط خوبی با برخی از همسایگان مثل عراق، ترکیه، افغانستان و آذربایجان و سایر کشورهایی که دوست هستند مثل روسیه و چین برقرار کردیم. احساس می‌کنیم فضا برای روابط نزدیک تر آماده‌تر شده است.

* ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوستمان ‌آماده تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

*شما به نطق‌های این آدم نگاه کنید در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران ایراد می‌کرد همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می گفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. کاملاً آدم وقتی این نطق را می‌دید می فهمید چه کسی برایش نوشته است وهمه مشکلاتش هم از اینجا نشأت گرفت که امکان نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و بر مبنای مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنن.

*علت اینکه در انتخابات آنها عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد؛ دو عامل مهم بود یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا و کووید ۱۹بود به طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برنامه ریزی کنند برای مبارزه با این ویروس، شروع کردند دست انداختن مردم که اصلاً خبر و مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

* مسئله دوم به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی شان در اروپا هم به هم ریخت و با چین هم به هم ریخته بود. مردم هر روز صبح بیدار می شدند می‌دیدند یک گوشه از روابطشان با دنیا به هم ریخته که می توانست برای مردم آزار دهنده باشد.

*مسئله سوم  تحقیر آمریکا در سیاست خارجی است. آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مختلف مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل آن طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک با آنها رای بدهند در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا طرحی را شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتناد نکند، تحقیر بزرگی بود برای مردم آمریکا و به این دلیل مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

* سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی هست. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

*سیاست ما پایان یک جانبه گرایی است. سیاست امام پایبندی به معاهدات است. سیاست ما روشن است. سیاست ما تغییر نمی کند باز هم همین سیاست‌ها را داریم. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید باز هم با شکستن بدون دلیل و معاهدات مخالفیم هر دولتی در آمریکا سر کار باشد.

* ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

*دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت.

۲۷۲۱۵

کد خبر 1454244

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی دونالد ترامپ کاخ سفید ایران و آمریکا مردم آمریکا سیاست ها سیاست ما بر مبنای ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه عبدی به ادعای طرفداران رئیسی؛ خدا پدرشان را بیامرزد که به پسته استناد نکردند

آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی نوشت: دولتی که در تابستان ۱۳۸۴ آمد و اصولگرایان را چنان به وجد آورد در ادامه مهم‌ترین بحران‌های کشور را رقم زد، در سال ۱۳۹۰ به خانه‌نشینی اعتراضی رییسش منجر شد و تقریبا اغلب اصولگرایان در بهار سال ۱۳۹۰ روزشماری می‌کردند که هر چه زودتر دوره آن دولت سرآید و از شرش راحت شوند. آرزوی خلاصی از کس و دولتی که در آغاز، رای دادن به او را ناشی از توصیه امام زمان (عج) می‌دانستند و از او استقبال فراوانی کردند، در پایان با الصاق مُهر جریان انحرافی بر پیشانی او و طرفدارانش بدرقه‌اش کردند.

زدن همین مهر انحرافی موجب شد که اصولگرایان به غلط خیال خود را راحت کنند که اگر منحرف نشویم و یکدست بمانیم، حتما می‌توانیم موفق شویم؛ پس درسی را که باید از آن دوره می‌گرفتند، نگرفتند. از این رو با آمدن روحانی اسب خود را زین کردند که در نوبت بعدی دوباره یکدستی و خالص‌سازی را به‌صورت جدی‌تر تجربه کنند که از ۱۳۹۸ آغاز کردند و به خیال خود فرآیند خالص‌سازی را در ۱۴۰۰ به پایان رساندند.

چرا خیال؟ چون تصور نمی‌کردند که خالص‌سازی توقف‌ناپذیر است و این را در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ به خوبی دیدند که هنوز گروه‌هایی از خودشان هستند که باید همچنان مشمول پاکسازی و خالص‌سازی شوند. در هر حال ۱۴۰۰ جریان یکدست‌سازی کامل و همزمان وعده‌های رنگارنگ به مردم داده شد. قطعا در دادن این وعده‌ها دروغ نمی‌گفتند. یعنی این‌گونه نبود که بدانند انجام این وعده‌ها شدنی نیست و آگاهانه برای فریب دادن مردم چنین وعده‌هایی می‌دهند.

آنان اصلا درکی از ضرورت‌های این وعده‌ها و توان خودشان نداشتند. به صورت ساده‌انگارانه‌ای گمان می‌کردند که پیشینیان یا نمی‌خواستند مسائل را حل کنند یا نمی‌توانستند و راه‌حل مسائل خیلی ساده است و ما، چون یکدست شویم فوری آن‌ها را حل می‌کنیم. ماجرای واکسن که زمینه واردات آن پیش‌تر آماده شده بود، به آنان کمک کرد که در پاییز ۱۴۰۰ موفقیتی ناخواسته و در ابتدای دولت به نام‌شان ثبت شود. کسانی که اصولا میانه‌ای با واکسن هم نداشتند؟! ولی گذشت زمان نشان داد وعده‌های اصلی آنان نه تنها محقق نمی‌شد که از وضعیت موجود هم دورتر می‌شدند.

هنگامی که مردم اعتراض می‌کردند که آن وعده‌ها چه شد؟ گفتند: صبر کنید. بادنجان هم هفت ماه طول می‌کشد تا کاشته و به بار برسد. البته خدا پدرشان را بیامرزد که به پسته استناد نکردند که حدود ۷ سال لازم است تا به بار برسد. ۷ ماه که سهل است ۲۰ ماه تا سال ۱۴۰۱ هم گذشت و خبری از تحقق وعده‌ها نشد که نشد.

فشار به زندگی مردم و روند کاهشی نمودار‌های رفاهی در گزارش‌های رسمی ثبت شده است. پس سال ۱۴۰۲ آخرین سال این خواب شیرین یکدستی بود که نه تنها هیچ تحول مثبتی را شاهد نبودیم، بلکه انتخابات اسفند ماه نیز نشان داد که مردم ناامیدند و اصولا امیدی به تحقق هیچ وعده‌ای باوجود سیاست‌های اصولگرایانه ندارند و این نتیجه‌ای بدیهی نه فقط برای مردم، بلکه برای عموم نخبگان و حتی بسیاری از دولتی‌هاست.

برای دولت فرصتی جهت ادامه سیاست‌های سه سال اخیر باقی نمانده است. به طور قطع سال آینده هم به دلایلی که روشن است جرات اتخاذ تصمیمات مهم ندارند. هم به علت انتخابات امریکا و هم به دلیل وارد شدن به انتخابات سال ۱۴۰۴ و هم وضعیت فشار اجتماعی و بی‌اعتمادی که اکنون نزد مردم وجود دارد.

روشن است که این رویا فاقد واقعیت بود. خیال یکدستی مثل یک حباب کنار دریا ترکید. پس می‌توان سال ۱۴۰۳ را سال ضرورت بیداری از خواب گران و پذیرش تغییر دانست. کلیت سیاست‌های جاری باید در سه عرصه داخلی، اقتصادی و بین‌المللی تغییراتی جدی را به اجرا بگذارد. مقدم بر هر چیز در حوزه داخلی است. البته نیرو‌های داخلی نیز باید همراهی کرده و مطالبات خود را با واقعیات و نیز خیر عمومی سازگار کنند. به نظرم سال ۱۴۰۳ شاید یکی از آخرین فرصت‌ها برای بیدار شدن و بازگرداندن امور جامعه به ریل وحدت و پیشرفت است.

منبع: روزنامه اعتماد

دیگر خبرها

  • مردم قهرمان اصلی میدان سیاست در کشور هستند
  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • کنایه عبدی به ادعای طرفداران رئیسی؛ خدا پدرشان را بیامرزد که به پسته استناد نکردند
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • ترامپ: بایدن اسرائیل را کنار گذاشته است
  • پربازدیدترین گزارش‌های سیاست در سال ۱۴۰۲
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • فصلی جدید در روابط ایران و آذربایجان گشوده می‌شود
  • مثلث فروپاشی دموکرات‌ها